Hallo dames, op 11 maart hadden wij een eerste gesprek voor IVF/ICSI in Genk. Helaas troffen wij daar een dokter die niet erg geneigd was om onze vragen te beantwoorden, om het netjes te verwoorden De dokter verwees voor vragen door naar de consulenten, maar de consulenten zeggen nu dat de dokter de uitleg die wij zoeken, had moeten geven. Om een lang verhaal kort te maken: er staan nu al wat onderzoeken / behandelingen gepland (zowel voor mij als mijn man), maar een algemeen praatje over IVF/ICSI hebben we niet gehad. Zelf twijfel ik nu heel erg of ik dit allemaal wel wil (en of ik een andere dokter ga vragen) en aangezien over een week of 3 mijn man al voor zijn TESE gaat, wil ik graag vóór die tijd (een paar) antwoorden. Mocht ik namelijk toch besluiten dat ik het traject niet in wil, dan hoeft mijn man niet onder het mes. Ik begrijp in grote lijnen de procedure wel. Ik zoek meer 'subjectieve' antwoorden op vragen over bijvoorbeeld hoeveel follikels 'normaal' zijn, of de puncties pijnlijk zijn, of je er pijnstilling tegen kunt nemen, of er dames zijn die ervaring hebben met IVF/ICSI en cystes in de eierstokken, of er dames zijn die iets kunnen vertellen over TESE bij hun partner, of je persé in het ziekenhuis moet bevallen als je zwanger bent door IVF/ICSI etc. Eigenlijk is dus alle informatie welkom! Ik weet dat de antwoorden per ziekenhuis en per dame zullen verschillen, maar op dit moment ben ik al heel erg geholpen met jullie antwoorden Als ik me iets zekerder voel, kan ik daarna met meer moed de dokter benaderen. Alvast bedankt!
Hoi, wat vervelend zeg dat de arts geen tijd heeft genomen om jullie vragen te beantwoorden. En daarnaast dan de fertiliteitsconsulenten ook niet. Bij ons in het ziekenhuis nemen ze wel de tijd voor alle vragen. Het is toch heel wat informatie wat allemaal op je afkomt. Ik had bij mijn eerste IVF punctie uiteindelijk een oogst van 6 goed bevruchte embryos. En volgens mij hadden ze er 12 aangeprikt. De punctie, ondanks alle horrorverhalen die ik had gelezen viel mij reuze mee. Fijn is het zeker niet, maar ik kreeg pijnstilling vooraf. Een spuit in mijn bil en een pil om in te nemen. Tijdens de punctie voornamelijk op mijn ademhaling gefocust en voor ik het wist 15 minuten later, zat het er al weer op. De dagen erna heb ik wel veel last gehad van mijn buik. Het gevoel de dagen erna was of ik uren buikspieren gedaan had. Eind deze week heb ik mijn 2e punctie! Ik heb ook cystes gehad tijdens mijn IUI pogingen. Alleen niet tijdens de IVF behandeling. Volgens mij prikken ze die gewoon aan ook. TESE heb ik geen ervaring mee. En als je zwanger raakt van IVF/ICSI is het niet verplicht om in het ziekenhuis te bevallen. Mits je natuurlijk geen meerlingzwangerschap of zwangerschapscomplicaties hebt. Ik hoop dat je iets aan mijn antwoorden hebt! Veel succes komende tijd
