Korte opleiding tegen lerarentekort

Discussie in 'De lounge' gestart door Loeki2, 20 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Alle hogescholen gaan een eenjarige lerarenopleiding aanbieden voor mensen die al een academische studie of een opleiding aan een hogeschool hebben afgerond. De maatregel is bedoeld om het dreigende lerarentekort aan te pakken.

Het ministerie van Onderwijs gaat vanaf 2007 een jaar langer studiefinanciering geven aan mensen die hun tweedegraads lesbevoegdheid willen halen. Zij kunnen dan aan het werk in het vmbo, het mbo en in de onderbouw van havo en vwo.

De afgelopen drie jaar is een geslaagde proef met de eenjarige lerarenopleiding gedaan. Ruim 300 mensen hebben in die periode de speciale studie afgerond.

2. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nou weer zo'n leuk voorstel van het ministerie van onderwijs. Geef docenten in opleiding een jaar langer stufi en stimuleer zo dat HBOers een lerarenopleiding gaan doen.

Ze hebben wel 300 mensen die afgestudeerd zijn, maar zijn die ook alle 300 in het onderwijs werkzaam en gaan ze dat dan ook zeker voor 10 jaar doen, dat is niet onderzocht.

Vind dat altijd zo flauw tegenover mensen die al in het onderwijs werken. Ik heb ook een jaar extra gestudeerd en heb dus na mijn HBO-opleiding ook nog een graad gehaald. Ik heb dat jaar volledig zelf moeten bekostigen en ben nu nog 13 jaar mijn schuld aan het afbetalen.

Begin nu gewoon eens met de huidige docenten voor het onderwijs te behouden ipv ongemotiveerde studenten te lokken met een extra jaar stufi, dan komen er heel veel studenten die het voor de centen doen en niet voor de overtuiging van het lesgeven, gevolg heel veel geld steken in nieuwe docenten die binnen 5 jaar allemaal iets adners zijn gaan doen omdat hun hart eht niet in het onderwijs ligt. Ik zou voorstellen de studieschuld kwijt te schelden voor iedereen die 5 jaar in het onderwijs werkzaam is, dan heeft de docent ook bewezen deze extra investering in zijn of haar studie waard te zijn.

Sorry, moest er even uit.

3. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Als mensen in een jaar die graad kunnen halen, dan vraag ik me af waarom ik 4 jaar moest studeren. Als je het in 1 jaar kan halen, moet je er nog wel geschikt voor zijn. (denk aan basisvaardigheden, maar ook aan het extra werk naast het lesgeven). Tegenwoordig kan iedereen voor de klas.

Leuk bedacht allemaal, maar als ze nu eerst eens beginnen met de lonen op te schroeven. Dan heb je kans dat mensen ipv een heao-opleiding voor een pabo-opleiding kiezen. Het onderwijs heeft op de lange termijn gewoon te weinig groeimogelijkheden (qua geld dan).

4. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Dat is ook mijn idee. Zie nu ook dat zij-instromers met 0,0 ervaring gelijk of hoger ingeschaald worden dan docenten met ervaring een een volwaardige graad. En dan krijgen ze hun opleiding (10 dagen Fontys voor een 2e graads bevoegdheid) door de school betaald en voor de uren dat ze daar zijn krijgen ze nog salaris ook.

Vind het heel erg kortzichtig, want alleen met extra stufi werf je geen leraren.

5. shelde

shelde Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.816
    0
    0
    Juist! En vaak krijgen ze nog voorrang ook!
    Ik heb 4 jaar geleerd, 3 jaar voor de klas gestaan en zit nu in de WW omdat er niks is (basisonderwijs). En iemand die in 2 jaar z'n diploma haalt wel een baan. Nou, sorry hoor!

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    belachelijk zeg!

Ik heb dus soms ook les van mensen die in het vak hebben gezeten, en er een korte cursus ( didactische cursus) van een paar maanden bij hebben gedaan. Dat geeft hun de bevoegdheid om voor de klas te staan.

