Extra aflossen hypotheek?

Discussie in 'De lounge' gestart door Aegyo, 2 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Als ik ergens geen verstand van heb... :(

Daarom een paar domme vragen voor degenen die extra aflossen op hun hypotheek :) Ik ben me een beetje aan het inlezen, maar via Google kom ik tegenstrijdige dingen/meningen tegen.

Zijn er zaken waar je extra rekening mee moet houden? Moet je bijvoorbeeld je voorlopige teruggave aanpassen? Zitten er belastingtechnisch verder nog haken en ogen aan? Ik las ook iets over een lagere risicoklasse? Zit er per jaar een limiet aan of is dit niet van toepassing als je extra aflost uit je eigen spaargeld?

Onze hypotheek is een beetje een mengelmoes op het moment (ging toen niet anders). Ik zit er aan te denken om het aflossingsvrije deel beetje bij beetje af te gaan lossen :) Aflossen op het spaardeel is niet gunstig toch?

Alvast bedankt!! :D

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Wij kunnen alleen evenredig over alle delen aflossen dus niet 1 deel meer aflossen dan het andere deel dus dat moet je even bij je verstrekker navragen. Meestal kun je 10 of 20 procent boetevrij aflossen

3. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    #3 Lovelive3, 2 jan 2017
    Laatst bewerkt: 2 jan 2017
    In de voorwaarden (de kleine lettertjes) van je hypotheekcontract staat of je 10 of 20 procent jaarlijks mag aflossen. Ik ben erachter gekomen dat het ons maandelijks meer scheelt (60 procent) wanneer we aflossen op onze spaarhypotheek dan op de aflossingsvrije. dan gaat de premie een stukje omlaag.
    Terwijl beide een even hoge rente hebben. Voordat ik iets heb afgelost heb ik eerst met de hypotheekverstrekker contact opgenomen.

Aflossen op het spaardeel niet, maar je kunt dus wel je inleg verhogen en daarmee gaat de premie omlaag. Extra storting spaarhypotheek: spaardeel of aflossing | Financieel: Hypotheek
    We staan nu zelf een tijdje stil, maar willen dit binnenkort wel weer oppakken.
    Wat is je doel, lagere maandlasten of een kortere looptijd?
    het is soms juist gunstig om verschillende hypotheken te hebben, dat geeft ook keuzevrijheid. en je weet zeker dat een deel is afgelost na 30 jaar.

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Wij hebben een spaarhypotheek en een aflossingsvrije. De aflossingsvrije hebben we grotendeels afgelost inmiddels. We kunnen per jaar 20 procent van de oorspronkelijke hypotheeksom aflossen (per hypotheek, dus 20 procent van de spaarhypotheek op de spaarhypotheek). Bij de rabobank kun je nu online bij internetbankieren zien wat je nog boetvrij af kunt lossen dat jaar, dus dat is heel makkelijk.
    Overigens gaan hier uiteraard de maandlasten ook harder naar beneden als we op de spaarhypotheek zouden aflossen, aangezien je daar ook inleg hebt, maar als je de aflossingsvrije aflost, zit je straks niet met een restschuld, de spaarhypotheek is sowieso afgelost na je looptijd. Als we straks de aflossingsvrije hebben afgelost, gaan we pas beginnen aan de spaarhypotheek.

5. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    Wij proberen elk jaar in december een stukje af te lossen op het aflossingsvrije gedeelte van onze hypotheek. Wij mogen 10% boetevrij aflossen, max 1x per jaar. Daarom dat we in december altijd kijken hoeveel we kunnen missen.
    Dit zodat we hopelijk over 25 jaar ons hele huis hebben afgelost en we niet nog met een stuk aflossingsvrij gedeelte zitten.

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Het is echt heel persoonlijk wat het beste is om te doen. Bij ons is het juist het beste om de aflossingsvrije hypotheek niet af te lossen, of pas op het laatst. Gewoon even contact opnemen met je hypotheekverstrekker of de bank.

7. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik zou ook zeggen even contact opnemen met de adviseur van de bank. Zij kunnen je precies vertellen wat wel en niet kan/mag.
    Wij lossen aan het eind van het jaar het maximale af wat boetevrij kan.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ons is geadviseerd om pas over 10 jaar ofzo extra af te lossen, zodat je nu een extra nood spaarpotje hebt. Je kan tot een hoog bedrag belastingvrij sparen. Dus wij sparen voorlopig 10 jaar, hebben dan zo'n 20000 euro en zien dan wel of en hoeveel we dan aflossen.

Voorheen losten we 4000 per jaar af, dat scheelde 15 euro lasten per maand. Dat is dus niet zoveel, en het geld dat je afgelost hebt, ben je 'kwijt'.

Als je tussendoor aflost ga je minder rente betalen, dus dat zou je moeten laten aanpassen of je moet het jaar erna meer betalen, want zoveel is dat niet.
    Wij mogen onbeperkt aflossen, bij onze vorige hypotheek was het maximal 10% per jaar.

9. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik ga er eigenlijk vanuit dat je sowieso een noodpotje hebt en daar bovenop aflost ;).
    Spaargeld brengt momenteel natuurlijk bijna geen geld op, dus teveel spaargeld gaat hier in de hypotheek.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja dat hebben we wel, maar extra spaargeld is nooit weg en tussendoor aflossen levert weinig op.

Onze adviseur gaf als voorbeeld vrienden van hun, hun kindje werd ziek en ze moesten naar Amerika voor behandeling. Dan is het fijn als je boven je 10000 standaard spaarpotje nog eens 10000 extra hebt. Je wil het liever niet daarvoor gebruiken, maar als je het niet kunt gebruiken omdat je het niet hebt, is het helemaal zuur.