Heel herkenbaar dat je met zo'n afspraak na 10 minuten weer buiten staat met 2 foldertjes in je hand. Daar moet je het inderdaad niet van hebben en goed dat je daar geen genoegen mee neemt. In het UMC hebben ze elke maand een voorlichtingsavond, deze duurt wel 3 uur. Ik ging er met weinig verwachtingen heen, maar moet toegeven dat ik er wel wat aan heb gehad. Aan het einde is er een moment dat je anoniem je vragen kunt stellen, ook de anonieme vragen van de andere stelletjes vond ik leerzaam. Verder zit je hier denk ik ook wel goed. Ik kan alleen je vraag over de punctie beantwoorden. Ik kreeg morfine tijdens de punctie, omdat ik daar om had gevraagd, daar werd absoluut niet moeilijk over gedaan en dankzij de morfine was de punctie een eitje. Succes verder, ik hoop dat je antwoord krijgt op al vragen. Maar ik moet je wel waarschuwen, je weet pas echt wat de MMM is als je er in zit
Wij hebben ivf gedaan. Ik heb 1 punctie ondergaan waarbij zo'n 20 follikels zijn aangeprikt. Pijn heb ik niet gehad vanwege het roesje dat ik kreeg. Daardoor heb ik vrijwel niets van de punctie meegekregen. Toen ik zwanger werd na een terugplaatsing heb ik 1 echo gehad bij de fertiliteitsarts en toen bleek dat alles goed was mocht ik over naar de verloskundige. Vanaf dat moment sta je onder controle als ieder ander. Als je via ivf zwanger wordt is dat op zichzelf geen reden om in het ziekenhuis te bevallen. Ik vond het ivf traject vooral emotioneel zwaar. Het kostte mij veel tijd en energie. Het begon met hormonen spuiten, vervolgens moest ik iedere maand zo'n 3 keer naar het ziekenhuis voor een follikelmeting, en dan nog een keer voor de terugplaatsing. De wachtweken vond ik ook pittig. Om niet te spreken over de teleurstelling als ik niet zwanger werd en het hele circus weer opnieuw begon. Achteraf, nu ik dmv ivf een kindje heb kunnen krijgen was het natuurlijk alle moeite waard. Heel veel succes met jullie keuze!
De vraag wat normaal is tijdens IVF en ICSI is niet te beantwoorden. Sommige mensen hebben richting de 20 eitjes, ik had de eerste poging (is toen IUI geworden) er maar 1. Tweede poging 5, waaruit allen bevrucht, 1 tp en 3 cryo's. Nu een pracht van een dochter. Als je bij de eerdere IUI medicatie hebt gehad, dan kan je het eerste traject daarmee vergelijken. behalve dat je er een medicijn bij krijgt die je cyclus plat legt (zo voorkom je de eisprong). Hou er rekening mee dat je de periode van de medicatie iets rustiger aandoet. Dan kan je makkelijker opvangen als je je minder voelt, heftiger reageert. Anderzijds zorg voor voldoende afleiding zodat je niet elk moment van de dag aan het traject denkt... De keus wat je wilt is wellicht best lastig. Bij het VUMC (Amsterdam) hebben ze op hun sites boekjes staan waarin het proces wordt uitgelegd. VOlgens mij hebben meerdere ziekenhuizen dit. Ik zou zeggen lees dat. en kijk dan samen met je man of je dit traject in wil gaan. Iedereen ervaart een traject anders. Ik ken ook iemand die luid en duidelijk (heeft een tweeling via IVF) aangaf dat ze het traject nooit meer over zou doen (ik was toen bezig en dat was bij hen niet bekend). Zelf heb ik het niet zo ervaren. Je zal met deze vraag zowel de help ik wil het nooit meer doen reacties krijgen als ik doe het traject zo weer. Succes met de keuze!
