weet iemand dit?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavd, 2 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    als je ijzerspiegels in je bloed te laag zijn wat dat inhoud?
    want dat is iets anders dan bloedarmoede toch

2. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    foutje mijn pc sloeg op hol

3. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Bloedarmoede (anemie) is hetzelfde als ijzer tekort. Je Hb is dan te laag. Als ik even goed graaf in mijn geheugen wordt onder de 7.1, bij vrouwen, beschoud als te laag.

Opkrikken kan d.m.v. ijzertabletten maar ook middeltjes als floradix kunnen goed helpen.

4. Vrouwenmantel82

Vrouwenmantel82 Actief lid

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Verzorgende ig van beroep
    Bij den bosch
    Wat hierboven gezegd wordt.

Rode bloedcellen heb je nodig voor de zuurstof transport naar alle cellen van je lijf. Als je daar te weinig van hebt, krijgen je cellen minder zuurstof en wordt je sneller moe. Simpel gezegd.

5. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Bloedarmoede (anemie, van Grieks αναιμα, bloedloos) is een toestand waarbij er sprake is van een te laag gehalte aan hemoglobine (Hb) in het bloed. Dit kan het gevolg zijn van een verstoorde aanmaak, verhoogde afbraak of verlies van rode bloedcellen. Hemoglobine is het rode, zuurstof- en koolstofdioxidetransporterende eiwit in bloed, dat zich bevindt in de rode bloedcellen. Bloedarmoede is dus niet het hebben van "te weinig" bloed, zoals wel eens gedacht wordt.
    Hemoglobine bevat ijzer, en een tekort aan ijzer leidt dan ook tot bloedarmoede. Een tekort aan ijzer kan het directe gevolg zijn van te weinig ijzer in de voeding, maar ook het gevolg van onvermogen het ijzer op te nemen of door een verhoogd verlies van reeds aanwezig ijzer. IJzertekort is echter niet de enige oorzaak van anemie, er zijn nog tientallen andere mogelijke oorzaken, merendeels zeldzaam tot zeer zeldzaam. In Nederland wordt er gesproken over anemie wanneer het Hb lager is dan 7,5 mmol/l bij vrouwen (6,8 bij zwangeren) en lager dan 8,5 mmol/l bij mannen

Wikipedia woehoe.

6. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    ik snap het dan niet? mijn Hb was goed volgends de internist maar mijn ijzerspiegels zijn laag?

7. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    IJzergebrek dat leidt tot bloedarmoede komt veel voor. De meest voorkomende oorzaak van ijzergebrek is zware menstruatie bij vrouwen. Er zijn echter ook een aantal andere oorzaken. Bij oudere mensen zijn het vaak bloedingen in de darmen. Er zijn verschillende onderzoeken om de oorzaak van de bloedarmoede te achterhalen. Behandeling met ijzertabletten kan de bloedarmoede verhelpen. Afhankelijk van de oorzaak kunnen ook andere behandelingen worden aangeraden.

vind wel dit maar ik snap het niet echt, moet wel 2 maand ijzertabletten slikken maar mijn HB is goed

8. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    IJzertekort of ferriprieve anemie is bij de mens de meest voorkomende oorzaak van bloedarmoede. IJzer is een onontbeerlijke bouwsteen van hemoglobine en bij een tekort kan dit dan ook niet voldoende gemaakt worden. Bij een tekort aan ijzer ontstaat dan ook bloedarmoede, gekenmerkt door kleinere (microcytose), blekere dan normale rode bloedcellen, die wisselend van grootte zijn (anisocytose). Ook de ijzervoorraad, die kan worden gemeten door de hoeveelheid ferritine in het bloed te bepalen, zal laag zijn.

als ik dit geod begrijp krijg je daar bloedarmoede van? maar dan heb je het niet?

9. me83

me83 Niet meer actief

het kan zijn dat je hb wel goed is maar aan de lage kant.. en dat je daarvoor ijzertabletten meekreeg. het geeft niets als je ze inneemt als je ijzerwaarde goed is.. want wat teveel is pies je weer uit..

vaak helpt foliumzuur ook bij een goede opname van ijzer..
    en lekker appelstroop eten;)

10. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Ok nu verandert het wat. Dacht nl aan het Hb alleen.
    Er zijn idd meerdere dingen waar ze op kunnen prikken. Die kunnen ook aangeven dat er iets niet goed is.
    Welke het precies allemaal zijn durf ik niet te zeggen (Weet MCV en ferritine en B12 heeft er ook mee te maken)
    Maar waarom bel je je internist niet nog eens voor duidelijke uitleg?

11. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    ja zou kunnen had eigenlijk voor donderdag bel afspraak maar hij belde nu ineens:p

maar hb was nu na 2 maand ijzertabletten 8,5 en b12 was goed...folium zuur laag en dus ijzergehalte? denk dan ferritine enzo?Want dat stond op het bloedprikpapier aangevinkt..

12. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    maar bel hem morgen wel even weer voor betere uitleg

13. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Zeker doen! Wat wil hij nu nog verder? Andere meds of blijft het hetzelfde?

14. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    zelfde 3 x per dag ijzertablet was ik al even mee gestopt want het was al op:p

15. Esther86

Esther86 Lid

5 mei 2011
    15
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi nmama,
    Mijn idee van wat er bedoeld wordt: IJzer is een bouwstof van de hemoglobine. Je ijzervoorraad kan laag zijn (ik denk dat dat is wat er bij jou aan de hand is). Op het moment dat je ijzervoorraad voor langere tijd heel laag is, heeft je hemoglobine dus te weinig bouwstoffen. Daardoor kan er niet goed/voldoende hemoglobine opgebouwd worden en krijg je dus bloedarmoede.

16. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ferritine is de opslag van het ijzer

Je ijzer kan bijv goed zijn, maar je ferittine (ijzervoorraad) niet

HB en ijzer kunnen dus prima in orde zijn en je ferritine bijv niet

17. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Oh en je ijzer,b11(is foliumzuur) en b12 bepalen tezamen ook je HB

Mijn HB is altijd 9,5 doordat ik b12 spuit en dagelijks foliumzuur slik, maar tóch heb ik een super lage ijzer waardoor ik ijzertabletten moet slikken

Je kan bijv ook een laag HB hebben als je ijzer prima in orde is en bijv je foliumzuur(b11) of b12 veeelte laag is

Bij mij moet dus altijd het ijzer zelf geprikt worden, ook tijdens de zwangerschap, want HB zegt eigelijk weinig over het ijzer zelf, want aan mijn HB van 9,5 had niemand een ijzertekort en ferritinetekort gezocht

Deel Deze Pagina