Aangifte geboorte van de kleine!

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door , 27 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

    Aangezien ik alleenstaand ben, gaat mijn moeder na de geboorte mijn kleine aangeven..

    Nou was ik vandaag op het gemeentehuis (voor wat anders) en ik vroeg dus na of ik evt. al de papieren mee kon krijgen voor dat ik mijn moeder machtig om mijn klein ventje aan te geven tegen de tijd dat hij geboren is..

    Ik kreeg hier te horen dat zo;n formulier niet bestaat & dat mijn moeder zich gewoon moet melden zodra de kleine man er is.. dan kan ze hem gewoon aangeven. Ik hoef hier verder niks voor te tekenen, geen machtiging of wat dan ook...

    Dat is toch waardeloos? Zo zit het toch niet?
    Dat zou betekenen dat iedereen mijn kind aan kan komen geven? (dus ook mijn ex.. al zal hij dat niet doen maar oke het idee beangstigd me wel!)
     
  2. Channie

    Channie Fanatiek lid

    13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Nou volgens mij is het zo dat het verplicht is dat iemand jouw kindje aangeeft die bij jouw bevalling was. Tenminste zo heb ik het altijd begrepen.
     
  3. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Ja dat klopt, als je het kindje gaat aangeven moet je het formulier van de bevalling meenemen. Op dit formulier staan ook de mensen die tijdens de bavalling waren. Deze mensen mogen het kindje bij de gemeente aangeven.
     
  4. mimi1981

    mimi1981 Fanatiek lid

    10 okt 2007
    3.285
    0
    0
    Je ex als hij zou willen wel en het geboorte bewijs van het ziekenhuis zou hebben, alleen krijgt de kleine automatische jou achternaam. Als jij dat niet wil moet je namenlijk er zelf aanwezig zijn of van te voren je kind al laten erkennen op het gemeentehuis.

    Op zich is het best geregeld. Mijn vader is toen met mijn ex gegaan. Ik moest binnen drie dagen komen om alsnog mijn dochter zijn naam te geven.
     
  5. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Wij hebben onze kindjes voor de geboorte laten erkennen doormijn vriend omdat we niet getrouwd zijn. Zo staat hij geregistreerd als vader en kon hij de kinderen gewoon zelf aangeven en hebben ze zijn achternaam gekregen.
     
  6. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    zo is het ;)
     
  7. Female24

    Female24 Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    jou moeder moet in het ziekenhuis dan een bewijs van geboorte meenemen dat krijg je zodra de kleine geboren is en jij beslist wie die papieren in handen krijgt! zo heb ik het tenminste begrepen want ik heb hier ook navraag voor gedaan aangezien mijn ex zo ontoerekeningsvatbaar als een deur is en dus WEL misschien aangifte zou proberen te doen om het kind op zijn naam te krijgen.. en dit is wat ik ervan begrepen heb dus denk dat het wel goedkomt :D
     
  8. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Female, het is niet mogelijk dat jouw ex het kind zijn naam zal geven als jij daar geen toestemming voor geeft. Heb je die toestemming niet gegeven in je zwangerschap en wil jet het bijv. alsnog zijn naam geven moet jij mee naar het gemeentehuis om je handtekening daartvoor te zetten. Dus ookal geeft hij het kindje om welke reden dan ook aan, zijn achternaam kan het niet krijgen als jij dat niet wilt
     
  9. Female24

    Female24 Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    ja dat klopt en het kost hem dan ook nog eens 500 euro! en dat geeft ie toch liever aan zn kleren uit dus maak me er niet druk om :D:D
     
  10. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Nee kosten zijn hier niet aan verbonden als je het in je zwangerschap regelt of binnen een paar dagen na de bevalling. Is het kindje eenmaal zo ingeschreven kost het inderdaad geld om een naamswijziging aan te vragen.
     
  11. Female24

    Female24 Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    jawel zoals ik begrepen heb, als je niet getrouwd bent of een samenlevingscontract hebt kost het (mits je n bepaalde tijd voor de bevalling niet doorgegeven hebt wie de vader is) 500 euro om het kind op zijn naam te krijgen!
     
