Hallo, Ik weet dat er hier al topics over zijn, maar zoals velen van jullie wellicht al weten is het bij ons toch iets anders omdat zijn kinderen het helaas nog steeds niet leuk vinden dat er een zusje komt en dat jawel, het ook nog steeds laten blijken. Ik weet dus niet zo goed, hoe ik het nou allemaal op het geboortekaartje met zetten. Vriend geeft aan dat het voor hem niet hoeft als ze erop staan. Ikzelf en anderen in mijn omgeving zeggen juist dat we t wel moeten doen en dus hebben we dit dan ook besloten. Echter, ik wil niet teveel poespas eromheen. Het gaat tenslotte om ons kindje dus ik wil het gewoon kort en krachtig houden en ook niet ergens bovenaan op t kaartje zoals je bij veel voorbeelden ziet. Hoe zet t ik nou juist op t kaartje. "Trotste broers" zijn ze niet, dus dat wil ik overigens al weglaten. Ik dacht zelf aan 2 dingen: Namen van ons Zusje van .... En ..... Adres (Echter, ze wonen niet op dit adres, dus dat vind ik ook weer gek) Of na de naamsaankondiging en geboorte gegevens een kleine regel met zusje van ... En .... En dan onderaan t kaartje gewoon onze namen en adresgegevens. Dilemma. Niet gedacht dat ik er zolang over kan twijfelen. Iemand tips of andere ideeën? Dan hoor ik het heel graag!
Wij hebben op ons kaartje gezet: Gelukkig en blij zijn wij met de geboorte van onze zoon en broertje -naam- (dat laatste zou je dus kunnen laten vervallen, zo betrek je het alleen op jullie zelf). Onderaan de kaart stonden onze namen (naam man en de mijne) Daaronder de naam van mijn stiefdochter en bij de geboorte van de tweede ook de naam van onze zoon. Mijn stiefdochter woont hier ook niet (zij was gelukkig wel blij met de komst van haar broertjes).
Pff, ja moeilijk is dat he. Als ze t nou leuk vonden was t wat makkelijker geweest denk ik. Hun gedrag stoort me ontzettend, met name ook omdat ze zeggen: ik wil er geen band mee.... het maakt het allemaal moeilijk. Ik wil het kaartje dus zeker niet in het teken van hun zetten en jouw optie had ik ook al over nagedacht, Maarja omdat ze hier niet wonen vind ik dat ook raar. Pff iemand anders tips?
Ja ik kan me voorstellen dat hun gedrag je stoort. Het beïnvloedt toch een bijzondere periode (je zwangerschap) en dat is erg jammer. Ik hoop voor je dat je, ondanks het gedrag van de jongens, toch kunt genieten...het is zo snel weer voorbij. Sterkte met het vinden van een mooie en passende kaart. Je mag me altijd pb-en hoor, het is best lastig soms zo'n samengesteld gezin.
Dankjewel voor je lieve reactie. Zal ik zeker doen, over 6 weekjes ben ik uitgeteld. Wellicht dat ze dan omslaan, wie weet. En anders zal ik je zeker een berichtje sturen. Groetjes
Bij ons staat er gewoon mama & papa met daaronder onze namen meter & peter met daaronder de namen van de meter en de peter En dan onderaan in een ander lettertype Voor een bezoekje met ons adres Je zou onder mama & papa gewoon Broertjes met de twee andere hun naam kunnen doen of zusje van ... & ... Desnoods noteer je het als halfbroertjes als de jongens dat zelf leuker vinden
Ja lutty, denk inmiddels ook dat we het zo doen zoals jij omschrijft. Alleen half vinden wij zo stom klinken dus dat laten we wel weg. Ga ze ook niet vragen wat ze er van vinden, want hoe je t ook wendt of keert, hier is t toch nooit goed....