Edit: hmmm ik heb er een heel verhaal van gemaakt... Hoop dat je er wat aan hebt! Vandaag ben ik ongesteld geworden en heb ik ons weer aangemeld voor onze 3e IVF-poging bij Reinier de Graaf, filiaal Voorburg. Daar doen ze standaard het korte protocol, ik weet niet wat ze in Genk doen. Het korte protocol betekent dat alles in 1 cyclus plaatsvindt. Vrijdag (cyclusdag 3) heb ik de 1e echo. Die is om te zien hoeveel potentiele follikeltjes er klaarliggen deze maand. De afgelopen punctiemaanden (van ivf1 en ivf2) had ik er 6 tot 10 op cd3. Ik moest ongeveer anderhalve week stimuleren. Ik moest 's morgens en 's avonds een spuit gonal-f prikken om te helpen groeien. Op cd10 echo 2. Vanaf dan moest ik gonal-f blijven prikken, maar 's avonds ook nog orgalutran om te zorgen dat ze niet te vroeg zouden springen. Na die periode van stimuleren had ik 12 tot 17 grote follikels in totaal. Volgens mij was dat telkens ongeveer cd12. Ik kreeg dan te horen dat ik geen gonal-f meer moest prikken (dus niet meer stimuleren), maar wel nog orgalutran (nog even niet springen) en de pregnyl (om de springwekker te zetten, zegmaar). Dan een dag helemaal niks. En dan moest ik 's morgens weer komen voor de punctie. Manlief ging de 1e ivfpoging alle keren met me mee. Bij ivf2 alleen bij de punctie en als een echo in het weekend plaatsvond. Ik vond het toen ook al niet meer zo spannend. Een echo is gewoon een echo, direct daarna belde ik met hem om hem bij te praten. In Voorburg moet je de dag voor de punctie een pijnstiller slikken. Wij wonen op minder dan 30 minuten van het ziekenhuis, dus manlief kan een halfuur voor vertrek thuis zijn ding doen in een potje dat we van tevoren bij het ziekenhuis ophalen. Dit nemen we mee op lichaamstemperatuur (bijv in vestzak). Als je in de stoel ligt voor de punctie, krijg je in Voorburg per eierstok een spuitje morfine. Je blijft dan bij kennis, maar voelt je een beetje dronken en geluid klinkt ver weg. Ze vragen je regelmatig hoe het gaat en vertellen wat ze doen. De manier van verdoven (of en hoe) verschilt per ziekenhuis. De punctie zelf is niet prettig, maar ik vind het wel goed te doen. Je lief kan erbij blijven, dat is echt fijn. Het voelt per follikel alsof je een flinke duw in je buik krijgt. De morfine raakt vrij snel uitgewerkt, dus ze doen de punctie vrij rap. Ik heb rechts verklevingen en bij ivf 1 deed het aan die kant beduidend meer zeer. Dit hebben we besproken, waarna ik bij ivf 2 ik meer morfine kreeg. Toen ging het beter. Het is belangrijk om alles goed te bespreken met je ziekenhuis. Al het vocht van de leeggezogen follikels vangen ze tijdens de punctie op in kleine flesjes op lichaamstemperatuur. Naderhand gaan die meteen naar het lab. Jij stapt daarna over in een bed en wordt naar een uitslaapkamer gereden (terwijl je dus wakker maar wat soezelig bent). Ik was daar telkens een uur ofzo. Niet langer. Je krijgt te horen waar je de komende dagen rekening mee moet houden. En wij kunnen daarna doorlopen (na even bijkomen kun je je wel weer aankleden en naar huis) naar het lab om te horen hoeveel mooie eicellen ze aantroffen in het follikelvocht. In mijn handtekening zie je hoe die pogingen verder zijn verlopen. Wij kregen ongeveer een week na de punctie telkens per post bericht of en hoeveel cryo's ze voor ons hadden kunnen invriezen. In Voorburg vriezen ze de overgebleven embryo's in op de dag na de terugplaatsing. Bij de punctiemaanden is de kans op een cyste klein, omdat ze proberen alle follikels leeg te zuigen bij de punctie. Ook de kleintjes waar nog geen rijp eitje in kan zitten. Dat doen ze omdat door alle hormonen de kans aanwezig is dat die kleintjes