Hoi Hoi, Ik heb nog duizenden euro's van iemand tegoed, en dat ligt bij een deurwaarder, kreeg ik net bericht van de deurwaarder met een invetarisatie lijst van alle schulden dat er al een vordering is met een totale schuld van 300.000. (waaronder een giga belastingschuld) En dat meneer de wsnp in gaat.. Heeft het nu nog zin om het aanhankelijk te maken bij de rechtbank? Ik wordt dan wel vermeld als zijnde schuldeiser natuurlijk, maar de belastingdienst is een preventieve schuldeiser.. HELP!
Tja, ik ben heel bang dat je niets of niet alles gaat terugkrijgen. De Belastingdienst, het UWV, sociale dienst, hypotheekverstrekkers zijn idd preferente schuldeisers. Maar ik zou me, als ik jou was, zeker aanmelden als schuldeiser. Wie weet wat er toch nog gebeurt.
Je krijgt als je je aanmeld als schuldeiser en hij zit in de wsnp, pas over drie jaar een klein gedeelte....je zal niet het hele bedrag terug krijgen, omdat zijn schuld te groot is en hij in drie jaar nooit dat hele bedrag bij elkaar zal krijgen! Wel naadje hoor!
Oke bedankt voor jullie reacties, in overleg met de deurwaarder besloten vonnis te halen en af te wachten wat er over 3 jaar gebeurd.. pff wel giga balen, druk ik me netjes uit
Balen, ik ken het helaas..Als ik jou was zou ik me idd gewoon aanmelden, al was het maar om er zeker van te zijn dat deze persoon hoe dan ook moet betalen. Maar ik zou er niet vanuit gaan dat je nog wat krijgt, dan kan het alleen maar meevallen. Succes!
Ja... pas over 3 of 5 jaar (ik denk trouwens het laatste als hij een schuld van 300.000 heeft) kan je dan een deel krijgen. Hij moet als het ware eerst alles bij elkaar sparen op een boedelrekening en aan het einde van het traject wordt dat verdeeld. Tegenwoordig krijgen alle schuldeisers een deel. Het is niet zo dat eerst de belastingdienst alles gevorderd krijgt en wat dan overblijft is voor de volgende preferente eiser. In meen dat preferente schuldeisers iets van 20% krijgen en het overige wordt verdeeld over de andere schuldeisers. Maar no way dat iemand in die korte tijd 300.000 euro kan inlossen, dus met mazzel krijg je een paar tientjes...
Ik denk dat je achter het net gaat vissen. In dit geval. Wel vervelend. Ik snap dat je het door zet maar aan de andere kant denk ik van het gaat geen nut meer hebben. Hoop voor jou dat je je deel nog krijgt en dat de gene die in de schuld zit ook goed geholpen gaat worden het is geen misselijk bedrag zeg pfff.. Maar toch hoop ik dat die gene er ook uit komt hoe rot of cru het nu ook klinkt.
Zoo jeetje meid. Wat een bedrag zeg!! Maar met zo een bedrag denk ik wel dat je iets terug krijgt, alleen bij lange na niet alles. Maarre ik zal zeker wel werk van maken.
Je moet je zeker kenbaar maken als schuldeiser maar helaas weet ik uit ervaring :x dat je weinig kans maakt om je geld terug te krijgen. Van een kale kip kun je niet plukken... en de belastingdienst etc heeft voorrang. Succes, dit zijn heel vervelende zaken altijd.
oh dat is een hoop geld. misschien een domme vraag, maar heb je het op papier staan dat hij/zij zoveel geld heeft geleend? en als dat zo is met handtekeningen van beide? want als dat niet het geval is wordt het heel moeilijk om het geld terug te krijgen.
Een vonnis halen als je weet dat iemand de WSNP in gaat is nodeloos kosten. Je krijgt maar een deel van je vordering in geval van WSNP. Op het moment dat jij nu kosten gaat maken heb je dadelijk een grotere vordering terwijl je relatief niet meer terug gaat zien. Ik zou je adviseren: stuit nu de verjaring, hou in de gaten of hij de wsnp in gaat (dit is een openbaar register dat je via internet kunt raadplegen). Gaat hij erin dan je vordering indienen. Als het dan over drie jaar met schone lei wordt afgesloten, dan krijg je maar een deel van je vordering (maar heb je niet die extra kosten gemaakt). Komt er geen schone lei, dan kun je op het moment dat de wsnp eindigt alsnog een procedure bij de rechtbank starten. Je moet dan dus wel de verjaring stuiten om te zorgen dat je vordering niet in de tussentijd verjaard.
Tuurlijk staat het op papier, juridisch zit het ook zeker wel goed, heb er meerdere advocaten op gehad. Het betrefd trouwens een zakelijke vordering maar goed.. het blijft zuur..