Kerst: gezellig of verplichting?

Discussie in 'De lounge' gestart door Joeja, 21 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik ben wel eens benieuwd hoe jullie de kerstdagen ervaren.
    Ik vind het prima de feestdagen, bij mijn moeder is het leuk en bij mijn zus, want we doen nooit echt cadeautjes maar iedereen zorgt gewoon voor een lekkere maaltijd. Ieder zijn aandeel en dat is ontzettend gezellig.
    Maar bij mijn vader krijgen we opeens te maken met een stieffamilie die vanalles van ons verwacht, en als we niet doen wat zij verwachten dan zijn we in de regel fout en "sluiten hen buiten". Het jammere is dat mijn pa nu tussen een soort van 2 culturen inzit: de zwart-wit denkers, en zijn eigen kinderen die hij zelf heel vrij opgevoed heeft en die ook een tikkeltje abstract zijn. We doen dingen nu veelal anders dan de stieffamilie, we bedoelen het nooit slecht, maar zo worden we helaas wel afgeschildert vooral mijn zus. Dit is dus niet iets waar ik me op verheug, het voelt als een verplichting, want je kunt het ook weer niet maken om gewoon niet te gaan. (hebben we vorig jaar gedaan, toen zijn we een midweekje kerst in een huisje in zeeland gaan doen samen met mijn zus, maar werd ons door die stieffamilie ook niet in dank afgenomen want toen hebben we zogenaamd mijn pa in de steek gelaten met kerst terwijl hij er zelf voor koos niet mee te gaan daar wij hem dit wel gevraagd hebben. Zijn vriendin wilde niet, dus hij bleef ook maar thuis...maar ja wij moeten dan ook maar thuis blijven ofzo volgens hen...)
    Bij mijn schoonmoeder is het al helemaal erg, die kan ik wel achter het behang plakken, dus daar gaan we dan ook maar "gezellig" heen.

Is het van mij dan zo slecht om volgend jaar, als de kleine er is, gewoon geen typische thuiskerst te vieren en lekker weer weg te gaan naar centre parks ofzo?
    Kerst draait bij mij om samen zijn met je geliefden, zodra het voelt als een verplichting heb ik er in de regel al geen zin meer in. Mijn man denkt er gelukkig hetzelfde over.

Hoe zit dat met jullie? En hoe lossen jullie het op bij eventuele familiestrubbelingen?

2. Female

Female Niet meer actief

Ik vind kerst een super gezellige tijd. Dit is de pas de 2e keer dat ik vrij ben, heb altijd in de horeca gewerkt.
    Wel jammer dat mijn man, ook dit jaar, moet werken. Van 10u 'smorgens tot middernacht :(

Gelkukkig heb ik mijn lekkere zoon nog en ga fijn naar pap en mam ;)

3. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    Ja op zich wel gezellig ! :) en over dat verplichting dat maak je er zelf van, het hoeft niet zo te zijn ;)

4. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    @joma: Vertel mij het geheim! hahaha... Hoe zorg ik ervoor dat het niet voelt als een verplichting? Ik heb dat ook alleen naar deze 2 takken van de familie toe omdat juist zij altijd een bepaalde druk op ons leggen.

5. nachtvliinder

nachtvliinder Fanatiek lid

20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    ik herken het gevoel wel !

TOen ik kleiner was vond ik het leuker want toen hobbelde ik gewoon mee!

Maa nu je een kleintje heb :( eisen mensen ons gewoon op!

Volgend jaar kerst bij ons, en anders gaan we volgend jaar een weekendje weg!
    Dit jaar houden we het nog zo maar ja ...

6. joepies

joepies Bekend lid

9 okt 2007
    579
    0
    0
    absoluut een verplichting!
    helaas, zou het liever anders doen metons gezin lekker thuis, maar helaas.

kan er echt niks aan doen

7. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Een verplichting kan het wel zijn. Herinneren jullie Bridget Jones nog? Hoe die in, zowel deel I als II, in het begin van de film verplicht moest deelnemen aan die achterlijke Engelse kerstfeestjes van haar moeder? Alles ging zo gedwongen en uptight, afschuwelijk!

