Hoi mama's, Zoals de titel het al zegt weet ik het even niet meer en zou ik graag willen vragen of jullie me advies of tips kunnen geven over de voeding van ons zoontje. Mijn zoontje van 6 maanden is vanaf zijn geboorte een hongerige baby. Hij dronk altijd erg goed zijn flesjes leeg en toen hij 4 maanden werd heeft het CB me geadviseerd om mijn zoontje te gaan bijvoeden, omdat hij het nodig zou hebben voor zijn lengte en gewicht. Nou prima, hier zijn wij stap voor stap mee begonnen en in het begin vond hij er niet zoveel aan. Langzaam aan kregen we een ritme te pakken en at hij een half potje fruit en half potje groenten (even een indicatie van hoeveel hij at) op een dag naast zijn gebruikelijke flesjes melk. Ik helemaal happy! Sinds een weekje of 2 drinkt ons zoontje zijn flesjes amper tot niet meer. In de ochtend tussen 07.00-08.00 uur krijgt hij zijn eerste fles van 180cc en hier drinkt hij dan 120cc van op (soms minder). Als het tijd is voor zijn volgende fles (tussen 11.00-12.00 uur)protesteerd meneertje dat hij niks wilt en duwt het flesje uit mijn handen. Hij is dan wat zeuriderig en het lukt hem dan niet om zichzelf te vermaken met spelen. Tussen 12.00-13.00 uur probeer ik het dan meestal weer en dan drinkt hij een kleine 20cc of 40cc, en dat was het dan . Omdat we zo maar melk blijven weggooien laat ik hem meestal huilen van de honger, zodat hij zijn flesje dan in 1x goed leegdrinkt (klinkt verschrikkelijk en dat is het ook). En zo gaan we dus de hele dag door met beetjes melk geven tot hij zijn hoeveelheden melk/vocht voor die dag heeft gehad. De hele dag staat in het teken van flesjes geven en ik sta echt keer op keer op met een nerveus gevoel of hij nu zijn flesje wel of niet gaat drinken. Ik heb het met het CB erover gehad en die adviseren me 1 fles te vervangen door een warme maaltijd. Dit eb ik allang geprobeerd maar sinds kort lust ons zoontje dus ook geen warme hap meer. Hij vind de eerste 3 hapjes wel lekker maar daarna wilt hij niet meer. Vers gemaakt eten wilt hij niet maar potjes van 4 maanden vind hij heerlijk (6 maanden potjes lust hij niet) Zou het misschien aan de melk liggen dat hij deze niet meer lust (Friso 2?). Ons zoontje heeft vanaf de geboorte Friso gehad. Hij heeft papproducten van Bambix en dit vindt hij heerlijk, zou ik anders de Bambix opvolgmelk kunnen gaan proberen? Maar krijgt hij hier dan geen last van zijn darmpjes? Ik ben zo bang dat hij wat te kort komt. Hij is wel altijd nog heel erg speels en vrolijk. Maar soms ook erg zeurderig en huilerig. Mijn moeder denkt dat het misschien met zijn tandjes te maken heeft, zou dit ook kunnen en hoe gingen jullie hiermee om? Ik hoop graag wat van jullie tips of advies te lezen. Alvast bedankt. Groetjes, Zonstraal
Als hij niet meer drinkt vanaf de overstap naar opvolgmelk zou je een ander merk kunnen proberen? Opvolgmelk vult ook meer als nummer 1. Hoeveel flessen krijgt hij nog? Misschien zou je kunnen overstappen naar 3 flessen zodat hij dan wel meer drinkt en eet?
Hoi dames, Bedankt voor jullie reacties! Ons schema zag er 2 weken geleden zo uit; 07.00-08.00 uur 180cc/6 11.00-11.30 uur 180cc/6 14.30-15.00 uur 180cc/6 18.00-19.00 uur 180cc/6 22.00-23.00 uur 160cc bambix pap Druif: Ik wist niet dat opvolgmelk 2 meer vulde dan 1. Misschien verklaart dat wel een beetje waarom hij minder zijn flesjes drinkt. Zoals je ziet in bovenstaand schema komt ons zoontje nog 5x voor melk. Hoe zou ik nu misschien een schema kunnen aanbieden bij hem? Heb je misschien een voorbeeld?
Aanvulling op bericht van Noor80: En dan de bambixpap smorgens geven misschien? Lees ook dat je 2 weken terug nog circa om de 3 uur gaf maar misschien een half uur a een uur rekken zodat het om de 4 uur word? En smorgens tussen de flessen door of smiddags een beetje fruit toevoegen of groente? Succes en hoop dat je zoontje gauw weer lekker kan eten.
