Wanneer geen middagslaapje meer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 4 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

bij welke leeftijd stopte het middagslaapje?

1. Tussen 1-1,5 jaar

2. Tussen 1,5-2 jaar

3. Tussen 2-2,5 jaar

4. Tussen 2,5-3 jaar

5. Tussen 3-3,5 jaar

6. Na 3,5 jaar

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik ben benieuwd vanaf welke leeftijd jullie kindje geen middagslaapje meer deed? En hoe kwam je er achter dat hij/ zij het niet meer nodig had?
    Onze dochter sliep tot een maand geleden nog zo'n 1,5 uur, soms iets korter, maar soms ook nog 2,5 uur.
    Daarbij gaat ze rond 19:30 uur naar bed, slaapt rond 20 uur gok ik en is ze tussen 6:30 en 7:30 wakker.
    Sinds een maandje rommelt ze enorm met haar middagslaapje. ze is flink een eigen willetje aan het ontwikkelen en bij elk slaapje is het: " neeeeehhhhjjjj!!! hoef niet te slapen!!!!" :$:D Toch als ze eenmaal ligt, slaapt ze wel vlot en toch meestal een uur.
    nu hebben we 3 weken vakantie achter de rug en was het helemaal drama. Ze wil niks missen en weigert gewoon te slapen. Ook rust ze niet uit, maar gaat roepen, gillen als we niet reageren, huilen. Ook was ze elke morgen 6 uur wakker ( vreemde omgeving?), was dan zo moe dat ze halverwege de ochtend in slaap viel voor 20 minuutjes in d auto bijv om dan vervolgens niet meer te slapen. e was dan wel snel pieperig, kort lontje etc, dus naar mijn idee kan ze nog niet zonder slaapje.
    Bij thuiskomst sliep ze wel weer uit tot normale tijden, echter de strijd om het naar bed gaan blijft. de gastouder heeft geprobeerd het slaapje eens te skippen. Dit gaat op zich goed, alleen rondom het eten was het flink huilen ( moe).
    vandaag maar weer een middagslaapje laten doen, al leek ze rond half 2 toen ik haar naar bed deed nog niet moe. Ook wilde ze niet, maar toen ze eenmaal lag heeft ze toch 5 kwartier geslapen.
    Vanavond echter ook weer strijd met het naar bed gaan, al sliep ze wel rond 20 uur.
    Wat te doen?
    Het slaapje helemaal skippen lijkt me nog vroeg, of niet? onze zoon heeft tot zijn derde verjaardag nog 2 uur smiddags geslapen, maar ben ik uit mezelf maar mee gestopt omdat hij anders savonds zo laat in sliep.

2. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Hier (nu 17 mnd) leg ik haar altijd gewoon in bed.. Eigenlijk altijd slaapt ze wel thuis.. Soms bij oma slaat ze een middagje over.. Dan ligt ze gewoon dik een uur in bed te keuvelen.. Maar ze is het nog wel nodig hoor, want zodra ik dan thuis kom is ze poepie saggerijnig meestal

3. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Vanaf ongeveer 2 jaar slaapt ze niet meer 's middags. Hoe ik er achter kwam? De tijd dat ze 's middags wel ging slapen ging ze 's avonds echt later slapen. Voor 22 uu kreeg ik haar dan niet in bed, natuurlijk wel naar bed gebracht, maar ze bleef wakker, al was het maar spelen in haar bed. In totaal over de hele dag sliep ze wel 12 uur, dus als ze 's middags 2 uur sliep dan 's nachts maximaal 10 uur. In het begin heb ik haar wel elke middag een filmpje laten kijken, dus 1,5 uur op de bank, zodat ze toch haar rust had.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier rond de tweede verjaardag. Steeds vaker ging ze gewoon niet slapen en uiteindelijk vrijwel nooit meer. Betekende wel dat ze aan het einde van de middag erg chagrijnig en moe werd, en dat heeft best lang geduurd, is pas sinds een paar maanden echt over.

Nu begint de jongste ook al te rommelen met haar middagslaapje maar ik hoop toch echt wel dat ze in ieder geval tot haar tweede verjaardag 's middags blijft slapen...

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Toch wel geregeld rond 2 jaar dus? Pfoeh! Best vroeg! Ik hoop nog steeds dat het een fase is, misschien wat verergerd door de vakantie en nu weer het wennen bij de gastouder en dat alles over een week of 2 weer rustig is ;) vind het stiekem nog wel lekker dat ze slaapt hoor!

6. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Hier ging het echt van 2 a 3 uur aan 1 stuk naar niets. Echt op 1 dag verschil.... Heel raar... Nu gebeurd het zelden nog eens. De overstap was echt irritant 😏 maar goed we hebben het overleefd hihi

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, kan me bij mn zoon nog herinneren dat het een periode flink huilen was aan het einde van de middag. Of dat hij even ene powernap ins de auto deed of op d bank ;) maar goed, hij was toen al wel 3.
    Mn dochter is net 2, bij haar vraag ik me echt af of het niet te vroeg is. het is wel strijd, maar hoort dat niet bij het peuterpuberen? Als ze eenmaal ligt, slaapt ze wel en ze slaapt s avonds ook niet later in.
    Anderzijds: mn zoon kon ook zo nog 2 uur slapen als je hem naar bed zou doen destijds....

