Weet even niet meer wat ik moet doen..!!??

Discussion in 'Flesvoeding' started by Marijee, Feb 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    hoi meiden

Mijn dochtertje is 7 weken oud en sinds vorige week begint ze heel veel tekenen van koemelk allergie te vertonen.
    ze heeft heel haar gezichtje onder de rode pukkeltjes en vlekjes zitten en hele schrale wangetjes.
    opeens heel veel last van haar darmpjes en hele erge stink windjes.
    ontlasting is zo hard en droog dat ze het er bijna niet uit krijgt en we voegen al meer water toe aan de voeding.
    nu begint haar neusje ook dicht te zitten en na de helft van het flesje word ze heel onrustig en begint heel hard te krijzen.
    ook niest ze sinds een paar weken al heel erg veel tijdens en na de voeding.

ze heeft nu de hele ochtend liggen huilen van onrust en slaapt nu eindelijk maar huild steeds in haar slaap.

ik zit heel er te twijfelen of ik zometeen naar de winkel moet gaan en pepti moet halen.
    ze moet maandag naar de kinderarts voor het vermoeden van kma maar ik kan het niet langer aan zien dat ze zo onrustig is en niet lekker in haar velletje zit terwijl ik bijna zeker weet dat ze zich met de pepti zo veel beter zal gaan voelen.

HELP!

2. adi

adi Niet meer actief

Je kunt er alvast aan beginnen, dan heb je nog 2-3 dagen de tijd om te kijken of het al iets beter wordt met pepti.

Kijk, de KA kan op deze leeftijd ook niks anders 'testen' dan gewoon een andere voeding uitproberen. En zij beginnen ook meestal met pepti, en gaan pas op 'sterkere' kma-voeding als Pepti niet helpt.

Of je gaat alvast naar de apotheek en koopt een pak Nutramigen, die gaat een stuk verder dan pepti, en is ook soya-vrij. Dan heb je hem helemaal allergie-proof, misschien is dat al een stuk beter ter voorbereiding op het gesprek met de ka.

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Is het mogelijke dat je de KA belt op zo'n korte termijn? Hier gaat dat niet zo snel, maar wellicht is het bij jouw ziekenhuis anders.

De KA van de jongste zei dat ze in het ziekenhuis altijd nutramigen voorschrijven en geen pepti. Het beleid verschilt misschien per ziekenhuis. Ik ben ook op eigen houtje met pepti gestart omdat ik niet langer wilde wachten, maar hij had me dus wel wat anders voorgeschreven. Nu moet ik de pepti uit eigen zak betalen totdat straks uit de provocatietest is gebleken dat hij inderdaad KMA heeft. Als hij het niet blijkt te hebben, krijgen we de pakken pepti dus ook niet alsnog vergoed. Wisselen van voeding was ook niet aan te raden (van pepti naar nutramigen) omdat dat de darmen weer ernstig kan verstoren (zoontje kreeg ook erge last van krampen toen we overgingen op pepti).

Ik begrijp je wanhoop. Ik wilde ook niet nog een week wachten totdat we zouden kunnen overleggen. Ik denk dat ik achteraf nog steeds dezelfde keuze had gemaakt :)

4. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    hoi

heel erg bedankt voor je antwoord.
    het was indd ook mijn gedachten dat ik dan alvast ben begonnen met de pepti en misschien al wat verschil zou kunnen zien als ze maandag na de KA moet.

ik wil het eerst met pepti proberen omdat ze nu ook nutrilon voeding krijgt dus is er geen overstap van merk.

ik heb paar weken terug een keer kruidvat voeding gegeven omdat dit 5 euro scheeld met nutrilon en die beweren op het pak dat de forte voeding ook hypoallergeen is en de vlekjes en pukkels waren binnen een paar dagen helemaal verdwenen alleen kreeg ze van die voeiding extreem veel last van de darmpjes waardoor ik terug ben gegaan naar de nutrilon en de pukkeltjes en vlekjes kwamen ook gelijk terug.

5. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    hier is helaas ook de KA niet op korte termijn berijkbaar.. ik had dat al geprobeerd namelijk en de huisarts zegt dat hij er niets over wil zeggen..

6. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    mijn zoontje heeft ook toen hij even oud was als loys ook vermoeden van kma gehad en ik kreeg toen van het ziekenhuis de sterkste koemelk vrije voeding van friso voorgeschreven weet even niet meer hoe die precies heet.

7. adi

adi Niet meer actief

forte voeding is toch helemaal niet hypoallergeen?

Wisselen van merk maakt niet zo enorm veel uit, wisselen van soort voeding (dus van standaard van hypo, of naar forte oid) geeft vaak krampen omdat de samenstelling anders is.

Ik ben überhaupt geen fan van nutrilon, mijn kinderen reageerden veel beter op Friso, maar dat is natuurlijk per kind verschillend.

Maar zoals Yukl het zegt, schrijven de meeste ka's Nutramigen voor, dus misschien is het beter om gewoon niet te proberen, hoef je straks niet nog een keer te switchen.

8. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    nou ik heb pepti gehaald en ze dronk hem gelijk heel rustig leeg en was daarna ook een stuk rustiger.
    ze vond het niet eens vies terwijl ik dat wel had verwacht want bij me zoontje duurde het een week voordat hij de koemelkvrije voeding normaal dronk..

nu maar afwachten hoe het de komende dagen zal gaan

9. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

Hier hetzelfde probleem!
    Ons ventje is nu 8 weken oud en al vanaf geboorte klachten:
    -heel erg onrustig
    -veel huilen
    -onrustige huid.
    -hevige krampjes
    -verstopping
    -windjes laten
    -hikken
    Vreselijk om aan te zien!

De kinderarts heeft 3 weken geleden tijdens een nacontrole (hij is vacuumextractie geboren) lactulosesiroop voor de ontlasting en een hormoonzalf voor uitslag op het gezicht voorgeschreven.

Maandag stond ons kleintje van onder tot boven vol uitslag (eczeem uitgebreid). De huisarts vond een bezoekje niet nodig.
    Ik ben daarna meteen naar consultatiebureau gegaan. Die vonden de klachten op KMA lijken. Maar adviseerde me de klachten nogmaals met de kinderarts te bespreken.

Ik heb de kinderarts meteen gebeld. Omdat die weinig tijd had kreeg ik alleen de assistente te spreken. Zij adviseerde de hormoonzalf ook op de rest van het lichaam te smeren. KMA is verder niet ter sprake geweest.

Maandag belt de kinderarts pas terug (telefonische afspraak is 3 weken geleden gemaakt) om te vragen hoe het met de hormoonzalf gaat en de lactulosesiroop. Deze middelen helpen dus niet! De huid is wel minder rood, maar blijft droog. Zelfs met de lactulosesiroop blijft ontlasting te hard (persen en er komt niets.) Ik wil zelf niet meer verder met de middeltjes. Het helpt amper en bestrijdt alleen symptomen. Ik denk na het bezoek aan het CB ook sterk dat het KMA is.

Vandaag na de vreselijke ontroostbare huilbuien van onze kleine zag ik het niet meer zitten. Ik wilde eigenlijk meteen naar de apotheek rennen om andere voeding te halen. Aan de andere kant wil ik de kinderarts eerst spreken voor ik zelf ga dokteren.

Ik word er moedeloos van.....:(

10. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    lieve ansje

ik weet precies hoe jij je voelt.
    wat zegt jou eigen gevoel?
    dat het KMA is?
    als jou gevoel zegt dat je ventje koemelkallergie heeft dan zou ik andere voeding gaan halen.
    moeder instinct heeft het vaak goed!

als ik de klachtjes van jou zoontje hoor dan zou ik ook gelijk zeggen KMA.. mijn meisje heeft dus precies dezelfde klachten en ze heeft nu 2 flesjes pepti gehad en slaapt nu heerlijk rustig.
    ze heeft wel wat last van haar drampjes door het wisselen van de voeding maar ze drinkt de flesjes heel rustig leeg en dat doet ze niet met de gewone nutrilon dan begint ze op de helft heel hard te huilen.

dus ik zou zeggen doe wat je gevoel zegt dat goed is.