doorgroeien en dan een cyste worden. (Je weet dat een cyste in feite een oude follikel is die zich na eisprong weer met vocht heeft gevuld?) Eerlijkheidshalve moet ik je zeggen dat ik tijdens de wachtweken beide keren enorm veel last heb gehad van mijn overgevoelige opgezwollen eierstokken in combinatie met overprikkelde darmen (bijwerking van de medicatie). Overdag krampen en 's nachts vaak buikoorlog (au au au, obstipatie, krampen, wiegen op de pot, slapeloze nachten) waardoor ik na een dag of 2 al oververmoeid was en me ziek moest melden op het werk. Dit houdt bij mij telkens aan tot ongeveer testdag. Tot nu toe was het telkens niet blijvend raak, dus je kunt je voorstellen dat ik me aan het eind van zo'n punctiemaand tot nu toe telkens gesloopt voelde. Na een punctiemaand moet je verplicht een maand rust om je lichaam te laten herstellen van de overdosis hormonen. Behalve voor je lichaam, is het ook echt wel fijn voor je geest hoor, even geen polonaise en bijkomen. Het moet allemaal wel leuk blijven Na je rustmaand kun je een cryo laten terugplaatsen als je die hebt. Wij krijgen steeds te horen dat het beslist niet standaard lukt om cryo's te hebben, dat het een zegen is als je ze wel hebt. Ook hebben ze ons steeds verteld dat ze heel tevreden zijn over hoe ik reageer op de medicatie en over de aantallen embryos dat het oplevert. Ik heb geen last van overstimulatie gehad, wat vervelend is omdat je poging dan afgebroken kan worden en jij kunt zelfs in het ziekenhuis belanden. Je ziekenhuis monitort daarom heel goed hoe het met je gaat tijdens de behandeling. In Voorburg zijn cryomaanden helemaal zonder hormonen. Dus geen spuiten of pillen. Wel 1x een startecho om te checken of je geen cystes hebt. Dat heb ik nooit gehad. Ik moet mijn eisprong zelf vinden met ovulatietesten en dan mailen zodat ze de ontdooiing goed kunnen timen. Ik moet weer langskomen op de dag van de terugplaatsing. Bij ons geldt geen seksverbod, dus als we er zin in hebben doen we dat gewoon. Bij ons is immers niet bewezen dat we van seks zwanger worden Voor de duidelijkheid: de dag van de punctie is 0 dpo. In Voorburg krijg je je mooiste embryo teruggeplaatst op 3dpo. Overige nog levende embryo's worden ingevroren op 4dpo. In een cryomaand wordt een cryo ontdooid op 3dpo (dus 1 dag 'te vroeg', want ingevroren op 4dpo). Je krijgt dan op 4dpo dus een embryo van 5 dagen oud teruggeplaatst. Dat doen ze (denk ik) omdat er bij het ontdooien cellen verloren kunnen gaan. Een ideaal ontdooid embryo is op 4dpo een blastocyste of zelfs expanding blastocyste - die gaat al bijna innestelen). Soms loopt een embryo iets achter (een emmy van 12-16 cellen heet volgens mij morula). Als het embryo nog teken van leven vertoont zullen ze 'm bij je terugplaatsen. Hoe mooier het embryo hoe groter je kans natuurlijk. Bij ons was elke verse tp 8-cellig (ideaal) en elke cryo een blastocyste (ook ideaal), alleen dus nog niet blijvend zwanger :x Als een 2e ontdooipoging op 3dpo niet goed gaat, krijg je die maand geen cryo terug. Ik heb dat bij beide ivf-pogingen helaas meegemaakt Dus allemaal wel iets om rekening mee te houden. Als je nog cryo's overhebt, kun je die de volgende maand weer laten terugplaatsen. Tussen cryomaanden zit geen verplichte rustmaand. Met TESE heb ik geen ervaring, hier is met manlief alles in orde. Deze maand starten wij dus poging 3. Voor het eerst mogen we 2 embryo's laten terugplaatsen. We duimen dat het net zo gaat als de eerste 2 keer, zodat we er in elk geval 2 hebben om te laten terugplaatsen Want ik geloof wel dat het geen enkele keer hetzelfde gaat. Dus wish us luck! Jullie ook! Veel geluk en succes gewenst! En plan veel leuke dingen tussendoor in. Ik vind het altijd zo lastig dat je weinig echte toekomstplannen kunt maken samen. ALles is zo onzeker. Dus kortetermijnplannetjes maken, daar genieten we wel van. Liefs
