Vorige week had ik examen, helaas ben ik door de zenuwen gezakt ik heb weken geleerd voor dit examen en de proefexamens die ik maakte daar slaagde ik allemaal voor. Ik leer vanuit huis en voor mijn examens moet ik naar de universiteit. Het begon al bij het opstaan, zo'n apart gevoel in mijn buik en hoofdpijn + hartkloppingen, naar mate de tijd verstreek en ik dichter bij mijn examen tijd kwam hoe erger het werd.. Mijn vorige 2 examens daar ben ik in 1 keer voor geslaagd en had ik ook zenuwen maar niet zo erg als vorige week. Ik moet dus volgende week weer examen afleggen, en als ik er alleen al aan denk heb ik weer zo'n apart gevoel.. Ik dacht eraan om naar de huisarts te gaan hiervoor maar misschien hebben jullie wel tips, adviezen of iets wat mij helpt om die zenuwen in bedwang te houden.
Huisarts is een goed idee. Daar zijn therapiën voor. Aangeven op school (of waar het dan ook is) is ook een idee. Er zijn ook speciale programma's voor mensen met faalangst, want daar komt het wel een beetje op neer, toch?
Ja ik ga morgen even bellen met de huisarts. Maar wat kan ik nog meer doen binnen een week want dan heb ik weer examen?..
valdispert of passiflora helpen ook goed tegen pieken van zenuwen. Dit is korte termijn tijdelijk inderdaad eem cursus of via de huisarts voor langere termijn. succes met je volgende examen. komt vast goed
Vraag de huisarts om Propranolol. Wordt heel vaak gegeven bij examenstress. Misschien niet goed om meteen naar medicatie te grijpen, maar het werkt gegarandeerd.
Passiflora rustgevend werkt inderdaad goed. Hier wordt je ook niet suf van, dus krijg je geen last van concentratieproblemen. Propranolol is op zich ook wel een goed middel, omdat het je hartslag verlaagt, waardoor je rustig blijft. Wel raadzaam om hiervan een pilletje van te voren uit te proberen, want naast je hartslag verlaagt dit ook je bloeddruk. Aangezien ikzelf een lage bloeddruk heb, is voor mij een half pilletje al voldoende. Succes met je examen!
O ja, op de dag van je examen van tevoren geen koffie of cola drinken, want daar kun je dan juist opgejaagder van worden.
Ik moest van mijn rij instructrice een banaan eten van tevoren. Dat schijnt goed te zijn tegen de zenuwen. Je kan het ook googlen dat het schijnt te helpen. Niet dat alle zenuwen weg zijn, maar alle beetjes helpen.
Probeer te relativeren. Wat is het ergste dat kan gebeuren.. ? Dan zak je .. tja dat is heel vervelend, maar daar kom je ook wel weer overheen. Er zijn belangrijkere dingen in het leven. Ontspanningsoefeningen helpen vaak ook. Kan je via google vast wel een paar vinden. Of download een mindfulness - app en probeer daar wat ontspanningsoefeningen mee te doen. Verder is het vooral belangrijk dat je iets doet waarvan je zelf geloof dat het het wel eens zou kunnen werken
Misschien helpt het je ook om wat dieper te kijken naar waarom je zenuwachtig bent. Komt het door je gedachtes over het examen of komt het meer uit je lichaam? Staat er veel op het spel?
Ik denk dat het de gedachtes zijn over mijn examen waardoor mijn lichaam in een zenuwpees veranderd en ik dus ook ga stressen. Ik wil gewoon zo relaxed mogelijk zijn..geen hoofdpijn, geen hartkloppingen en geen zenuwen. Nee er staat niet veel op het spel behalve dat ik eind december, uiterst de eerste week van januari alles MOET hebben gehaald.