Vaste slaaptijden aanhouden?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Roze78, Jul 10, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roze78

Roze78 Actief lid

Jul 5, 2006
    352
    0
    0
    Mijn meisje slaapt 's nachts heel erg goed: van 19 tot 7 met een fles om 23.00 ertussendoor. Maar overdag is het eigenlijk een beetje een zooitje. Ik heb me nooit echt beziggehouden met slaaptijden overdag, ze sliep gewoon wanneer ze moe was en het uitkwam. Maar ik vind eigenlijk toch wel dat ze erg weinig slaapt: 2 of 3 keer 45 minuten. En 's nachts dus 12 uur. Dan maakt dan ze niet eens aan de 15 uur komt op een dag. Ze is nu vier maanden.
    Ik wil er een beetje meer regelmaat in krijgen, maar vind dit zo moeilijk. Ten eerste omdat ik dan wil dat ze twee uur slaapt ofzo, maar ik krijg dat maar zelden voor elkaar. Dan moet ik steeds terug voor het speentje, maar soms ziet ze me en is ze klaarwakker en gaat ze keten.
    Ten tweede hou ik een vast ritme aan voor de flessen waar ik eigenlijk niet vanaf wil. Ik heb nu 7 uur, 11 uur, 15 uur, 19 uur, 23 uur. Dus Ria Blom is geen optie eigenlijk. Dat trekt me helemaal niet.
    Bovendien vraag ik me af hoe het dan zit met de deur uitgaan. Kan ik dan helemaal niet meer weg? Want als ze dan niet slaapt heeft ze wel de fles. Voor mijn gevoel word ik dan ontzettend beperkt, al doe ik dat natuurlijk wel als het beter is voor mijn dochter. Maar het liefst wil ik nog wel een beetje vrijheid. Lijkt me voor zo'n kleintje ook niet verkeerd, beetje flexibel zijn.
    Wat zou in combinatie met mijn flestijden een beetje een goed slaapritme zijn?
    Nou, een hoop vragen, ik hoop dat iemand me tips kan geven.

2. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Pfff, ik weet niet meer precies wat ons ritme was in die tijd. Ik gaf bv op verzoek, maar de tijden waren wel altijd ongeveer hetzelfde. Ik kan me nog wel heel goed herinneren dat ik toen ook het gevoel had dat ik nooit iets kon doen. Het was altijd slapen of eten.
    Ik denk dat wij ongeveer het volgende ritme hadden met 4 maanden:
    7 uur wakker, borstvoeding en terug naar bed
    9 uur wakker, bv in bad, even spelen/boodschappen etc
    11 uur bv en naar bed
    13 uur wakker, bv, spelen
    15 uur bv en naar bed
    16.30 uur wakker en bv en bruluurtje
    19 uur bv en naar bed

Dus hij sliep toen steeds 2 uur ongeveer en daarna was hij dan 1,5-2 uur wakker. Maar in die tijd moest hij een schone luier, aankleden, 1 of 2 x borstvoeding, er bleef echt heel weinig tijd over.
    En toen er nog bijvoeding bij kwam werd dat nog veel erger. Eigenlijk heb ik pas sinds hij echt 2x 2 uur sliep wat meer tijd. En dat was pas met 9 maanden of zo. Dus je hebt nog even te gaan.....

3. MamaBianca

MamaBianca Actief lid

Mar 12, 2008
    478
    0
    0
    Drieborg
    Ligt er een beetje aan hoelang ze ongeveer na een voeding wakker kan zijn?

Esmee was dan altijd een uur wakker en dan ging ze weer op bed. Dan sliep ze weer tot haar volgende voeding.

4. Roze78

Roze78 Actief lid

Jul 5, 2006
    352
    0
    0
    Ze houdt het meestal wel 2 of 2 1/2 uur uit om wakker te zijn...

5. Roze78

Roze78 Actief lid

Jul 5, 2006
    352
    0
    0
    @mamabianca: maar als ze een uur wakker was, ging jij dan nooit op de koffie bij iemand, of even een stuk lopen van twee uur ofzo, of lekker de stad in? Hoe moet ik me dat voorstellen? Of sliep ze dan wel eens in de kinderwagen?

6. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Zoals jij het beschrijft, zo was het met Tim ook. Als ik jou was, zou ik dat gewoon aanhouden. Hier werd het slapen vanzelf langer.
    Het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere.

Alleen sliep Tim wel vanaf de 7 uur fles tot circa half 10 ('s ochtends).
    Misschien haar na de ochtendfles nog even terugleggen?

7. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Dax gaat 2 keer per dag naar bed op vaste tijden. Die tijden zijn zo ontstaan omdat hij dan meestal gewoon moe wordt. Hij slaapt tot een uur of 7 's morgens, soms iets vroeger, soms iets later. Hij gaat wel pas rond 20.30 uur naar bed.
    's Morgens gaat hij dan weer naar bed om half 11 tot 12 (anderhalf uur) en dan 's middags om half 3, meestal voor een uurtje. Ik heb ook vanalles geprobeerd om hem langer te laten slapen maar ja daar kun je niks aan forceren.
    Ik ga gewoon niet gauw met hem weg 's morgens of 's middags. Laatst zijn we bij uitzondering eens een ochtend weggegaan, winkelen maar dan slaapt hij dus ook bijna niet in de wandelwagen. Maar dat doen we dus zelden. Als ik weg ga, dan is het na zijn voeding van 16.30 uur omdat hij dan niet meer naar bed gaat tot na de fles van 20.00 uur.

8. Cookie

Cookie Bekend lid

Jun 25, 2007
    705
    0
    0
    Je kan wel veel willen, maar of dat ook lukt...
    Ik volg nog steeds Arend. Heeft hij slaap, dan gaat hij naar bed, soms slaapt hij een uurtje soms 2,5 uur. Het is iedere dag verschillend. Ik ga hem niet in bed leggen als hij niet moe is, dat schiet niet op. Je kunt een kind toch niet dwingen om te gaan slapen?!
    Wij wandelen (en tegenwoordig fietsen) veel als Arend wakker is.
    Veel vrijheid heb ik niet, maar dat is mijn keuze. Als ik eens een middag naar de stad wil, doe ik dat als mijn man thuis is.
    De laatste maanden gaat alles wel makkelijker hoor, want Arend gaat gewoon mee ergens heen en eet daar zijn fruit op. Iets afspreken op een vast tijdstip lukt me nog niet. Nou ja, dat komt waarschijnlijk wel weer denk ik dan.
    Probeer je niet te druk te maken.

9. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    zo weinig slaapt ze volgens mij niet hoor. heb pas van iemand gehoord dat kleintjes van 3maanden ongeveer 15uur per etmaal slapen. jou kleintje is 4maanden en slaapt ook ongeveer 15uur per etmaal. dus als ik het zo bekijk is het juist erg goed. ik heb voor alyssa ook vaste tijden voor de fles en dat werkt hier prima (soms iets eerder of later). wij zijn vanaf dat alyssa 3weken was gewoon overal heen gegaan. de fles kan overal en slapen kan ze ook erg goed in de wagen. dus het hoeft geen probleem te zijn. houd je niet mega strak aan een schema, je moet wel kunnen genieten hoor.

succes!

liefs doris

Share This Page