Hoeveelheid voeding baby 5,5 maand

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by missiemaartje, Jul 2, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. missiemaartje

missiemaartje Fanatiek lid

Jun 6, 2011
    2,986
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi hoi,

Ik heb even een vraagje. Onze Niek is nu 5,5 maand, wel 10 weken te vroeg geboren. Hij weegt nu 6360 gram.

Toen hij 4 maanden was, gaf hij aan savonds langer te willen slapen, en vandaar dat hij sindsdien 4 flessen krijgt.
    Ik ben toen op gaan hogen, hij kwam steeds eerder voor zijn flessen en gaf ook aan meer te kunnen drinken.

Hij krijgt nu

07:00 210 + 7
    10:00 fruithapje (nog niet zoveel, zijn pas sinds 2 weken bezig, het wisselt nogal)
    11:30 210 + 7
    16:30 210 + 7
    21:30 210 + 7

Hij drinkt zijn flessen binnen 10 minuutjes leeg en is pas tevreden als alles op is.

Nou ben ik vandaag naar het CB geweest en kreeg ik op mijn donder ik hem flessen van 210 + 7 geef. Dat mocht absoluut niet van haar, want dat was niet goed voor het maagje. In plaats daarvan moet ik max 180 + 6 gaan geven en bij elke fles een schep rijstebloem. Ik hoef niet per see terug naar 5 flessen.

Maar nu gaat het goed zo, hij groeit geweldig en is erg tevreden. Ook lees ik hier overal op internet dat mensen gewoon 210 + 7 geven. Ook kindjes die te vroeg zijn geboren en even oud zijn als onze Niek.

Ik wilde hier even checken wat jullie van dit advies vinden, want ik wil mijn zoontje ook niet tekort doen. Hij zit trouwens nog niet op opvolgmelk.

Alvast bedankt voor de reactie.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo!
    Gecorrigeerd zou Niek nu 3 maanden zijn. Vaak wordt met 4 maanden op zijn vroegst overgegaan naar de 4 voedingen. Zo bekeken is het wellicht nog wat teveel. Gezien zijn gewicht en hoe het gaat lijkt het weer prima. Zelf zou ik niet adviseren om aan iedere fles een schepje rijstebloem toe te voegen. Wanneer een kindje niet spuugt en geen andere klachten heeft, kan het maagje het aan. Succes!
    groeten Femke

3. missiemaartje

missiemaartje Fanatiek lid

Jun 6, 2011
    2,986
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Femke,

Dank je voor je reactie. De wijk zei vooral dat hij dan meer kans heeft op overgewicht omdat het maagje dan opgerekt wordt met die hoeveelheid voeding.

Is dit ook zo dat jij weet?

Groetjes, Maartje

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Maartje,

Het gaat ook om de totale hoeveelheid voeding die je kindje krijgt per 24 uur en dat is in jullie geval niet te veel. 1 liter klaargemaakte melk is de maximale hoeveelheid. Deze hoeveelheid kun je verdelen over het aantal voedingen dat je geeft, waarvan 235 ml maximaal is per keer. Voor sommige kindjes is dit te veel om in 1 keer op te drinken en krijgen ze klachten.

Groetjes Angelique

Share This Page