wees trots op jezelf ook met een maatje meer

Discussie in 'De lounge' gestart door noukie89, 23 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

In de jaren 60 en 70 was maat 42 de gemiddelde maat ;););) wat nu als dik wordt gezien js niet per definitie ongezond.

Maar ben het deels ook wel met je eens, ik heb maat 48 en dat is gewoon echt te zwaar. Nu ben ik nog kerngezond, ik laat het ieder jaar controleren maar dat blijft niet zo. Ik MOET afvallen.
    Al hoef ik geen maat 36, dat is bij mijn bouw veel te dun. Maat 40/42 lijkt me ideaal.

En wat opvoeding betreft, kinderen met 1 te dikke ouder heeft 30% kans op overgewicht, met twee te dikke ouders 70%.
    Maar dat komt niet door genen maar door voorbeeldgedrag, en is dus te vermijden.

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    ik was tot een jaar geleden ook echt veeeel te dik.
    1,5 jaar geleden 95 kilo bij een lengte van 1,67.
    BMI van veeeel te hoog, maat 46.

Omdat ik ivm mijn Pre-Eclampsie HELLP een onderzoek heb gehad (oke, meerdere) is daaruit gekomen dat mijn gewicht zichtbare risico's met zich meebracht.
    Ik kon het al qua uiterlijk niet zo goed accepteren, ik wilde weer "normaal" zijn (let op: dat is dus niet super slank). En ik moest dus afvallen. Het is me ook gelukt, en ik voel me nu echt veel beter.

Maar ik denk ook dat als je medisch gezien niets in de weg staat en je kan er vrede mee hebben!! Heb dat dan ook!! Dus wat dat betreft ben ik het er mee eens. Maar dankzij mijn overgewicht ben ik dus zo ziek geworden, dat ik niet tevreden mag en kan zijn met een paar maten meer.

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Nog steeds hoor :)

4. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Ik vind het zo mooi dat complicaties altijd het gevolg zijn van overgewicht... Wat raar dat er bij slanke mensen ook complicaties bestaan bij de zwangerschap? Artsen kijken gewoon meestal niet verder dan je overgewicht.

Ik heb ook behoorlijk overgewicht, maar ik voel me hier goed bij. Lichamelijk gaat ook alles prima. Ik denk dat het ook juist een motivatie is om mijn dochters juist geen overgewicht te laten krijgen. Het was namelijk niet gemakkelijk om mentaal op dit punt te komen waar ik nu sta qua tevredenheid met mezelf. Ik wil liever niet dat mijn dochters die strijd moeten leveren, dus zolang ik kan, zorg ik ervoor dat ze niet te dik worden.

5. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik was ook veel te zwaar en ben nu aan het afvallen. Er is nu 10kg af, nog 15 te gaan.
    En ik was echt niet ontevreden met mezelf, maar het overgewicht is gewoon niet goed voor je gezondheid, dat was voor mij de reden om af te vallen. Dan kun je wel nog trots op jezelf zijn en je maatje meer en nog zo goed in je vel zitten, je gezondheid en je lijf lijdt onder al die kilo's teveel, hoe goed je je misschien ook voelt nu...

Dus tja, TS, ik vind dat je het heel mooi hebt omschreven en ben blij dat je trots bent op je lijf, maar aan de andere kant is een lager bmi toch echt beter voor je gezondheid...

6. nessa88

nessa88 Bekend lid

3 sep 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Ik vind jou dus echt zo mooi he:) Altijd als ik een berichtje van je lees en dan je fototje zie denk ik zo wat een mooie vrouw. Jammer dat je je niet lekker in je eigen vel voelt!

Ik ben zelf ook altijd een grote meid geweest echt altijd al van kinds af aan. Wel tijdje moeilijk mee gehad en toen ook een tijdje te veel gelijnt en gruwelijk ongezond gedaan. (uitspugen/3 dagen niet eten en je dan volproppen enzo) Maar nu ben ik happy met wie ik ben en heb over aandacht van mannen zeker niet te klagen:) Maar ben nu zelf wel bezig met afvallen omdat ik al tijden problemen heb met mn knie (door een ongeluk in het verleden niet door mijn overgewicht!) En ik zelf het idee heb dat ik misschien minder pijn zou hebben als er wat minder gewicht op ruste.

@TS ik vind de insteek van je topic echt super! Iedereen zou gewoon happy met zichzelf moeten zijn of je nou te dik of te dun bent, littekens,cellulites,slechte huid,scheve tanden wat maakt het uit. Het gaat om het innerlijk en volgends mij kan iedereen op wat voor formaat ze dan ook mogen zijn prachtig zijn door wat ze uitstralen. Persoonlijk vind ik iemand met een maatje meer en een prachtige glimlach mooier dan iemand met maatje 36 en een chago hoofd. Dus wat voor formaat je ook bent je bent prachtig! En dat is een goede boodschap en ook voor je kinderen. We leven in een wereld die zo gefocust is op het uiterlijk. Ik denk dat het belangrijk is om kinderen te leren dat iedereen mooi en anders is hoe ze er ook uit zien. Tuurlijk wil je ze al het goede meegeven inclusief een gezond gewicht. Maar ik denk dat zelfacceptatie minstens net zo belangrijk is.

7. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    TS: prachtig geschreven!

Beetje jammer dat sommige mensen toch altijd een bepaald soort wijsheid willen 'opdringen'. TS is een volwassen vrouw en ik denk dat ze zellf heus wel beseft dat een lagere BMI misschien wat beter is. Maar daar gaat het hier niet om.
    Dat moeders met overgewicht een slecht voorbeeld qua voeding aan hun kindje zouden geven? pardon? Dat noem ik generalisatie en zo onnodig.

Punt is dat elke vrouw met overgewicht zo ondertussen wel weet hoe of wat, wat is beter, wat is slecht. Dat hebben vaak al genoeg mensen in haar leven verteld tegen haar, Van familie tot aan wild vreemden.

Ik vond het prachtig om te lezen hoe TS haarzelf heet geaccepteerd zoals ze is. Daar gaat het om in dit topic zoals ik begrijp. Knap hoor, ik wou dat ik dat hardop kon roepen, maar zover ben ik nog niet.
    Dat iemand roept dat ze van zichzelf houd en accepteert zoals ze is hoeft dat niet te betekenen dat ze zichzelf lekker volpropt en schijt aan alles heeft.
    Houden van jezelf helpt namelijk ook bij het maken van goede keuzes voor jezelf. Zoals bijvoorbeeld gezondere voeding, of meer beweging.

Ik heb zelf ook overgewicht, mijn hele leven al. Als kind een eetstoornis opgebouwd en het heeft ruim 15 jaar geduurd voor ik dat onder ogen zag en hulp inriep. Ondertussen behandelen gehad, maar eten blijft mijn grootste vijand, en mijn grootste vriend.
    Ik wil niet dat mijn kindje ooit die strijd moet aangaan waar ik in zit, en daarom zal ik er alles aan doen om te voorkomen dat dat gebeurt.

Het is gewoon jammer dat mensen zo snel oordelen, conclusies trekken en ongevraagd advies gaan geven.

TS: Nogmaals, mooi geschreven!

8. danip

danip Niet meer actief

Serieus, elke keer als ik je foto zie bij jouw berichtjes denk ik wat een knappe vrouw! En bij deze foto ook, je ziet er hartstikke mooi uit!

Ik ben ook niet superslank, een paar jaar terug nog wel eigenlijk. Niet superdun of zo, maar gewoon niet dik. Toen had ik maat 38, nu 42 (jaja, ik las het al in een eerder berichtje voor anderen valt dat weer mee) Ik wil er 15 kilo af. Maar het is niet zo dat ik er echt veel moeite mee heb. Wat een ander van me vind kan me gestolen worden. Ik wil het meer voor mezelf, meer energie, en ik voelde me toen gewoon veel gezonder. En als meest belangrijke reden, ik wil mijn kansen graag zo hoog mogelijk houden mochten we voor ivf gaan. Dus ik ga wel dieten, ook al vind ik het qua uiterlijk geen big deal ;)

9. Michelle89

Michelle89 Bekend lid

20 sep 2009
    924
    0
    0
    Deurne (NB)
  10. Michelle89

Michelle89 Bekend lid

20 sep 2009
    924
    0
    0
    Deurne (NB)
    Ohja ik ben de rechter op de foto, 1.58 en ik weeg 80 kg

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

is dat zo? nog beter! :D

ik heb juist positieve ervaringen met artsen. mijn ha vind de bmi onzin omdat ik met een bmi van 25 echt graatmager zou zijn (ik weeg veel meer dan je zou denken als je me ziet) dus van haar mag ik er 10 kilo boven gaan zitten. ook de gyn hier zei dat ik een zware bouw heb en dus niet per se in het zkh hoef te bevallen.

ik ben 1.80m en een gezond gewicht voor mij is vastgesteld op 90 kilo.

12. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    #52 Wijffie75, 24 mei 2011
    Laatst bewerkt: 24 mei 2011
    Klinkt heel realistisch Marieke. En die 90kg is ook ongeveer mijn doel, ik ben 1.85m. Ik zit daar nu nog een stukkie boven, terwijl ik van shirts enzo wel mt42 heb. Dus gewicht zegt nog steeds niet altijd wat, ook ik ben een stuk zwaarder dan mensen denken.

13. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik heb totaal geen moeite met mijn gewicht, ga ook zwemmen met de jongens, ben zoals ik ben.
    Een kennis van mij heeft een kind van ruim 4 jaar oud, is nog nooit wezen zwemmen, want ze schaamt zich voor haar lijf.
    Ze is echt superslank. Mijn man vind haar mager.
    Tja
    Ik wil wel graag afvallen, kilo of 15 zou mooi zijn, gewoon omdat kleding kopen wat makkelijker gaat en ik denk ik nog prettiger vind.
    ik beweeg veel, ik sport... dus tja het is net hoe je bent en voelt.
    ik ben ik en heb mijn man nog niet horen klagen :)

14. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Hmm nessa en danip....ik word hier dus echt verlegen van hahaha.
    Ik hoor het wel vaker dat mensen zeggen je komt zo zeker over, maar dat ben ik helemaal niet....
    Je wordt ook steeds onzekerder als je steeds de grond in word geboord zelfs door je eigen vader als hij zegt "vroeger was je zo mooi" :(
    Dank voor jullie complimenten dat doe me goed!!

15. Ik zou willen dat ik op die manier kon denken.. :):(;)

16. liebrando

liebrando Niet meer actief

zeker mooie geschreven meid! Wou dat ik zo vol zelfvertrouwen was! Voor de zwangerschap van de oudste woog ik nog geen 50 kilo, en nu weeg ik ook 90 kilo schoon aan de haak. En ik zeg wel stoer dat het me niet in de weg zit, maar als ik in de spiegel kijk of kleren pas voel ik me alleen maar rot omdat ik mezelf enorm vet vind, en mezelf er echt niet mooi uit vind zien. Ondanks dat me mannetje honderd keer per dag zegt dat ik mooi ben en mezelf niet zo moet kleineren, lukt het me echt niet. Hoop dat ik ooit zo zelfverzekerd als jou word, dan zal het lijnen denk ik ook een stuk makkelijker gaan!

17. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

18 aug 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    @ts: Mooi gezegd! Ik zou graag willen dat ik er zo over kon denken.

Verder hier iemand van 1,68 en (voor m'n zwangerschap) 84 kg. Nu 6 weekjes na de bevalling is dat 88 kg. Ik heb m'n hele leven gesport, zelfs heel lang 3 keer in de week vrij intensief een teamsport beoefend. Snoep zeker niet overmatig en ook verder een gezond eetpatroon. Verder heb ik een tijdje een afslankcursus bij de sportschool gedaan met daarbij consulten bij een diëtiste. Die had helemaal niets op te merken over mijn eetpatroon. Ik zou er dus wel wat kilo's af kunnen krijgen als ik heel erg m'n best doe en ga dit ook zeker weer doen maar onder de 75 a 80 kg uitkomen is eigenlijk niet te doen.

Verder heb ik een dochter van bijna 2 die met ruim 9 kg echt te licht is. Haar geven we naast gewoon gezonde voeding volle producten e.d. (uiteraard evengoed niet teveel suikers enzo) om d'r enigszins op gewicht te houden want zo is ze erg vatbaar voor vanalles. Dus te dikke ouders hoeft zeker niets te zeggen over de kinderen (heb overigens een zeer slanke (magere) man die werkelijk alles eten kan).

18. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik heb ook maatjes meer, 48/50 is mijn kleding maat en ik vind het vreselijk. wil mezelf ook nooit op foto zien. haat kleding shoppen
    Ik was zelfs lichter toen ik 9mnd zwanger was, ik ben ziek geworden dankzij mijn bevalling en ruim 30 kilo aan gekomen. afvallen ho maar dat lukt niet, sinds kort sta ik kwa medicatie goed ingesteld, dus nu is er weer wat hoop. maar sporten kan ik ook niet helaas, probeer zoveel mogelijk op de fiets te doen of lopend om zo toch te kunnen bewegen.

maar wat zou ik graag mijn maatje 42 weer terug willen hebben.

mijn man heeft ook overgwicht, maar die houd nu eenmaal van snoepen en lekker eten en haat sporten.
    en onze dochter, is een magere spriet hahahaha. ze krijgt gewone voeding, geen snoep geen frisdrank . appelsap, water, thee en rosevice krijgt ze, en fruit, een koekje en gewoon goed eten.

19. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Hier 1.69 m en 80 kg. Ik kijk vanavond even of ik een foto vind, ben nu op het werk.

20. noukie89

noukie89 Niet meer actief

dit bedoelde ik zo dat de mensen die je altijd met zo'n blijk aan kijken. bijna altijd slanke mensen zijn en je ze ziet denken en kijken van zo neem het er van je bent al niet dik genoeg
    dat is veel vernederde

dit heb ik jaren ervaren

en als ik dan iemand zie lopen die in mijn ogen wel wat extra kan hebben ja dan kijk ik lachend terug

Deel Deze Pagina