bv en cb

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nemo, 4 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ik heb het idee dat het cb helemaal niet zo bv-achtig is. Geen bv groeicurve en nu lees ik net hun boekje:
    Drinken vanaf 6 maanden.
    Borstvoeding kun je prima doorgeven. Zeker tot een jaar, vaak geeft je kindje wel aan wanneer hij niet meer wil.
    Pap kun je ook het beste maken van opvolgmelk (ook als je daarnaast borstvoeding geeft).

    Pf wat een onzin weer ! Ga ik volgende keer maar eens vragen waarom dat er zo instaat
    Raar eigenlijk dat eerste. Eerst zeggen ze dat je zeker tot een jaar bv kunt geven, en daarna zeggen ze dat je kindje zelf wel aangeeft wanneer hij wil stoppen. Wat volgens mij in veel gevallen veeeeeel later is dan 1 jaar. En ik ga in elk geval geen pap maken van opvolgmelk !
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Ja, ik heb ook het idee dat ze steeds maar iets zeggen. Nu zei ik ook dat ik veel minder bv heb als ik kolf, was het eerst 50 ml, nu is het 20 per keer. Begint ze te zeggen dat de baby er meer uit krijgt dan dat je met kolfen eruit krijgt. Jaaa, dat wist ik zelf ook wel, maar dat neemt toch niet weg dat ik 30 ml minder kolf. En had ik hiervoor teveel melk, zegt ze dat dat handig is. Toen ik zei dat het dus totaal niet handig is, aangezien ik er nogal last van had, zei ze 'oh, goh, ik zal eens kijken of ik er wat informatie over kan vinden ](*,)
     
  3. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Je kunt het ook anders bekijken Nemo. Zij zeggen iig dat tot een jaar bv normaal is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Dat is al mooi meegenomen.

    Tuurlijk kan het beter (ook over bijvoeding vind ik ze op twee gedachten hinken), maar dat jaar, dat is echt nog niet ingeburgerd...

    Hier zijn ze trouwens wel ok op dit gebied. Hebben me meteen een lk aan de hand gedaan, en vinden het helemaal fantastisch dat ik kolf.
     
  4. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    tja CB he? ;)
    Daar kunnen we hele boeken over schrijven!

    Gelukkig is onze CBarts en WVK wel proBV, althans nu nog.... zal kijken tot hoelang dat is ;)

    Verder gewoon je eigen ding doen...
     
  5. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Stranger: ik zou het niet meer dan normaal vinden dat ze gewoon de adviezen van het WHO zouden volgen (ook het voedingscentrum zou dat volgens mij moeten doen). Ook gebruiken ze geen bvgroeicurve. Ik vind dat jammer.
    Al is 1 jaar natuurlijk al langer dan wat de meeste mensen normaal vinden.
     
  6. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Ik denk idd als het WHO-advies bovenaan zou staan bij cb, voedingscentrum e.d. het langvoeden minder een taboe wordt. Zou leuk zijn.
     
  7. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ja natuurlijk zouden ze gewoon het WHO-advies op moeten volgen. En gwoon hun eigen richtlijnen eens lezen en ophouden met adviseren dat bijvoeding wel bij vier maanden kan.

    Niettemin vind ik dit al beter dan wat er zo gemiddeld gedacht wordt...
     
  8. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Ik vind dit wel normaal.
    Ik had onlangs ook een bv vraag en ze konden dit niet beantwoorden. CB heb ik het gevoel is meer kind gericht dan vrouw (bv gericht), hiervoor verwijzen ze liever naar de lactatiedeskundige.
    Ik denk haast dat ze dit ook niet belangrijk vinden omdat er na 2 maanden de vrouwen die volledig bv geven nog maar 17 % is (dit had ik gevraagd aan de arts, vond het wel erg laag). Dus er zullen heel weinig bv vragen bij die personen terechtkomen en hebben ze dus ook niet echt veel ervaring hiermee.
    Ik denk haast dat dit zou veranderen als er meer vrouwen langer bv zouden willen geven en hier ook moeite voor willen doen.
     
