leeftijdsverschil tussen 1e en 2e kindje

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door beauty2012, 23 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Hoi meiden,

Wij zijn al een tijdje 'bezig' voor een 2e kindje en ik sta er nu op zich best rustig in.
    Als het deze maand niet raak is dan kijken we weer uit naar de volgende maand en gaan niet (meer) gelijk zitten zeuren;)
    Het enige waar ik me soms druk om kan maken is het leeftijdsverschil dat er zal zijn tussen onze dochter en een 2e kindje.
    Als ik nu zwanger zou raken binnenkort dan zou het nog wel leuk zijn voor ons meisje en kunnen ze samen spelen als ze wat ouder zijn.
    Maar stel dat het nog een jaar duurt of langer voor ik zwanger ben...? dat zou ik toch best jammer vinden voor onze dochter. (ze is nu 2)

Wie zit hier ook wel eens mee in gedachten?
    't zou natuurlijk geen ramp zijn, maar toch lijkt 't me leuker als er niet teveel leeftijdsverschil tussen zit...

2. sunset88

sunset88 Bekend lid

17 mei 2011
    566
    0
    16
    Dat is oom de reden dat wij nu voor een tweede elke gaan. Ons zoontje is nu 14 maanden. Het duurde 2 jaar voordat Ik zwanger raakte.. Dus we zijn nu alvast bezig haha. Als het nu of volgende maand zo is dan is het super en zeer welkom maar zo is het ook niet erg als het nog wat maandjes op zich laat wachten. Ik en Mijn zusje zit 6 jaar tussen. Ik heb dit zelf nooit als prettig ervaren.. maar dat is per persoon verschillend natuurlijk

3. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Hoi,
    Ik en mn zus schelen minder dan 2 jaar en het heeft nog NOOIT geboterd tussen ons.
    Leeftijden dicht op elkaar geeft geen garantie dat ze goed met elkaar overweg kunnen.
    Succes iig!!

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier zit er 4,5 jaar tussen, deels ook door omstandigheden..

Maar het werkt prima, juist omdat het verschil is kon de oudste heel bewust alles mee maken van zijn broertje. We konden een hoop uitleggen, de oudste kon ook al veel dingen zelf, daardoor gingen sommige dingen wat makkelijker. Zonder dat de oudste er natuurlijk last van had, daar hebben we wel op gelet.
    Ze zijn nu (2,5&7) samen aan het spelen met de treinbaan. De oudste bouwt, de jongste geeft aan en rijdt met de trein. Werkt prima.

Een ander voordeel is de tijd voor de jongste. Bij veel gezinnen om me heen zie ik toch dat de jongste meegesleept wordt met de anderen in het gezin. Samen op zwemles, ook mee op voetbal, dat soort dingen. Omdat er zoveel verschil is, doen ze meer alleen, en zie je ze echt los van elkaar ontwikkelen.

Maar verder zijn het toch ook echt broertjes, die niet met en niet zonder elkaar kunnen..

5. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    O en dan vergeet ik erbij te vermelden dat ik het wel altijd beter met mijn 4 jaar jongere zusje heb kunnen vinden!

6. GelukkigeMama01

GelukkigeMama01 Actief lid

16 okt 2013
    185
    0
    0
    's-hertogenbosch NB
    Tussen mijn zoontje en zn broertje zit dalijk 4 jaar.. vind het eigenlijk wel fijn.. mijn zoontje gaat dan naar de basisschool en heb ik alle tijd voor ons 2e kindje. ook kunnen we alles nu goed uitleggen aan ons zoontje of het boterd ja.. ik vind dat kun je nooit van ten voren zeggen.

7. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ik herken het hoor. Had zelf ook van tevoren gezegd dat als mijn zoontje 1 jaar was, we wel weer wilden proberen. Echter zoveel bekkenklachten aan bevalling overgehouden, het was gewoon echt te vroeg geweest.

