Weerstand tegen borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lovelygwen, 3 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Niet mee eens. Als je nog nooit borstvoeding hebt gegeven en dus NIET weet hoe het voelt, is het dus een weerzin tegen iets waarover je dus niet eerlijk kan oordelen.

Als ts overtuigd zou zijn van kv, dan bestond dit topic ook niet.;)

2. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Dan volg je de weg van de minste weerstand. Dat kan. In mijn leven zijn dit echter niet de mooiste wegen geweest ;).
    Leerzamer en verder kom je als je achterhaalt waar de weerstand vandaan komt. En hoe graag je wil dat dit je keuzes beïnvloed.

En ik ben onder de indruk van het verhaal van MadeinUsa :). Ik denk erover om deze tekst te kopiëren als motivatieboost voor (hopelijk!!!) een derde borstvoedingsperiode. Thanks!

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Heel mooi geschreven, MadeInUSA!

En ja, ik had idd opstartproblemen, ik vond het echt zwaar de eerste weken, maar ik denk zelf dat ik het met kv ook zwaar had gehad hoor. Ik vind bv nu in ieder geval zó makkelijk en fijn, had deze ervaring absoluut niet willen missen. En ik zie mijn dochter ook gewoon genieten van de voedingen, heerlijke momenten zijn dat samen! Een volgend kindje krijgt hier zéker ook bv, maar eerst mag mijn dochter nog even alleen genieten ;)

4. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Mee eens vind ik ook en is ook zeker zo bij mij. Echter als ik het zo lees leeg zuigen en eigen dingen doen etc dan denk ik als je het zo voelt doe het dan maar niet is gedoemd te mislukken. Voor BV moet je de tijd nemen. Als je ergens negatief over denkt en erin gaat komt het vaak al niet goed..

Ik vind BV zelf het meest mooie maar dan ben ik. En indd MadeinUsa GEWELDIG!! :D

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.244
    16.623
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    @MadeinUsa:idd prachtig geschreven!!.

6. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.197
    10.801
    113
    Thx voor de complimentjes! Ts, heb je iets gehad aan onze feedback?

7. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Inderdaad een heel mooi verhaal Madeinusa!!

Ik kan ook alleen maar beamen dat borstvoeding geven het mooiste is wat er is. Ik heb juist een enorme weerstand tegen FV, die onnatuurlijke chemicalien, iedere dag dezelfde smaak, tuurlijk worden ze er groot van, maar daar is dan ook alles mee gezegd.... Borstvoeding biedt juist zoveel voordelen, voor de gezondheid van je kindje zowel voor je eigen gezondheid, maar ook zoals eerder beschreven, je hoeft niet huiltje te raden, met de borst kan je eigenlijk altijd antwoord geven aan de behoefte van je kind, wat deze ook is. Ik vind zelfs het geven van afgekolfde melk met de fles vreselijk :) duurt veel te lang voordat het warm is, heeft ze genoeg, is het teveel, is het nog wel goed? Nee... laat mij maar lekker de borst geven....

En gaan en staan waar je wilt? Sorry hoor, maar dat gaat even niet op met een baby, wat voor voeding je ook geeft... En mijn ervaring is dat je dat de eerste weken (maanden) helemaal nieteens wilt!!
    Ik vind dat ik juist helemaal niet beperkt ben, als ik nu besluit om ergens heen te gaan zit ik over 5 minuten in de auto. Ik hoef niet na te denken hoeveel voedingen we mee moeten nemen, hoe en waar we dat op kunnen warmen. Geen gedoe met de juiste temperatuur, hoeveelheden en dat soort dingen. Heerlijk!!

Waar komt die weerstand vandaan? Misschien is het een idee om eens goed te kijken naar de vele voordelen van borstvoeding, zeker als je kindje vroeg geboren zal worden. Op deze link en deze vind je de voordelen van borstvoeding, lees dat eens goed door en bedenk dan of de weerstand die je nu voelt opweegt tegen die vele voordelen van borstvoeding.

Ik zou het zeker een kans geven… Zoals eerder gezegd is, als je er niet volledig achter staat de kans dat het slaagt beperkt omdat het doorzettingsvermogen vergt (voor mij ging dat niet op aangezien ook ik een natuurtalent van een dochter heb en ik zou wel heel veel problemen moeten hebben gehad voordat het in me op zou komen om te overwegen om te stoppen…) Maar alles wat je kindje aan bv binnen krijgt is meegenomen, al is het alleen de eerste dag, maar iedere dag die je erbij kunt geven is het mooiste cadeau dat je je kindje (en jezelf) kunt geven…

Veel succes bij je beslissing.

