Ik heb net een programma gezien over vrouwenbesnijdenis... Meer dan 90% van de vrouwen in Ethiopië ondergaan vandaag de dag nog dat gruwelijke lot. Het ging over meisjes tussen 6 en 12 jaar, maar ook veel jongere meisjes. De clitoris en kleine en grote schaamlippen werden volledig weggehaald met een mes, scheermesje of een stuk glas (alles allesbehalve steriel), het besneden deel werd 'ontsmet' met citroensap en dan dicht genaaid met doornen van een struik. De meisjes hun benen en billen werden gedurende het volledige genzingsproces (zo'n 6 weken)dicht gesnoerd met een lang touw en ze moesten zelf maar zien hoe ze naar het toilet moesten gaan. 's Nachts moesten ze in een doornenstruik slapen, ze mochten niet in de hutten blijven omdat de hyena's op het bloed afkwamen en ze zo een gevaar vormden voor de andere stamleden. Na 4 tot 6 weken was de wonde genezen. Het bloeden duurde zo'n 2 tot 3 weken... Ben er nog steeds niet goed van, heb moeten overgeven bij het zien van de beelden. De beelden waren meer dan schokkend... Al dat bloed, het 'afval' dat in een kommetje werd gegooid, en het gehuil, gekrijs, gebid en gesmeek van die meisjes ging door merg en been. Het eerste slachtoffer was een meisje van 7, haar werd een groot feest beloofd na een ritueel dat ze niet mocht weten, en dan mocht ze eindelijk naar school, waar ze zo naar uitkeek. Dan werd een meisje van 6 getoond die al 6 weken niet meer sprak door het trauma en de shock. Ze lieten ook nog beelden zien van datzelfde meisje bijna 3 jaar later, en ze sprak nog steeds niet. Het ergste waren de beelden van een meisje van nog net geen 3 maand oud dat werd besneden. Ik heb nog nooit een baby zo horen huilen... Ik heb niet kunnen verder kijken. 3 maand oud! De redenen van de moeder om de besnijdenis zo vroeg te laten gebeuren waren: ze is nog een baby en baby's hebben geen pijn, ze genezen sneller, ze bloeden minder, ze zullen het zich nooit herinneren De meeste meisjes raken in shock door de pijn en het bloedverlies en velen onder hen (1 op de 4) sterven door infectie, te groot bloedverlies of later tijdens de bevalling. Ook is het een ware hel voor hen tijdens de eerste huwelijksnacht, meestal worden ze opengesneden met een bot mes of iets dergelijks en de bevallingen zijn geen pretje. Eens zo'n besneden meisje haar maandstonden krijgt, moet ze met een stokje de stolsels uit het piepkleine gaatje zien te halen, of die blijven zitten en dan sterft het meisje aan een infectie. Ze worden verminkt voor de rest van hun leven, kennen geen seksueel genot zoals wij dat kennen, zijn als de dood voor een bevalling en seksueel contact is allesbehalve een prettige ervaring. Vrouwenbesnijdenis is tot op de dag van vandaag een akelig feit. Per 10 seconden wordt er ergens ter wereld een meisje gruwelijk verminkt en enorm pijn gedaan. De internationale vrouwendag staat dit jaar in het teken van de vrouwenbesnijdenis en de strijd ertegen. Ook in onze nabijheid gebeuren deze praktijken nog illegaal, zowel in Nederland als in België. Hét argument om deze wanpraktijken te stoppen is: "Vrouwenbesnijdenis is géén Godsdienstig gegeven, het staat nergens in de Koran aangegeven dat het moet zoals de overgrote meerderheid beweert, dus laat dit stoppen." Mijn steun hebben ze, zonder twijfel! Hoe is het mogelijk dat deze praktijken nog bestààn...
ik heb je verhaal gelezen en het is het verschrikkelijk! niet normaal dat dit nog steeds gebeurt.....wie heeft dit ooit bedacht!
Ik heb het niet gezien maar heb wel eens een ander programa er over gezien Echt te erg voor woorden. Er werd toen verteld dat ze het doen omdat de vrouw geen genot mag hebben tijdens het vrijen. Heel erg allemaal....
Heb het gisteren ook gezien op een geloof ik? Heb alleen het stukje gezien van het 6 jarige meisje dat niet meer praatte en daarna ook nog dat ze de wet erdoor wilden krijgen, zelfs een man sprak (hij had twee vrouwen) dat hij er fel tegen was, zijn ene vrouw was besneden en zijn andere vrouw niet, maar dat hij meer plezier beleefde met zijn onbesneden vrouw(en dat zij het ook als prettig ervaarde). Zijn vrouw die besneden was had tijdens zijn afwezigheid zijn dochtertje laten besnijden en was woedend, want hij had een zus verloren daaraan, en als het ooit weer zou gebeuren zou hij bij haar weggaan. Het is gewoon verschrikkelijk Heb het geluid af gezet toen ze op een congres de beeld lieten zien! jessica
Dit is echt te ziek voor woorden... Maar wat kunnen we doen op 8 maart? Kunnen we ergens een petitie tekenen oid?
Ik moet nu denken aan het boek: mijn woestijn van Waris Dirie. Haar is het ook overkomen. Verschrikkelijk!
Hier nog een die misselijk word bij het lezen van je verhaal. Hoe kan iemand nou zoiets bedenken laat staan uitvoeren? (als er een groene emoticon was had ik die achter deze zin gezet)
Dat programma was het idd Jessica... Op één, Belgische tv. Ben net te weten gekomen dat ze er die wet hebben doorgekregen via dat congres, maar dat desondanks de besnijdenissen blijven verder gaan 'in het zwart'. Er zouden overal acties komen, en indien er petities zijn, doe ik mee, zeker weten! Barbaren
Mensen die willen zien hoe het eruit ziet na de besnijdenis kunnen hier kijken Het zijn animaties. Geen echte foto's! Hier laten ze zien welk soort besnijdenissen er zijn en hoe het dan gehecht wordt. http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN
Dat programma was het idd Jessica... Op één, Belgische tv. Ben net te weten gekomen dat ze er die wet hebben doorgekregen via dat congres, maar dat desondanks de besnijdenissen blijven verder gaan 'in het zwart'. Er zouden overal acties komen, en indien er petities zijn, doe ik mee, zeker weten! Barbaren @nou indd ik ook jessica
Oh, Monika, ik kan me er echt niet toe zetten om je link aan te klikken... het is gewoon te erg en ik heb een brok in mijn keel. Afgezien van dat het barbaars is kan ik me ook de reden die er achter steekt niet voorstellen. "Een vrouw mag geen genot hebben"... Wat verzinnen die mannen allemaal toch om vrouwen te onderdrukken, ook weer op deze manier? En de vrouwen die er in mee gaan door hun eigen meisjes te laten besnijden, die hebben toch zelf ook deze pijn en vernedering onder gaan? Ik hoop dat ook deze vrouwen aan het verstand gebracht kan worden dat dit niet kan (zwak uitgedrukt..). Het schijnt ook buiten Etiopie plaats te vinden, in Europa en Amerika, in het geniep. Er moet een eind aan komen, en zo'n internationale vrouwendag is daar een goed initiatief toe.
Thnx Monika, ik ben ze gaan zien, viel idd mee. Erg plastisch uitgelegd allemaal. Maar om je voor te stellen hoe ze al die hechtingen daar zetten ale: (onderste plaatje) en dat met een doorn..