Hallo dames, bedankt voor alle reacties Heel fijn dat jullie de moeite hebben genomen om zulke uitgebreide antwoorden te geven! Ik ben er een paar dagen tussenuit geweest voor mijn verjaardag. Heb jullie reacties wel gelezen, maar nog geen kans gehad te reageren, dus bij deze @ Nozzo02: Fijn dat bij jou de punctie met pijnstelling goed te doen was! Ik heb volgens mij echt een lage pijngrens, dus dit blijft voor mij wel een dingetje. Zeker omdat ik sowieso al veel druk heb door de cystes die ik heb. Bijzonder om te lezen dat jij met IUI ook cystes had, dat hoor ik niet zo vaak. Ik heb dat dus ook gehad (3 aan 1 kant, 2 aan de andere kant) en stond daardoor onder verscherpte controle (vaker echos). Dat was voor mij toen best al spannend, gezien het risico op draaien en verliezen van de eierstokken. Ik begreep inderdaad dat ze bij IVF/ICSI de cystes ook kunnen aanprikken (met antibiotica erbij). De dokter in Genk gaf aan dat ik sowieso 1 cyclus aan de pil moet en dat cystes daar ook van weg kunnen gaan. Ik heb daar een hard hoofd in, dus ik hou er maar rekening mee, dat ze die ook zullen gaan aanprikken. Bedankt voor je reactie en heel veel succes met je eigen traject! @Nellie4: Vervelend dat zon afspraak voor jou herkenbaar is Ik vond het echt onprettig, we hebben het niet over een gekneusde teen of iets dergelijks. Helaas hebben ze hier geen voorlichtingsavonden. Ik heb ondertussen wel wat op en neer gemaild met de consulenten, deze zijn wel heel vriendelijk gelukkig! Fijn dat je op vraag morfine hebt gekregen. Ik ben net een paar jaar van mijn angst voor naalden af, maar een infuus vind ik echt heel eng. Ik begreep wel dat dat gedaan wordt, maar heb geen idee of dat in Genk ook zo is. Misschien kan ik dan om verdovende zalf vooraf vragen Bedankt ook voor je waarschuwing. Helaas heb ik wel al meer ervaring met de MMM, maar ik zie wel op tegen het komende traject. Dat komt vooral doordat ik steeds minder draagkracht ervaar, hoe langer het duurt en hoe meer er mis gaat bij ons. Jij ook heel veel succes nog! @Essie3: 20 follikels bij 1 punctie klinkt in elk geval als efficiënt Een roesje lijkt me qua spanning ook prettig, al heb ik 2 vervelende ervaringen met narcose gehad. Fijn dat je na een succesvolle behandeling als normale zwangere wordt gezien! Ik kan me wel voorstellen dat dat ook heel gek is, nadat je er heel veel in hebt geïnvesteerd, of valt dat mee? Super dat het hele emotionele traject wel succesvol is geweest voor je! Ik probeer zelf ook steeds het einddoel voor ogen te houden, maar merk dat ik dat wel moeilijk vind door alles erom heen. Ik krijg steeds meer het gevoel dat we met een project bezig zijn, in plaats van iets dat uit liefde voor elkaar voortkomt. Bedankt voor je reactie! @Theeleut77: Ik heb bij IUI Gonal-f en Ovitrelle gespoten. Ik begreep dat de medicatie bij IVF/ICSI wat dat betreft iets heftiger is, aangezien je inderdaad de boel stil wil leggen. Dat is ook wel één van mijn grootste bedenkingen. Bij IUI heb ik hier ook al echt over na moeten denken. Bedankt voor je tip om rustiger aan te doen en afleiding te zoeken. De uiteindelijke keuze ligt zeker bij ons en ik begrijp dat ik geen sluitende antwoorden zal krijgen, maar door jullie reacties word ik wel tot breed nadenken aangezet, dat vind ik heel prettig. Bedankt @MLady: Wauw, wat een uitgebreide reactie! Superfijn dat je zoveel moeite hebt willen doen - Ik heb geen info gekregen over protocollen. Goed