Nu is mijn zoontje ruim 2 en zitten we in ronde 3.
    Ik was een poos onrustig vanwege leeftijdsverschil maar ik heb het nu naast me neergelegd.
    Maar mocht het wel heel lang gaan duren zou ik dat wel ontzettend jammer vinden. Ik gun ze nog een tijd samen thuis, voordat hij naar school gaat zeg maar.
    We zullen zien, we hebben het niet zelf in de hand.

8. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    in een verzorging/verpleegtehuis
    achterhoek
    We zijn nu ook net bezig en mijn zoontje is 1,5.
    mocht het bijna meteen lukken is hij bijna 2,5.
    dit vind ik prima. Ik heb ook liever wat meer ertussen zitten dan wat minder.
    tegen de tijd dat de kleine geboren is gaat siem naar psz en kan zichzelf al asrdig redden en al veel begrijpen. Hij maakt t wat bewuster mee.
    als siem dan naar basisschool gaat dan gaat de kleine naar psz.
    zo heb je ook de mogelijkheid om appart tijd aan 1 kind te geven.

siem heeft een neefje van bijna een jaar. Er zit dus ern half jaar tussen.
    het is heel leuk hoor die 2 samen maar je hebt geen moment rust. Beide zitten ze in de fases van het staan, lopen en overal aan zitten etc. Dus ben blij dat we dat niet zo snel op elkaar gedaan hebben.

9. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Wij kozen voor wat meer er tussen meer omdat mn zoontje chronisch ziek was. Toen hij 4 was wilden we er voor gaan. Nu is hij 6. & helaas blijkt het bij ons helemaal niet meer zo makkelijk te gaan :(
    Tussen mn broertje en mij zit 2 jaar, dat werkt prima. Zijn heel hecht.

10. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Toen onze dochter ruim 3 jaar was (juni 2012) zijn we gestart voor een broertje en/of zusje helaas heeft het haast 2 jaar geduurd voordat ik zwanger raakte van deze baby (terwijl ik bij mijn dochter in de derde ronde positief teste) geen garantie dus..er zal straks 6 jaar tussen zitten.

11. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Toen mijn dochter 2 werd zijn we ervoor gegaan, gelijk de eerste ronde raak helaas een v.mk een cyclus gewacht en wederom eerste ronde (na v.mk) raak helaas een ma die pas bij 11 weken af kwam. Nu hebben we er 3 rondes pauze op zitten en vanaf deze cyclus officieel weer begonnen! Als het ons nu zou lukken zou ons meisje 3,5 jaar zijn wanneer brusje wordt geboren. Ik vind dat een prima leeftijdsverschil, brusje zal onze dochter wat betreft de ontwikkeling toch inhalen, gezien haar algehele ontwikkelingsachterstand. Ik vind het wel prettig als dl naar school gaat als ze 4 is dat ik dan meer aandacht aan evt tweede kan geven.

12. Babbel81

Babbel81 Fanatiek lid

22 mrt 2010
    2.901
    0
    0
    Zuidholland
    Wij wilden minimaal 2 jaar ertussen. We moesten voor de 2e de mmm weer in, de 1e heeft 2 jaar geduurd, nu heel veel geluk:1e poging raak. Er zit zometeen ongeveer 25 mnd tussen. Wat ik nu wel fijn vind in de zwangerschap dat onze kleine man s'middags nog heerlijk 2 uur gaat slapen( kan ik zo in mijn verlof even meetukken;).
    Als de kleine er is zal het wel druk worden, maar onze 1e gaat in jan.naar de PSP voor 2 ochtenden.

13. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Ik zie nu pas dat er al zoveel reacties zijn:)
    Je hebt idd geen garantie dat ze goed met elkaar overweg zullen kunnen, ook niet als ze weinig schelen in leeftijd.
    Maar als ik merk hoe lief onze dochter met die kleintjes omgaat dan zou ik het voor haar toch wel super vinden als er niet teveel leeftijdsverschil tussen zit.
    Ik probeer het wel een beetje naast me neer te leggen want anders word je alleen maar gestrest.
    Mocht het toch nog een hele tijd duren dan is dat ook oké.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij ons is het leeftijdsverschil ongeveer 3j en 3m. Niet gepland, het is zo gelopen, zeg maar. Maar ik vind het prima zo. Vooral de eerste tijd heel praktisch. Zoon kon zelf de trap al op en af, wat heel fijn is. Geen twee kinderen tegelijk in de luiers. Straks gaatnde oudste naar school, zodat ik ook wat meer mijn 1 op 1 tijd heb met de jongste, net zoals de aandacht die onze oudste ook lang voor zich alleen heeft gehad.
    Ze kunnen nu nog niet echt met elkaar spelen, de jongste kruipt net. Maar ze gaan al wel leuk met elkaar om. Onze jongste vindt het heerlijk om te kijken wat de oudste allemaal uitspookt. En i.t.t. de oudste kan hij ook echt een tijd rustig in de box of op het speelkleed liggen, zolang hij maar naar zijn grote broer kan kijken ondertussen. Ik hoef hem niet altijd te entertainen, zoals ik met de oudste wel moest. En de oudste vind het regelmatig ook wel erg leuk om bijv. rond om de speeltent te kruipen of door de tunnel, samen met de jongste. Of om kiekeboe te doen ofzo. Dus in die zin trekken ze toch al wel naar elkaar toe.
    Natuurlijk ook genoeg "nee niet doen mag niet is van mij MAMA!!!" momenten. Maar dat heb je ook als het leeftijdsverschil kleiner is.

15. lyn76

lyn76 Lid

16 aug 2014
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mocht ik zwanger zijn, dan zou het leeftijdverschil 7,5 jaar zijn. Samen spelen zit er dan niet echt meer in natuurlijk. Maar met groter leeftijdsverschil heb je weer andere leuke dingen. Iets oudere kinderen kunnen je helpen als ze het leuk vinden, kunnen 'zorgen' of kunnen later opblijven dan de kleine :) Ik denk dus dat het totaal niet uitmaakt. Het zla zn weg wel vinden. Bovendien... ookal zitten ze met leeftijd dicht bij elkaar wil dat niet zeggen dat ze veel samen spelen. Mijn kids maken meer ruzie met elkaar dan dat ze spelen ;)

Succes met zwanger worden!

Oja... zeuren is het nooit hoor... Zwanger worden is toch iets heel groots. En logisch dat je dat bezig houdt. Blijf maar lekker 'zeuren' hoor.:D;)

16. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik heb met al mijn zussen een sterke band:

2 jaar verschil, 7 jaar verschil en 12 jaar verschil..

Het zegt niks...

17. xxx1976

xxx1976 Bekend lid

14 aug 2006
    594
    0
    16
    Hier precies 3 jaar tussen 1e en 2e. Toen ze jonger waren leek het leeftijdsverschil best groot. Maar toen de jongste 2-3 jaar oud was trokken ze meer naar elkaar toe. Ze zijn nu 9 en 6, en ze doen bijna alles samen. Dus 3 jaar is zeker geen grote leeftijdsverschil.

18. esther984

esther984 Lid

14 jul 2014
    59
    0
    0
    werk als postbezorgster
    Tussen mijn oudste en de jongste zit op een paar dagen 2 en een half jaar tussen.
    We zijn nu bezig voor een 3e en dan zit er tussen de jongste en de baby 4 jaar.
    Zelf vind ik het geen probleem het is altijd beter dan 8 jaar schelen want dat heeft mijn man met zijn middelste broer en mijn man zijn oudste broer zit er 10 jaar tussen.
    Die hebben nooit wat aan elkaar gehad.

19. frozen11

frozen11 Actief lid

8 jul 2014
    119
    1
    18
    Hier zit er 3jr tussen, gaat prima tot nu toe en heb wat meer tijd voor de jongste nu de oudste op school zit :)

20. Melgje

Melgje Niet meer actief

ik zit hier onwijs mee. Mijn eerste is bijna 5 zij was een verrassing en enorm cadeau. Nu zit ik in de veertiende ronde. Het gat is al zo groot en wordt alleen maar groter. Maar ja. Zij vraagt ook uit haar zelf steeds om een baby, maar ja ze ziet het ook bij iedereen om zich heen.

Deel Deze Pagina