Ik werk nu fulltime maar in december loopt mn contract af. Ik denk niet dat dit wordt verlengd dit omdat ik dan al 6 maanden zwanger ben. Ook zie ik zelf geen mogelijkheid om te werken, omdat ik een alleenstaande moeder wordt. Oppassenvan familie gaat ook niet. De enige optie is dan kinderopvang en aangezien ik niet zo heel veel verdien zal ik dan werken voor de opvang en verder weinig overhouden voor eten enzo. Plus dat ik geen " weekendmoeder" wil worden. Nu hoorde ik pas iets dat je als alleenstaande ouder de eerste 4 jaar recht hebt op een uitkering, ik heb al op internet lopen zoeken maar kan niks vinden behalve dan van zwangersschapverlof. In maart ben ik uitgerekend dus daar zit ook nog 3 maanden tussen(tussen t einde van mn contract en de uitgerekende datum). Dit alles is iets waar ik me nogal zorgen om maak. Ik hoop dat iemand hier er iets meer van weet..... Groetjes Linda
Volgens mij krijg je gewoon een uitkering als je ontslagen wordt/als je contract afloopt. Zodra je weet dat je contract niet verlengd wordt, moet je je melden bij het CWI. Je krijgt dan een uitkering. Omdat je alleenstaande moeder bent hoef je volgens mij inderdaad de eerste vier jaar niet te solliciteren. Verder kun je een extra uitkering krijgen omdat je alleenstaande moeder bent. Je kunt ook een bedrag krijgen voor bijvoorbeeld de inrichting van de kinderkamer. Voorwaarde is dan wel dat je de komende jaren alleen blijft. Als je een vriend zou krijgen en jullie gaan bij elkaar wonen, dan moet je een deel terugbetalen van het bedrag dat je gehad hebt. Volgens mij kun je ook informatie opvragen bij het CWI.
je zult in eerste instantie een ww uitkering krijgen dat is ongeveer 70% van je laatstverdiende loon, ik weet niet hoeveel jaar je totaal gewerkt hebt, maar heb je hiervoor van je 5 jaren er 4 gewerkt, heb je langer recht op een ww uitkering maar dat weet ik dus niet... een bijstandsuitkering aanvragen via het cwi duurt nogal even en dan moet je eerst een afwijzing hebben gehad van het uwv dat je geen recht zou hebben op een ww uitkering maar dat heb jij tegen die tijd dus zeer zeker wel (tenzij je langere periode's ziek bent geweest) je hebt recht op ww als je voorafgaand aan je werkeloosheid van de 36 wkn minimaal 26 wkn gewerkt hebt, of als je een paar weken ziek bent geweest, zeg 4 weken moet je deze 4 weken bij de 36 optellen en dan kijken of je van de 40 weken er 26 gewerkt hebt..... heb je dus recht op ww gaat het meestal heel snel over naar bijstand...terwijl als je geen recht hebt op ww het weer lang kan duren voro je eindelijk geld hebt, als je al vantevoren weet dat je contract niet verlengd wordt kun je ook vragen of ze je dat op papier willen geven, zodat je al een aanvraag voor ww in kan dienen.... Zwanger zijn Ontvangt u een WW-uitkering en bent u zwanger? Stel UWV hiervan zo snel mogelijk op de hoogte via UWV Telefoon 0900-9294. Ook met een WW-uitkering heeft u namelijk recht op minimaal zestien weken uitkering in verband met zwangerschap- en bevalling. In die periode hoeft u niet te solliciteren, en hoeft u geen werk aan te nemen. De uitkering kan vier tot zes weken vóór de dag na de uitgerekende datum ingaan. Na de bevalling duurt de uitkering altijd minimaal tien weken. U mag trouwens niet ontslagen worden wegens zwangerschap. Heeft u een tijdelijk contract, dan kan dit wel aflopen tijdens uw zwangerschap. Mogelijk komt u dan toch in aanmerking voor een zwangerschapsuitkering. Lees voor meer informatie over inkomen bij zwangerschap de brochure Inkomen bij zwangerschap, adoptie en pleegzorg (PDF). succes meid klik even op de site hierboven en dan op inkomen bij zwangerschap en adoptie, dan opent een pdf bestand waar veel info staat er is trouwens geen vrijstelling meer tot sollicitatieplicht ook als je kleine kinderen hebt ben je verplicht te solliciteren cq te werken....dit was voorheen niet zo toen kreeg je vrijstelling tot je kinderen leerplichtig waren maar vanaf 2004 is ook dat afgeschaft, en krijgt iemand alleen nog maar vrijstelling als er dringende redenen voor zijn....
