Begrijp me niet verkeerd, ik probeer mn kleintje echt niet koste wat het kost in een schema te "proppen", maar nu ik de bv aan het afbouwen ben (en ik dus aanloop tegen een maximale hoeveelheid voeding per dag..) zou het handig zijn als er een beetje structuur in kwam! Op dit moment voed ik nog 6 x per dag; het schema ziet er ongeveer zo uit: - 06.00 - 09.30 - 13.00 (is nu een fles, 150/5) - 16.30 - 20.00 (is nu een fles 150/5) - 23.30 Maar ja, ik zou toch wel graag naar 5 voedingen per dag willen... aan de ene kant omdat t wordt aangeraden op de verpakking (en ja, dat zijn maar richtlijnen, maar toch.. ) maar ook omdat mn meisje wel heel hard groeit (ze weegt al bijna 6200 gram, bij 2 maanden!!) Dusss... hoe doen jullie het?? Ik heb vannacht geprobeerd de laatste voeding van 23.30 gewoon weg te laten, maar toen kwam ze vannacht om 04.00 uur... Ze is trouwens erg gewend om na een voeding de nacht in te gaan, dus het liefst hou ik er een voeding in tussen 19.00 en 20.00 uur (ik ben bang dat als ik om 18.00 uur al de avondvoeding geef, ik mevrouw nooit meer het bed in krijg...) Tips en adviezen zijn hartstikke welkom!!
Volgens mij moet je je zowiezo geen zorgen maken om haar gewicht, tenzij het cb het aangeeft. Beter een kindje dat goed in het vet zit dan spillebeentjes hoor! Maar je wilt overstappen van bv naar fles begrijp (aangezien je het over een verpakking hebt en je al wat flesvoedingen geeft). Met bv hoef je niet af te bouwen naar een aantal voedingen: je kleintje drinkt wanneer ze het nodig vindt. Schema's met bv is niet zo gemakkelijk. Er komt vaak wel een ritme in, maar je weet eigenlijk nooit echt hoeveel je kindje drinkt. Bij een flesje wel natuurlijk en dan kun je ook de volgende fles een x uur later geven. Misschien anders een beetje bv en een beeetje fles per voeding doen? En dan bv afbouwen en fles opbouwen? Maarreh, ingewikkeld... ik weet het niet zo goed eigenlijk. Hier bouwt ukkie zelf bv af (ik ben werkeloos momenteel, een geluk bij een ongeluk dus, voor uk vooral). Ze eet nu goed overdag en hoeft bijna geen bv meer, alleen als ze moe is. En savonds en sochtends een keertje.
Ja, dat van 5 voedingen omdat de verpakking dat zegt: dat gaat wel over volledige FV he? En met het gewicht en de groei... hoe groot en zwaar was ze bij de geboorte? Ze is idd wel zwaar, maar als ze ook lang is, past het wel weer. Zou je anders bij de FV rijstenbloem erin kunnen doen? Zorgt voor langer een vol gevoel en misschien dus ook minder voedingen? En anders FV voor hongerige kindjes, (even in overleg met je CB)?
Rozemarijke heeft gelijk wat die 5 voedingen per dag betreft: dat is puur en alleen fles. Met bv zit je vaak op een stuk meer voedingen hoor. Tot een half jaar waren het er hier zo 10 per 24 uur. Nu zitten we op 4/5 per 24 uur denk ik, en ik zei net al dat ze al heel veel eet overdag en dus "amper" nog bv drinkt. Mijn advies is toch: vraag het CB even, ook omdat je niet zo zeker bent over haar snelle groei.
Ik heb zelf geen ervaring met borstvoeding, maar ik weet wel van m'n zusjes dat hun borstgevoede kindjes er langer over deden om een "schema" te krijgen dan onze dochter. Eén van m'n neefjes is drie weken ouder dan krummel en die heeft pas kort in de gaten dat de nacht is om te slapen en niet om mama wakker te houden terwijl krummel dat al doorheeft sinds ze zo'n week of zes was. Als ik naar de leeftijd van je dochter kijk, zou ik zeggen: nog niet proberen de voeding van 23.00 uur te laten vervallen, het is duidelijk dat ze daar nog niet aan toe is. Wat ik je zou aanraden als je volledig flesvoeding zou geven, is: flessen ophogen en meer tijd tussen de voedingen laten zitten. Maar als je nog een aantal keren borstvoeding geeft, weet je natuurlijk niet hoeveel je kindje krijgt per keer, dus dan wordt het lastig Als je op een schema kunt komen van om de vier uur voeden, zit je op vijf voedingen per dag. Verder sluit ik me aan bij de rest: aanwijzingen op het pak zijn richtlijnen. Het hangt echt van je kindje af. Sommige kindjes zijn er eerder aan toe dan andere, daar doe je volgens mij niet veel aan.
