op zoek naar lotgenoten mbt zindelijkheidstraining..

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Elegance, Aug 27, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elegance

Elegance VIP lid

Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    Ik zoek even wat positieve verhalen over zindelijk worden, waarbij het ook super lang geduurd heeft. Maar waar het uiteindelijk gelukt is.. of waarbij het na zon lange tijd ook nog niet lukt.. en ik zou graag willen weten hoe het gelukt is??
    Mijn oudste heeft nu meer dan 6mnd overdag geen luier meer om. Hij had zoveel last van luieruitslag. Hij krijste het uit na elke grote boodschap. We hebben hem zelfs een jaar geleden al in de zomer laten kennis maken met potjes, wcverkleiners en de wc. Ivm de luieruitslag.
    Beloningssystemen, stickers, cadeautjes en noem maar op.... . maar nu 6 mnd later poept hij nog elke week minstens een keer in de broek en plast hij om de dag zeker nog in zijn broek..

Gek wordt ik er langzaam van. Ik heb wel eens getwijfeld of ik hem weer een luier aan moet doen.. maar hij wil het echt niet... bij elk ongelukje zegt hij dat hij volgende keer naar de wc gaat...

Ik heb nu zelfs heel pedagogisch onverantwoord een snoepjespot op de tafel staan. Als hij naar de wc is geweest mag hij iets pakken.. natuurlijk ging hij de eerste dag om de 5 min, maar de tweede dag al niet meer. Toch helpt ook dat niet. Met de beloningskaart kreeg hij stickers en bij een volle kaart mocht hij iets van chuggington uitzoeken. Eenmaal het speelgied uitgepakt is zijn broek nat.. en de daarop vilgende twee ook...

Ik voel me machteloos, probeer zo weinig mogelijk druk op hem te leggen. Vorige week ben ik een keer boos geworden, achteraf geheel onterecht. Maar doordat ik boos ben geworden merkte ik dat ik langzaam mijn geduld verlies.

Is een half jaar niet een beetje te lang?
    Zijn er meiden waarbij het ook zo langzaam gaat of ging. Ik heb oppeppers nodig, lotgenoten hoe vervelend dat ook is!

2. Elegance

Elegance VIP lid

Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    Bah.. echt niemand? Ik ben toch net de enige he? :(

3. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Hier waren ze alledrie laat met zindelijk worden. De oudste met 4,5 jaar, de middelste met 3 jaar en 9 maanden en de jongste met 3 jaar en 10 maanden. Tot ze er aan toe waren hebben ze met een luier rondgelopen. Al onze inspanningen werkten gewoon niet en leidde alleen naar frustratie aan beide kanten.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    Hier was oudste dochter met 3,5 overdag zindelijk
    Jongste dochter is nu 3,5, maar heeft overdag nog wel eens een ongelukje. Dat is al een tijdje gaande. Eerlijk? Maak je er niet te druk om...Het komt als het komt. En zo niet, dan kijk je weer verder. Maar voor nu is er niets geks aan je kindje!
    Je kan je ook afvragen, wat is vroeg en wat is laat?;)
    Zindelijk worden
    De meeste kinderen worden rond de leeftijd van drie jaar zindelijk; jongetjes vaak wat later. Vooral ’s nachts kan het wel eens moeilijk zijn om bedplassen te voorkomen. U moet over het algemeen gewoon geduld hebben en niet proberen het zindelijk worden te forceren. Dit kan namelijk een averechts effect hebben.
    Daarnaast kan uw kind door een ingrijpende gebeurtenis (zoals een geboorte van een broertje of zusje, naar school gaan of een scheiding) weer tijdelijk in bed of in de broek gaan plassen.

Hoe maak je een kind zindelijk?
    Door structuur en regelmaat aan te bieden; bijvoorbeeld door op vaste tijden naar het toilet te gaan.

Op welke leeftijd zijn de meeste kinderen normaal gesproken overdag en ’s nachts zindelijk?
    De meeste kinderen zijn met een jaar of 3, 4 overdag zindelijk. Vanaf 7 jaar zijn de meeste kinderen ook ’s nachts droog.

Wordt mijn kind minder snel zindelijk door het gebruik van luiers?
    Meestal maakt dat niet uit, heel soms komen we kinderen tegen die een luier gemakkelijk vinden. Maar meestal staat het gebruik van luiers de zindelijkheid niet in de weg.

Is het verstandig mijn kind ’s avonds nog even te laten plassen?
    Ja, maar dit is alleen zinvol als uw kind goed wakker wordt. Anders leert het geen verschil te maken tussen slapend te plassen op een toilet of een bed. Als uw kind nog nat is na eenmaal ’s avonds plassen, dan is het (nog) niet zinvol om te doen.