11. ansje1982

#11 ansje1982, Feb 4, 2011
    Last edited by a moderator: Feb 4, 2011
    Hoi Marijee,

Mijn gevoel zegt al vanaf geboorte dat er iets niet goed is!

Eerst dachten we dat het misschien door de zware bevalling (37 uur weeen, niet ingedaald, sterrenkijker, navelomstrengeling en vacuumextractie) kwam. Hij heeft namelijk ook voorkeurshouding en afplatting van rechterkant achterhoofd. Hiervoor gaan we nu naar kinderfysio en dat gaat nu goed (gelukkig geen sprake van blokkade in de wervels).
    Maar de andere klachten die hij verder heeft hebben niets te maken met zware bevalling.

Nu het Consulatie bureau KMA heeft genoemd en ik informatie heb gelezen ben ik er er toch wel vrij zeker van dat ons kleintje daar last van heeft.

Toch houdt mijn onzekerheid me tegen om te beginnen aan speciale voeding. Het is ons eerste kindje en ik merk dat ik graag bevestiging heb. Ben gewoon bang iets niet goed te doen en verkeerde keuzes te maken.

Andere mensen maken het me al helemaal niet makkelijk. Ze zeggen dat ons kleintje het zo goed doet. Hij drinkt namelijk wel heel goed de fles leeg. Dit is ook enige kenmerk van KMA die niet overeenkomt. De andere klachten worden door anderen snel afgedaan als typische babyongemakken. Je krijgt 101 adviezen en tips. Hierdoor begin nog meer aan mijn eigen gevoel/moederinstinct te twijfelen.......

Ik weet ik wel een ding zeker! Ik ga maandag niet instemmen met nog langer medicijngebruik.

Fijn dat je dochtertje goed op de nieuwe voeding reageert!
    Ze heeft dus minimaal last van het overstappen naar andere voeding? Daar ben ik wel bang voor. Je hoort vaak dat baby's 2 weken nodig hebben om te wennen. Maar jij merkte al na de 1e fles vermindering van de klachten?

12. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    hoi ansje

jullie zoontje heeft inderdaad geen makkelijke start gehad.

ik weet hoe het is dat je graag de bevestiging wil dat je gevoel het goed heeft.
    ik heb precies hetzelfde gehad met me zoontje.
    toen hij de tekenen van verborgen reflux begon te vertonen heb ik wel gelijk de huisarts gebeld omdat ik gewoon zeker wist dat hij daar last van had.
    me gevoel zei het en alles wees er op.
    de eerste huisarts ( een vervanger) zei dat hij een maagontsteking had ??? hij was 6 weken oud! hoe moet een baby van 6 weken aan een maagontsteking komen en toen ik begon over dat ik vermoedde dat hij verborgen reflux zou hebben vroeg de arts waarom ik dat dacht en had dus gezecht dat ik er informatie van het opgezocht op internet nou daar moest hij helemaal niets van weten en stuurde me naar huis.
    heb toen ik thuis kwam gelijk de huisarts weer gebeld en geeist dat ik die middag nog me eigen huisarts te zien zou krijgen en toen de assistente even ging overleggen zei me eigen huisarts kom maar gelijk en hij bevestigde gelijk mijn vermoedden.

paar weken later kreeg hij steeds meer tekenen van koemelk allergie maar ook nu wou een vervangende huisarts niets weten van mijn vermoeden en stuurde me elke keer weer naar huis (me eigen huisarts was op vakantie) toen ik voor de 3e keer weer bij haar was heb ik een doorverwijzing naar de kinderarts geeist en die had ik gekregen en ik zat dezelfde avond nog met hem op de spoedeisende hulp om de kinderarts te zien.
    die bevestigde ook gelijk weer mijn vermoeden en hij kreeg koemelk vrije voeding voorgeschreven.
    de kinderarts heeft me toen heel duidelijk op me hart gedrukt dat ik echt naar me eigen gevoel moet luisteren want een moederinstinct heeft het niet verkeerd.

ik drufde toen ook niet op eigen houtje dingen te gaan doen maar heb er wel van geleerd waardoor ik dat nu dus wel durf.

