Hallo, Ik ben heel erg met jullie begaan ik weet hoe moeilijk het is om alleen je kids op te voeden. Ik was dan wel niet alleen in de zwangerschap maar direct na de geboorte wel van me dochtertje me zoontje was toen 3 en half. Nu kwam ik een heel mooi stukje op internet tegen door iemand geschreven. Ms wel fijn om te lezen als je het even wat moeilijk hebt. 10 voordelen van in je eentje zwanger zijn: 1 Als je zin hebt, kun je de hele avond, élke avond, de hele week, dezelfde film kijken en élke keer weer huilen! Legends of the Fall of Shreck of Three men and a Baby. Wat jij wilt, wat de baby wil (klein als hij/zij is, heeft hij/zij al voorkeuren). Voetbalseizoen? Formule I? NIETS mee te maken! 2 Als je in die eerste drie maanden 10 keer per dag met je hoofd boven de wc hangt, heeft hij er tenminste niet net een half uur op zitten stinken. Voordeel 2 a: je weet precies hoe vies of schoon je wc is, als je de enige bent die 'm gebruikt. 3 Er is niemand in huis die de laatste 10 Pims opeet. Of de slagroomspuit leegmaakt. De augurken of jouw reservezak Engelse drop opeet. Voordeel 3 a: Je hoeft geen eten voor iemand te verstoppen, dus je hoeft zelf ook niet te zoeken omdat je de opbergplaats bent vergeten wat nu eenmaal gebeurt als je zwanger bent. 4 Je hebt over het algemeen minder last van vreemde eetaanvallen. Je kunt midden in de nacht enorme trek hebben in vissticks met pepersaus (bijvoorbeeld), maar je warme bed overtuigt je er waarschijnlijk van dat het best meevalt. Dat geeft meer rust dan a) een geliefde rond drie uur de straat op sturen op zoek naar vissticks en pepersaus. Een vriendin van me heeft er nu, twee jaar later, nog een schuldgevoel over als ze bedenkt hoe haar man die nacht door de regen fietste. Of b) wakker liggen en proberen je niet zo welwillende vriend te vergeven dat hij alleen maar bromt nou, als je er zon trek in hebt, dan eten we dat morgenavond toch gewoon. Ga nou maar slapen. 5 Bij de echo hoef je niet met kromme tenen te proberen je vriend te negeren die grapjes maakt over je babys grote hoofd en kleine geslachtsdeel. Nee! Jij kunt er met je moeder of een vriendin naartoe gaan en zo verliefd als je wilt in stilte naar het wondertje op dat scherm kijken en proberen te beseffen dat dat écht, helemaal, ongelooflijk, het mensje is dat in jouw buik groeit! 6 Slapen en topzwanger-zijn gaan niet zo goed samen. Overdag ben je vaak moe en 's nachts lig je te draaien. In je eentje in een groot bed? Geniet er van! Probeer je te herinneren wat je níet mist: gesnurk, gedraai, walmende dampen van onder het dekbed, zijn wekker die hij niet uit doet, gemopper als jij nog wilt lezen of wilt bellen met een vriendin, zweetsokken die hij naast jouw kant van het bed heeft uitgetrapt. Geniet van de rust en stilte - wanneer de baby er is kan het jaren duren voordat je weer zelf bepaalt wanneer je slaapt, wakkerwordt en opstaat. 7 Je hoeft niet te doen alsof je zijn hopeloze smaak in babykleertjes en speelgoed waardeert, alleen om te proberen hem meer bij de baby te betrekken. En als zijn vertrek betekent dat je ook geen schoonmoeder met dezelfde rare smaak meer hebt, des te beter. Jij hoeft je later niet te schamen, als je met je kindje zijn of haar babyfotos bekijkt. Schattekind, tóén was dat geweldig modern en iedereen vond dat je er prachtig uitzag! 8 Je zit zo lang in bad als je vol kunt houden. Geniet hoe je baby draait en je buik beweegt. Als je dan die man mist die zou genieten om dit te zien en die er net als jij uren naar bleef kijken, probeer je ex dan eens zo voor te stellen. Plus het feit dat zijn vrienden in de kroeg zitten en er sport op tv is. Of autos, motoren, boten, explosies, haaien, blote vrouwen of schietende en vechtende mannen. Zou hij dan bij jou op de badrand zitten? Kijk opnieuw naar je buik. Daar zit jij, met je kindje, beiden in heerlijk warm water. Daar zitten jullie, zoals zoveel vrouwen in de wereld over hun buik wrijvend. In je eentje zwanger? Welnee, denk maar aan mij. En aan al die anderen. Dan denken we aan elkaar. 9 Je kunt soms verdriet hebben of balen dat je geen partner hebt die ook eens opruimt en schoonmaakt. Maar: is het je al opgevallen hoeveel mínder werk je hebt, sinds hij weg is?! Of zoals een single moeder vertelde: Als mensen mij vragen of ik het niet erg vind dat niemand ooit eens mijn handdoek van de grond raapt, dan kijk ik verbaasd. Mijn handdoek ligt nooit op de grond! Sinds m'n ex weg is, hoef ik helemaal niets meer van de grond te rapen. En het mooiste is: mijn kinderen hangen hun handdoek ook gewoon op. Ze weten niet beter! 10 Een heerlijk voordeel van in je eentje zwanger zijn: bij mij waren er ineens veel meer vriendinnen en familieleden die belden, langskwamen, me uitnodigden voor leuke, verzorgde uitstapjes, etentjes en die hielpen met klusjes. Vanaf het moment dat mijn ex echt vertrokken was, werd mijn leven stukken gezelliger. Ik werd eindelijk verwend en kon genieten van mijn groeiende kindje! Dus als je relatie al geen feest was, wees dan maar blij dat hij is vertrokken voordat de echt zware tijden aanbreken. Rust lekker uit, laat je in de watten leggen door mensen die wél beseffen hoe speciaal een zwangere vrouw is en verzamel reserves en kracht, want die kun je straks goed gebruiken. En ook dat zal je lukken. Weet je, nu ik dit allemaal zo opschrijf heb ik ineens zon zin om nóg eens zwanger te zijn! Lekker in mijn eentje, gezellig met mijn ukkies! Sterkte allemaal en veel geluk! Liefs, Suzanne Dit artikel staat ook op Hyves. Klik hier om de hartverwarmende reacties te lezen die er op zijn gekomen! © illustratie: Joke Zwaan Liefs van mij