Weet iemand dit misschien?

Discussie in 'De lounge' gestart door muuske64, 6 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muuske64

    muuske64 Fanatiek lid

    15 okt 2006
    4.500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
    Ik woon samen en heb een dochter van bijna 18 jaar. (03-02-1991)
    Ik heb helaas geen inkomen.
    Ben zeer slechthorend.
    Ook heb ik de ziekte van Graves en heb last van een paniekstoornis.
    Heb wel geprobeerd werk te krijgen, maar word overal afgewezen op mijn "klachten".
    Toen ik nog een ABW-uitkering kreeg voor mij en mijn dochter werd ik arbeidsongeschikt verklaard door een arts van de DGD en had zodoende vrijstelling van de sollicitatieplicht.
    Nu ik samenwoon geld dat opeens niet meer.
    We kunnen nauwelijks rondkomen van het salaris van mijn vriend en als mijn dochter straks 18 wordt (ze gaat nog naar school) krijg ik geen kindergeld, geen kindertoeslag en geen allimantatie meer.

    Wie oh wie weet dit?

    Liefs Marjo
     
  2. Fleur1

    Fleur1 VIP lid

    14 apr 2006
    5.068
    0
    0
    Ik zou eens naar een rechtswinkel gaan en kijken of zei wat voor je kunnen betekenen
     
  3. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    net wat fleur zegt
    idd even daar kijken
    die weten wel wat er gedaan kan worden of niet ;)
     
  4. MC lover

    MC lover Actief lid

    16 aug 2007
    436
    0
    0
    Valkenswaard
    Maatschappelijk werk kan je waarschijnlijk ook verder helpen, zij weten vaak precies waar je voor alles moet zijn en helpen je ook met de hele rompslomp eromheen.

    Succes ermee!
     
  5. muuske64

    muuske64 Fanatiek lid

    15 okt 2006
    4.500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
    Bedankt meiden! ;)

    Wens iedereen nog de beste wensen voor 2009!

    Liefs Marjo
     
  6. Writer

    Writer Niet meer actief

    als je dochter student is , krijgt ze toch studiegeld ? dat is ipv kinderbijslag
    verder zou ik bij rechtshulp gaan ,succec
     
  7. muuske64

    muuske64 Fanatiek lid

    15 okt 2006
    4.500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
     
  8. babsie

    babsie Fanatiek lid

    10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    @muuske64, Als je vriend onder bijstandsniveau verdient dan heb je recht op een aanvulling.

    Maar ehm even terug naar je eigen recht op... je geeft aan arbeidsongeschikt te zijn verklaard door een arts maar waarom heb je dan geen UWV uitkering inmiddels?

    Je kunt als het goed is ook voor je dochter tegoemoetkoming studiekosten krijgen. Dit kun je navragen bij de gemeente of ibg groep.

    succes
     
  9. Moesje1

    Moesje1 Niet meer actief

    kd8 dat je nog wel recht had op alimentatie?

    kd8 dat dat geld als je boven de 18 bent en nog op school zit dat je dan nog steeds dezelfde rechten hebt.. :S zou het ff nakijken als ik jou was
     
  10. joyce1980

    joyce1980 Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    kan me niet voorstellen dat als je kind 18 is en bv nog wilt studeren dat de expartner niet mee hoeft te delen in de kosten daarvoor.
    maar goed er zijn wel meer dingen krom geregeld , ik zou idd ook eens naar een rechtswinkel gaan en daarinfo vragen. die hebben er verstand van en kunnen je verder helpen!

    joyce
     
  11. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    de alimentatie moet na het 18e jaar rechtstreeks aan het kind betaald worden, niet meer aan de verzorgende ouder. ;) De verplichting vervalt niet na het 18e levensjaar.
    En als er geen behoefte meer is kan de betalende ouder natuurlijk nihilstelling vragen.
     
  12. muuske64

    muuske64 Fanatiek lid

    15 okt 2006
    4.500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
    Omdat ik ten tijde van de arbeidsongeschiktheidsverklaring helaas niet werkte zegt men. :oops:
    Vind dit niet eerlijk, want ik KAN niet werken en geen werkgever neemt me aan. Dus het is geen questie van niet WILLEN.

    Ook wordt er gezegd dat ik ook geen recht heb op WAJONG omdat ik toen ik de handicap kreeg niet jonger was dan 18, maar 25.
    Vind dit allemaal niet eerlijk!

    Mijn maatschappelijk werkster van het Audiologisch Centrum vindt het ook niet eerlijk en gaat het nu uitzoeken.

    Ben eens benieuwd!

    Liefs Marjo

    ps: Mijn dochter krijgt slechts een kleine vergoeding van het IB.
    En de allimentatie krijgt ze inderdaad zelf (als mijn ex er geen stokje voor gaat steken) maar dat is ook maar E 93,41 per maand.
     