Ik zou het eens vragen bij je werkgever of je contract wel of niet verlengd wordt. Als ze tevreden over je zijn, dan willen ze je houden en dan verzinnen ze altijd iets. Ik heb het zelfde gehad. Ik was als detacheerkracht bij een bedrijf in dienst en werd zwanger. Ze wilden me hebben en heb toen een contract gekregen. Dus het is niet perse zo dat ze je weg doen omdat je zwanger bent. Je kan het altijd vragen, zo gek is dat toch niet? Dan laat je ook zien dat je er graag wilt blijven werken. Als dat zo is natuurlijk. En als alleenstaande ouder betaal je heeeeel weinig voor kinderopvang. Je zou je het eens uit moeten rekenen wat je voor de opvang kwijt bent. Maar het is echt niet veel. Als er 2 ouders werken, dan betaal je de volle mep en werkt idd 1 van de 2 (meestal de vrouw) voor het kdv. Ga gewoon bij je baas langs, zeg hem dat je er graag zou willen blijven werken en als je dat wilt, of de mogelijkheid er is om parttime te werken en hoeveel je dan zou gaan verdienen. Vragen kan geen kwaad toch? Als hun zeggen dat dat er allemaal niet in zit, dan zou ik me pas helemaal verdiepen in de uitkering e.d. Veel succes er mee in ieder geval. En wat beteft die soll. plicht voor alleenstaande ouderen? Daar weet ik niks van. Maar dat moet toch te googlen zijn?? X Debbs
Je kunt ook vragen of je huisarts je doorverwijst naar maatschappelijk werk, voor als je door de bomen het bos niet meer ziet, dan kan een maatschappelijk werker je mischien wel helpen!
Vrijstelling van sollicitatieplicht is inderdaad officieel afgeschaft. Maar in de praktijk werkt het vaak zo dat je na het schrijven van een brief met daarin de uitleg waarom je vrijstelling wilt, je die ook krijgt. Als je duidelijk aangeeft dat je een alleenstaande moeder bent die haar kind niet 5 dagen op een creche wil laten maar er de eerste jaren zelf full time voor wilt zorgen dan krijg je die vrijstelling redelijk makkelijk (heb deze info gevonden na wat gegoogle). Moet het echter nog wel in de praktijk gaan brengen aangezien ik zelf na m'n zwangerschap ook geen baan meer heb. @Daphne82: waar kun je die vergoeding voor inrichting van kinderkamer aanvragen?
Vrijstelling van de sollicitatieplicht zul je voor de WW niet krijgen als alleenstaande moeder. Je moet nl beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. In de bijstand is dat wel mogelijk maar is heel erg afhankelijk van de gemeente waar je woont. Er zijn trouwens allerlei mogelijkheden om als alleenstaande moeder wel te werken hoor. Ik zou me daar ook eens op orienteren.
misschien niet de meest nette manier , maar is het niet mogelijk te proberen een contractverlenging eruit te slepen voordat ze weten dat je zwanger bent? zodra je een toezegging op papier hebt, moeten ze van goede huize komen om het te weigeren, zeker als het CWI er later bij betrokken raakt i.v.m. een WW-aanvraag. Verder zou je ook naar een andere baan kunnen solliciteren, je bent immers niet verplicht te vermelden dat je zwanger bent (tenzij je contractueel niet tussentijds mag opzeggen)... dan heb je in ieder geval het eerste jaar een inkomen. Succes met je dilemma!
Hier in Amsterdam moet je als alleenstaande moeder in de bijstand gewoon gaan werken. Kinderopvang krijg je deels terug van werkgever en belastingdienst. Vroeger was het idd zo dat je tot je kindje 5 jaar was niet hoefde te werken maar nu moet je wel, helaas.... Ken nog een meisje waarvan haar kindje destijds 8 maanden oud was en zij verplicht werd om te gaan werken.