Koffie en paniekaanvallen

Discussie in 'De lounge' gestart door Partyrocker, 16 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Gister mijn eerste gesprek bij de psycholoog gehad.

Nu heeft ze me afgeraden nog koffie te drinken.
    Cafeïne schijnt een echte boosdoener te zijn als het om paniekaanvallen gaat dus.

Nu ben ik al geminderd van iets van 10 kopjes per dag naar 4.
    En de afgelopen dagen nog maar 2 bakjes.
    En dit mag ik dus terug gaan brengen naar 0 bakkies.

Ik moet dus serieus gaan afkicken, want ik ben een echte koffieleut.

Verder had ze het TOCH over angstremmers icm therapie, maar dat heb ik vriendelijk afgeslagen.
    Ik heb der verteld dat ik voor mezelf een grens heb ingesteld wbt de aanvallen en als ik die grens nader, dat ik dan de medicijnen in overweging wil nemen.
    Nu had ze het over angstremmers, maar ik heb al Oxazepam in geval van nood, dus snap niet zo goed waar ze me dan nog aan zou willen hebben.
    Vind het jammer dat ze erover begonnen is, krijg zo een beetje het idee dat niemand geloofd dat ik het zelf kan, waardoor ik het geloof in mezelf ook een beetje aan het verliezen ben. Bah..

Nouja anyhow,
    Tot hoever staat cafeïne nou in verband met paniekaanvallen?
    Zou het ECHT kunnen dat mijn dagelijkse bakjes koffie het eigenlijk alleen maar erger voor me maken en ik me zonder koffie al een stuk beter kan voelen?

2. mama c

mama c Niet meer actief

Goed van je dat je van tevoren je eigen grenzen hebt ingesteld en daar niet vanaf wilt wijken. Je wilt het natuurlijk op den duur ook weer helemaal zonder die middelen doen.
    Koffie staat inderdaad bekent als 1 van de grootste boosdoeners om een paniekaanval uit te lokken, omdat door de cafeïne je adrenaline pijl omhoog gaat. Ik merk zelf ook als ik spanningen heb, dat ik wat hyperder wordt en mijn hart iets sneller gaat kloppen. Toevallig was hier gisteren bij dr. Oz nog een stukje over op tv.
    Hierbij lieten ze zien hoe je kunt afkicken van koffie, want het werkt inderdaad verslavend.
    Vroeger kon ik zelf heel de dag koffie drinken tot zelfs 's avonds laat, maar tegenwoordig beperk ik het tot 2 hooguit 3 koppen.

Mag ik trouwens vragen of je het gesprek bij de psycholoog als positief hebt ervaren? Omdat dit toch vaak een drempel is, maar lijkt me uiteindelijk erg bevrijdend.

3. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.659
    1.419
    113
    Mijn man kampt al jaren met paniekaanvallenm ondertussen had hij vrij goed geleerd er mee om te gaan, ik ben op zijn moment ook erg hard tegen hem van kmo op niet doen heb je niks aan nu sta je op en gaan we gewoon door, de ervaring leert dat als ik aah gossie ga doen hij er veel mee rin blijft hangen, dus dan maar even hard.
    Maar het viel mij op dat als we met vakantie zijn hij geen aanvallen had dan is het al snel van ja dat komt doordat je dan ontspannend bent maar toch het knaagde bij mij dta is het niet. Dus in juni gezged je stopt maar eens met de koffie, man ook niet blij echte koffieleut, maar hup over op de thee met een lan gezicht en wat denk je weg aanvallen, helemaal nergens last van na een paar maand toch op een verjaardag 2 koppen koffie en wat denk je in de avond een aanval, dus koffie weer eruit en het gaat goed. Zodra hij 1x per week 1 bakje drinkt gaat het goed maar drinkt hij er twee dna kan ik er van op aan dat hij een aanval krijgt, zelf heeft hij het ook door en tegenwoordig drinkt hij de thee dus veel enthousiaster :D.

Dus ja ik zou zeker stoppen met koffie het is zeker ene poging waard ;).

4. Milujem

Milujem Niet meer actief

Bij mij helpt het opzig wel, maar moet zeggen dat ik ook paniekaanvallen heb als ik dagen lang geen koffie heb gedronken.
    De arts adviseerde mij om naast de oxazepam ook angstremmers te slikken.
    Ik heb ook bedankt, want het is een soort anti depressiva die niet langer dan 6maanden achter elkaar geslikt mag worden én je moet erbij in therapie, want ze willen je in de gaten houden met de medicijnen en zo.

Niks is verschrikkelijker dan een paniekaanvallen krijgen en dat niemand je serieus neemt.. Heb je al een andere arts geprobeerd?

Ik heb ze tegenwoordig alleen als ik gestressed ben..

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik ken er geen wetenschappelijke studies van ofzo, maar ik drink zelf zelden koffie en heb wel eens, op momenten dat ik echt heel moe was, 2 koppen koffie redelijk vlot achter elkaar gehad en ging me daardoor heel onrustig en opgejaagd voelen. Hartslag veel hoger, meer transpireren enzo... ;)
    Dus ik kan me er wel een voorstelling bij maken.

6. Partyrocker

Gelukkig was dit nog maar de intake, dus kan kijken hoe het gesprek met de andere psych gaat om te kijken of zij meer aan kan sluiten op mijn wil om het zonder medicatie te doen.

Kijk ik snap dat in sommige gevallen medicatie ECHT goed is hoor en misschien zou het bij mij ook wel baat hebben, maar de negatieve bijwerkingen van de medicijnen staat in mijn ogen nog niet gelijk aan de positieve.

