geen urine onderzoek?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door odet, 1 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. odet

    odet Niet meer actief

    ik heb even een vraagje,

    een vriendin van mij is zwanger, zij is 20 weken en ik 10.
    zij moet bij elke afspraak met de vk urine meebrengen en dat wordt na gekeken.
    tegen mij hebben ze hier niks over gezegt, ze hebben er zelfs niet eens na gevraagt.

    hoe zit dat nou?
    moet dat wel of niet?
    en waar voor is het?
     
  2. Butterfly

    Butterfly Bekend lid

    13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi,

    Ze onderzoeken je urine op eiwitten en suikers.
    Ik heb tot mijn 31ste week 2x urine mee moeten nemen (eerste keer 13de week) en vanaf week 36 elke week.
    Je kunt het aan je vk vragen met je volgende afspraak.

    Gr,
    Danielle
     
  3. berna1981

    berna1981 VIP lid

    10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    ik hoef het pas vanaf de 20ste week
     
  4. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    ik heb nog nooit urine in hoeven leveren hoor, wel heb ik al 2 x bloed moeten laten prikken op suiker en ijzer. ik vind dit nogal een gedoe maar goed mijn verloskundige doet het zo
     
  5. Grassprietje

    Grassprietje Fanatiek lid

    3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    heb het nog nooit meegemaakt hoor :)
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    same here.

    eerste keer 4 buisjes bloed mogen afstaan.
    (standaard bleodonderzoek of je geen enge ziektes etc hebt)
    vervolgens ergens rond 20 weken nog een keer bloed mogen afstaan om te checken hoe het zat me tmijn ijzergehalte
    (toch minstens 3 druppels ofzo.. )
    dat doen ze kennelijk normaal bij 24 weken.. maar ik voelde me niet zo lekker dus hebben ze dat 1 afspraak eerder gedaan.
    (niet onterecht.. want nu voel ik me weer top)

    verder word enkel elke week mn bloeddruk gemeten.
    en zolang ik me prima voel... heb ik nog geen bloed hoeven afstaan.
    en urine nog nooit.

    zag wel dat in de brief van de nieuwe vk wel om urine werd gevraagd.
    maar dat was zo'n typische eerste afspraakbrief.. dus vermoed dat die niet helemaal 100% op mij van toepassing is.

    willen ze dat alsnog.. ik moet 600 keer per dag naar het toilet.. dus met een glas water moet ik er daar dan ook nog wel uitkomen *grin*
     
  7. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik heb nog niet één keer urine hoeven inleveren bij de vk. ben wel nog bij de ha geweest voor testen op blaasontsteking, maar dat was goed (alhoewel dat niet zo voelt :(), maar verder nog nooit :(
     
  8. Oopsie

    Oopsie Actief lid

    23 feb 2007
    112
    0
    0
    Spijkenisse
    Ik lever standaard iedere controle urine in. Die ze dan checkt op eiwitten. Ik ben een keertje vergeten en dat was niet zo erg zei ze.. de volgende keer dan wel weer meebrengen.
    Ook weer 1x in de 4-5 bezoeken het ijzergehalte geprikt. En bij de eerste afspraak is wat bloed afgenomen om te laten onderzoeken op de bloedgroep en andere bijzonderheden.

    Raar dat dit zo wisselt per verloskundige.
     
  9. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    hmm ook de nieuwe vk prikt geen bloed voor ijzer als je je goed voelt bleek gister.

    alsin.. ze vroeg hoe lang het geleden was.. en toen ik zei ergens rond 20 weken...
    vroeg ze hoe ik me nu voelde... en op de reactie dat ik me prima voelde was alles goed

    ze vroeg ook hoe ik me voelde toen ik dat ijzergebrek had.. en hoe ik me nu voelde.. nahja das nogal duidelijk een verschil *grin*
    (toen moe, duizelig, hartkloppingen en kortademig.. nu wel af en toe moe.. maar dat gaat weg als ik slaap :) en als je ijzertekort hebt ga je eerder in winterslaap dan dat het overgaat )
     
  10. Zotje

    Zotje Actief lid

    30 mei 2006
    125
    0
    0
    ik heb voor een paar weken terug mijn eerste afspraak gemaakt bij de vk en toen zei ze dat ik geen urine mee hoefde te nemen. Want dat ze dat nu alleen nog onderzoeken als ze denken dat het nodig is. Terwijl bij de 1e moest ik geloof ik 3x meenemen.Dus weet niet preries waarom het veranderd is maar het kan kloppen dat je geen urine mee hoeft te nemen
     