:)

5. takhen

takhen Fanatiek lid

Nov 13, 2009
    2,386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Het klinkt alsof hij gewoon vergeet naar de wc te gaan, misschien doordat hij lekker aan het spelen is? Wat helpt is (zoals hiervoor al genoemd door Zoe123) op vaste momenten naar de wc laten gaan. En jij zult moeten opletten voor hem. Wanneer hij moeilijk begint te wiebelen of naar zijn piemeltje grijpt, gelijk naar de wc. En standaard voor en na het eten naar de wc.
    Wat ook hielp hier was regelmatig even vragen of er geplast moet worden. Je moet wel zorgen dat je echt even echt contact maakt anders roepen ze nee zonder na te denken ("ik ben veel te lekker aan het spelen mama" ;) ).

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat voor substantie heeft zijn poep?
    Als het erg hard is (lichte verstopping) of juist erg soepel of zacht (peuterdiarree) dan is het vaak moeilijk te voelen of het er aan komt, en dan is de kans op ongelukjes groter.

7. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Ik zou stoppen met stickers, cadeau's, snoep etc. Gewoon helemaal niks en geen aandacht aan besteden. Bij een ongelukje een schone broek zelf laten pakken en eventueel zelf laten opruimen, verder niet boos worden...

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female

Mevrouwtje hier heeft vandaag op de bank geplast:$...
    Ze zat zo in gedachten Knofje te kijken ( is ook geweldig natuurlijk;)) en hopla, daar stond ze opeens in de keuken met een sip gezicht, en een natte broek. Het viel gelukkig mee, maar ook hier dus idd een kindje dat soms gewoon vergeet om te gaan plassen.
    Vandaag is ze wel netjes meerdere malen naar de wc geweest. Maar ze is wat moe de laatste tijd, zo aan het eind van de middag, en dan krijg je dus dit...

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Niet helemaal hetelfde, mijn zoontje heeft darmproblemen (obstipatie sinds baby al) en nu ging het eindelijk drie maanden goed en nu geeft ie weer niet meer aan wanneer ie moet poepen en houdt hij het weer op. Gevolg; zodra ik zie dat hij eigenlijk moet (hij doet sn best het op te houden) zet ik hem onder zwaar protest op de wc. Dan poept hij wel. Ben ik er niet, bijvoobeeld op de psz o bij oma en hij kan het echt niet meer ophouden poept hij in zijn broek. Weet gewoon nei twat ik ermee moet.

10. Honeybeeb

Honeybeeb Niet meer actief

Boordevol erg herkenbaar. Hier hft zoonlief ook sinds babytijd darmproblemen. Gebruiken weer forlax, ik zeg weer want het ging goed en waren aan het afbouwen. Maar net vakantie achter de rug, en zijn de klachten weer helemaal terug, en tot overmaat van ramp, heeft hij van al het inhouden en persen, scheurtjes gekregen. Dus nu sinds een week of 3 forlax 2maal daags en een cremetje om te smeren wat de scheurtjes tegengaat en het poepen zal vergemakkelijken.

Echt een drama. Was eerst wel poep zindelijk, maar nu vertikt hij het op de wc te doen wat ik ook wel begrijp, pijnlijk nog. Dus geef hem nu maar weer een luier, maar dan nog doet hij het inhouden ondanks dat de poep zacht is... Hij is trouwens 3,6jr, ik hoop echt dat het voor 'm snel weer makkelijker zal gaan en hij niet meer angstig is voor het poepen, want het is naast dat het moeilijk gaat ook eng voor hem, nog steeds.

Plassen gaat wel heel goed, was direct dag en nacht zindelijk.

11. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Honeybeeb, zielig he? Hier dus ook en hij weigert gewoon weer aan re geven dat hij moet poepen. Wij waren ook aan het afbouwen maar inmiddels weer op de oude dosis. Op de psz poept hij dus gewoon in zijn broek omdat hij het niet aangeeft. Plassen doet hij wel gewoon op de wc op de psz en thuis. Poepen thuis dus alleen als ik hem erop zet.

12. Honeybeeb

Ja vreselijk zielig...

Op de psz geeft hij het ook niet aan, plassen ook nog niet echt, maar tijdens de plasrondes gaat hij wel mee en doet dan wel een plas.

