Hallo, Ik heb eerder onderwerpen gestart over mij zoontje en zijn verborgen reflux. Maar ik weet het nu echt niet meer. Dit gaat een heel lang verhaal worden en ik begrijp als het te veel is om te lezen. sorry daarvoor. Maar ik wil toch vanaf het begin beginnen zodat als iemand het leest diegene een goed beeld van de situatie heeft en zo ben ik het toch even kwijt. Vanaf de geboorte huilde mijn zoontje ontroostbaar elke dag en wilde/kon echt niet slapen. Viel hij wel in slaap dan was dit voor even en huilde hij al snel weer. Savonds laat en snachts sliep hij meestal wel goed. Maar de dagen waren lang en vermoeiend. Voor mijn zoontje was het nog het zieligst want hij had overduidelijk ergens last van. Ik dacht eerst dat het krampjes waren want dit is mijn eerste en ik had verder geen idee wat het kon zijn. Vervolgens dacht ik toen ik erover hoorde dat hij last kon hebben van verborgen reflux. Tijdens deze moeilijke en ontroostbare dagen ben ik drie keer bij de huisarts geweest en die heeft mij steeds weg gestuurd en zei dat het gewone krampjes waren waar hij last van had. Toen ik dacht dat het verborgen reflux kon zijn werd er ook niet naar me geluisterd en werd ik weggestuurd omdat hij daar geen last van kon hebben. Na nog dagenlang zo gezeten te hebben trok ik het echt niet meer. Ik heb geeist om een verwijzing naar een kinderarts in het ziekenhuis. Die heb ik gekregen en hij werd ter observatie opgenomen. daar kwam uit dat hij toch last had van voeding wat omhoog kwam. hij kreeg al friso comfort met daarin pitmeel maar in het ziekenhuis voegden ze extra pitmeel toe en zijn bedje werd ook schuin omhoog gezet. twee dagen na het toevoegen van extra pitmeel leek alles goed te gaan en wilde ik hem super graag weer mee naar huis nemen. toen we thuis waren sliep hij weer niet en begon hij na een aantal dagen ook weer vaak ontroostbaar te huilen. Dit is zo even doorgegaan en toen kreeg ik als advies van het cb om hem in te bakeren. We hebben hem ingebakerd vanaf vier weken. dit hielp niet en hij krijste nog steeds bij elke slaapje als je hem in bed legde of begon even daarna. Als hij wel in slaap viel was hij ook zo weer wakker en hij deed alleen hazeslaapjes. Ik ben ondertussen weer naar de huisarts gegaan met het idee dat de voeding niet genoeg werkte. Hij had ook ineens last van diarree en had een opgezwollen ooglid gekregen wat niet meer weg trok. Hij is altijd al vanaf de geboorte verkouden en hij is super onrustig. Hij had ook erge last van winderigheid waar hij ook zichtbaar pijn van had, zelfs als hij sliep. De huisarts zei dat het niet waarschijnlijk was dat hij erge last had van verborgen reflux. Aangezien de symptomen vroeg ik of hij mischien ook last kon hebben van een koemelk allergie maar hier werd ook niet serieus op in gegaan. Ik werd naar huis gestuurd en er werd niet geluisterd. Ik probeerde dus alles uit te sluiten waarom hij nou zo huilde en zich niet lekker voelde. Ik had een tijdje later een afspraak gemaakt met een osteopaat om te kijken of hij mischien last had van een blokkade in zijn nekje. diezelfde dag dat ik daar een afspraak had, had ik ook weer een afspraak op die ochtend bij de huisarts gemaakt omdat het opgezwollen ooglid niet wegtrok. Hij zei als hij dat blijft houden moet je terug komen. Maar eenmaal daar zei de huisarts dat het niet erg was en dat kon... normaal zijn. hij zei dat mijn zoontje wel hyperactief was en dat hij heel erg overstrekte. Ik moest een afspraak maken met een fysiotherapeut. Ik zei dat ik al diezelfde dag naar een osteopaat/fysiotherapeut ging en dit vond hij een heel goed idee. Ik wist trouwens niet goed wat overstrekken was en toen ik dat wist besefte ik dat hij hier echt erge last van had en vond ik het stom van mezelf dat ik niet doorhad dat hij dit zo vaak deed. De osteopaat zei dat hij geen last van zijn nekje had maar dat het mischien de darmen waren en vroeg heb je ook bij koemelk allergie stil gestaan. Ik