  12. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Nee dit klopt niet zelfs met een samenlevingscontract (zoals bij ons) moet de man het kind erkennen en gezag aanvragen. Erkennen van het kind kan zijn/haar hele leven lang zonder kosten. De achternaam bepalen kan voor de zwangerschap tot 3 dagen na de bevalling (de tijd waarbinnen je het moet aangeven bij de gemeente daar moet je dan wel zelf bij aanwezig zijn) BIj het aangeven kun je alsnog de achternaam van vader geven maar geef je het jouw achternaam, wordt het zo ingeschreven bij de burgelijke stand. Wil je dan alsnog de achternaam van vader....dan kost het wel geld.

    Voor het aanvragen van het gezag hoef je trouwens ook niks te betalen.
     
  13. Female24

    Female24 Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    hmmmzz ja ik ben er vast van overtuigd dat ik het zo gehoord heb bij de gemeente! maar ik heb even op het internet gespeurd en helaas moet ik jou hier dus wel gelijk in geven hahaha

    Erkenning van de ongeboren vrucht
    De erkenning kan plaatsvinden tijdens de zwangerschap. Dit moet u doen in de gemeente waar u als ouders staat ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Staat u als ouders in verschillende gemeenten ingeschreven, dan kunt u kiezen bij welke gemeente de erkenning plaatsvindt. Als de moeder niet in persoon verschijnt, moet zij schriftelijke toestemming geven.

    Erkenning na de geboorte, tijdens de aangifte van de geboorte
    De erkenning kan plaatsvinden na de geboorte, tijdens de aangifte van de geboorte in de gemeente waar het kind is geboren. Als de moeder niet in persoon verschijnt, moet zij schriftelijke toestemming geven.

    Erkenning op een later moment
    De erkenning kan plaatsvinden tijdens het hele leven van het kind, ook als het meerderjarig is. Een erkenning is niet gebonden aan de woonplaats van de erkenner of het te erkennen kind. Elke ambtenaar van de burgerlijke stand in Nederland is daartoe bevoegd. Is het kind twaalf jaar of ouder, dan moet het schriftelijke toestemming geven. Is het kind tussen de twaalf en zestien jaar, dan moet zowel het kind als de moeder schriftelijke toestemming geven.

    Kosten erkenning
    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een akte van erkenning op. De procedure is gratis
     
  14. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Ja Het is voor ons de derde als dus heb de procedure al 2 keer doorlopen.
     
  15. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Ohja alle opvolgende kinderen (dan wel van dezelfde vader) krijgen dezelfde achternaam van de oudste. Het is dus niet mogelijk de een de achternaam van vader te geven en de ander van moeder.
     
  16. Female24

    Female24 Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    ja ik vind het erg pijnlijk om mijn ongelijk toe te moeten geven maar ja als het zo is dan is het zo hahahaha :p:p
     
  17. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    hahahahaha

    Succes met de laatste loodjes!
     
  18. Female24

    Female24 Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    thanx meis!
    jij ook succes want duurt ook zo gek lang niet meer ;) en geloof me vanaf 30 weken gaat het snel!
     
  19. buikje Essie

    buikje Essie Fanatiek lid

    4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Ja ik weet het...nog 3 weekjes werkenen dan ga ik met verlof. Heb nu 2 kindjes rondlopen waardoor de tijd tochal snel gaat dus ook voor mij nog maar "eventjes".
     
  20. Female24

    Female24 Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    ja maar dat vind ik sowieso dat die laatste weken heeeel snel gaan! ik vond de eerste weken juist langzaam gaan! want meestal hoor je juist dat die laatste weken het langst duren maar dat kan ik dus echt niet zeggen hoor :D maar als je inderdaad 2 kleintjes rond hebt rennen die je goed bezig houden dan vliegt de tijd zeker weten in no time voorbij!
     

Deel Deze Pagina