Ik wil zo graag weer gewoon kunnen slapen.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Gerbera, 8 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gerbera

Gerbera Niet meer actief

Eerder had ik al eens een topic geplaatst over een droge mond snachts. Nou die heb ik dus nog steeds. snachts gaat mijn neus compleet dicht zitten. Het is geen verkoudheid want overdag heb ik nergens last van. Ik moet dan dus door mijn mond ademen maar die (en ver tot in mijn keel ook) wordt zo snel kurkdroog dat ik om de minuut, als ik net indommel, weer wakker schiet om een slok water te moeten nemen omdat ik anders serieus stik. Ik heb van de huisarts toen gehoord dat ik 5 dagen neusspray mocht gebruiken, meer niet. Nou die dagen zijn om. Werkte perfect: 1 spuitje voor het slapen gaan, neus hup open, en ik sliep als een roos. Maar nu mag het dus niet meer. Ik slaap meestal in het begin 4 of 5 uur door en daarna begint dan de ellende met de droogheid. Meer dan 6 uur slaap kan ik niet krijgen op deze manier. Ik moer overigens ook nog minimaal 4 keer er uit om te plassen elke nacht. Ik heb alles al geprobeerd: stomen, zoutoplossing, ui naast bed, meer drinken, hoofd hoger liggen etc. Niks helpt. Ik moet doordeweeks gewoon werken...maar dat trek ik zo niet...ben helemaal kapot!

Iemand nog de ultieme tip?
    En wanneer zou ik eventueel die spray wel weer mogen gebruiken? Die 5 dagen...is dat op een jaar tijd...of twee dagen rust en dan mag het weer...? Ik heb de etos kinderneusspray met lage dosis en in de bijsluiter staat dat zwangeren het max een week achter elkaar mogen gebruiken (net als alle mensen trouwens) en dat je het alleen niet mag gebruiken als je een slecht doorbloede placenta zou hebben.

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Nou, als je het alleen maar 1 keer gebruikt voor je op bed gaat lijkt het me dat je 't wel langer kunt gebruiken. Als je 't echt 7-10 keer per dag zou gebruiken is 't een ander verhaal, maar 1x per dag?

3. Dana

Dana Niet meer actief

ik heb dit ook en nu op recept een neusspray van de huisarts gekregen die ik langer mag gebruiken. tot einde zwangerschap zelfs dus ik zou ermee naar de huisarts gaan.

bij mij komt het door een allergie die door de hormonen tot stand komt en ik heb er ook alleen 's nachts last van. precies als jij, het gaat 4 uur goed en als ik dan moet plassen en uit bed ben geweest begint de jeuk en het niezen en zit alles dicht.

nu met die neusspray is het goed te doen.

4. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Hallo Dana,

Hoe heet die neusspray, dan kan ik er ook bij mijn huisarts om vragen.

groetjes Inge

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.170
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als het misschien door allergie komt, zou het kunnen schelen om echt elke dag te stofzuigen op je slaapkamer, kledingkast zo veel mogelijk dicht houden en je bed wat vaker verschonen.

Verder even goed bij apotheker of huisarts navragen of je deze spray of een andere misschien langer mag gebruiken als je hem maar 1x per etmaal gebruikt.

6. Dana

Dana Niet meer actief

Budesonide :)

7. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    heb ik ook al maanden last van. De gewone neusspray mag ik ook niet meer, maar wel die van A. Vogel (cinuforce). Is homeopathisch werkt niet super goed als de gewone, maar werkt wel beter dan stomen etc.

8. nijntje81

nijntje81 Fanatiek lid

11 jul 2011
    1.738
    0
    0
    Big City
    ik doe altijd een zoutoplossing in de neusspray. Van een aantal kun je nl. de dop eraf schroeven en deze dus navullen. Bij mij werkt dat ideaal. (en zonder chemische middelen)

9. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Oh, ik heb het ook, echt verschrikkelijk! Ik wordt ook halverwege de nacht wakker, dan stik ik bijna.
    Ik gebruik zoutoplossing, maar dat werkt voor geen meter...
    Ik lees even mee.

10. Gerbera

Gerbera Niet meer actief

Zoutoplossing werkt niet zoals ik al schreef, helaas.

En voor de neusspray ben ik dus ook al bij de huisarts geweest zoals ik schreef, die raadde degeen aan die ik nu heb, maar wel max. 5 dagen.

Ik denk zelf dat het geen allergie is in mijn geval. Het is ook een typische zwangerschapskwaal dat de neusslijmvliezen opzwellen.

Misschien nog eens bellen inderdaad om te vragen of het bij 1 spuitje wel langer mag en anders eens die naam van die andere spray noemen die hier gegeven is.

Bedankt tot zover in ieder geval!

11. MariaC

MariaC Fanatiek lid

4 mei 2008
    2.185
    56
    48
    Vrouw
    Education
    Noord Holland
    Wat een vervelende situatie voor jou zeg...
    Ik doe het met babyneusspray.
    Maar die werkt dus niet?

