Ik heb deze vraag ook aan de deskundige gesteld maar misschien hebben jullie hier ook ervaringen mee. Ons kindje lag bij de laatste 2 echo's in een stuit en afgelopen dinsdag bij de VK ook. Nu las ik dus net op een site dat dit kan en dat er een kans is dat ons kindje dan aangeboren afwijkingen heeft. Dat dit vaker voorkomt bij kindjes die in een stuit liggen. Klopt dit echt? Ik word hier echt bang van, dadelijk heeft ons kindje een afwijking. Hebben jullie hier ervaring mee?
http://www.nvog.nl/files/07_stuitligging.pdf Hier staat dat de kans op congenitale (aangeboren) afwijkingen 2 tot 3 keer zo hoog is bij een stuitligging.. MAAAAAAAAAAAAAR de kans op spina bifida, is bijvoorbeeld 4,5 per 10 000 geboren kinderen, dit wordt dan 15 per 10 000 geboren kinderen. De kans dat het onschuldig is en je een gezond kindje krijgt is dus veel groter! Hoe ver ben je en heb je de 20 weken echo al gehad? Want het kindje hoeft pas in de laatste maand "goed" te gaan liggen hoor. Voor die tijd is er geen sprake van stuitligging. ETA: Ow, ik zie nu je banner. Bij jou is er nog geen sprake van stuitligging hoor, deze licht vergrote kansen gelden pas als het kind ook werkelijk in stuit wordt geboren (keizersnede) en bij jou heeft het kindje nog alle kans om te draaien.
Ik ben nu 28 weken en 5 dagen. Ik heb nog wel even, maar hij ligt al bijna de hele zwangerschap zo. Ben nu echt bang dat er iets mis is met ons kindje.
Tja, helemaal zeker weet je het natuurlijk nooit, dus niemand kan je volledig geruststellen. Kan alleen maar zeggen dat het harstikke normaal is dat je kindje de hele zwangerschap al zo ligt (of toevallig alleen met de echo's) en dat de kans dat je kindje gezond is veeeel groter is dan dat er iets mis is. Sterkte met je zorgen!
Kijk even bij *de bevalling* topic, daar vind je alles wat je weten wil over stuit, keizersnedes en andere narigheid
Ik zou me inderdaad niet al te druk maken. Wat al eerder gezegd is, het kindje kan nog makkelijk draaien tot 36 weken. De mijne lag ook de meeste keren in een stuit en is uiteindelijk pas gedraaid. Dat doen de meeste baby's vanzelf, omdat ze op die manier meer bewegingsruimte hebben dan in een stuit. Het kan natuurlijk best zijn dat die van jou in een stuit blijft liggen, maar daar zou ik me pas aan het einde druk om maken... Maar snap je bezorgdheid wel hoor! Tja en wat betreft afwijkingen...denk dat alleen een echo uitsluitsel kan geven.
De kleine van ons lag ook met de 20 weken echo in een stuit en nu met de pretecho 26 weken ook (ik geloof een onvolledige stuitligging, met de beentjes voor haar gezicht, foto staat in mijn album). Ik had (heb) ook soms zoiets van wat als. Ik probeer er niet zoveel over na te denken. En ze hebben nog tijd om te draaien, dus hopen we dat dit ook gebeurd. groetjes Kat
Ik heb de 20 weken echo gehad. En daarop was niets te zien. Mogelijke afwijkingen zien ze daar meestal toch wel op. Het blijft maar door mijn hoofd spoken. Dat hij/zij in een stuit ligt ok, dan zou ik denk ik kiezen voor een keizersnee. Maar ik hoop gewoon dat hij/zij gezond is!
Bij ons is de beeb pas bij 32 weken goed gaan liggen. Dik een week geleden (zie mijn banner) is ie in stuit komen te liggen terwijl de week daar voor hij/zij al was ingedaald! Volledige stuit is het niet, we hebben een dwars ligger. Na twee draaipogingen in het ziekenhuis wilde de gyn onze beeb dan maar in een volledige stuit draaien om zo een stuitbevalling te kunnen doen. Maar omdat deze beeb meer dan twee weken voor op groeischema is, staan alle stoplichten op rood en krijgen we een keizersnee. Ze doen liever een stuit bevalling als het kan, maar helaas. Maandag moeten we terug komen om een datum te prikken. Maar zoals je ziet kan het bij jou nog alle kanten op. Er zijn vrouwen bij wie de beeb 3 dagen voor de keizersnee weer goed gingen liggen. Groetjes, Mirelle.
Er hoeft echt niets mis te zijn hoor! En met 28 weken heeft het nog alle tijd om te draaien. Pas met 36 is het zeker of je kindje een stuitliggertje is. Hier is mijn zoontje met 36 weken en een paar dagen nog naar stuit gedraaid nadat hij met 32 weken eindelijk goed was gaan liggen. Er was echt niets met hem aan de hand behalve dat hij te klein was door een slecht werkende placenta.
Ik zou me idd niet druk maken hoor. als het goed is moet er ook op de site staan dat het ook aan de vorm van je baarmoeder kan liggen en dat voor 90% van de stuitliggingen geen oorzaak gevonden wordt. Fabian heeft ook altijd in stuit gelegen. Het enige wat hij eraan over heeft gehouden is heupdysplasie (en dit is lastig maar helemaal niet ernstig) En het is niet de reden dat hij in stuit lag, maar een gevolg. Er kan altijd iets mis zijn ook al ligt hij niet in stuit. Dus geen reden om je extra zorgen te maken. Geniet nog maar lekker van de laatste weekjes..
Hier ligt trouwens nr. 2 op dit moment gewoon met het koppie naar beneden en er is bij mij nooit een verklaring gevonden. De gyn zei dat het ook kan zijn dat je kindje de houding gewoon prettiger vind dat met het koppie naar beneden. En inderdaad zijn heupproblemen en gevolg en niet een oorzaak van stuitligging. Hier is Ruben ook onderzocht op heupdysplasie, maar hij had er totaal geen last van.
Onze dochter was ook een echte stuit, de hele zwangerschap (bleek achteraf). Ze is ook in stuit geboren en er is niets mis met haar. Waarom ze in stuit lag? Mijn baarmoeder heeft een afwijkende vorm. Een eventuele 2e ligt dus hoogstwaarschijnlijk ook in stuit.... Dit kan dus ook een oorzaak zijn!
Jelte lag ook in stuit, ook al met de 20 weken echo. De vk stuurde mij met 33 weken naar de gynaecoloog voor de juiste ligging van Jelte, omdat ze hem niet goed kon voelen. Hij is nooit meer daarna uit zichzelf gedraaid, en week 36 een Versie gehad. Hij vond de stuit gewoon de lekkerste ligging, en dat heeft hij nu nog, op zijn rechterzij, vindt hij nog steeds het prettigst. Vooralsnog heeft Jelte geen aangeboren afwijking... heb van de gyn. ook niet vernomen dat stuitkindjes in de baarmoeder meer kans hebben op aangeboren afwijking muv een standaard onderzoek naar de heupjes met 3 maanden. Wees niet te angstig, zekerheid heb je nooit, probeer een beetje te genieten van je zwangerschap, het komt vast goed.