hallo ik heb vorige maand een min max vast contract gekregen (minimaal 16 max 32), als ik kijk in de arbeidsovereenkomsten staat er dat ik minimaal zoveel euro bruto verdien aan de hand van 16 uur. Nu had ik contact met een coördinator die het werk verdeeld over de regio waar wij werken en ik vertelde haar dat ik deze week onder de 16 kwam en of ik dan alsnog 16 uur uitbetaald krijg omdat ik zo'n contract heb. Zij zei nee je krijgt alleen de uren die je daadwerkelijk hebt gewerkt betaald.. Maar waar is dat hele contract dan voor als je dan toch alleen maar betaald krijgt wat je werkt? En hoe zit het dan met ziekte word je dan wel gewoon doorbetaald? Ik dacht dat ik het allemaal wist maar na wat zij me vertelde begin ik te twijfelen.
ik heb ook een min/max contract gehad en kreeg gewoon die 16 uur betaald, als ik die week er na b.v 24 uur maakte was het weer 16 uur eind van de maand. Bij mij was het zo alles biven die 16 uur werd extra betaald en maak je minder, dan maak je min uren.
hier ook een min-max contract van 26-36 uur Als ik niet aan die 26 uur kom is dat hún probleem en moeten ze mij gewoon die 26 uur betalen. Zij zijn er verantwoordelijk voor dat je aan je uren komt dus het zou niet jouw probleem moeten zijn. Als we boven onze min-uren werken worden dit compensatieuren die je ook kan gebruiken mocht je niet aan je uren komen. Ik weet overigens niet hoe dit juridisch gezien in elkaar zit.
Je krijgt je min uren uitbetaald... ook als je niet aan die 16 uur komt maar je moet die uren wel weer een keer inhalen.
Bedankt voor de reacties! Dus als je bijv deze week 10 uur maakt en die week daarna 26 worden de extra uren verrekend met die week dat je onder de 16 uur heb gewerkt? Dus zou je dan minder dan 26 uur betaald worden omdat je een keer minder heb heb gewerkt?
Nee bij ons niet want die krijg je uitbetaald je plus uren... Je maakt pas compensatie uren als je boven je 32 uur komt ( zo werkt het bij ons hoor) Daarom zorg ik dat collega's die een min/max contract hebben nooit minder dan hun min uren gepland staan per week.
Over de gehele loonperiode 4 weken bijvoorbeeld dien je dus 4x16 = 64 uur te maken. Dit kan betekenen dat je een week mss niks werkt en andere werk 32. Als je maar 64 uur werkt Plannen ze je niet in voor die uren dan moeten ze je evengoed minimaal 64 uur betalen
Dit is niet overal zo hoor... bij ons (thuiszorg niet) je bevestigt per week je uren heb je minder dan 16 ga je de min in en de plusuren haal je pas boven je max contract.
Dat kan maar meestal is het zo zoals tylmare zegt. In de kinderopvang destijds was dat iig zo. Wel was het zo dat je geen nee kunt zeggen als je nog niet aan je uren zit.
Hier ook zo. Weken dat ik bijna niets werk en weken dat ik me helemaal de rambam werk, en dan kom ik over het algemeen wel aan m'n minimum aantal uren
Over het algemeen staat de regels van je min-max contract ivm 'overwerk' min-uren etc in je contract. Zo niet check dan even je cao hoe het bij jullie geregeld is. Soms is het zo dat je inderdaad standaard je 16 uren uitbetaald krijgt ook al werk je ze niet, maar kom je dus wel in de min. De week dat je compenseert krijg je ook gewoon weer 16 uren betaald en is het dus weer recht getrokken. Andere optie is hier ook al genoemd dat je betaald krijgt wat je werkt. Belangrijkste is dat je gemiddeld minimaal je 16 uur per week haalt. Per cao kan het verschillen over wat voor periode ze kijken; maand/ 4-weken/ kwartaal soms zelfs. Zelf goed bijhouden wat je werkt en als je meerdere keren in de min komt vooral ook zelf aan de bel trekken, zodat het niet een enorm aantal min-uren wordt wat je dus later (binnen X termijn) weer zo moeten inhalen.
Okee ik ga er zeker op letten En hoe zit het met ziekte dagen. Toen ik een 0 uren contract had werd ik doorbetaald tijdens ziekte.. nu was ik 2 weken terug 2 dagen ziek thuis en die uren werden uit mijn roster gehaald.. klopt dat wel
Als je een 0-uren contract hebt en toch wordt doorbetaald bij ziekte is wel bijzonder. De meeste werkgevers doen het niet omdat je niet werkt en je ook geen minimale uren hebt staan. Maar uiteraard fijn voor jou. Het kan zijn dat in je huidige cao wachtdagen van toepassing zijn. In het kort komt het erop neer dat dan je 1e en evt 2de ziektedag (dit hangt vd cao af) voor eigen rekening komen en je ze dus niet uitbetaald krijgt. Ook dat dus even checken. Maar het kan dus wel heel goed, helaas.
Met een 16 uur contract heb je recht op ziekte uren als dit in je cao aangegeven staat. Vaak heb je wel wachturen.
Wat betreft het eerste stukje is dit niet altijd zo. Het is over het algemeen zo dat je het gemiddelde van het afgelopen kwartaal krijgt doorbetaald bij ziekte.