Ik ben met kerst vaak lekker thuis met mijn ouders en dan komt mijn zus langs, en maken we een heleboel lekkere hapjes en gerechten :D
    Ook het huis wordt elk jaar versierd voor de kerst, da's zo gezellig! Ik ervaar het zelf absoluut niet als verplichting maar kan me voorstellen dat het in sommige familie's wel zo gaat.

8. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik herken je gevoel wel.

Inmiddels hebben wij een leuke traditie met goede vrienden van ons die inmiddels een soort surrogaat familie zijn geworden. Het ene jaar eten we bij hen, het andere jaar bij ons.

Tot dit jaar gingen we ook 1 dag naar mijn vader, dit was altijd heel los en ongedwongen, lekker eten samen en tv kijken. Hij is al erg lang ziek dus meer zat er ook gewoon niet in maar dat was niet erg. Het ging, zoals jij ook zei om het smaen zijn.

Dit jaar is moeilijk. Mijn vader is afgelopen juni overleden en dus is dit de eerste kerst zonder hem, maar ook de eerste kerst met onze zoon.
    Mijn schoon ouders komen 1e kerstdag en onze vrienden 2e kerstdag.

1 ding is voor mij altijd heel duidelijk.
    Ik doe met kerst geen dingen waar ik geen zin in heb. Dus hoe zielig ik het ook vind voor mijn moeder, voor mij zou kerst met haar alleen maar stress brengen, dus doe ik dat niet....

Her lijkt mij helemaal niet gek om met kerst weg te gaan.
    Wij denken erover volgend jaar weg te gaan met kerst met een gezellige groep. Mijn schoonouders zullen dit wel moeilijk vinden want wij zijn de enige van de familie bij wie ze nog terecht kunnen en dat vinden ze al erg genoeg. Ze hebben het er ookv aak over dat het bij anderen zo anders gaat.....maar ja dat zijn anderen denk ik dan maar!

Dit jaar voelt het ook wel als een verplichting voor mij. Vanmij mag het voorbij zijn. Maar normaal vind ik het erg leuk om uitgebreid te koken etc....

Sterkte met alles!

9. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

kerst avond lekker cadeautjes uitpakken
    eerste kerstdag brunch en kerstdiner bij mijn ouders, Mijn neef en oom en tante komen naar ons toe.. (oom en tante hebben Sam nog nooit gezien, wonen in Noorwegen)

en tweede kerstdag lekker samen met z'n alle wakker worden, en in de loop van de dag, naar mijn schoonmoeder. Het wordt vast erg gezellig :(

10. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    naar me schoonouders een verplichting zei kunnen die 2 uur dat we het daar uit kunne houden echt een druk opleggen waardoor je doodmoe thuis komt

Naar mijn ouders enz gezelligheid. we doen het dit jaar hier want wij hebben het jongste kind haha.
    We doen altijd lekker eten iedereen maakt een gerecht dus niemand die uren en uren in de keuken te staan

11. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Een verplichting: daarom laten wij ons niks veplichten en wij zijn lekker thuis. Lekker met zn 3tjes voor het eerst.
    Opa komt even langs voor de koffie en dat is het.
    2de kerstdag hebben wij altijd een verjaardag, niks kerst achtig maar gewoon heerlijk gezellig.

