weerbaarheid - zelfvertrouwen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door claudia21, 1 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. claudia21

claudia21 Lid

7 aug 2007
    66
    0
    0
    Ik ben wel benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met weerbaarheids- trainingen bij kinderen van 5-6 jaar.
    Onze dochter heeft namelijk vrij weinig zelfvertrouwen, verlegen soms faalangst, moeite met grote groepen en nieuwe contacten maken etc etc. Ik vraag me af of zo´n training op deze jonge leeftijd al kan en ook zin heeft.

Bedankt vast voor de reactie!

2. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    We hebben nog geen ervaring, maar wij hebben dit weekend net onze zoon van ruim 5 aangemeld voor iets dergelijks.
    Ik wil hier liever niet teveel details kwijt, maar we (hij) lopen (loopt) tegen een aantal dingen aan waarbij we zelf niet voldoende in handen hebben om hem wat steviger te helpen worden. Dus we hebben hem aangemeld bij Intraverte in de hoop dat zij hem en ons wat tools kunnen bieden. (Intraverte)
    Ik hoor van verschillende kanten veel goeds over hen, ook als het gaat om de begeleiding en weerbaarheid van kleuters, dus ik ben benieuwd of het onze zoon ook gaat helpen. Over 1,5 week hebben we de intake.

3. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.612
    2.406
    113
    Weet je waarom je ze weinig zelfvertrouwen heeft..

Kan ze mogelijk dyslectisch zijn? Dan heb je ook last van faalangst, moeite met vriendinnetjes maken want je kan de namen van alle kindjes niet onthouden... Daar heb je gewoon iets meer tijd voor nodig..

Met zo cursus heb ik geen ervaring. Maar mijn dochter zit op ballet en toneel, ze heeft een goede houding en door de Fysio zat ze nog sterker in d'r schoenen (rechtop lopen, je mag er zijn) (nu is ze 12 jr)

4. fafa

fafa Niet meer actief

Ik zou ook kiezen voor een hobby/sport waar ze spelenderwijs meer zelfvertrouwen van krijgt: toneel, judo, scouting... zoiets.

5. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik zou er op deze leeftijd ook erg voorzichtig mee zijn. Als het (nog) niet de spuigaten uitloopt, zou ik er niet extra de nadruk op vestigen door een training. Natuurlijk kan het al heel erg zijn en moet er echt specifiek iets aangepakt worden, maar ik ben er ook voor om eerder te kijken of je een onderliggende oorzaak zou kunnen bedenken en daar dan aan te werken.

Succes!

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ook hier: ballet en straks toneelles.

Of het echt de oorzaak is.. Maar het gaat wel een stuk beter inmiddels.
    Ze krijgen op school ook 3x per week gym en bovendien dramalessen.
    (En vorige 2 jaar ook dansles)
    En humanistische vorming.
    Ik vermoed dat dat toch ook wel zo z'n invloed heeft.
    (Bij humanistische vorming leer je dat niet iedereen gelijk is en bovenal gaan ze daar over nadenken en over in discussie)

Ben wel benieuwd wat je voor training gaat doen trouwens..
    Ik ken enkel de rots/water trainingen en die zijn pas vanaf een jaar of 8 dacht ik?
    Dan heb je al heel wat geworsteld qua weerbaarheid en zelfvertrouwen.

Overigens heeft onze dochter gewoon een hekel aan te veel input tegelijk en dat gaat natuurlijk niet spontaan over.
    En helpt ook niet qua maken van vrienden in een drukke klas.
    Nu zit ze met haar 2 vriendinnen (ja, meer zijn het er niet maar ze zijn altijd samen en daar lijkt ze wel echt genoeg aan te hebben) in 1 hele rustige klas.
    Ook dat maakt een groot verschil.

7. claudia21

claudia21 Lid

7 aug 2007
    66
    0
    0
    Onze dochter is een rustig meisje wat ook niet van te veel drukte houdt.
    Waarvoor ik graag een cursus zou willen is omdat ze oa bang is om fouten te maken, vaak twijfelt over zichzelf en tegen zichzelf zegt dat ze dingen niet kan, ze bang is dat anderen haar niet aardig vinden of uitlachen
    Ze moeite heeft met nieuwe, onbekende situaties etc..
    Als ze goed in haar vel zit gaat het stukken beter en merk je dat ze wel dingen die ze spannend vind opzoekt maar soms twijfel ik of we haar niet zo snel mogelijk moeten helpen dmv van bijvoorbeeld een weerbaarheid training.
    Ik denk niet dat er echt een oorzaak aan te wijzen waarom ze zo is maar meer dat het haar karakter is.
    Ze zit nu nog op zwemles maar Judo lijkt ons misschien ook een manier om wat weerbaarder te worden.

Deel Deze Pagina