de gemeente aanspreken?

Discussie in 'De lounge' gestart door zonnetjes, 19 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    vorige week vrijdag heb ik een aanrijding gehad door de gladheid. ik kwam zachtjes aanrijden bij rood stoplicht en moest dus remmen, auto voor me stond al bijna stil. ik was bijna bij de auto voor me, dus op de rem, glijd de auto door, en knalde bovenop de auto voor me. ik kon geen kant meer op. dus ik schrikken, stapte meteen uit (glibberde gelijk al weg omdat de weg zo glad was) de auto om te kijken wat de schade was en op persoon voor me ook wat had. ik had dus flinke schade en persoon voor me (oud vrouwtje van 80) had niets, wel geschrokken natuurlijk. ik heb meteen 112 gebeld en situatie uitgelegd al huilend, ook gezegd dat ik zwanger ben. nou zou meteen politie, ambu en berging komen. is allemaal gebeurd, ben goed behandeld. maar op het moment dat ik stond te bellen met mn vriend om het te melden, gleed weer een auto door, kon gelukkig op tijd stoppen, maar zag schrik in het gezicht.
    ook politie en ambulance gaf aan dat het daar spekglad was, dus ik zeg: laat ze dan strooien!! ja mevrouw, het zout is op. verdorie, dus doordat er niet meer gestrooid is, krijg ik een aanrijding.
    ik moest door naar huis, want sophie moest uurtje later van kdv worden gehaald. berging kwam eraan en die verbood mij om nog langer door te rijden omdat de koeling kapot was. zo ben ik dus met hele hebben en houden (boodschappen en kinderstoeltje) door politie naar huis gebracht.
    we hebben ruim 3 dagen geen auto gehad, want leenauto konden we pas dinsdag ophalen. we zijn niet goed verzekerd, dus mogen alles zelf betalen.

kan ik dit op de gemeente verhalen? ik bedoel, als zij hadden gestrooid, had ik die aanrijding niet gehad.

2. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Jeetje wat vervelend.
    Werd er aangegeven dat er niet gestrooid was? Hier stond er op meerdere plaatsen dat er weinig/niet gestrooid werd.

Maar denk dat je de schade niet kunt verhalen...

3. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    er lag ook geen sneeuw op de weg, het was pure ijzel.

denk ook niet ik geld van ze krijg, maar ze mogen het wel weten, voor hetzelfde geld had het erger kunnen aflopen, ik ben wel 35 weken zwanger. daarom is er ook een ambu gekomen..

4. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Gewoon proberen, maar denk dat de gemeente er ook niks aan kan doen. Als het zout op is, is het op helaas, kunnen hun ook niks aan doen. Ja meer zout inslaan, maar niemand had natuurlijk verwacht dat we zo'n winter kregen...

5. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

nee denk het niet. als het zout op is kan de gemeente er ook niks aan doen.

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Nee dat kun je niet verhalen.
    Weersomstandigheden zijn nu eenmaal niet in onze handen om controle over te hebben...
    En we wisten allemaal wel dat het zout op was toch.

Wel vervelend hoor, hoop dat het al wat beter met je gaat.

7. miffy11

miffy11 Niet meer actief

je kan het allicht proberen toch, niet geschoten is altijd mis lijkt me..

8. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Helaas.. Dat kun je niet verhalen.
    Zoals gezegd komt het door de weersomstandigheden. Vanwege het zouttekort (algemeen bekend) wordt er weinig of niet gestrooid, omdat ze dat gewoonweg niet meer kunnen.
    Als je dan alsnog in de auto stapt en gaat rijden is dat op eigen risico.

Hopelijk ben je snel van de schrik bekomen!

9. danip

danip Niet meer actief

Denk het niet, dat is toch gewoon overmacht. Iedereen weet dat als het ijzelt dat het glad is, dus daar hoor je rekening mee te houden. Vind het zelfs wat gek eigenlijk om de gemeente dan maar aansprakelijk te stellen.

10. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    uberhaupt is de gemeente niet aansprakelijk, ook niet als er gestrooid is...