Ze weten natuurlijk veel van hun vak, maar kunnen echt niks overbrengen op leerlingen. Wat mensen die er niet voor geleerd hebben ook missen is het inlevingsvermogen in studenten.

Kwaliteit van onderwijs lijkt hiermee toch te verminderen, lijkt mij.

7. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    @shelde, is dat niet wat voor jou dan? Buiten alle kritiek om, jij kan je toch aanmelden ervoor en er is blijkbaar daar wel werk!

8. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nou zal ik eerlijk zijn en zeggen dat ik mijn graad ook in een verkort traject heb gedaan, ik heb daardoor geen LIO-stage gedaan,maar dat is dan ooka alles. Ik heb dit wel volledig uit eigen zak betaald en ik had daardoor ook de motivatie om er iets van te maken in het onderwijs. Als je die motivatie weg neemt is het straks alleen maar lekker een jaartje langer van het studentenleven genieten op kosten van de staat, dus van ons.

Heb trouwens ook niet gelijk een baan gekregen die ik wilde en heb ook hele andere vakken gegeven dan waar ik voor opgeleid was en nu heb ik er bijna 5 jaar onderwijs op zitten. (nog 7 lesweken en ik maak de 5 jaar vol), maar ik moet dus nog jaren een studieschuld afbetalen die ik alleen in dat laatste jaar opgebouwd heb.

Ik zeg beloon de mensen die écht in het onderwijs werken en minimaal 5 jaar voor de klas staan mét een volwaardige lerarenopleiding.

9. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Tis toch niet te geloven he...... waar gaat dat heen. Mensen die zo'n job perfect kunnen doen zitten gewoon thuis. Jammer San, ik hoop dat je gauw weer een leuke passende werkplek hebt gevonden.
    Zit zelf in de ziektewet heb daardoor ook mijn baan verloren, zou ook best wel voor de klas willen staan maar ik zie het nu even niet zitten om weer te gaan studeren.

10. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Ik snap de kritiek niet zo, het gaat hier om het voortgezet onderwijs, dat daar een tekort dreigt, en alleen mensen die al een academische studie of hogeschool opleiding hebben gedaan kunnen meedoen, dus niet een of andere sjap die net van de bank af komt. Dus dat (ben ff je naam kwijt) je geen werk hebt in het basisonderwijs staat wel enigszins los hiervan, het gaat hier immers om leraren in het voortgezet onderwijs. Als ze nou dit aanboden voor het basisonderwijs en er zitten idd mensen zoals jij thuis dat klopt idd niet.

11. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    In Engeland is dit dus heel normaal, iedereen die een college degree heeft kan dus in 1 jaar leraar worden.
    Mijn ex heeft dit ook gedaan. Hij was afgestuurd in History en vele jaren later deed hij 1 jaar en was docent English...

maar goed.. dan heb je in ieder geval wel mensen die er wat voor geleerd hebben! er komen nou soms van die kneuzen binnen uit het zakenleven die er geen snars van begrijpen lesgeven!
    ik zou zo nog een vak er bij nemen.. dan ben ik ruimer inzet baar.. (en voor de afleiding zou ik het zelf ook leuk vinden)

12. Niet meer actief

ik vind het wel een goede oplossing. Er is nood aan de man en dus lossen ze het zo op! Prima toch, of moet het tekort alleen maar groter worden, waardoor de klassen alleen maar groter worden, de lesuren korter en de kwaliteit slechter.. Lijkt me toch ook geen oplossing.

Ik snap best dat sommigen van jullie meer tijd en geld erin hebben gestoken.. Zo werkte het toen nou eenmaal, nu lossen ze het anders op.

13. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    ach boeit me niks dat ik er langer over gedaan heb, ik heb dan toch meer bagage dan iemand die er 1 jaar over gedaan heeft toch?

ik zou er zo een ander vak bijkiezen! Ik geef nu engels.

14. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nou uit onderzoek van het Aob blijkt dat het probleem niet zit in het aantal afgestudeerden, maar vooral in het aantal mensen dat na 5 jaar nog in het onderwijs werkzaam is. Veel te veel jonge docenten haken af. Doe daar wat aan zou ik zeggen. Of verbind anders iig consequenties aan zo'n regeling. in 1 jaar je graad halen op kosten van de staat = minimaal 5 jaar in het onderwijs werken voor je buiten het onderwijs een baan mag zoeken, anders is 60% of meer na 3 jaar gevlogen en met hen onze centen.

15. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    daar ben ik het geheel mee eens! maar mensen die totaal niet geschikt blijken mogen van mij wel eerder wieberen! hahaha

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Studenten zijn er toch de dupe van, als ze een docent voor de klas krijgen die niet eens goed iets kan overbrengen.

Geloof me, mensen zo uit het bedrijfsleven, met een korte didactische cursus, zijn echt niet altijd geschikt.

Ik heb nu een docent gehad, die verstaat zijn vak erg goed, maar kan dit echt niet fatsoenlijk uitleggen en overbrengen.

Ik denk dat er toch een alternatieve oplossing moet komen. Ik zie nu namelijk niet dat het op lange termijn, door elke hoog opgeleide in te zetten als onderwijzer, effectief zal zijn. Het probleem tekort is weg, maar de kwaliteit kan aanzienlijk afnemen.

Typisch een onderzoek gedaan door de overheid, ;)

17. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    zijn zeker niet altijd geschikt!

18. Niet meer actief

dat zeg ik ook niet, er zijn ook zat docenten die wel het hele traject hebben doorstaan die eigenlijk ook niet geschikt zijn.

Mijn man is afgestudeerd in natuurkunde en zou als ik het goed begrijp met 1 jaar extra dus voor de klas kunnen staan? Nou haha, en die is echt niet geschikt. Hij en zovelen waarschijnlijk kan er namelijk niet tegen dat je iets niet meteen of na 2 keer uitleggen snapt. Of dat je het anders ziet en niet op zijn manier kan zien.. daar kan hij ook niet tegen..

Dus ik geloof echt dat niet iedereen geschikt is. Wel geloof ik dat je hiermee een grote groep aanspreekt die er wel oor naar hebben en ook nog eens geschikt zijn en dan denk ik, mooi hebben die kip!

19. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    hihihi idd er zijn er zat die 4 jaar hebben gestudeerd en vervolgens gewoon niet geschikt zijn..

20. Suske

Suske Actief lid

6 sep 2006
    386
    0
    0
    Ik ben het eigenlijk met jullie allemaal eens. Kan bijna niet, maar toch. Maisy het gaat id om het voortgezet onderwijs, maar met je Pabo diploma mag je ook in bepaalde onderdelen van het voortgezet onderwijs les geven (welke weet ik niet meer precies iig VMBO eerste (2) jaar).

Shelde ik kan mij jou gevoel ook goed voorstellen. Zelf ben ik nu een dik jaar aan het invallen, maar het werk is erg schaars. Ik doe er alles aan om maar te kunnen werken, voor zover mogelijk. Dus ik ben ook regelmatig gefrustreerd over het aanbod.

Ik denk dat de regering nog wel iets moet toevoegen aan hun voorstel. En dat is een soort test (hoe je dat dan ook maar zou kunnen testen) of iemand geschikt is voor het onderwijs. Voor de rest heb ik niet zo'n probleem met een 1- jarige opleiding na voltooïng van een HBO of WO opleiding. Dat jaar studiefinanciering vind ik wel overdone. Tenzij het gedaan wordt na de reguliere studiefinanciering en de 2 jaar recht op een lening. Er is nu trouwens al een vergoeding voor lerarenopleiding na dit hele traject. Breng dat wat mee onder de aandacht zou ik zeggen.

Deel Deze Pagina