Het is punt 1 verslavend. Of je kan er afhankelijk van raken.
    Je kan minder zin in seks krijgen, je kan aankomen, je kan er een beetje van in de put raken (de eerste weken dan), AD vlakt vaak af (liet de psych notabene zelf nog vallen). Je mag de eerste weken geen auto rijden (ik ben best afhankelijk van mijn toetoet) en ik heb een dreumes die net begint te lopen en op de bank klimt hier in huis terwijl ik best vaak alleen ben.

Maar stoppen met koffie is dus best de moeite waard?

7. Partyrocker

Ja van wat ik gelezen en gehoord heb dan, krijg je van koffie een adrenalinestoot door je lichaam heen en laat adrenaline nu net het duiveltje zijn wat zorgt dat je in paniek raakt :D.

8. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Tja, ik weet niet wat ik daar van moet vinden. Ik drink nooit koffie, en toch heb ik weleens last van paniekaanvallen.

9. Partyrocker

Het is ook niet gezegd dat je ze NIET heb als je geen koffie drinkt hoor, maar het kan de klachten verergeren. Denk dat het er ook maar aan ligt hoe gevoelig je bent voor Cafeïne ofzo.

10. mama c

mama c Niet meer actief

Vervelend he, je wilt gewoon lekker genieten van alles en een energieke moeder zijn voor de kleine.
    Als het voor jou goed voelt om zonder medicijnen te doen, dan moet je er ook zeker niet aan beginnen. Dat zegt al heel veel over hoe sterk je je nu voelt!! je moet het tenslotte ook weer een keer afbouwen.

Het is zeker de moeite waard om eens te kijken hoe het zonder koffie gaat. Als het alleen al daar door minder wordt, is dat ook heel veel waard!!

11. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    heb er ook redelijk vaak last van en drink veel koffie
    mischien maar eens cafeinne vrij proberen

of mag dat ook niet?

12. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    +1
    en ik ken er wel meer die geen grijntje koffie drinken er er last van hebben
    vind het naar mijn mening maar belachelijk

13. taatje85

taatje85 Bekend lid

12 dec 2008
    543
    0
    16
    haarlem
    Ik heb ook last gehad van paniek aanvallen... Toen werd mij ook geadviseerd geen koffie meer te drinken.. Guess what? Nooit meer een paniek aanval gehad.. Tussendoor nog wel eens koffie geprobeerd.. Maar kreeg echt ongeveer een uur daarna een paniek aanval.. Ik kan zelfs niet tegen gewone thee en cola.. Wist je dat in thee net zoveel cafeïne zit als in cola.. En dat er in een sterke bak thee bijna net zoveel cafeïne zit als in een slappe tot gewone bak koffie.. En in cafeïne vrije koffie zit ook een heel klein beetje cafeïne.. Maar dat is te verwaarlozen.. Voor mij is t dus cafeïne vrije koffie en cola. En rooibos thee.. Sterkte ermee.. Maar voor mij was het dus de oplossing.. X taatje

14. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

1 vd redenen waarom ik alleen cafeïne vrije koffie drink

15. nenny

nenny Actief lid

9 jan 2008
    215
    0
    16
    student
    enkhuizen
    ik drink dan geen koffie maar ben een tijd lang "verslaafd" geweest aan energy dranken voornamelijk redd bull...en ik kan er donder op zeggen dat ik een paniekaanval krijg als ik nu een blikje red bull drink...in het begin kon ik superveel er van drinken voor ik een aanval kreeg en dat werd gelijdelijk aan minder blikjes..nu drink ik het niet meer (ook vanwege de tandarts kosten die ik heb gehad, heeft bijna mn voortanden gekost die bende)

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Een koe is een dier, maar daarmee is een dier nog geen koe.
    Oftewel: koffie kan dus paniekaanvallen veroorzaken, maar dat betekent niet dat als je nooit koffie drinkt, je geen paniekaanvallen hebt. Er zijn namelijk ook andere dingen die paniekaanvallen veroorzaken, (zoals bijvoorbeeld gewoon je eigen gedachten over situaties).

17. Partyrocker

Welke decafe is een beetje te drinken éigenlijk?

18. mama c

mama c Niet meer actief

Ik persoonlijk vind dit niet belachelijk. Koffie is 1 van de middelen waarvan je adrenaline stijgt. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen hier klachten van krijgt, anders zou niemand meer koffie drinken.
    En tuurlijk, je kan ook zonder koffie te drinken last hebben van paniekaanvallen. Was dit maar zo dat het alleen door koffie kwam, dan zou het simpel op te lossen zijn. Maar het wil dus weleens helpen voor de mensen die last hebben van paniekaanvallen om eens te proberen te minderen/stoppen met koffie drinken.

Daarnaast worden meerdere producten afgeraden, wanneer je veel last hebt van paniekaanvallen, zoals cola, chocola. En natuurlijk roken.

19. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ikzelf heb van Nespresso de cafeïne vrije capsules, maar m'n moeder heeft cafeïne vrije van senseo en die is ook echt lekker

20. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Ik ben nu al een paar jaren gestopt met drinken van koffie, het is inderdaad ook je eigen lichaam die het doet maar koffie geeft je wel een zetje mee om het uit te lokken, ik hoef geen normale bak koffie te nemen want ik krijg daar een aanval van. Drink nu sinds een twee jaar cafeine vrije en bevalt me goed. Drink daar 3 van op een dag. Heb die van canis en gunik schrijf het vast verkeerd. Maar die is erg lekker moet ik zeggen.

Deel Deze Pagina