Loys heeft heel weinig klachten van haar nieuwe voeding.
    gister avond wat darmpkrampjes maar nadat ze had gepoept en alle windjes eruit waren was het gelijk weg en is het niet terug gekomen dus ze heeft vrijwel geen last van het overstappen.
    alleen kan dat wel heel erg per kindje verschillen.
    me zoontje had wel heel veel last met het overstappen op de koemelk vrije voeding.

haar vlekjes in het gezicht zijn al een stuk minder geworden en ze ligt weer in de box rustig rond te kijken zonder de hele tijd te schoppen en te slaan in de lucht en ze is weer helemaal vrolijk.
    het is natuurlijk afwachten of dat echt door de voeding komt maar tot nu toe heb ik nog geen spijt van me keuze.

en probeer vooral niet naar andere mensen te luisteren maar naar je eigen gevoel.
    het is jou zoontje.. jij hebt hem 9 maanden bij je gedragen dus wie zal hem dan het beste kennen?
    iedereen denkt het altijd beter te weten en waardoor jezelf op een gegeven moment het gevoel krijgt dat je het allemaal niet goed doet.
    als ik het zo lees dan weet jij heel goed wat het beste is voor je zoontje en ben je een top moeder.

13. ansje1982

Ik vind het fijn dat er iemand is met dezelfde ervaring en ik niet de enige ben met al die onzekere gevoelens! ;)

Goed dat jij bij jullie zoontje volgehouden hebt en uiteindelijk toch verwezen bent naar de kinderarts! Echt schandalig dat je er zelf zo achteraan hebt moeten gaan.
    Echt super dat jullie kleine meid geen last heeft van het wennen aan de andere voeding en het nu goed doet!

Ik moet ook echt leren om van me af te bijten! Ik heb me voorgenomen om maandag niet akkoord te gaan met echter alleen symptoombestrijding! Ik ga gewoon eisen dat ze verder gaan kijken naar de oorzaak en zal het balletje KMA zelf maar opgooien.

Ik verwacht zelf wel dat de kinderarts hierin meegaat (het is een hele aardige vrouw). Mocht dit niet geval zijn dan speel ik het gewoon via het CB. Daar heb ik aankomende week ook een afspraak.

Ik vind je bemoedigende woorden super lief! Ik weet ergens ook wel dat ik me niets van de meningen van anderen aan moet trekken. Ik zie mijn kindje 24 uur per dag en zij hooguit een paar uurtjes.
    Maar toch blijf ik de onzekere nieuwe mama. Deze onzekere kant van mij wil toch bevestiging hebben van kinderarts of CB voor het starten van speciale voeding.:(

Ik zal maandagavond wel laten weten hoe het gesprek met de kinderarts gegaan is!!

Nog een vraagje:
    Ik merk dat ons mannetje na de fles heel vaak piepende en roggelende geluiden maakt. Klinkt alsof er wat slijm in de keel vast zit en hij het een beetje benauwd heeft. Na een half uurtje wordt het minder en gaat het weg. Is dit normaal? Of is dit ook een kenmerk van koemerlk allergie?

14. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    ik denk dat iedere moeder die net haar eerste kindje heeft gekregen onzeker is.
    dat is toch ook niet zo gek.. je hebt opeens de verandwoordelijkheid over zo klein hummeltje dat volledig van jou afhankelijk is en je wil alleen maar het beste voor je kleintje maar weet niet wat dat is omdat er geen gebruiksaanwijzing bij zat bij de geboorte ;)
    dus als je kleintje dan ergens last van heeft wat buiten de richtlijnen van normaal valt word je onzeker omdat je niet weet wat je nou moet doen en wat nou het beste is voor je kleintje.
    en dan wil je graag bevestiging van iemand die er voor gestuurd heeft en er ervaring mee heeft.

ik denk inderdaad dat je zelf het balletje van KMA op zal moeten gooien want ze kijken natuurlijk vooral naar de moeilijke start van je kleintje wat hier waarschijnlijk niets mee te maken heeft.

dat piepende en roggelend geluid kan inderdaad van KMA komen.
    door de eventuele alergische reactie kunnen de luchtwegen wat vernauwen waardoor je kleintje het benauwder kan krijgen en zodra de stoffen waar de alergische reactie door ontstaat verder in het verterings proces zitten gaan de eerste klachten weer weg en komen er nieuwe voor in de plaats zoals darmkrampjes enzo.

het hoeft dus niet per see wat met KMA te maken hebben omdat melk natuurlijk slijm activeerd maar in combinatie met de andere klachtjes die je zoontje heeft denk ik wel dat het er mee te maken zal hebben.

fijn dat je maandag avond even laat weten hoe het is gegaan.
    ik moet maandag ook met Loys naar de kinderarts voor het vermoeden van KMA dus ben benieuwt wat die zegt.

15. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Dat kan heel goed een symptoom zijn van kma. Bij mijn zoontje was dat 1 van de symptomen.
    Luister vooral naar je gevoel en laat je zeer zeker niet afschepen door de artsen.

Hier werd het, helaas, niet serieus genomen door de ha. Cb was diegen die het serieus nam en van mij aan nam dat pepti niet sterk genoeg was voor mijn zoontje. Ha schreef toen wel nutramigen voor. Echter bij 9 maanden kwamen we bij een ka terecht ivm sterk afbuigende groei. Toen kreeg hij pas de juiste voeding, de sterkste die er is. Hij reageert namelijk al op sporen van, dus de verknipte eiwitten was voor hem niet voldoende. Hij moest de voeding hebben waar helemaal geen koemelk meer aan te pas kwam.

16. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    Hoi ansje

nou ik ben net terug van de kinderarts en die is het met mij eens dat ze waarschijnlijk koemelk allergie heeft.
    ze heeft me verhaal aangehoord en het feit dat ze zo goed op de voeding reageerd en alle klachtjes zo goed als weg zijn vond ze genoeg reden om er van uit te gaan dat ze waarschijnlijk KMA heeft.

ze heeft gelijk een machtiging uitgeschreven voor de pepti voeding dus ik hoef niet opnieuw te wisselen van voeding omdat ze hier goed op reageerd en het word volledig vergoed.
    over 3 maanden moet ik terug kijken en dan gaan we het hebben over eventueel een provocatie test.

hoe zeker ik het ook met mijn gevoel al wist dat ze waarschijnlijk KMA heeft.. toch was het fijn die bevestiging te krijgen dat ik de goede keuze had gemaakt door de pepti afgelopen vrijdag te halen.

hoe is het bij jou gegaan?

groetjes

17. ansje1982

#17 ansje1982, Feb 7, 2011
    Last edited by a moderator: Feb 7, 2011
    Hoi,

Fijn dat de kinderarts de klachten ook herkent als KMA en je nu de voeding vergoed krijgt van de zorgverzekeraar! :)

Ik heb zojuist de kinderarts gesproken. Nadat ik verteld had dat de klachten niet verminderd zijn gaf ze het advies om meer lactulosesiroop te geven en hormoonzalf te blijven smeren.

Ik heb aangegeven dat het CB aan KMA denkt en wij de symptomen herkennen. Ze vertelde ons dat 25% van alle ouders denken dat hun kind dat heeft. Uiteindelijke heeft maar 0,2% daadwerkelijk KMA. Volgens haar hebben heel veel baby's last van eczeem en moeizame ontlasting.

