weet het ff niet meer

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door jessy77, 18 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Hallo,

Ik heb weer een vraagje. Ik had eerder vermeld dat het hartstikke goed ging met de bv maar begin nu toch te twijfelen. Sinds een dag of 3 heb ik het idee dat mijn dochtertje anders dan voorheen drinkt. Eerder dronk ze netjes uit een borst en viel daarbij heerlijk in slaap om vervolges ongeveer 3 uur later weer wakker te worden voor de volgende voeding. Ook s nachts kwam ze maar 1 keer en sliep rustig door. Maar nu dus sinds een paar dagen is ze heel erg onrustig, jengelig, slapt heel weinig, lijkt wel of ze constant wakker is en wil elk uur wel drinken. Het aanleggen gaat volgens mij goed, ze pakt goed de borst dus ik vroeg me af of ik misschien niet t weinig melk heb? Ik hoor haar wel slikken en als ze drinkt begint mn andere borst spontaan te druppelen?
    Ze heeft ook al een paar keer gespuugd en ik moet echt moeite doen om dan niet in paniek te raken. Ik maak me heel erg zorgen omdat ze al een redelijke moeilijk start heeft gehad. Ze was dysmatuur bij haar geboorte, woog 2360 en moest een paar dagen een sonde in omdat ze toen ook alles eruit spuugde. Na 3 dagen ging het eindelijk wat beter en woog 2450 en afgelopen maandag is ze voor het laatst gewogen en woog toen 2520.
    Ik moet er ook bij vertellen dat ik sinds we uit het ziekenhuis behoorljk gespannen ben, heb het erg druk gehad en heb eigenlijk niet de tijd genomen om echt bij te komen. Ik blijf maar door gaan, heb weinig rust gepakt en sinds gisteren gaat het helemaal verkeerd aangezien mijn opa is overleden en ik van alles heb moeten regelen..dus nog meer stress en verdriet.
    Ik weet ff niet meer waar ik het zoeken moet en denk erover om op fv over te stappen want dit trek ik niet langer.
    Wat is uw advies hierover?

Alvast bedankt!

Groetjes van een hele bezorgde Jessy

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Jessy,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je opa.Dat is heftig, zeker wanneer jij net met een nieuw leventje zit.

Excusses dat ik pas nu terug mail, was even een paar dagen weg.

Je schrijft dat je de afgelopen dagen ziet dat ze anders drinkt, elke uur, en je hebt het idee nauwlijks melk meer te hebben.

Als ik kijk naar de leeftijd van Jaslynn dan is ze ongeveer 10-11 dagen als je dit gedrag voor het eerst ziet. Het beeld wat je beschrijft lijkt op regeldagen. Zij vraagt vaker om een voeding met als enige doel dat mama meer voeding gaat maken. Zodra jouw lichaam daarop reageert, komt ze weer in een ritme.

De dagen die jij beschrijft komen mij als erg emotioneel en gespannen over. Weet dat dat zijn weerslag kan hebben op jouw melkproductie. Gespannenheid, verdriet, bezorgdheid zorgen ervoor dat bij jou het hormoon oxytocine niet goed zijn werk kan doen. Dat betekend voor de borstvoeding dat het op gang komen van het toeschietreflex niet, later of zwak op gang komt.
    De melk stroomt dan niet, minder of later. Gevolg is dat de borsten niet meer goed worden geleegd en dat er voor jouw lichaam niet meer dat seintje wordt gegeven dat de borsten weer gevuld moeten worden., Je productie zal daardoor kunnen afnemen.
    Dat kan ook het drinkgedrag van Jaslynn verklaren. Omdat de melk minder goed stroomt komt ze snel weer omdat ze meer wil drinken.

Je vraagt of niet beter kan stoppen.

Tja, dat ga ik niet voor jou beslissen. Zeker op een emotioneel moment als nu kan je soms beslissingen maken waar je over een paar weken spijt van hebt. Het toeschietreflex is als overbrugging ook op te wekken met een neusspray, syntocinon. Vraag aan jehuisarts voor een recept. 1 spray in 1 neusgat voor het voeden.

Stoppen kan natuurlijk altijd, daarin zijn jullie de enige die dat kunnen beslissen. Wel geef ik je mee dat je makkelijker gestopt bent dan dat je de melkproductie weer kunt opbouwen als je later toch spijt krijgt van het stoppen.

Succes in deze moeilijke tijd. Hopelijk kan je hier al wat mee, anders hoor ik het.

Ilse

Deel Deze Pagina