Rijstebloem zou ik nog niet in de fles doen hoor. Je kind is nog geen 4 maanden. Je kunt wel overstappen naar voeding voor hongerige baby's. Of gewoon flesvoeden op verzoek maar dan in de flessen uiteraard minder doen.
Hier ook een "flinke" baby. 5120 gram bij d'r geboorte en bij 2 maand was ze 6010 gram. De eerste 6 weken hebben we bv geprobeerd maar helaas lukte dat niet. Daarna dus overgegaan op flesvoeding. Ze heeft eerst 5 voedingen van 150/5 gehad en later heb ik dat verhoogd naar 180/6 en de laatste fles naar 210/7. Sinds vorige week zit ze op 4 voedingen. Met 5 voedingen kreeg ze op de volgende tijden d'r flesje: 8.00,12.00,16.00,19.00 en dr laatste flesje kreeg ze tussen 21.00 en 23.00 uur. Ik denk dat je pas echt een schema kan " forceren" als je grotendeels op de kunstvoeding zit. Dan weet je precies hoeveel en wanneer ze drinkt. Wat haar gewicht betreft, ik zou me daar nu nog niet al te veel zorgen over maken. Oh ja.. géén rijstebloem toevoegen. Dat is echt pas vanaf 4 maanden. succes meid!
Ik zou me er niet te druk om maken en gewoon naar je kindje kijken, dan zul je zien dat er toch redelijk snel een ritme of schema in komt. Ik ben vanaf 3 maanden volledig overgestapt op fv, daarvoor kolfde ik een maand gecombineerd met fv. Eigenlijk zat ik pas met 7 maanden ofzo op het schema volgens het pak. Maar ja, mijn kind is geen computer, dus ik gaf haar altijd 1 of 2 flessen vaker, maar de maximale hoeveelheid overschreed ik niet, gewoon anders verdeeld. 's Avonds om een uur of 11 kreeg ze altijd een fles met voeding voor hongerige baby's en vanaf 3 maanden sliep ze daarop door. De rest van de dag gewone voeding. Van borstvoeding willen ze meestal wat vaker dan flesvoeding, omdat dat eerste makkelijker verteerd (geloof ik), dus dan zit je al op meerdere voedingen, je zult zien dat ze straks steeds vaker om bepaalde tijden haar fles wil, van een fles om een bepaald tijdstip steeds minder drinkt en die kun je dan laten vervallen. Eigenlijk gewoon het ritme van je kind aan houden dus, tenminste, dat werkte hier het beste
Geduld Eerst je bv helemaal afbouwen en pas als je kindje helemaal over is op fv kun je eens gaan kijken of je naar de 5 flessen over kan. Hoogst waarsschijnlijk gaat ze dat al vanzelf doen als al je voedingen fv zijn geworden. Door die bv die je nog geeft, zit je gewoon nog op meer voedmomenten, omdat dat nu eenmaal wat lichter verteerbaar is....
Thnx voor de tips! Ik ga idd eerst maar eens de bv helemaal afbouwen en kijken hoe het dan gaat... ik kan altijd nog 6 "kleinere" flessen geven als dit het schema is waar ze zich prettig bij voelt! Ik merk trouwens wel dat ze behoorlijk last heeft van haar darmpjes sinds ze andere voeding krijgt... het is ook al meer dan 2 dagen geleden sinds ik de laatste poepluier gezien heb. Zou ik daar nog wat aan kunnen doen?? (ik geef op advies van het cb al 10 ml extra water in de flessen...)
reageerde ze op de termometer? anders zou je haar een keer kunnen helpen door even te tepraturen zeg maar, hoef je niet echt te temraturen hoor. haar lijfje moet waarschijnlijk behoorlijk wennen .