8. Marley

Marley Bekend lid

2 jun 2011
    598
    37
    28
    Ik herken het ook, maar nu ff de andere kant laten zien. Ik voel me met bv meer vrij.. Dagje strand en gewoon voeden, winkelen en bij de vd in een hoekje voeden. Ik dagje sauna.. Papa geeft gekolfde melk. Het hoeft geen belemmering te zijn!
    Misschien proberen, stoppen kan altijd nog.. Beginnen niet..

9. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Hee meid, wat vervelend dat je je zo voelt. Niemand kan voor jou beslissen wat je moet doen, ik wil je wel aanraden om het een kans te geven. Stoppen kan altijd nog! Ik was vastbesloten om borstvoeding te gaan geven. In het begin vond ik er echt niets aan, het kostte zoveel tijd en energie. Ik wilde absoluut niet stoppen, maar kon me niet voorstellen dat ik het ooit leuk zou gaan vinden (vond het wel heel fijn dat mijn dochter kon groeien op mijn melk, maar vond het voeden op zich niet echt fijn). Nu is ze vier maanden en ik geniet, het loopt soepel en het is zo fijn en makkelijk.

Nou goed, dat is even kort mijn ervaring. Ik weet niet hoe je Engels is maar hier vind je een goed stuk (vind ik) voor als je twijfelt. Succes met je keuze. :)

Help! I don

10. lovelygwen

lovelygwen Actief lid

11 nov 2008
    378
    0
    0
    Studente
    Nijmegen
    Wow, wat een reacties allemaal! Heel erg bedankt dat iedereen zo de moeite heeft genomen om te reageren. Ik heb ze stuk voor stuk met interesse gelezen! :)

Heb afgelopen dagen veel gepraat met vriendlief om erachter te komen waar het 'm nou in zit dat ik die weerstand heb. Ben anderhalf jaar al non-stop keihard aan het werk (afstuderen) en zelfs nu ben ik daar nog mee bezig. Heb hierdoor dus ook al die tijd niet de mogelijkheid gehad te ontspannen en te genieten. De pijp is dus letterlijk LEEG! Hierdoor kwam ik ook met de woorden dat ik dan letterlijk het gevoel het dat de laatste energie (voor zover die nog aanwezig is) uit me gezogen wordt. Ik heb gewoon geen energie meer. Ik hoop dat ik nog een paar dagen voor het inleiden even bij kan komen, zodat ik die energie weer kan herpakken.

Wellicht dat dat hetgeen is waar ik me zorgen om maak: dat ik straks, na de bevalling, gewoon helemaal omval van gebrek aan energie.

Het is niet dat ik geen borstvoeding WIL geven, maar dat ik hier gewoon geen energie voor heb momenteel.

Ik heb heel veel aan jullie reacties. Ik ga het allemaal nog eens rustig nalezen, ook de links, en hoop dat ik een goede beslissing straks kan maken! :)

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ah, nu snap ik het beter!;)

Dat van leegzuigen stuitte wsl een aantal dames tegen de borst.:p

Bevallen is sowieso zwaar. Borstvoeding hoeft niet zwaar te wezen of iig niet zwaarder dan het geven van kunstvoeding. Je moet er dan ook uit 's nachts om een fles te maken en denk je dat moedes die flessen geen zorgen hebben? Die maken zich continu zorgen over de hoeveelheid en wat ze nog mogen geven als de baby huilt ivm het gestelde maximum.
    Ik had een superzware bevalling en was ook erg moe (PE), maar ik kwam juist erg bij van het voeden! Verplichte rustmomentjes waren dat!

Kan je even rust nemen na de bevalling? Moet je nog veel naar de uni? Maak je je daar ook zorgen over? Laat je niet opheuen hoor!

Waar een wil is, is een weg, echt waar!:)

12. Bri

Bri Niet meer actief

@lovelygwen: het zit 'm denk ik een beetje in het beeld dat jij je hiervan vormt.
    Je kunt BV geven zien als 'leeggezogen worden', oftewel beroofd worden van het laatste beetje energie dat je nog hebt.
    Je kunt het ook zien als bijtanken: je zit of ligt rustig, hoeft niets te doen, en hebt de tijd en aandacht om met je baby te zijn. Samen in een heel klein coconnetje, weg van ieder ander die verwachtingen van je heeft.
    Ik geef toe dat het laatste meer het ideaalplaatje is, dat je vaak pas na een paar weken bereikt. Het is in het begin pittig, als de voeding nog goed op gang moet komen. Maar het begin met een pasgeborene is sowieso pittig, of je die nu een fles geeft of een borst.