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Het argument zout is op en dat is algemeen bekend vind ik wat onzin. Bij ons in de gemeente wordt nog altijd gestrooid ( misschien slimmer ingeslagen)

Maar ik denk ook niet dat je de gemeente aansprakelijk kan stellen maar....

Je kunt het wel proberen. In Amerika klagen ze zelfs de gemeente aan voor een iets scheef staande stoeptegel waar ze over struikelen.

Niet geschoten is altijd mis.

12. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    bovendien hadden gemeentes ook zand kunnen strooien ;). maar denk alleen dat je de gemeente aansprakelijk kan stellen bij een kapot wegdek en dat je daardoor een ongeluk hebt gekregen

13. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Volgens mij kan je dat niet verhalen.. Iedereen weet/wist dat het spekglad was en overal op het nieuws hoorde je dat (bijna) overal het zout op was dus niet gestrooid.. (hier is trouwens met zand gestrooid maar had totaal geen effect).. Dus als je de weg opgaat is het op je eigen risico.. Je kan het uiteraard altijd proberen.. Nee heb je, ja kan je krijgen... Succes meid!

14. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Ik denk ook niet dat je het op de gemeente kunt verhalen.
    Mijn man heeft in 2004 ook een ongeluk gehad,door gladheid en was ook niet gestrooid.
    Hij klapte tegen een lantaarnpaal aan en een auto die eraan kwam exact hetzelfde en knalde tegen me man op.
    4 weken later kregen we bericht dat mijn man die lantaarnpaal kon gaan dokken bijna 1000euro.
    Helaas konden wij ook niets op de gemeente verhalen.

15. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ja ze hadden hier eerder met zang gestrooid, nu ook niet meer. Ik zou het in iedergeval proberen, geen verstand van of het kan of niet. wij wonen in een doorgaande straat maar er word nooit gestrooid (o ja sorry 1x met zand) en het is hier dan ook levensgevaarlijk glad.

Heel mooi dat alles goed is met je, kan me voorstellen dat de schrik er heel goed in zat.

16. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dat je niet goed verzekerd bent, daar kan de gemeente natuurlijk ook niets aan doen. Dat is iets waar je zelf voor gekozen hebt.

Maar zoals mijn voorgangers al zeiden: je zou kunnen proberen om de schade te verhalen op de gemeente. Je weet maar nooit!

Zo'n aanrijding gaat je in elk geval niet in de koude kleren zitten. Gelukkig heb je zelf niks en was er alleen materiele schade, je bent je in elk geval wel rot geschrokken.

17. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

Ze zijn wel verplicht een goede, veilige weg aan te bieden. Niet alleen in Amerika kan je de gemeente/rijkswaterstaat aansprakelijk stellen, ook in Nederland. Zo heb ik zelf rijkswaterstaat aansprakelijk gesteld voor slecht wegdek en loskomend beton en zij hebben de lakschade vergoedt.
    Als een drempel te hoog is en je daardoor schade aan je auto oploopt kan je dit verhalen. Het zal een heel getouwtrek zijn, maar het gebeurt en kan wel degelijk.
    Ik denk in dit geval dat het je niet gaat lukken ivm weer, maar het is allicht een poging waard.

Hopelijk heb jij en de kleine niets overgehouden. Ik kan me de schrik goed voorstellen.

18. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
  19. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Nee ik denk ook niet dat je hier de gemeente op kan aanspreken. Je kan allicht een klacht neer leggen maar daar houd het ook echt mee op.

Wat is er mis met je verzekering dan dat je alles zelf moet betalen. Met aanrijdingen met auto's is het nog steeds zo dat die gene die achterop rijd betaald voor de schade (de verzekerig dan). Dus de schade achter aan de auto zou in ieder geval vergoed moeten worden.

20. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Bosi, in NL kan je ook schade door scheve stoeptegels verhalen. Mijn oma heeft zo een keer een ongeluk gehad en wel wat kosten vergoed gekregen. Daar is de gemeente dan weer wel verantwoordelijk voor!

Deel Deze Pagina