Ondanks dat je stiefkinderen niet blij kunnen zijn... het zijn wèl de broers van jullie kindje... dus ik zou voorbij gaan aan hun "gevoel" en wel die namen noteren geloof ik. Anderzijds wij hebben bij de geboortekaartjes mijn bonusdochter niet eens genoemd maar zij woonde toen zelfs al "op zichzelf"
Ik wilde het kaartje ook niet in het teken van de jongens zetten omdat ik het zie als iets wat om het nieuwe kindje gaat, en vond het idd ook stom om ze bij onze namen te zetten omdat ze niet op ons adres wonen. wij hadden links van de kaart een gedichtje, rechts van de kaart.bovenaan "Ons wonder is geboren" naam baby Datum onze namen ons adres en dan helemaal onderaan "trotse grote broers zijn... en... (maar kun je ook zusje van ... en.... voor neerzetten) Als stiefmoeder doe je het nooit goed, noem je ze wel als broer, is het niet goed want het is halfbroer, zeg je halfbroer kom je over een een kille bitch, noem je ze niet dan geef je ze het gevoel er niet bij te horen enz enz
Hoi Nurse, in een ander topic zijn wij elkaar reeds tegengekomen hè. Hier dus ook eek stiefdochter die niet blij was/is met de komst van een broertje. Wij hebben op ons kaartje dan ook geen melding of verwijzing gemaakt van en naar haar. Intussen is ons zoontje een week oud en is het iets getemperd bij haar, maar hij is nog steeds in het ziekenhuis (beetje te licht bij geboorte) en ze is hem slechts 2x kort komen bezoeken om de rest van de week naar alom oude gewoonte met zichzelf bezig te zijn. Wij hebben dus een kaartje met enkel onze namen en de namen van de meter en peter, en ik voel me daar absoluut niet schuldig over.
Hay, bedankt allemaal voor deze berichten. Ik wil ze zeker op het kaartje zetten, ondanks dat zij het niet leuk vinden, geen band willen zoals ze nu zeggen.... De vraag was alleen hoe zet je zoiets erop. Ik denk inderdaad ook dat ergens onderaan t kaartje zetten zoals velen van jullie aangaven. Dochter van ... En zusje van. Cvm1985, precies zoals jij t omschrijft zo is het hier ook. Vandaar dat we ons al zeker niet willen laten kennen. Dolce82, wat leuk!!! Gefeliciteerd nog! Knap hoor, dat je je niet schuldig daarover voelt. Ik weet niet hoe ik me erbij zou voelen als ik het niet deed. M'n gevoel zegt weL dat we t moeten doen zodat ze ons niks kunnen verwijten, de ex niet, niemand niet. En tja,t zijn toch zijn kinderen... Dus nogmaals ik denk ergens gewoon onderaan, maar inderdaad niet bij de adres gegevens want dat vind ik dan ook weer stom.
@dolce gefeliciteerd! Week oud alweer. Bij Elena staan haar halfzussen er niet op. We hebben een gedichtje en daaronder hebben we gezet. We hebben ons geluk verder uitgebreid en melden de komst van onze bijzondere meid. De meiden wilden het toen niet en alle respect daarvoor. Jongste had zich natuurlijk laten beïnvloeden door de oudste. Zo leert ze weer. De oudste wil nooit genoemd worden, dus doen we niet. De jongste van mn man (en zn ex) woont in, dus als zij wil mag ze er op. Maar niets verplicht. Ze is bijna 15 en mag kiezen van ons. Zo hebben wij het gedaan.
Volg je gevoel, commentaar krijg je waarschijnlijk toch wel, hoe en of je het er nu wel of niet opzet. Misschien nog een idee: Dochter van: ... & ... Zusje van: ... & ... En dan het adres onder in de kaart met de tijden wanneer jullie rusten. En misschien regelen dat er iemand (van jouw familie of die van je man) een kaartje stuurt naar de jongens (gefeliciteerd met de geboorte van je zusje?) ik weet niet of het helpt, maar het kan voor hun ook overkomen dat ze ook na de geboorte nog meetellen, zeker als ze het zo misschien wel voelen maar niet (durven) te zeggen. (Heb al vaker je topics gelezen ) Succes met de laatste loodjes!
Hay evientje. Goed idee van dat kaartje en dankjewel voor je berichtje. Ik weet wel nog goed dat ze het helemaal niet leuk vonden toen zij gefeliciteerd werden met hun zusje/broertje toen ik net zwanger was. Nu wil ik ze er inderdaad ook wat meer bij betrekken, maar ze zwijgen alles dood dus het is zo moeilijk om erover te beginnen. Middels jouw idee krijgen ze een kaartje en wordt er toch aan hen gedacht ondanks dat er echt over gesproken wordt, want dat ligt nog erg gevoelig bij hen. Misschien iets voor de opa en oma's. Meitje, knap hoor dat je de een wel noemt en de ander niet. Lijkt me heel lastig om te doen, vooral die reacties die je krijgt van de omgeving. Waarom de een wel en de ander niet? En dan dat uitleggen iedere keer. Respect hoor. Bedankt voor jullie tips! Ga vandaag de tekst doorsturen, krijg daarna een proefdrukje. Eens kijken hoe t er allemaal uitziet.