wilde daardoor in elk geval uitsluiten dat het geen koemelkallergie was en ik heb pepti gekocht. Maar dit dronk hij bijna niet omdat het geen aangename smaak had. Ik wilde dolgraag die voeding lang genoeg uitproberen om te zien of het zou werken maar ik heb dit niet doorgezet omdat ik wilde dat hij genoeg voeding zou binnenkrijgen. Het waren ook hele warme dagen rond de 30 graden en dat durfde ik niet aan. Over het overstrekken heb ik het eigenlijk helemaal niet zoveel gehad met de osteopaat tot mijn spijt en hij had hier toch echt veel last van. Mijn zoontje slikte ook vaak wat weg de laatste twee weken en er kwam zichtbaar voeding omhoog zelfs na drie uur dat hij gegeten had. Hij sliep wel inneens plots beter dan dat hij eerder deed. Sochtends na de voeding inneens twee uurtjes en in de middag na de voeding vaak wel een uur. De voeding daarna sliep hij nog steeds helemaal niet en ik deed hem dan in bad en liep met hem. Maar hij was niet zo huilerig als eerst en liet zich inneens zonder te huilen weg leggen. als hij wel huilde dan was het geen krijsen meer en sliep hij wel na een kwartier wel of niet huilen. Eerder sliep hij pas vanaf tien uur savonds en nu vanaf 7/8 uur ongeveer. Hij had nog wel hele erge last van de krampjes en windjes. Als hij sliep liet hij huiltjes en krreunde en liet dan windjes. De voeding kwam steeds meer en vaker omhoog en hij overstekte enorm. Met dit alles wist ik het echt het echt even niet meer en heb ik de huisarts gevraagd of ik de situatie aan een kinderarts mocht voorleggen. Hij heeft toch een verwijzing voor me geregeld (waarschijnlijk omdat hij het zat was dat ik steeds langs kwam). Ik heb de situatie aan de kinderarts voorgelegd en zij dacht ook niet aan een koemelkallergie omdat hij goed dronk en goed groeide. Voor de voeding die omhoog kwam had ik twee keuzes zei ze, of meer pitmeel toevoegen aan de voeding of de voeding Enfamil ar. Dat dikt in de maag in. Omdat ik denk dat de winderigheid en krampjes van de pitmeel komen heb ik ervoor gekozen om Enfamil ar als voeding te geven. hier zit namlijk geen pitmeel in. Voor het overstrekken zei ze dat ik echt naar een fysio moest gaan. Over een week had ik een vervolgafspraak om te kijken hoe het ging. Hij drinkt nu Enfamil ar en hij spuugde wel wat meer maar hij had bijna geen last van krampjes en liet weinig windjes. hij leek niet erge last het spugen te hebben. Ik heb een afspraak bij een fysiotherapeut gemaakt. Ik ben niet naar de osteopaat gegaan die ook fysio is waar ik geweest was omdat hij helemaal niet over het overstrekken advies heeft gegeven en er goed naar gekeken heeft. de andere fysio waar ik een afspraak bij had gemaakt heeft heel goed naar zijn nekje gekeken en gevoeld en hij zei dat hij spanning heeft aan de linkerkant. hij kan niet goed die kant opdraaien en kijkt ook eigenlijk altijd naar rechts. de fysio zei dat hij ongeveer vier behandelingen nodig heeft en ik moet hem thuis natuurlijk stimuleren om de andere kant op te kijken. die dag al eerder had ik ook de vervolgafspraak met de kinderarts. Zij zelf was er niet dus ik sprak met iemand anders. Ik heb gezegd dat hij meer spuugde, dat het dus meer omhoog kwam eigenlijk maar dat de krampjes en winderigheid veel minder waren. Sinds hij beter slaapt huilt hij ook niet meer ontroostbaar dus hele erge pijn had hij niet meer en zolang hij dat nu ook niet doet tijdens deze voeding ook al spuugt hij meer zei ze kan deze voeding geen kwaad. Dus nu een paar dagen later gebruik ik nog steeds Enfamil ar maar het spugen (niet enorm veel maar wel vaak) is wel erger geworden en je kan hem nu nooit meer plat neerleggen. Eerder kon dat nog wel met de friso en pitmeel maar wachte ik zoiezo een half uur voordat ik dat deed. hij slikt nu nog steeds vaak en soms lijkt het alsof hij erin blijft hangen en ben ik bang dat hij straks een keer stikt in zijn slaap omdat ik het dan mischien niet hoor als hij aan het slicker is. Nu is