Wij hebben ook al een aantal jaren geen boom ofzo
    Volgend jaar gaan we dat wel doen voor ons zoontje.
    Wel stuur ik altijd kerstkaarten, gewoon omdat ik het leuk vind en alleen naar de mensen waar ik het echt voor meen.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Soms vind ik het wel gezellig, maar het voelt ook als een verplichting. Mijn schoonouders zijn gescheiden, we hebben dus eigenlijk 3 families en 2 kerstdagen, tel uit je winst...
    Ik wou ook het liefst er uit tijdens deze dagen, maar al die hotels en huisjes waren driedubbel zo duur, dus laat maar zitten.
    Uiteindelijk heb ik dit keer gewoon iedereen alleen voor de koffie uitgenodigd en dat is het. Zijn ze het er niet mee eens, jammer dan.
    En dan komt er per januari ook nog een bericht van mij af dat ik verjaardagen afschaf. Ik heb er geen zin meer in, want dat vind ik vaak ook zo'n onzin en verplichting. De jarige spreek je amper, want die loopt alleen maar heen en weer met koffie etc. Er is altijd alleen plaats naast zo'n levensmoe type met van die zeurverhalen waar geen speld tussen te krijgen is...nee laat maar. Ach, nu deden we bij ons in de familie daar toch al niet zo aan of eens in de zoveel tijd (en af en toe vind ik wel leuk hoor). De rest vind mij toch al raar, dus wat maakt het nog uit.

13. peetjuh23

peetjuh23 Fanatiek lid

9 okt 2006
    2.351
    0
    0
    overijssel
    Kerstavond vieren wij met vrienden van ons,, gezellig met cadeautjes

1e kerstdag gaan we uit eten met mijn vader en zijn vriendin (mijn moeder is 5 jaar geleden overleden) Dat word vast supergezellig!

En 2e kerstdag zijn we uitgenodigd om uit eten te gaan door de oom en tante en opa en oma van mijn vriend, maar daar gaan we dus niet heen , omdat het ruim anderhalf uur rijden is en ik geen zin heb om zo lang in de auto te zitten om vervolgens 2 uur te eten en weer ruim anderhalf uur terug

Mijn schoonmoedere heeft ervoor gekozen om daar wel naartoe te gaan dus wij hebben het lekker rustig 2e kerstdag.

ik denkd at we nog wel even naar een woonboulevard gaan.. Dus hier ook geen verplichtingen waar we geen zin in hebben...

14. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Ik ben gelukkig niet de enige lees ik hier al.

Mijn ouders zijn ook gescheiden dus wij hebben ook 3 families om te bezoeken in 2 dagen tijd. Mijn man zit ook nog met zijn werk en wisselende diensten deze kerst, dus voor de helft ben ik ook nog alleen... Ook hier dit jaar geen kerstboom, theelichtjes of kerstversiering. Zodra je hier binnen komt en de gordijnen dichttrekt lijkt het wel of kerst niet bestaat :rolleyes:
    Wij hebben vorige week ook nog onze bruiloft gehad en mijn oma die ziek werd, dus het was zonder kerstvoorbereidingen al druk genoeg. En nu mag ik ook nog niet lange stukken lopen of staan... gelukkig vangt mijn zus heel veel op. Ik ga eigenlijk ook alleen maar naar de stieffamilie omdat zij gaat. Als zij niet zou gaan, dan zou ik ook niet gaan. Volgend jaar is onze kleine er, dan kan iedereen de p*t op hihi... dan gebeurd het eens op ONZE manier. Want sinds we op onzelf wonen hoor je van alle kanten dat mensen maar plannen, die wil dit, die wil zus, dan weer zo enzovoort enzovoort... en dat met 3 verschillende families... die gewoon maar regelen zonder ons even te vragen of het wel uitkomt en past allemaal... vandaar dat we vorig jaar ook gewoon even lekker ertussenuit gegaan zijn. We hadden er even genoeg van. Maar ja... dit jaar laatste kerst zonder kindje.. opeens moet dan alles anders volgens de familie... Maar ja... even doorbijten. Als het me niet bevalt dan ben ik zo weer naar huis vertrokken, al hoef ik me daar bij mijn mams geen zorgen over te maken daar is het altijd leuk!

15. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Hier geen verplichtingen. Tenminste, ik wil die niet. Heb ik gelijk ook kenbaar gemaakt aan mijn schoonouders 7 jaar geleden toen ik daar over de vloer kwam. Het zijn maar 2 dagen van het jaar en als je bv 40 uur werkt, ben je 2 dagen aan heen en weer crossen en heb je nog geen vrij. Nee, mij niet gezien. Al gaat iedereen op z'n kop staan en zeggen dat ik saai of wat dan ook ben, jammer dan, het zijn nu onze vrije dagen en die vullen we in hoe we zelf willen.

16. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Kerst zou gezellig moeten zijn, maar helaas ook hier vaak een verplichting. Dit jaar ben ik mijn zus bijna verloren aan een ernstige ziekte en heb besloten het echt gezellig te maken. Het leven is te kort om aan verplichtingen te doen. Dit jaar slaan we de verplichtingen dus over en gaan gewoon lekker genieten van onze familie en ons gezin!

17. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Bij mijn eigen familie is het geen verplichting. Heb je zin om te komen kom je, wil je niet ook prima. Helaas is het bij mijn schoonouders net even anders. Zij verwachten echt dat je komt. We hebben het nu zo opgelost dat we ze hier hebben uitgenodigd voor een brunch. Kunnen de kids lekker in hun eigen huis blijven en gaan ze optijd weer weg.

18. Niet meer actief

nou mijn familie en mijn mans familie zijn moslims en doen dus niet aan kerst..ik en mijn man doen wel aan kerst en we hebben dus van niemand last

gezellig met ons gezinnetje en eventueel met wat vrienden

dus voor mij GEZELLIG!

19. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Voor het grootste deel vind ik kerst wel gezellig. Wij moeten ons ook in 3en zien te splitsen, mijn ouders zijn gescheiden. Ik heb er totaal geen moeite mee om naar mijn vader & zijn nieuwe gezin te gaan en ook naar mijn schoonouders ga ik graag. Dat wordt wel gezellig en als we bij hen aan zouden geven dat we Kerst dit jaar met zn 2en zouden willen vieren, of gewoon er tussenuit zouden willen of net wat, dan zouden ze dat gewoon begrijpen.
    Alleen mijn moeder zie ik dus nogal tegenop :( Zij heeft nogal een vastomlijnd idee in haar hoofd over wat 'gezellig' zou zijn en zo moet het dan ook gaan, anders is het niet leuk ofzo... Daar is het dan ook heel sterk het verhaal van 'het moet zus en zo', want dat is 'gezellig'. Dat het op die manier júist niet gezellig is, snapt ze gewoon niet :rolleyes:
    Nou ja, we hebben het dit jaar voor elkaar weten te krijgen dat we alleen op 2e Kerstdag een paar uurtjes in de middag daar zijn, dat overleven we wel. We kunnen dan in elk geval nog uitkijken naar het bezoekje aan mijn vader :)

20. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    ik heb het precies zo met m'n moeder als jvtje: het is ieder jaar precies het zelfde liedje... En we worden geacht te komen!
    Mijn ouders zijn gescheiden en m'n schoonouders wonen 2 uur met de trein hier vandaan. M'n moeder roept altijd het hardst dat als we naar m'n schoonfamilie willen, we best het weekend voor of na kerst bij haar kunnen komen! Jaja.... Tot dat we dat ook werkelijk willen doen want dan moet je haar horen! Dus hier schiet of m'n schoonfamilie of m'n vader er dan bij in!

Dit jaar hebben we het gelukkig goed kunnen regelen: kerstavond gaan we naar mijn oom en tante, daar komen m'n vader en vriendin, opa en oma en m'n broer en vriendin naar toe om te eten! Dat wordt zeker gezellig!
    1ste kerstdag komt mijn moeder (jawel!) naar mij toe! (wauw uniek) En we gaan hier dan samen met m'n broer gourmetten! Reden dat ze hier heen komt: m'n bekkeninstabiliteit.... Anders moesten we toch echt naar haar!
    M'n schoonouders hebben we vorig weekend gezien, want om nou op 2e kerstdag heen en weer met de trein te gaan... dat zagen m'n bekken dit jaar ook niet zitten! Mijn man moet de dag erna natuurlijk weer werken, dus langer kunnen we dan toch niet blijven!

Dus voor mij dit jaar best wel een leuke kerst! En volgend jaar met de kleine kan me niemand meer de dienst uit maken, dan doen we precies waar wij zin in hebben!

Deel Deze Pagina