@nurse spannend, Hopelijk is het zoals gedacht En oudste zus krijgt wel een kaartje opgestuurd. Als ze zich bedenkt, mag ze er alsnog op. Kaartje van Elena hebben we ook aan alle 2 gestuurd. Het voordeel is dat iedereen weet hoe de situatie zit. Misschien dat omstanders het vragen, maar dat leg ik dan wel uit waarom we daarvoor gekozen hebben. Oudste bonusdochter is ook al 19 geworden, dus wil ze niet, prima. Ze is echt oud genoeg Wat trouwens wel heel leuk is, is dat het knuffeltje wat ze van jongste bonusdochter heeft gehad (van haar eigen zakcentje betaald, want haar moeder betaalt niet aan een kind van een ander) het lievelingsknuffeltje is van Elena
Wat lief inderdaad! Ben straks benieuwd hoe het hier gaat, maar ik weet zeker dat de ex hen beïnvloedt en dat ook blijft doen. Hoe was dat bij jou toen je t kaartje stuurde? Denk niet dat de ex hier op zit te wachten als ze straks een kaartje van ons in haar huis heeft, ook al is het dan voor de kinderen. Lijkt me ook wel raar om te doen eigenlijk. Naja, ze ziet het toch bij een oud collega waar mijn man nog sporadisch contact mee heeft en zij een paar straten verder woont.
We hebben ze 2 afzonderlijke een geboortekaartje gestuurd. Gewoon voornaam achternaam (dus niet provoceren met voor grote zus/broer op de buitenkant). Ex stelde het aan de ene kant niet op prijs aan de andere kant kwam ze er zo achter dat we de kinderen niet lieten staan en ook eerst volgende komst gevraagd of ze de kaartjes ontvangen hebben. Dat hadden ze, de jongste heeft het nog en de oudste heeft het ritueel verbrand zover ik het begreep van de jongste. Dus die zal hem niet meer hebben. Het is niet raar het is betrekken bij en zij beslissen wat ze er mee doen. En ex... Ja die zal stoken, moet je wel een beetje schijt aan hebben haha
Als ik dit zo lees word ik er toch wel weer aan herinnerd dat we als stiefmoeders zo godsgruwelijk veel moeten pikken soms... ritueel verbrand, waar halen ze het lef vandaan zeg. Hoop echt dat die zich later kapot schaamt.
Ja we moeten heel wat pikken aan de andere kant, die meid was net 17 en opgestookt door der moeder, dus dan kan je dat soort dingen verwachten alleen dat haar moeder het dan toelaat, laat weer zien wat haar hersencapaciteit is. Bedoel jongste zei al, ma drinkt rookt blowt en drank en sigaretten is belangrijker dan gewoon eten. Dus kun je wel ongeveer raden wat voor niveau zn ex heeft. We hebben de jongste van de 2, die doet het nu heel goed en de oudste krijgt gewoon weer een kaart. We hebben nooit gezegd dat ze niet welkom is, ze heeft alleen zelf de deur dicht gegooid. Ze weten ook nog niet dat we zwanger zijn, dus dat kaartje zal vrij rauw op der dak komen. Fb enz staan afgeschermd. Dus zien ze niets en de jongste wil niets op internet zetten anders krijgt ze daar commentaar op. Uiteindelijk plukken we de vruchten. Het duurt even, maar ze kunnen nooit zeggen. Ja maar zij heeft.... Nooit. Ik heb ze nooit onheus bejegend en ik probeer dat zo te houden. Maar ze zal altijd een kaartje krijgen. We hopen hierna er nog 1 kleine te mogen krijgen en dan zijn we (ben ik haha) er wel klaar mee. Manlief ook, dan heeft hij 5 kinderen haha
Tjonge ritueel verbranden... Gelukkig heeft mijn stiefdochter daar nooit moeilijk overgedaan. Het geboortekaartje hebben we aan haar en aan haar moeder gestuurd en ze stond zelf dus ook genoemd in het kaartje (een kaartje aan haar zelf, van haarzelf ). Maar zo doen we dan ook met kerstkaarten..hier doet ex gelukkig ook helemaal niet moeilijk. Ze past soms zelfs wel eens op, ze ziet de beide jongens ook echt als broertjes van haar dochter. Natuurlijk hebben wij weer genoeg andere dingen die niet altijd zo gaan als we zouden willen (puberperikelen), maar ja..in welk gezin wel Ik hoop dat je inmiddels al een leuk kaartje met een leuke tekst heb gevonden. @Meijtje: ik heb echt respect voor je hoe jullie de situatie aanpakken met de oudste bonusdochter. Het lijkt met niet makkelijk, maar ik denk ook dat jullie uiteindelijk de vruchten er van plukken. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je de rest van je leven niet wilt weten hoe het met je zusjes/broertjes gaat. Lijkt me heel raar..