Maar ik weet dat hij het kan, hij heeft het bewezen, dus nu voortaan doorgaan met de forlax en niet snel afbouwen, en zodra hij geen pijn meer aangeeft tijdens het drukken, dan gaan we er weer tegenaan. Ik deed het precies hoe jij het nu doet, ik zette 'm op de pot zodra ik merkte dat hij aandrang kreeg. En dan was het natuurlijk tegenstribbelen, maar toch moest ie van me zitten, en toen hij eindelijk door had dat hij een poepje in de pot kon loslaten, was het feest natuurlijk.. Hier hielp belonen uit eindelijk niet meer, snoepje, cadeautje, stickers, nee hoor. Poepte gerust in zn broek om het dan vervolgens vrolijk aan me door te geven. Maar op den duur wist ik wanneer hij moest poepen, meestal na het middag eten. Dus een half uur na het eten, ging ik 'm in de gaten houden met argus ogen... En zodra hij begint te rennen/ wiebelen zei ik, kom we gaan eventjes op de pot zitten. "Nee mama, ben alleen maar aan het dansen" Ja dat dansen van je ken ik onderhand wel ;):p hup zitten.

Wat hier ook hielp was, dat wanneer hij op de pot ging zitten hij zn favoriete spelletje mocht spelen op mn smartphone, dat hielp ook wel dat hij 5min langer op de pot zat.:):)

13. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Hier gilt hij de longen uit zijn lijf. Maar ook ik ken hem inmiddels goed genoeg om te weten wanneer hij aan het ophouden is. Indd dat onrustige, opspringen en even neit weten wat hij moet doen, klaen over kou etc. Ik zet hem meteen op de wc en die halve minuut dat het duurt voor er iets komt gilt hij keihard en huilen enz. Hele drama. Maar liever dat dan ophouden want dan zijn we nog verder van huis. Hij kan het ook en gaf het zo netjes aan. Nu niets meer helaas :(. Plassen gelukkig wel dus.

14. Ellenore

Ellenore Fanatiek lid

May 13, 2008
    2,035
    0
    0
    Hoi Elegance

Weet je meid, je kunt nog zo strikt zijn in alle rust en regelmaat adviezen en noem maar op, maar ieder kind doet het anders. Zo bestaat er een gemiddelde dat kinderen vanaf 3-4 jaar overdag zindelijk zijn en vanaf 7 jaar ook 's nachts. Mijn zoon is van 4 is al een jaar 's nachts zindelijk, maar overdag nog steeds niet volledig. Gevalletje druk spelen en vergeten.

Ik zou je adviseren in ieder geval te stoppen met alle poespas en hem niet meer te belonen en te straffen. Je kunt hem wel wijzen op de afspraak die je hebt gemaakt (bijv. aangeven als hij moet plassen/poepen). Dit heeft bij ons echt vruchten afgeworpen. Geen stickers meer, geen aandacht aan schenken. Gewoon om de zoveel tijd naar de wc sturen en (heel belangrijk) goed uit laten plassen.

Je zegt dat hij last heeft van luieruitslag. Bij de hema verkopen ze oefenbroekjes. Deze zijn vochtabsorberend en uit te wassen. (Mocht je ze niet al lang in de kast hebben liggen).
    Misschien kan hij daar wel tegen?

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

15. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    T heeft ook regelmatig ongelukjes. Gelukkig bijna uitsluitend plas. Gisteren in wen winkel en ik had niets bij me dus kon weer naar huis fietsen. Met die dikke buik had ik toen ook wel flink de pest in.

Dus....
    Ja het lijkt me normaal.
    Stoppen met belonen.
    Proberen niet te veel aandacht te schenken aan ongelukjes.
    Vaak op wc zetten.

Bij T is het een kwestie van opgaan in spel maar ook geen zin hebben. Dan vraag ik of hij moet plassen. Antwoord nee. Paar momenten later natte broek. Euhm. Dan ben ik wel wat geërgerd...

16. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    De enige tip die ik je kan geven is laat het los.
    Plas of poep in de broek, gewoon opruimen, droge/schone broek aan en niks erover zeggen.
    Zeg dus alleen wat hij moet doen en besteed er verdergeen aandacht aan.

Een half jaar is niet lang, ik heb gelezen dat het soms wel 10maanden kan duren voordat het goed gaat.

Succes ermee.

Liefs doris

17. Honeybeeb

Ach de arme schat, ik herken het ook. Hier is het net zo w.b het gillen, vreselijk als moeder om te zien!!

Blijf toch de hoop houden dat hij het binnenkort alsnog weer gaat aangeven hoor, want hij heeft het gedaan. Hij zit nu effe in een dip en we moeten er rekening mee bij houden dat het bij onze kinderen er wat anders aan toe gaat (helaas door de obstipatie problemen:( ) dus, het kan dan wat langer duren. Maar het gaat hen ook lukken, daar geloof ik oprecht in, al duurt het misschien wat langer als bij een kindje zonder deze problemen. Succes hoor en geen zorgen maken (makkelijk gezegd ik weet het), maar het komt echt op een dag goed! Blijf consequent en blijven herhalen en veel boekjes lezen over zindelijkheid en hem er zelf over laten vertellen hoe hij erover denkt.