  11. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg

    ik heb dus ook dat standaard onderzoek gehad (4 buisjes) maar met 20 wk weer 2 buisjes en nu gister weer 2 buisjes om me ijzer en suiker te meten. vind het wel veel bloed als ik lees dat ze bij jou gewoon 3 druppels gebruiken. ik moet er ook voor naar het ziekenhuis drm zeg ik ook wat een gedoe. vind het wel raar dat het bij jullie zo makelijk gaat. verder wordt er ook bij mijn me bloedruk gemeten (120/60) en dat was het wordt niet eens gewogen
     
  12. Oopsie

    Oopsie Actief lid

    23 feb 2007
    112
    0
    0
    Spijkenisse
    Wat ze standaard bij mij dus bij IEDER bezoek doen is:
    - urine check op eiwitten (niet op blaasontsteking, dat kunnen ze daar niet)
    - bloeddruk
    - hartje luisteren
    - buik voelen
    - wegen

    Een keer in de 4-5 bezoeken wordt er een beetje bloed in de vinger geprikt om te controleren op de ijzerwaarde.

    Op de afsprakenkaart die ik heb worden ook altijd de waardes van het gewicht, de bloeddruk en ijzer opgeschreven.
     
  13. Mist

    Mist Fanatiek lid

    18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Jee nee hoor, hier alleen in het begin 1 keer urine mee moeten nemen. Daarna heb ik inderdaad nog een keer een vingerprikje voor ijzer en suiker gehad en that's it volgens mij ;)
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @lovewinnie: bij zowel mijn oude als nieuwe vk.. staat gewoon een klein apparaatje waar ze een plaatje met wat bloeddruppels in stoppen

    dat maakt even wat geluid.. en daarna weten ze de uitslag meteen.

    misschien dat die van jou dat apparaatje niet heeft.. ik weet het ook niet.

    mijn suiker is volgens mij uberhaupt niet opgemeten trouwens.. kan het me in ieder geval na die aller eerste afspraak niet herinneren.

    en gewicht was bij vorige vk op vrijwillige basis
    en nu "verplicht"
    maarja.. vind het wat loos gezien je gewicht gedurende dag schommelt.. en ik bovendien gekleed incl. schoenen op de weegschaal moet :)
    dan ben ej standaard swinters zwaarder dan zomers zegmaar....

    vervelend als je er steeds voor naar het ziekenhuis moet hoor.
    zit bij mij gelukkig om de hoek
    maar waar ik vroeger woonde was je zeker met ov al gauw 2/3 uur kwijt voor een zh-bezoekje
    dik een uur om er te komen.. en zelfde om thuis te komen
    en tja.. dan moet je ook nog even wachten.. je daadwerkelijke afspraak.. etc
     
  15. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    het ziekenhuis is hier maar z'n 15 min vandaan maar het wachten daar pfff dat kan wel 2 uur duren. ik snap niet dat de praktijk niet gewoon z'n vingerprik ding aanschaft zal toch veel gemakelijker zijn. kan me voorstellen dat niet iedere vrouw in staat is om elke x naar het ziekenhuis te gaan toch als je veel klachten hebt.
     
  16. sab85

    sab85 VIP lid

    24 mei 2007
    9.434
    0
    0
    hier even een domme vraag van mij,

    heb volgende week mijn intake bij de vk, en moet ook urine meenemen,

    maar vergeten te vragen, moet dat ochtend urine zijn?

    en waar haal ik zon flesje/potje om dat in te doen.....

    liefs sab
     
  17. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    z'n flesje/potje kun je halen bij de apotheek en kost iets van 25/50 cent. volgens mijn hoeft het geen ochtendurine te zijn anders had ze dit vast wel duidelijk gemaakt.
     
  18. Grassprietje

    Grassprietje Fanatiek lid

    3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Of anders een potje van hak leeg gooien en daar in plassen, zo doe ik het steeds wanneer er weer een blaasontsteking opkomt... :D
     
  19. odet

    odet Niet meer actief

    sorry voor mijn late reactie, ik ben nogal moe geweest de afgelopen tijd.

    het is me wel duidelijk dat heter op elke vk praktijk anders aan toe gaat zeg.

    wat ik me wel afvraag,
    als ik veel snoep de ene dag, dan ben ik de volgende dag bekaf.
    zou dat zwangerschapssuiker kunnen zijn?
    bij mij is niet geprikt op suiker en ijzer.
     
  20. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    van suiker krijg je gewoon tijdelijk een kick vandaar dat het ook zo verslavend is het kan dus zijn dat je je zondr zuiker wat slapper voelt.. je hebt dan niet meteen suiker hoor. zwangerschapssuiker kun je herkenen aan veel dorst hebben en extreem veel plassen. als het goed is krijg je bij de eerste controle een brief mee met om bloed te laten prikken en hierbij pakken ze meteen ijzer en suiker mee. meestal begint zwangerschapssuiker ook later in de zwangerschap als ik het goed heb maar dit laatste wete ik echter niet zeker.
     

Deel Deze Pagina