We mogen wel gaan testen. Baat het niet, dan schaadt het niet. Als we geen verbetering zien dan kunnen we na 2 weken stoppen met de voeding, omdat het dan niet van de koemelk kan komen. Wanneer we zien dat het helpt gaan we 6 weken door en dan volgt de provocatie. Over 4 weken hebben we een afspraak bij de kinderarts voor zijn hartruisje en dan bespreken de voortgang.

Ik heb gemengde gevoelens bij het gesprek. Ik heb het gevoel dat ze niet 100% achter me staat. Aan de andere kant heeft ze wel groen ligt gegeven om te starten met dieetvoeding.
    Ze heeft ons dus friso allergy care geadviseerd. Ik kom net bij de apotheek vandaan. Niet normaal wat dat kost, 36,48 euro!!!!! :$
    We hebben geen verwijzing, dus de kosten zullen de komende weken voor onszelf zijn.:(

Mijn vriend is nu de 1e fles aan het geven. Hij drink het goed! Nu kijken of we verbetering gaan zien.

18. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    hoi

wel fijn dat de KA je groen licht heeft gegeven om te testen of het KMA is.
    maar klinkt inderdaad niet alsof ze er volledig achter staat maar het klopt wel wat ze zegt.. baad het niet, dan schaadt het niet.
    ik had ook gevraagd of het kwaad zou kunnen als loys geen KMA zou hebben om deze voeding te geven en ze zei ook er mist een stofje waar ze allergisch op kunnen reageren dus hoe kan dat kan slecht zijn haha.

friso allergy care heeft mijn zoontje ook gehad en is goede voeding hoor.
    en heeft hij het flesje netjes leeg gedronken?

ga er van uit dat het soms wat langer kan duren voordat je merkt dat de klachtjes minder worden omdat het ongeveer 2 weken duurd voordat alle koemelk stoffen uit het lijfje zijn.

laat je af en toe even weten hoe het gaat?

19. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    @ Ansje, als uit de provocatie blijkt dat je kindje inderdaad kma heeft, kun je de voeding achteraf nog declareren bij je zorgverzekeraar. De meeste zorgverzekeraars vergoeden het. Je moet dan wel de bonnetjes bewaren.

Het verhaal van je ka over het aantal % kindjes wat maar daadwerkelijk kma hebben, dat verhaaltje kreeg ik toen van een ha te horen. En daarmee veegde hij kma toen direct van de tafel.

Kma is maar weinig de oorzaak van eczeem. Meestal is dat aangeboren, maar wordt het getriggerd door bv kma. Hier is dat ook. Zijn eczeem heeft hij van mij, voeding waar hij allergisch voor is, triggerd het, maar ook kou, tandjes etc.

Hopelijk merk je snel verbetering!

@ Marije, fijn dat je ka het direct serieus nam.

20. ansje1982

Hoi Marijee,

Fijn om te weten dat het helemaal geen kwaad kan, mocht het toch geen kma zijn. Dat leek me wel logisch, maar ik ben het vergeten te vragen.

Ja, de kleine heeft de hele fles leeggedronken! In plaats van tot 3x toe spugen (voorheen dus met johannesbroodpitmeel in de fles), bleef het nu bij 1x een bescheiden beetje. Hij piepte en roggelde nog wel, maar niet meer zo erg als de old english bulldog van goede vrienden van ons. Die moesten een tijdje geleden erg hard lachen om het geluid van ons kleintje dat op het geluid van hun hond leek:$. Nu is hij al 3 uur heerlijk aan het slapen. Ik hoop stiekem op snel een poepluier zonder hulp en hulpmiddelen.

Ik houd je op de hoogte! Laat jij ook weten hoe het met je dochtertje Loys gaat?

Hoe is het nu met je zoontje? Is die eroverheen gegroeid? Of moet je nu nog rekening houden met de voeding?

Share This Page