Noor: De papfles hebben we geprobeerd te laten vervallen maar deze heeft hij echt nog nodig. Hij wordt dan vanzelf wakker om deze nog te drinken. Hij is rond het tijdstip van 23.00 uur nog klaarwakker. MissMom: Ik ga vanaf morgen inderdaad proberen om een fles te laten vervallen en er meer uur tussen te laten. Ik ben alleen zo bang dat hij dan niet genoeg binnen krijgt. Fruit krijgt hij nu in de ochtend tussen 11.00-11.30 uur en groente krijgt hij in de avond rond 18.00 uur. Soms eet hij er wat van maar ook heel vaak laat hij het staan. De pap hebben we ook geprobeerd in de ochtend te geven maar hier moest hij niks van hebben, hij duwt de fles dan echt uit mijn hand en begint te huilen. Hij maakt ook overgeefverschijnselen als hij deze in de ochtend krijgt (misschien te zwaar op de maag voor hem??). Uit een bordje is niks voor hem, want hier heeft hij het geduld niet voor.
Misschien een idee? 7:00 a 8:00 210/7 9:30 a 10:00 fruitje 11:30 a 12:00 180/6 14:30 korstje brood 15:30 a 16:00 180/6 17:30 a 18:00 groente 19:00 a 19:30 210/7 met een beetje pap.
Met 6 maanden zat ik op 4 en heel snel 3 flessen! Denk dus dat jouw zoontje veel te veel krijgt! Van opvolgmelk hoef je ook niet zo veel te geven er zit zelfs een maximum aan dacht ik? En anders moet je namelijk nr 1 blijven geven... Zeker als je ook groenten en fruit geeft hoef je niet bang te zijn dat je weinig geeft hoor, zolang je maar boven de 500cc blijft zitten is het goed. ik zou iig de laatste fles proberen weg te laten. (dit hadden wij met 4 maanden al gedaan!) Een kind van een half jaar zou al 12 uur zonder eten kunnen. Ik zou dus gewoon de laatste weg halen en eventueel de tijden rekken tussen de flessen, maar als dit niet lukt dan kun je om 19 uur ook gewoon de laatste geven.
Je zou eventueel proberen om een flesje te vervangen met een groentehapje. Mijn dochtertje luste ook geen groente, en deed ik dus bij een groentehapje een beetje appelmoes bij nou dat was dan wel smikkelen. Zonder appelmoes wilt ze niet dus geen ik nu groentehapjes vanaf 6 maanden op advies en dat gaat prima. Mijn dochtertje krijgt 4 flessen van 180+6 en deze drinkt zij ook niet volledig op. En 's nachts krijgt zij ook nog een flesje, want deze heeft ze nodig. Hebben geprobeerd deze te laten vervallen, maar dat was een drama. En als je hem bijv. een speen geeft is ie dan rustig?
Ten eerste bedankt voor jullie reacties! Druif: Ik las dat je schreef dat een kindje van 6 maanden 500cc melk per dag moet drinken? Meer hoeft dus niet?? De papfles hebben wel al een keer eerder weggehaald maar hier wordt hij echt nog midden in de nacht voor wakker. Ons zoonte is geen vaste slaper en hij is zelf heel moeilijk met inslapen. Daarom loopt ons ritme ook erg vermoeiend ... hij staat gerust nog een paar keer in de nacht op om te spelen of om te kroelen. Hij kan nog niet vanuit zichzelf om 20.00 uur tot de volgende ochtend slapen. MissMom: Ik heb gister een beetje zitten puzzelen met een schema en deze zag er ongeveer net zo uit als die van jouw, dank je wel! Je schreef om 14.30 uur een broodkorstje. Mijn zoontje lust alleen iets als het helemaal glad gepureerd is, kleine stukjes wilt hij niks van hebben en begint hij te kokhalzen en rood te worden. Smiley: Sinds een aantal weekjes heeft hij een speentje en hier kan hij niet meer zonder. Hij wilt de hele dag op het speentje zuigen. Die van de appelmoes is wel een goede tip ik zal het eens proberen als hij vanavond zijn hapje niet lust. Dank je wel!
bij ons zag het er toen o uit 7.00/8.00 flesje van 180 /6 10.00 fruithapje 14.00 flesje 180/6 15.30 klein flesje 120 of beetje fruit 17.00 groete hap 19.00 fles 180/6 nachtvoeding van nutrilon
Binnabinna: Jullie schema ziet er goed uit. Het enige verschil is denk ik dat ons zoontje zijn flesjes op zijn tijd niet wilt drinken. Het is keer op keer een strijd als hij zijn flesje ziet.