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hier een dochter van bijna 5 en die slaapt nog vrijwel elke woensdag en vrijdagmiddag en sowieso nog 1 keer in het weekend. Als ze op de vrije middagen een kindje te spelen heeft of iets anders dan niet, maar bijna tijd wel

9. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    :$ mazzelaar haha

10. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

31 mrt 2012
    1.207
    0
    36
    Mijn zoontje is 3 en slaapt gerust nog 2uur en slaapt snachts ook 12uur

11. tuc

tuc Niet meer actief

Jep, op woensdag en vrijdag gaan ze tegelijk en heeft deze mama even helemaal niks:D

12. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.267
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    Ik denk niet dat je het niet meer slapen 's middags aan een leeftijd kan verbinden.
    Bij een vriendin twee kids die vanaf 2 Jr echt niet meer sliepen, maar mijn oudstesliep met 3, 5 jr nog 3x per week 's middags en mn jongste van nu 2, 5jr kan echt nog niet zonder haar slaapje hoor!

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Inderdaad: jij mazzelaar!!

Mijn zoon is nu 4,5, maar als we een dagje weg zijn geweest ligt hij ook nog 9 van de 10 x te slapen in de auto ;)
    Dochterlief is toch veel pittiger. Als ze niet wil, dan gebeurt het niet. Punt.uit. :D ook al valt ze dan aan tafel in slaap bijv.

Vanmiddag bij de gastouder sliep ze toch 1,5 uur, maar ze was dan ook om half 7 wakker vanmorgen. Vanavond tegen achten was ze alleen nog aan het krijsen dat ze niet naar bed hoefde.... Maar goed, volgens mij was ze gewoon moe, maar het blijft lastig... misschien was ze juist door het middagdutje gewoon nog niet moe genoeg??

We hebben besloten om het slaapje een keer over te slaan als we 's avonds niks hebben en ze dus evt in geval van extreme vermoeidheid om 18:30 uur naar bed kan bijvoorbeeld. Gewoon eens proberen.

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier wel nodig! Maar...... ons dametje bepaalt zelf of ze gaat slapen. Soms helpt toespreken wel en dan geeft ze zich over. Maar vaak hoor ik haar een uur en dan haal ik haar er weer uit. Vandaag ook niet willen slapen maar zoooo moe. Een autorit van een uur gehad later op de middag. Ze viel bijna direct in slaap en om 18u maar een wakker gemaakt om te eten....

15. Papaver

Papaver Niet meer actief

Hier nog steeds en middagslaap van bijna 2 uur en dan gaat hij om 20.00 uur weer naar bed en slaapt tot 8.00 uur. Hij wordt over drie weken 3 jaar.

16. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    D met 17 maanden, L vanaf 18maand rommelig (dan wel dan niet)

17. shadowcat76

shadowcat76 Niet meer actief

Hier ook eentje die net 2 was toen ze niet meer wilde. Ze ging gewoon niet meer slapen en kwam steeds haar bed uit. Ze had het nog wel nodig maar ze wilde gewoon niet meer. Helaas hebben we zo'n pittige waarbij nee nee is, bij haar was 't nog geen 2 maar ik ken al heel goed nee haha.
    In het begin was het eind van de middag ook dat ze ontzettend moe was, chagerijnig werd etc. maar dan installeerde ik haar op de bank met een filmpje oid waardoor ze even tot rust kon komen. Dit heeft een maand of 2 geduurd schat ik en sindsdien gaat het goed.
    Nu slaapt ze alleen nog af en toe in de auto overdag, verder niet.
    Terwijl het dochtertje van een vriendin van mij pas 3 is geworden en nog een paar uur 's middags slaapt meestal.

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Heel herkenbaar dus. Ze heeft het (volgens mij) wel nodig, maar ze wil gewoon niet. te druk met spelen en ontdekken. Gisterenavond kwam ze ook 3 keer haar bed uit en maar huilen en roepen dat ze niet hoefde te slapen, hahaha!
    Vanmorgen echter weer half 7, terwijl ze toch pas na achten in slaap was gisterenavond. Ik twijfel nu toch of ze niet wat langer zou slapen als ze haar middagdutje skipt? Hopen dat het lukt vandaag ondanks dat ze vroeg wakker was.

19. star2

star2 Fanatiek lid

16 jul 2010
    1.641
    1
    38
    Mama ;)
    Leiden
    Heb 3-3,5 jaar gestemd. Maar ligt helemaal wat hij aangeeft, kan dus ook eerder of later wezen. Hij heeft het nu echt nog nodig.

Dochterlief sliep ook snel niet meer s'middags, ze was iets van 2,5 toen ze niet meer wilde slapen.

20. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    oudste deed al lastig rond 20 mnd...

ik merkte het aan het feit dat het lang duurde voordat hij in slaap was, moest met veel hulp.. Gaf ik geen hulp ( dmv wiegen) dan zat hij 2 uur wakker in bed, en pas daarna viel hij in slaap..

Maar probleem was dat als hij eenmaal sliep, hij makkelijk 2,5/3uur sliep...wat als gevolg gaf, dat hij pas 21u naar bed wilde ( wantd an dus pas 16/17 wakker werd)

Dus aangepakt, door max van 14tot 16 te laten slapen, ook dit werkte steeds mnder goed, aangezien ik soms een half uur hem in slaap moest wiegen ( au armen) Daarna steeds laten slapen tot maximaal 1500/1530 ( dus wakker maken steeds, al was het soms na een uur al)

Dus dutje weggelaten...eerste periode ( vanaf 2jaar) heeft ie een paar weken rond 16u een inkak momentje gehad, mocht met dekentje op de bank een dvdtje kijken...ditw erkte prima...sindsdien elke dag 1830 naar bed ....heerlijk :)

Deel Deze Pagina