om dat nog eens te checken inderdaad! - Fijn dat je een voorbeeld hebt gegeven met de cyclusdagen erbij, dat maakt het voor mij al wat begrijpelijker (al zal daar misschien verschil in zitten, maar toch fijn!) - Ik zie dat je aangeeft dat je per eierstok morfine krijgt. Ik was in de veronderstelling dat je dat per infuus krijgt, maar zoals ik het bij jou lees, wordt het plaatselijk toegediend? Fijn dat ze aangeven wat ze gaan doen, ik hoop dat die dokter in Genk dat ook gaat doen, maar ik ben er bang voor - Een flinke duw in je buik klinkt niet prettig, maar wel als iets dat ik zou kunnen overleven, haha Ik ging bij een HSG helemaal door de grond, dus ik denk dat ik bang ben voor een vergelijkbare pijn. - Fijn dat je te horen kreeg hoe het resultaat na de punctie was. Ik ga er vanuit dat ze dat in Genk ook doen en anders ga ik er zeker naar vragen. - Ik heb chronische cystes, waarvan sommigen ook bloed bevatten. Het zijn er in totaal 5 die ik al zeker 1,5 jaar heb en licht zijn gegroeid toen ik Gonal-f spoot. In Genk gaf de dokter aan dat ik hierom aan de pil moet zodat ze hopelijk verdwijnen. Ik heb daar een hard hoofd in, dus ik hou er maar rekening mee dat ze die ook zullen gaan aanprikken - Poeh, jouw wachtweken klinken echt slopend! Knap dat je zo positief kunt blijven! Ik heb recent ontslag genomen, dus om het ziek melden hoef ik mij gelukkig niet druk te maken. Maar de bijwerkingen .daar ben ik me inderdaad bewust van, die zal ik serieus moeten nemen. - Ik wist niet dat er een verplichte rustmaand was. Ik vraag me af of dat in Genk ook zo is, ga ik zeker checken! - Een cryomaand (weer een nieuwe term geleerd ) klinkt wel rustiger dan een hormoonmaand inderdaad. Wat een pech hebben jullie gehad, ondanks de goede embryos Dat lijkt me wel heftig om mee te maken. Heel veel succes met jullie traject, ik duim voor je!
Graag gedaan Nee ik bedoelde dat anders: de morfine gaat gewoon via een infuus in je arm, maar je krijgt een 'shotje' via dat infuus per keer dat ze een eierstok 'aanprikken'. Diep in je vagina prikken ze eerst aan de ene kant door je vaginawand in je de eierstok aan die kant. En dan prikken ze aan de andere kant in je vaginawand om de andere eierstok aan te prikken. De assistente zal tegen je buik duwen om je eierstok tegen je vaginawand te duwen. Omdat de morfine vrij snel uitgewerkt raakt, geven ze een nieuw shotje als ze aan de andere kant gaan beginnen. Dankjewel! Inmiddels alweer 3 dagen Gonal-f aan het prikken. Dinsdag 2e echo, hopelijk groeien er dan al lekker veel! Als het net zo gaat als vorige keren, is volgende maandag de punctie. Best een onhandige dag... Maar ja. Da's nog even afwachten.
Hoi, Wij hebben ook eerst tese (wegens azoospermie), en icsi gedaan. Wij kregen het harde verdict vorig jaar rond deze tijd. En hebben 1 punctie gehad en 2 terugplaatsingen (1 verse en 1 cryo). Hier alles neerpennen zou me waarschijnlijk te ver leiden, want het is toch een heel circus. Maar met een goede begeleiding zeker te doen. Wij liepen in Gent (we wonen ook in België). Mocht je nog vragen hebben wil ik die graag beantwoorden. Kan ook via een persoonlijk bericht. groetjes en veel succes, biepje
Bedankt voor je reactie biepje! Fijn dat jij de ervaring hebt dat het met begeleiding goed te doen is Ik stuur je zeker een berichtje als me weer iets te binnen schiet!
Nu ik mijn eigen uitleg teruglees kan het nog steeds verwarring opleveren. Voor de duidelijkheid: met aanprikken bedoel ik dus niet de morfine-injectie. Aanprikken is om de follikels in de eierstok leeg te zuigen. De morfine gaat niet in je eierstok. Maar altijd in je arm. Sjonge, communiceren is nog een vak apart