Dat van die pijp die leeg is ken ik helaas dondersgoed. Zeker bij m'n tweede had ik daar last van. Gelukkig had ik al een goede BV-ervaring gehad met m'n eerste, en heb dus nooit getwijfeld over wat ik met haar wilde doen.
    Gun jezelf tijd om te herstellen, en om het leven met je baby straks op te pakken. Neem alle hulp aan die je wordt aangeboden, en vraag om hulp als mensen er niet aan denken om die aan te bieden :)

Kun je goede afspraken maken over je afstuderen, en wanneer dit klaar moet zijn? 'zeur' net zolang door tot je iets hebt afgesproken waar jij je goed bij voelt! Bij je prof, bij de studieadviseur, bij wie dan ook op je opleiding. Jij hebt ook recht op een normale kraamtijd, ook al is dit nog steeds niet goed geregeld voor studenten. Maak gebruik van alle ruimte die er te vinden is, er is vast wel een mogelijkheid om jou iets van coulance te bieden.

En petje af! Afstuderen vond ik heftig, moeder worden ook. Ik heb het allebei 2 keer gedaan, maar nooit tegelijk. Leg de lat dus niet onmogelijk hoog voor jezelf.
    En als het voor jou toch beter voelt om niet aan BV te beginnen, dan mag je die keuze maken. Zonder schuldgevoel.

13. Meid, ik wilde even zeggen dat ik ook iets van weerstand tegen borstvoeding had. Vroeger vond ik het een vreemd iets, raar, vies.. Maar toen mijn zoon er eenmaal was, begreep en voelde ik dat het juist zo natuurlijk is. Het hoort zo te zijn. Ik vond de eerste drie dagen pittig, maar meer omdat ik in het ziekenhuis niet goed geholpen werd. Eenmaal thuis was het fijn en ging het goed, zo heerlijk samen intiem met mijn zoon, echt geweldig. Terwijl ik aan 1 kant kloven had en ook een borstonsteking heb gehad, en daarna op koemelkvrij dieet ben gegaan, ben ik door blijven gaan, en heeft mijn zoon een jaar lang mijn melk gehad. Het was dat hij het zelf niet lekker meer vond, anders had ik nog doorgegaan voor hem.

Ik zou het open laten en even kijken wat je wilt als je zoon is geboren. Het mooie aan borstvoeding is dat je het na de geboorte gelijk kunt proberen en kunt stoppen als je wilt. Je weet van tevoren niet wat je ervan gaat vinden. Kost het je teveel energie, kan je altijd stoppen. Ik heb er zelf niets van gemerkt dat het veel energie kost, dat is ook mogelijk. Had van tevoren nooit verwacht dat ik nog lang borstvoeding zou geven, was helemaal geen pro-bv persoon, maar uiteindelijk bleek dat dus anders ;)

14. Angelala

Angelala Actief lid

3 apr 2008
    296
    0
    0
    Je kan het ook gewoon proberen want je kunt altijd weer stoppen...maar als je kiest voor kv dan kan je niet meer terug naar borstvoeding..Vind het zelf een van de mooiste dingen die ik heb meegemaakt en dat elke voeding weer;)Zo'n lief klein mensje dat helemaal tevreden aan je borst ligt te drinken,wat wil je nog meer;)

15. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik zelf vond het lichamelijk de eerste week best pittig. Dit ivm een sterke zuigkracht van m'n dochter en kapotte tepels/kloven etc. Geestelijk vind ik het juist rust geven. Geen schema's waar ik me aan moet houden, gewoon voeden als ze erom vraagt, teveel kun je niet geven. Als ik kijk naar vriendinnen die fv geven denk ik dat ik een stuk relaxter ben. Zowel thuis als ergens anders. Ik heb altijd voeding bij de hand en op juiste temperatuur, ik hoef me niet druk te maken hoeveel cc ze wel of niet binnen krijgt.
    Daarnaast voel ik me iedere x weer trots als ze huilt en alleen ik kan haar troosten/voeden. Echt even een momentje voor ons tweeën dat geeft me zoveel energie :)

Wel ben ik van mening als je je er zelf niet goed bij voelt, je het ook niet moet doen omdat anderen het zeggen. Ik heb best even moeten bikkelen de eerste week(ook drie dagen lang aan t einde van de dag er doorheen zitten omdat het zon pijn deed) Als je er dan niet 100% achter staat is het ook niet leuk om te doen.

Mijn advies zou zijn om in ieder geval de eerste melk (colostrum) te geven, dit is alleen de eerste 2a3 dagen. Dit is heel gezonde melk voor het begin! Zo heb je t wel even ervaren en kun je misschien beter een beslissing nemen.

In ieder geval succes met beslissen en volg vooral je gevoel, dit zal voor jou het beste werken!

16. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    @lovelygwen: dat is ook zwaar zwanger en afstuderen tegelijk... Maar zoals al gezegd, als je bv geeft, geeft dat ook rust. Lekker met zn tweeen op bed, geen gedoe met flessen enzo. Je moet echt de tijd en rust nemen nu, de baby komt maar 1 keer, afstuderen kan altijd nog! Klinkt, cliche, maar als je baby er eenmaal is snap je dat wel.

Deel Deze Pagina