Dilemma 2e longrijping!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door frannie82, 16 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Even een los topic..
    Ik heb met 24 weken longrijping gekregen en ze willen dat nu met bijna 30 weken herhalen.
    Nu heb ik met de professor hier gesproken dat hier nu steeds vaker vanaf wordt gezien.
    Het blijkt dat het ongunstig kan zijn op latere leeftijd met concentratie en door de hormonen wordt de groei even gestopt inclusief de ontwikkeling van de hersenen.
    Wie heeft hier ook van gehoord en zit of komt in deze situatie?
    Heb voor nu eerst even geweigerd wil het hier eerst met mijn eigen gynaecoloog over hebben want we vinden het nogal wat....

2. Edel

Edel Bekend lid

23 feb 2013
    794
    0
    0
    Schoten - België
    Ik zou er idd over praten met je gynaecoloog want dat wist ik niet.....

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dat is pas bekend aan het worden kan er op Internet ook nog niks over vinden. Denk dat ik ook om een neonatoloog vraag die kwam tenslotte ook praten bij de 24 weken..

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Uiteindelijk is de dd gynaecoloog geweest, heb hem verteld wat de professor ons verteld had. Hij heeft hem iom mij meteen gebeld voor overleg.
    De richtlijn is hier eigenlijk met 30 weken nog herhalen als het langer dan 3 weken geleden is maar er zijn dus nieuwe ontwikkelingen.
    De professor had pas op een congres dat dit nu aangepast zou moeten worden naar acute dreiging dan wel en anders niet.
    Bij acute dreiging adviseren ze het te herhalen tot 32 weken.
    Daar is bij mij nu geen sprake van maar zodra dat verandert krijg ik ze alsnog.
    Dus niet preventief want er zijn ook vrouwen die nog tot 37 weken doorlopen in mijn situatie en dan was de longrijping dus niet nodig.
    Topic mag gesloten!!

5. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb geen evidence based info hierover, maar mijn dochter heeft het één keer gehad, met 29 wkn.

Het eerste jaar zijn we 3x op de SEH gekomen ivm haar benauwdheidsklachten, waarvan de artsen zeiden dat het kon komen door de longrijpingsprikken, en dat veel kindjes daarvan (mogelijk) astmatische klachten over konden houden.
    Nu het 2e jaar is ze (gelukkig) amper ziek geweest en ook geen klachten meer van haar luchtwegen.
    Bij navraag aan een andere arts, blijkt er geen bewijs te zijn voor wat de eerdere arsten zeiden.

Maar goed, het is natuurlijk flinke rommel die ze inspuiten, en als ze nu niet verwachten dat je kindje komt, zou ik het niet nogmaals laten doen...

6. Linssiejj

Linssiejj Fanatiek lid

3 jun 2012
    1.713
    0
    0
    Senior secretaresse
    Onze kindjes hebben het ook tweemaal gehad. Met 27 weken en 30.5 week. Het streekziekenhuis waar ik opgenomen was wilde geen tweede keer geven.. maar ik werd overgeplaatst naar een academisch ziekenhuis gebaseerd op vroeggeboorte en daar was het richtlijn. Ook bij een ander academisch ziekenhuis in mijn regio. Ik ben dan ook van mening dat ze vast gelijk hebben dat het niet kwaad kan als je het niet te vaak doet en niet te snel op elkaar. Hier ook twee gezonde kindjes die goed groeien en ontwikkelen.
    Maar bij mij moest het een tweede keer omdat ik toen weer opgenomen was ivm vervroegde weeën.

7. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland
    Bij mij wilde ze ook zo lang mogelijk wachten om dezelfde reden als bij jou.. Maar goed ook want mijn dochter kwam pas in week 39. Ik vond het wel eng hoor want tja de longrijping heeft ook zn tijd nodig...eerste prik was overigens bij week 27. Bij week 29 kreeg ik weer weeen maar toen wouden ze dus afwachten.

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ja wij moesten wel bij 24 weken omdat de overlevingskansen dan nog maar zo minimaal zijn. Het effect op lange termijn gaat meer om concentratie problemen vooral bij meisjes (dit is een meisje) en problemen met de groei.

Ik ben blij met deze tussenweg en we zitten met bijna 30 weken op een aanzienlijk betere termijn. Hoewel we echt blijven hopen op nog wat weken erbij.
    Vandaag bleek de groei echo ook weer prima dus ze kan nog fijn verder groeien in mijn buik!

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Soms wenste ik een glazen bol..... met alle juiste antwoorden

Deel Deze Pagina