12. Gerbera

Gerbera Niet meer actief

Ja met kinderneusspray <9van 2 tot 6 jaar, dat is de halve dosering die een volwassen neusspray heeft), die werkt geweldig goed, maar die mag niet langer dan 5 dagen, dat is het probleem. Baby neusspray is denk ik zoutoplossing?

13. MariaC

MariaC Fanatiek lid

4 mei 2008
    2.185
    56
    48
    Vrouw
    Education
    Noord Holland
    Oh sjeisse... ik gebruik dat nu al wééééken...
    Mijn lief doet anders ook geen oog dicht...

Hoop dat het zoutoplossing is. Ben nu niet thuis. Vanavond even koekeloeren:)

14. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik heb het ook gehad, en heb op het einde van de zwangerschap 1x per dag voor het slapen met Otrivin DUO gesprayed. Vreselijk. Nu heb ik een bij- en voorhoofdsholteontsteking en zit ik weer tegen die limiet, ik stoom ook heelveel.

Tip voor stomen: neem kamillebloesem om mee te stomen. Dat verzacht en maakt vochtig. Je neus vochtig houden vanbinnen met een wattenstaafje schijnt ook te werken.

15. xfifix

xfifix Actief lid

23 sep 2008
    402
    0
    16
    Ik heb bij mijn vorige zwangerschap neusspray van otrivin gebruikt en veel langer dan 5 dagen... een half jaar lang IEDERE DAG! Het is namelijk zeeeer verslavend, daarom mag je ook maar max 5 dagen, want je neus gaat er anders zo erg aan wennen dat het niet meer zonder kan! Als ik geen neusspray gebruikte kreeg ik de hele dag geen lucht! Ik ging de deur niet meer uit zonder dat spul!

Heb echt moeten afkicken, eerst 1 neusgat niet meer sprayen, zodat ik met de andere lucht kon krijgen... heeft bijna 4 weken geduurd voordat ik weer fatsoendelijk kon ademen door het 'afgekickte gat' hihi. En daarna de andere gedaan... Ik zal nooit van mijn leven nog eens neusspray gebruiken!

16. MaggieMagpie

MaggieMagpie Niet meer actief

Rot is dat hè. En het wordt natuurlijk niet geadviseerd en ik zeg ook niet dat het supergezond is, maar ik gebruik het ook al weken hoor. Anders ben ik gewoon echt benauwd. Keer of 2-3 per 24 uur. Er wordt idd gezegd dat het slecht is, maar ook buiten je zwangerschap raden ze aan het niet langer dan 5 dagen achter elkaar te gebruiken. Mijn vk is er niet enthousiast over maar heeft mij niet nadrukkelijk gezegd het niet meer te gebruiken. Één tip: GEEN Otrivin Duo gebruiken... Das echt bende! Succes!

17. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.046
    2.914
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik heb dit ook gehad, jarenlang. Ook verslaafd geweest aan de neusspray. Niet goed kunnen slapen en moe wakker worden. Ik ben uiteindelijk naar de KNO arts geweest en mijn neusschotje bleek scheef te staan wat tijdens het slapen problemen gaf. Ik heb me laten opereren. Daarbij is het schotje rechtgezet en zijn de slijmvliezen ingekort. Het heeft enorm geholpen. Het is niet helemaal weg, maar ik kan weer "normaal" slapen. Het was wel een erg pijnlijke ervaring, vooral de dagen na de operatie. Maar zo achteraf is het het waard geweest.

Helaas heb ik ook last van allergie voor huisstofmijt, honden, katten, boom-en graspollen. Maar hiervoor heb ik goede medicijnen waardoor de neus nauwelijks nog dicht gaat zitten. Een bezoekje aan de KNO arts kan dus echt wonderen verrichten!

18. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Budesonide is idd iets dat bij een allergie wordt voorgeschreven, ik heb het jaren gebruikt. Ik vind jouw beschrijving behoorlijk lijken op een allergie voor huisstofmijt die bij jou helaas door je zwangerschap wordt getriggerd. Daarvan heb je snachts of in de ochtend last en die merk je overdag eigenlijk niet. Maar ik ben geen arts...

19. MariaC

MariaC Fanatiek lid

4 mei 2008
    2.185
    56
    48
    Vrouw
    Education
    Noord Holland
    Oh dat Otrivin DUO is echt rotzooi!
    Nooooiiit gebruiken!

20. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Ik heb gewoon xylometazoline gebruikt, 5 dagen lang. Daarna ben ik op advies van de bijsluiter gestopt. Nooouuuu zeg dat was echt niet te doen. 2 uurtjes geslapen, de rest dood- en doodmoe beneden gezeten op de bank, geen lucht kunnen krijgen,etc. Dus toen naar de HA gegaan, hij zegt dat ik het gewoon langer mag gebruiken dan 5 dagen maar liefst maar één keer per dag (voor het slapen gaan dus). Want op het moment dat je gaat liggen begint de échte ellende pas. Mocht ik er overdag ook heel erg veel last van hebben mag ik kinderneusspray gebruiken (=halve hoeveelheid xylometazoline).
    Verder heb ik ook alle alternatieven geprobeerd: zoutoplossing, stomen met dampo, vicks inhaler, veel thee drinken, maar niks helpt.

Deel Deze Pagina