Hoi Dames, De titel zegt het al een beetje. Wie van jullie heeft ervaring of kent iemand in de omgeving die een fulltime baan heeft in het onderwijs en ook kinderen heeft. Is het te doen? Opvang van de kinderen, hoe regel je dat etc. Ik hoop wat reacties te krijgen, want ik ben ook van plan om fulltime te werken, maar ben wel zwanger van ons eerste kindje! Groetjes Jeldou
Ik werk zelf in het onderwijs, maar zou er niet aan moeten denken om fulltime te werken wanneer de baby er is. Werk nu niet eens fulltime, omdat ik het heerlijk vind om die extra vrije dag te hebben voor allerlei dingen. Overigens vinden de meeste van mijn collega's dat ook, want bij ons werkt geen één vrouw fulltime (zowel mét als zonder kinderen) en slechts een aantal mannen fulltime. Ik ga straks terug naar drie dagen. M'n man blijft wel 5 dagen werken, maar werkt onregelmatig, dus dat geeft weer wat meer ruimte in de week. Wanneer hij minder zou kunnen gaan werken (kan nu niet ivm opleiding) zou ik m'n dagen daar ook op aan kunnen passen, maar dan nog zou ik niet fulltime willen werken. Het lijkt me ook heel lastig met opvang. Ik werk in het VO en ben vaak om 15.30 wel klaar met m'n werk (op school dan, correctiewerk ofzo doe ik dan thuis), maar ik begrijp van vriendinnen in het PO dat ze vaak dagen maken tot 17.00/17.30. Lijkt me best zwaar in combinatie met een kindje eerlijk gezegd. Maar ik weet dus niet hoe jij 't regelt met je partner (qua werk, maar ook qua huishoudelijke taken enzo). Ik kan me voorstellen dat wanneer je hier een goed evenwicht in vindt, het makkelijker is, dan wanneer dat niet lukt. Al denk ik dan ook weer dat de zorg voor het kindje in eerste instantie vaak bij de vrouw terecht komt (borstvoeding, 's nachts eruit gaan) en dat dat 't dan misschien te zwaar maakt in combinatie met een fulltime baan. Ik denk dat 't makkelijker is wanneer het kindje wat ouder is.
Ik zal proberen wel antwoord op je vraag te geven . Ik heb een collega die fulltime werkt met kinderen, alleen die kinderen zitten al op school (ook bij ons) dus dat scheelt natuurlijk enorm. Haar kinderen blijven soms over tussen de middag en eten soms bij mijn collega in het lokaal en gaan na schooltijd met een oppasmoeder (ouder van school) mee. Haar man haalt de kinderen ook regelmatig uit school. Ik werk drie dagen in het basisonderwijs en mijn zoontje zit op het kdv. Dat kan ik iedereen aanraden. Open vanaf 7.30u tot 18.00, dus zelfs als je een vergadering hebt dan hoef je nog niet in de stress te schieten. Als je fulltime wilt werken raad ik je aan om voor goede opvang te zorgen waar je van op aan kunt (dus niet opa en oma die ook ziek kunnen worden, op vakantie willen etc.)
Ik geef ook antwoord op de vraag: namelijk dat mijn collega's het niet doen en het ook niet zien zitten om fulltime te werken in combinatie met kinderen, om de argumenten die ik aangeef. Of dat nou VO of PO is... lijkt me dat je blik hierdoor alleen maar ruimer wordt.
Ik zal straks wel fulltime moeten werken anders kom ik niet rond (alleenstaand) als het moet kan het ook , nu ik studeer kan het ook, dus ik zou niet weten waarom niet.
Hallo dames, met interesse heb ik jullie topic gelezen, maar er zijn ook andere opties, zeker als je er van te voren voor gespaard hebt, Ik heb de afgelopen jaren, toen ik nog gemakkelijker inzetbaar was als docent voor verschillende vakken (GS/Wis/AK en MA) meer uren gedraaid en met school afgesproken dat deze dan op een ander moment opneembaar zouden zijn. Hierbij wilde ik al bij een eventuele zwangerschap een klein buffertje hebben, en zo duidelijk maken dat ze me nu wel kunnen inzetten, maar laterr zelf aanpassingen moeten maken. Ik ben nu zwanger van de 1ste en ga dadelijk na zwangerschapsverlof en oudersschapsverlof 2 dagen werken, maar krijg betaald als fulltimer. Pas als de kleine heer of dame naar de kleuterschool gaat, ga ik weer fulltime aan de slag en heeft mijn man zijn ouderschapsverlof. Dat betekent dat de kleine totdat het naar de kleuterschool gaat 1 dag in de week naar Oma gaat en 1 dag in de week naar de opvang, die wordt gedaan door een tante van mij... Daar gaat het ook op de peutespeelzaal en de kleuterschool, want wij wonen zelf net over de grens in Duitsland. Dus,... Ga in overleg hoe je dingen zou kunnen aanpakken.. een levensloopregeling kan er ook bij helpen... dit zijn allemaal dingen die ondertussen bespreekbaar zijn, vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.... Veel succes met puzzlen.... Rose
Moet zeggen dat je dit heel slim aangepakt hebt! Ben zelf alleen net een jaar afgestudeerd en aan het werk, dus een buffer opbouwen was hier geen optie. Kon een aanstelling krijgen bij mijn vak voor 3 dagen en verder waren er geen uren meer vrij bij andere vakken, dus ben gewoon voor die dagen aan de slag gegaan. Vond 't toen eigenlijk ook wel lekker (en m'n man werkte fulltime, dus we hadden de luxe dat het kon). Sinds dit schooljaar werk ik 4 dagen, maar na de zomer ga ik dus weer terug naar 3 dagen. We zijn niet gewend aan 2 fulltime salarissen en hoeven dus ook geen stapje terug te doen, dat scheelt. Deze jaren zijn nu voor de kinderen, over een jaar of 10, 15 (ben dan nog geen 40) komen de fulltime salarissen wel. Kan ik nu mooi ervaring opdoen en tegen die tijd teamleider ofzo worden Al kan 't leven natuurlijk altijd totaal anders lopen...
Hoi, Ik werk in het basisonderwijs en mijn verlof is net afgelopen. Op dit moment werk ik 3 dagen. De bedoeling was 4 dagen en 1 dag betaald ouderschapsverlof. Doordat we de opvang nog niet rond hebben, lukt dat even niet. Zodra we de opvang rond hebben ga ik weer 4 dagen werken en als mijn ouderschapsverlof afloopt (februari 2009) ga ik weer full-time werken. Of 4 dagen moeten me dan zo goed zijn bevallen dat ik niet meer full-time wil! Vind het in ieder geval weer heerlijk om aan het werk te zijn! Manytroubles
Mijn schoonzus werkt in het basisonderwijs en heeft altijd fulltime gewerkt, ook toen haar 2 dochters klein waren. Zij heeft het ontzettend getroffen met een gastouder, die de kinderen bij haar thuis opving. Als ze eenmaal naar school gaan, is het makkelijker te combineren, was haar ervaring.