  9. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    weet je wat het is met pap maken van bv. Dat gaat bijna niet. Door de enzymen in je voeding wordt de pap niet dik. En omdat het cb vaak nogal van de pap is geven ze die tip. Maar als je percee papa wilt geven zou je ook pap kunnen maken van biobim, biologische kinder pap, de dikt wel in.

    Ons CB heeft een bv-certificaat die vonden het zelfs nog leuk te horen dat de jongeste bij de 2 jaar keuring nog bv kreeg.
     
  10. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Nu jullie het over pap hebben... realiseer ik me ineens dat ons CB daar nog nooit over begonnen is... en Jarik is al bijna 8 maanden.

    Heb nog nooit over pap nagedacht.

    maar wat ik wel heel vreemd vindt: het verschil tussen CB's. Dat zou toch niet mogen?
     
  11. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Gek is dat vind ik, zelfs het verschil binnen het cb is groot bij ons vind ik. De arts vond Sven niet goed gegroeid, ik moest het in de gaten houden :rolleyes: , terwijl de verpleegkundige zei dat hij een prima gewicht had voor een borstvoedingskindje.
     
  12. Pfff...die CB's! Praat me d'r niet van!

    Ik kom er het liefst zo min mogelijk.... :)
     
  13. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Je hoeft er niet heen hoor MamavanAmiek.
    Inentingen en wegen kan je ha ook doen.
     
  14. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nou als het aan de jeugdzorg ligt komen ze dan gewoon bij je langs, onder het mom, als je niet komt zal er wel iets mis zijn in het gezin :evil:

    Ga hier volgende week voor het eerst naar het CB vinds ze 3 maanden was, ben benieuwd naar het advies. Krijg echt zin om heel duidelijk te maken dat ik voorlopig BV blijf geven en ze hoeven bij mij niet aan te komen met pap, die eet ik 's morgens wel.
     
  15. Assepoester

    Assepoester Bekend lid

    24 jul 2006
    927
    0
    0
    Leeuwarden
    Toen ik belde met een vraag over de wegblijvende tsr kreeg ik de vraag hoe ik dacht over een 'ander' flesje geven (kv) :confused: Daar ging het niet om, als ik kolf om een fles te vullen dan kolf ik wel 10x 20 cc. Maar ik kolf liever met tsr 1x 200 cc.
     
  16. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nou met TSR krijg ik er ook geen 200 cc uit hoor :) maar ze moeten volgende week niet bij me komen met bijvoeden of wat dan ook, mijn meisje krijgt BV en nog zeker 7 weken krijgt ze niets anders, als ze de 6 maanden gepasseerd is zal ik MISSCHIEN over iets anders na gaan denken.
     
  17. Yvon

    Yvon Actief lid

    25 okt 2006
    319
    0
    0
    Ik ben vanochtend op het cb geweest, en ik vind ze het hier best leuk doen! Ze ging er al van uit dat ik nog bv geef en nog ga blijven doen. Dat mn kindje niet uit een fles wil drinken reageerde ze; echt een borstkindje, wat leuk! Over de bijvoeding a la Rapley vond ze ook :thumup: En ze zei nog iets van: Volgens mij hoef ik jou verder niks uit te leggen, jullie zijn heel bewust en goed bezig. Dat is natuurlijk altijd fijn om te horen :D

    Maar het is idd wel vreemd dat er zoveel verschil in de cb's zit, en jammer dat er zoveel negatieve ervaringen zijn.
     
  18. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik hoop dat commentaar ook te krijgen Yvon, super zo'n cb
     
  19. Dat wist ik niet! Dat de HA ook kan inenten...

    Fedde wordt niet ingeënt voor z'n eerste jaar, dit in verband met familie-problemen wat betreft inenten. Hij gaat niet naar een KDV, dus dan is het niet zo'n ramp. Verder gewoon alert zijn, mijn dochter heeft ook niet alle inentingen...dat ging zelfs na een jaar niet echt goed.

    En wegen kan ik hier thuis, heb zelf een babyweegschaal. Maar idd...als je wegblijft wordt je ter controle gebeld. Op zich wel goed dat ze dat doen! Er gebeuren soms zulke nare dingen met kinderen, beter een keer teveel controle dan één keer te weinig!
     

Deel Deze Pagina