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Het advies dat je adviseur gaf, was eigenlijk: je noodpot is te laag, doe daar eerst wat aan, daarna kun je altijd nog aflossen. En daar ben ik het mee eens, volgens de nibud hebben wij iets van 30000 aan noodpot nodig, daar bovenop kunnen we gewoon aflossen. We hebben afgelopen jaar 30000 afgelost, dat zie je natuurlijk wel terug in je maandlasten, op de spaarrekening brengt dat geld momenteel nauwelijks wat op, de hypotheekrente (ook na aftrek) is hoger.

12. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    #12 Lovelive3, 3 jan 2017
    Laatst bewerkt: 3 jan 2017
    je kunt ook een middenweg nemen. persoonlijk vind ik een buffer van 20.000 niet nodig (zie topic hoeveel heb je minimaal nodig als buffer). Geen idee wat jullie reden is om zoveel achter de hand te hebben natuurlijk..
    Maar natuurlijk zegt de hypotheekadviseur dat je beter nog niet kan aflossen, zij hebben het liefst dat je zoveel mogelijk leent en zoveel mogelijk rente betaald :D;)

Met middenweg bedoel ik: je spaart een deel en lost ook wat af. Niet al je spaargeld daarvoor gebruiken maar een deel.

Wij betalen nu 252 euro minder per maand dan 8 jaar geleden! Niet alleen door iets af te lossen maar ook door omzetten van de rente en door een stukje af te lossen missen wij nu ook een gedeelte renteopslag.:) (renteopslag doordat we meer dan 90% leenden dan de marktwaarde van ons huis)

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het is een onafhankelijk adviseur ;). Maar ik snap zijn punt wel, dus wij gaan dat op die manier doen ;)
    En die reden heb ik eerder al aangegeven.

14. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    o zo, ik heb er nog even iets bijgezet trouwens. Ik las later je reden pas dus iets te snel getypt met kids op de achtergrond :p

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Voor ons is 30000 per jaar sparen niet mogelijk, dus dan liever een reserve spaarpotje. Onze noodpot is op niet te laag (die 10000 was een voorbeeld, daar zitten we boven, maar de 30000 redden we ook niet), maar aflossen is nog niet rendabel.
    Ik denk dat jullie veel meer verdienen waardoor jullie noodpot ook groter moet zijn, om loonverlies te kunnen bekostigen als iemand z'n baan kwijtraakt. Wij kunnen zonder loon (en ww) met ons spaargeld een half jaar vooruit, lijkt me genoeg.

16. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    ja afschuwelijk. Hij heeft wel gelijk dat je daarvoor geld achter de hand moet hebben. Mijn man en ik hebben ook een jaar in het ziekenhuis gezeten met onze kinderen en daardoor veel inkomensverlies geleden. Toen was het fijn dat we spaargeld hadden en ons geen zorgen hoefden te maken of onze rekeningen betaald konden worden.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    :)

Wij betalen nu ook veel minder dan vorige maand, hypotheek net omgezet ;). Van 790 bruto naar 550 bruto :). Dus we zitten al best laag. Dus gaan eerst lekker sparen, hebben dan een extra buffer waar we alleen in uiterste nood aan gaan komen, en lossen dan over een jaar of 10 af en gaan dan omlaag in maandlasten. Maar zit te rekenen, als we 18000 aflossen, is dat 50 euro per maand minder betalen. Dus dat loont niet echt om het elk jaar af te lossen. We willen meer gaan aflossen als de kinderen het huis uit gaan, die kosten handenvol geld wat we dan over houden en kunnen sparen voor de hypotheek ;) (zo'n 4000 per jaar extra). Dus nu sparen we niet belachelijk veel zodat we ook leuke dingen kunnen doen. En er zijn altijd mensen die heel veel verdienen en heel veel kunnen sparen en ook 10 keer per jaar voor 2000 euro op vakantie kunnen. Dat kunnen wij dus niet ;) (maar we hebben het ook niet slecht :))

18. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    leuk om te lezen snoopy! knap van jullie

Mijn doel is juist om onze hypotheek langzaam maar zeker af te lossen en dat we dan geld over doordat we nog maar weinig hypotheeklasten hebben wanneer de kinderen 16/18 zijn en gaan studeren :)
    Maar ik denk dat ik toch wel naar een iets hogere buffer moet nav alle topics die ik afgelopen dagen gelezen heb, dus ik ga van beiden wat doen. Ik hou na een paar jaar beknibbelen ivm ouderschapsverlof eindelijk weer wat geld over. jeej

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    En zo heeft iedereen zijn manier (en mogelijkheden) ;). Wel leuk om te lezen hoe anderen het doen, je kan eruit halen wat je wil. Wij sparen ook wel voor de kinderen voor later, dus daar kan een studie oid van betaald worden als het nodig is. En ze mogen erbij gaan werken :). Heb ik zelf nooit hoeven doen maar ik vind het juist wel goed, bij mij is tot nu toe alles maar komen aanwaaien (ok niet helemaal alles, maar veel wel) en het is toch ook wel fijn om te zien dat dat niet altijd zo makkelijk gaat. Ik ben nu ouder en wijzer, maar hoop mijn kinderen wat eerder wijzer te hebben ;)

20. bianca1374

bianca1374 Fanatiek lid

5 mrt 2012
    1.221
    74
    48
    Hier net zo hoor. Over 3 jaar gaat de oudste studeren. Daar moet ook geld voor zijn, daarbij nog veel in huis te doen en graag wat geld achter de hand voor de auto's. Dus wij gaan nu ook echt nog niet aflossen. Die tijd komt wel als de oudste twee gestudeerd hebben. Jongste is 3 dus dat duurt nog even;) over 13 jaar is sowieso 1 deel ( helft) al afgelost. Dus dan al stuk mindere maandlasten.

Deel Deze Pagina