  13. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zolang je dochter nog naar school gaat (en dus niet economisch zelfstandig is) is je ex verplicht een bedrag aan alimentatie aan je dochter te betalen, in ieder geval tot en met haar 21ste. Dit heet de voortgezette alimentatieplicht. Hij kan hiervoor natuurlijk een vrijstelling aanvragen, wanneer hij te weinig zou verdienen... maar volgens mij moet hij dat zelfs via de kantonrechter regelen... wat ook weer geld kost.

    Dochter van mijn vriend krijgt Stufi, woont op zichzelf en wij betalen haar maandelijks ook nog een bedrag aan alimentatie... omdat ze nog studeert. En nee.... dat betreft niet de ouderlijke bijdrage, want die is nihil omdat haar vader en moeder beide onder een bepaalde grens verdienen waardoor er verder geen aanvullende ouderlijke bijdrage is.
     
  14. Dreamer83

    Dreamer83 VIP lid

    16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Je kan bij de gemeente navragen waar je van hun uit recht op hebt.
    Je kan langs de rechtswinkel gaan en daar je rechten op vragen (is gratis)
    Maatschappelijk werk kan je verder helpen.

    Ben je verder niet in behandeling voor je Graves en paniekstoornis dan?
    De psyg kan je ook op de juiste weg helpen voor een inkomen (pgb oa)

    Sterkte!
     
  15. Nikkie80

    Nikkie80 Fanatiek lid

    9 aug 2007
    2.252
    0
    0
    Zuid-Oost Brabant
    Als je daadwerkelijk arbeidsongeschikt bent verklaard heb je toch recht op de WIA.
    Als je meer info wil moet je aankloppen bij de sociale dienst van je gemeente of voor de WIA bij het UWV.
     
  16. Cellie

    Cellie Fanatiek lid

    23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Het is tot 21 jaar.

    En als de ex niet betaald zal de dochter haar vader voor de rechter moeten slepen, welke dochter doet dat nou?

    Ik vind het zelf belachelijk trouwens, ik denk dat naast een studiebeurs een vrouw van 18 ook wel kan werken naast een opleiding.
     
  17. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    krijgt ze jeugdloon, dus niet bijzonder veel (29 euro bruto per dag) en zal ze tijd die ze voor haar studie nodig heeft moeten inleveren, waardoor ze mss problemen met haar studie krijgt. daarbij is een studietoelage als je 18+ bent op school nog geen 100 euro per maand. een aanvullende toelage moet aangevraagd worden door beide ouders, dus ben je weer afhankelijk van de ex. vind dat geen oplossing. ik kon op mijn 18de naast school geen inkomen verdienen dat het inkomen van één van mijn ouders verving.

    lijkt me verstandiger dat er eerst gekeken wordt waar TS zelf recht op heeft. zit niet volledig in deze materie, maar vind het wel heel raar dat ze van de ene op de andere dag nergens meer recht op heeft terwijl haar vaste lasten lang zo drastisch niet zijn gewijzigd. zoals TS stelt is ze volgens instanties opeens arbeidsgeschikt sinds ze samenwoont en dat lijkt me toch een rare benadering.
     
  18. joyce20

    joyce20 Lid

    6 jan 2009
    9
    0
    0
    verkoopster
    winterswijk
    heeft ze toevallig geen recht op wajong uit kering dan? mijn schoon zusje krijgt dat ook gewoon..dat is voor mensen die geen aan merking hebben op uitkering of studie financiering
     
  19. mobielfreak

    mobielfreak Fanatiek lid

    28 jul 2006
    2.471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    Ik denk dat je sowieso eens moet nakijken of de alimentatie niet verhoogd zou moeten worden, omdat je lange tijd (waarschijnlijk) een inkomensafhankelijke alimentatie hebt gekregen voor je kind, aangezien dat inkomen nu weggevallen is, zou dus de alimentatie ook verhoogd moeten worden.
    Tevens zou je recht op heffingskorting hebben nu je samenwoont, hier heeft voor zover ik weet iedereen recht op die samenwoont en dan gaat het om de 'minst' verdienende partner, in dit geval jij dus. Ook heb je nu waarschijnlijk recht op huursubsidie (als je in een huurhuis woont dan) en zorgtoeslag etc. Alles zou opnieuw berekend moeten worden, je zou ook eens contact op kunnen nemen met de Sociaal Raadslieden in je woonplaats, die weten vaak erg veel van toeslagen etc waar je recht op hebt ;)

    Succes!
     
  20. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    heb even verder gekeken, ik heb het idee dat jouw vriend met wie je nu samen woont een te hoog inkomen heeft om voor jou nog een aanvullende bijstandsuitkering te kunnen laten gelden. Een abw is afhankelijk van het inkomen van jouw medehuisbewoners namelijk. denk dus niet dat het te maken heeft met wel of neit arbeidsgeschikt zijn, maar met de hoogte van het inkomen van jouw vriend

    het is inderdaad wel verstandig om te kijken voor wat voor andere aanvullingen, toeslagen en kortingen jullie nu samen in aanmerking komen.
     

Deel Deze Pagina