Ik heb zelf bloedgroep A positief. Weet niet wat me vriend heeft. Volgens de arts maakt dat niks uit, omdat ik positief heb. Dacht dat dat wel degelijk iets uitmaakte of toch niet? Weet iemand dit misschien? Groetjes Marjo
volgens mij maakt het niks uit , als je kindje die je mag krijgen maar wel jou bloedgroep heeft , wat ook vaak zo is.
Je arts heeft gelijk Muus. Zou jij zelf negatief hebben kun je antistoffen gaan aanmaken. Nu jij positief hebt maakt het inderdaad niet uit wat je partner heeft.
De resusziekte is een aandoening die alleen voorkomt bij ongeboren of pasgeboren kinderen als gevolg van het feit dat hun rode bloedcellen een bepaald kenmerk bezitten dat wordt aangeduid met de resusfactor. Is deze resusfactor aanwezig dat spreekt men van resuspositief (Rh+), ontbreekt de factor dan is het bloed resusnegatief (Rh-). De resusziekte ontstaat pas als de moeder van het kind zelf resusnegatief is en als zij eerder in contact is geweest met resuspositief bloed. Ze heeft dan antistoffen tegen resuspositief bloed gevormd die bij een resuspositieve baby de resusziekte doen ontstaan. De meeste mensen (85 procent) zijn resuspositief, dat wil zeggen dat hun bloed de resusfactor bevat. Mensen die de resusfactor missen (Rh-) maken bij transfusie met (Rh+)bloed antistoffen, waardoor het (Rh+)bloed wordt afgebroken. Een resusnegatieve moeder maakt antistoffen tegen het (Rh+)bloed van haar resuspositieve baby, waardoor deze de resusziekte (erythroblastosis foetalis) kan krijgen. ik weet niet of je hier op doelt?
Bedankt voor je snelle reactie meis! En als de beeb zijn bloedgroep heeft wat dan? Hoe komen ze daar trouwens achter? Groetjes Marjo
ze prikken na de geboorte bloed uit de navel streng volgens mij. ik heb wel een resus risico en daarom deden ze dat nade geboorte en dan kreeg ik een spuit in mijn bil. zoiets was het
@ Pekske: Ja ik maakte me zorgen, omdat me tante en oom 2 beebs hebben verloren door resusfactor. Bedankt voor je reactie! Groetjes Marjo
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=760 Kijk hier maar even. Hier staat het in schema. Is wellicht duidelijker.
niet meer doen dus............................ en er zijn goede controles tegenwoordig en goede medicijnen ervoor. groetjessssssss