Beste leden, Ik heb een dilemma waar ik al een tijd mee rondloop. Sinds juni vorig jaar woon ik in België, en sinds oktober vorig jaar heb ik mijn studie in Nederland afgerond. Aangezien ik nu 27 weken zwanger ben, hebben we besloten dat ik niet op zoek ga naar een baan. Ik werk wel thuis, mijn man is zelfstandige en ik spring bij. Om in het Belgische systeem van verzekeren ingeschreven te zijn, is het echter het snelst om wel een tijdelijke functie (dus in loondienst) te betrekken. Mijn inschrijving hier is namelijk nog niet voltooid (administratieve fouten, drie keer verhuisd in korte tijd, de Vreemdelingenprocedure duurt ontzettend lang hier), en op 20 april ben ik uitgerekend. Ik zou daarom een hospitalisatieverzekering moeten afsluiten voor de bevalling en natuurlijk alles daarna. Dit gaat echter niet zomaar, de mutualiteit hier zou mij pas per 1 april kunnen opnemen en dan is het te laat. Omdat ik nog niet officieel ben geregistreerd, kunnen/mogen ze mij ook niet verzekeren. Dit kan echter wel als ik een baan vind, zelfs als dit tijdelijk is (en dan ook snel). Het probleem is dat ik niet weet of ze mij aannemen met mijn zwangere buik, zelfs niet voor een functie van 2 of 3 maanden. Ik voel me over het algemeen heel goed en heb veel energie, zeker voor parttime werk. Ik zou heel graag administratief werk voor 2 maanden willen doen om maar in het systeem te komen. Is het wel 'eerlijk' naar werkgevers toe om te solliciteren als je al zover bent? Want ik ga het natuurlijk niet in mijn brief zetten... wat zouden jullie doen? Ik heb ook geen inkomen meer uit NL en daarom mogen ze me daar ook niet inschrijven... en bevallen zonder verzekering lijkt me een onaanvaardbaar risico. Gr Nescio
Kun je niet via je man iets regelen? Dat je bij hem in loondienst bent of is dat ook erg ingewikkeld?
Dat zijn we inderdaad aan het uitzoeken... maar of het lukt is een tweede. En de termijn is nu ook heel belangrijk.