spugen en het omhoog komen van de voeding dus nog erger dan met de friso en pitmeel.Ik heb geen vervolg afpsraak bij de kinderarts dus nu weet ik niet wat ik moet doen. Ik denk dat ik gewoon weer friso met pitmeel wil geven ook al heeft hij dan krampjes en winderigheid. dat is beter dan voeding wat omhoog komt wat je steeds moet weg slikken. Maar nu is mijn vraag of ik nog een afpsraak na dit alles bij de kinderarts moet maken omdat hij met de friso ook steeds meer last had van het teruggeven van voeding en het omhoog komen ervan ook al krijste hij niet. ik vraag dit omdat ik al zo vaak contact met de huisarts heb gehad en een kinderarts dat ik eigenlijk niet eens meer durf. SORRY voor het extreeeem lange verhaal en ik hoop dat niemand het erg vind. groetjes
Op zich spugen alle baby's, dus als hij op de enfamil rustiger is, zou ik het echt wel daarop houden! Voeding opspugen is alleen erg als ze er zelf last van hebben. Misschien komt dat nog weer, en dan zou medicatie erbij gewoon nodig zijn, maar dat zul je moeten gaan merken. Ook al heb je nu enfamil: de voeding zal even tijd nodig hebben om in de maag ook in te dikken, dus even omhoog houden na de voeding blijft verstandig. Daarnaast kan buikligging enorme uitkomst geven bij reflux, en is bij spugende kindjes ook veiliger vaak: de voeding die dan nog terugkomt, (veel minder dan als ze op de rug liggen), kan gewoon het mondje uit stromen. Verder denk ik dat zijn nek ook pijn doet, gezien de spanning en het niet kunnen draaien naar links, die de fysio geconstateerd heeft. Ik zou de behandeling bij de fysio even afwachten, in combi met dus heel scherp de leefregels voor reflux blijven hanteren en de enfamil blijven gebruiken. Als laatste nog even: je lange verhaal is niet erg. Wat wel heel vervelend leest, is dat je nergens de enter-knop hebt gebruikt. Als je dan naar beneden scrollt, is het lastig bijhouden waar je met lezen bent gebleven, dus gebruik hier en daar even de enter knop en laat soms even een witregel ertussen, als dat voor je verhaal logisch in te vullen is
Hoi! Wat vervelend dat je zoontje zo'n last heeft van reflux! Ik herken het om steeds weggestuurd te worden door de ha. Hier is dat ook zo gegaan, maar uiteindelijk kregen we gelukkig toch medicijnen en gaat het sindsdien een heel stuk beter! Als je uk het nu wel beter lijkt te doen op deze voeding zou ik zeker niet terug gaan naar de andere voeding. Wij hebben in het begin ( geef zelf bv ) een papje van de broodpitmeel moeten maken en geven voor en na iedere voeding, maar dit veroorzaakte echter alleen maar hele erge darmkrampen en verstoppingen. Jij gaf aan dat je zoontje diarree had, maar dat kan ook overloop diarree zijn geweest. Wat ik zou doen in jouw geval is even deze voeding aanhouden en je uk bij alles meer rechtop houden. In ieder geval 20 min na de voeding, bedje omhoog, aankleedkussen omhoog enz. Maak voor jezelf een dagboekje waarin je opschrijft wat voor symptomen hij nu precies heeft en wanneer hij het meeste last daarvan heeft. Bijv het slikken, zuur kijken, hik, krijsen van de pijn, enz. Daarbij zou ik de erge momenten ook filmen met je telefoon zodat je dit samen met het dagboek aan de artsen kan laten zien. ( is eigenlijk te gek voor woorden dat het zo moet, maar ik heb het ook gedaan en toen zagen ze de ernst er gelukkig van in ) Mijn mannetje vond het trouwens fijn om op zijn zij te liggen. Ik wisselde hem steeds van zij, ook omdat hij blokkades had in zijn nekje en ruggetje. Hij lag hierbij in een zijslaap kussen. Heel veel sterkte! Mocht je nog meer vragen hebben dan mag je ook een pb sturen.
Ik sluit me aan bij vorige reacties. Wil alleen toevoegen dat je een refluxkindje vrijwel nooit plat kunt neerleggen. alles waar hij op ligt moet schuin ( en dan niet een beetje maar ong 20cm ophogen aan 1 kant). Dus het bed, box, commode enz. En zoveel mogelijk op de buik leggen. Verder zou ik persoonlijk om nexium vragen bij de ha.