Hoeveel zakjes forlax krijgt je zoontje nu, en is de ontlasting ook zacht genoeg??

18. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,306
    0
    0
    Heel herkenbaar topic (helaas haha).

Zoonlief is sinds eind april dagzindelijk. Poepen gaat hier altijd goed, maar het plassen niet. In het begin gaf hij keurig aan wanneer hij moest. Sinds een maand of 2 nog maar sporadisch. Behoorlijk frustrerend, juist omdat je weet dat hij het wel kan. Toen maar weer begonnen met stickers plakken om er toch een positieve draai aan te geven. Hij krijgt nu een sticker als hij het op tijd aangeeft én droog is.
    Hij vindt het stickers plakken ook echt super leuk, vandaar dat we et er nog in houden.
    Verder let ik goed op hem, als hij begint te wiebelen en te draaien dan zet ik hem gewoon op de wc. Want als ik vraag of hij moet plassen is het standaard 'nee', ook al maken we contact bij de vraag. Als zijn broek echt nat is (dus meer dan een paar druppeltjes), dan mag hij nu zelf naar boven gaan, zijn onderbroek in de wasmand gooien en een schone pakken. Maakt hem trouwens niets uit, voelt niet als straf.

Bovenal heb ik me er nu maar bij neergelegd, het is zoals het is. En het komt vast goed ooit ;).

Zelfde geldt voor nachtzindelijkheid, hij is ca een maand nachtzindelijk geweest. Maar ineens was hij weer de helft van de nachten nat. Dus hij heeft nu weer standaard een luier om 's nachts. Het komt vanzelf weer.
    Ohja, hier zijn geen 'grote' dingen gebeurt de laatste tijd waardoor het nu minder goed gaat. Het interesseert hem gewoon erg weinig.

19. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Hier wordt het met heel druk spelen of een filmpje kijken ook nog af en toe vergeten. Laatst had ze op een middag op het kdv zelfs 2 keer in haar broek geplast. Toen ik haar vroeg waarom dat ze dat deed kreeg ik als antwoord, ik wilde niet naar de kindjes ik wilde gewoon thuis blijven dus toen ging ik in mijn broek plassen. Daar heb ik haar dus wel op toegesproken. Weet je zeker dat het bij je zoontje ook niet af en toe 'expres' is omdat hij zijn zin niet krijgt?

20. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik heb van mijn zoontje geleerd zindelijkheid helemaal los te laten!

We zijn maanden echt druk bezig geweest. Overdag in een onderbroek, toen met een luier op de wc, één plakkertje los en daarna nog een... en toen bleven we hangen...

Tot de eerste schooldag. Hij kwam tussen de middag thuis (hij is nog geen 4 dus gaat nog maar drie halve dagen) en zei tegen mij: 'morgen doe ik geen luier meer om en plas ik voortaan op de wc zonder luier'. Oké dacht ik... we zien morgenvroeg wel verder. Maar inderdaad: de volgende dag weer geen luier en hij plaste zowaar voor het eerst op de wc zonder slag of stoot. We waren zooooo trots op hem! 's Middags meteen overladen met kado's (oké, ik weet het... zwaar overdreven, maar we waren zo blij). Toen hij 's avonds naar bed ging zei hij dat hij ook 's nachts geen luier om wilde. Mijn man had meteen grote ogen en vond het niet zo'n goed idee (dat zei hij niet, maar zijn ogen spraken boekdelen :)). Maar ik dacht: er ligt een waterdichte molton onder hem, dus laten we het maar proberen. Wij 's nachts natuurlijk checken en hij was nog netjes droog en 's ochtends vlogen we uit bed om zijn bed te checken. En wat denk je: helemaal droog!

Dit is nu 3 weken geleden en hij heeft nog niet 1 ongelukje gehad. Hij poept nog wel in een luier en plast maar drie keer per dag (heeft een olifantenblaas denk ik), maar echt... het is gewoon gebeurd!

Ik dacht echt dat het fabeltjes waren en dat zoiets alleen voorkwam bij andere ouders, maar echt... het kan echt! Ik kan je dus eigenlijk maar één advies geven. Laat het los. Echt... laat het los. Dat is voor iedereen echt het beste.

Oh ja, wij zijn trouwens twee weken voordat hij zindelijk werd naar een acupuncturist met hem geweest (niet alleen voor de zindelijkheid). Zij heeft Sam toen een bachbloesem meegegeven waar ze ook iets in had gedaan voor het loslaten van zijn angsten. Ik geloof er niet heel erg in (stom hè, soms ga je toch van alles proberen - maar nogmaals, dat had niets te maken met zindelijkheid) maar misschien heeft het toch iets gedaan... Misschien ook niet ;)...

Share This Page