minstens 10 Steve Jobs/iPad scholen in augustus van start

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 8 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

O4NT – ONDERWIJS VOOR EEN NIEUWE TIJD

Na de zomer zullen zeker tien scholen overgaan op het concept O4NT waar Maurice de Hond é jaar geleden het startschot voor gaf. Kenmerkend voor deze school is de inzet van de iPad volgens het principe elk kind een eigen apparaat. Daardoor is de aanwezigheid op school niet meer de hele dag nodig; de school zit deels in de iPad en die gaat mee naar huis en op reis. Ook is een vast lokaal en een eigen leerkracht niet meer aan de orde. De school is bovendien niet meer gebonden aan de schoolvakanties. Opvang en school lopen vloeiend in elkaar over: het gebouw is tussen half acht en half zeven open.

Bijna elk kind op tablet

Via Peil.nl is uitgezocht hoe het staat met de penetratie van de iPad in gezinnen met jonge kinderen. Vier van de tien kinderen tussen vier en twaalf zijn regelmatig aan de slag op tablet of smartphone. Dat is een aanmerkelijke stijging ten opzichte van 2012. Gaat het in dit tempo door, dan is binnen drie jaar driekwart van de kinderen thuis op tablet of smartphone aan het werk. Een derde van de ouders bij wie kinderen thuis op een iPhone of tablet bezig zijn, geeft aan een school volgens het O4NT-concept te prefereren. Hieruit volgt dat scholen het zich niet meer al te lang kunnen veroorloven te blijven vertrouwen op boek en schriftje. Zeker tien scholen zullen in augustus omschakelen naar O4NT. In Sneek en Breda zal een Steve JobsSchool van start gaan in de meest zuivere vorm. In de gemeenten Almere, Amstelveen, Amsterdam, Bernisse en Emmen voeren scholen componenten van O4NT geleidelijk in. In elk geval krijgt elk kind op deze scholen de beschikking over een eigen iPad, dragen ouders bij aan de community die de school is en wordt op school behalve aan de kerndoelen ook gewerkt aan de vaardigheden die in deze eeuw nodig zijn: onder andere innovatie, creativiteit, flexibiliteit en teamwerken.

Supporters
    Meer dan vierhonderd mensen hebben actief geholpen bij de uitwerking van het manifest van O4NT tot het schoolmodel van deze nieuwe school. Zij en bedrijven zoals Vodafone en Seats2Meet zijn supporter van O4NT. Door de financië bijdragen van bedrijven als Vodafone is er geld beschikbaar voor ouders die de draagkracht missen om de iPad voor hun kinderen te betalen. Behalve met de tien scholen die al komend schooljaar ‘om’ gaan, heeft O4NT ook veelbelovende gesprekken met schoolbesturen overal in het land; naar verwachting is er in augustus 2014 voor veel meer kinderen een O4NT-school op fietsafstand. Maurice de Hond: ‘Ik heb het gevoel dat er een kantelpunt bereikt is. Het onderwijsveld begint nu ook te beseffen dat je niet nog tien jaar op de oude voet door kan gaan. Ken Robinson heeft het mooi verwoord: ‘School moet zichzelf niet langer beschouwen als een graansilo en het kind als een passerende vrachtauto die gevuld moet worden, maar het kind als een raket zien, zichzelf als lanceerinstallatie. De school helpt de ontsteking te vinden.’ Wij merken nu overal dat het onderwijsveld toe is aan die omslag in het denken.’

Hier is het fragment terug te zien uit het RTL nieuws van gisteren over dit concept

Uitzending gemist | RTL Nieuws - 19:30 uur, 'Steve Jobs-scholen' starten na de zomer op RTL 4

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vind het niks, maar goed. .thats me.

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

ik ook niet..

vooral niet voor kinderen die extra motivatie nodig hebben en behoefte hebben aan klassikale lessen ipv zelfstandig studeren.. vooral voor kleuters/onderbouw..geen lokaal, geen eigen leraar, eigen vakanties indelen ;)

vind het vooral raar dat je zo ongeveer je tijd in mag delen hoe je wil, school is tot 19.30 open, en je ipad mee naar huis neemt en dan daar op studeert en tijdens de vakanties.. denk dat er veel ipad's stranden of ineens ''kwijt'' zijn :p

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Kan ik ook ergens vinden welke scholen mee gaan doen?

5. muis26

muis26 Fanatiek lid

gaaf man :) ik vind het wel wat.... die dingen worden toch DE toekomst...

vroeger zeiden ze ook tegen mijn broer dat ie teveel achter de computer zit. die dingen waren toen net in opmars....(internet enzo dan)

maar nu verdient ie er goud geld mee, omdat ie er ALLES mee kan ...

de overgang van inktpen naar balpen was vastttt ook veel opheft over..

ach en zo ontwikkelt alles door .. ik vind het mooi om te zien :)

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ja hier ook zo'n broer :D

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja maar ondertussen zit iedereen in z'n eigen wereld, komt er van echt sociale contacten amper nog wat terecht..

Ik vind een ipad heel leuk voor de kinderen, maar zulke scholen vind ik echt een ondergang voor de mensheid.

Het moet allemaal zo individueel mogelijk tegenwoordig, en daar ben ik niet blij mee.

8. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik hoop (en verwacht) dat ook op deze scholen tijd en aandacht is voor samenwerken, overleggen, sociale interactie et cetera. Al is het maar omdat ze toch ook zullen moeten gymmen. ;) Als je het goed aanpakt, hoeft het individuele lesprogramma heus niet te betekenen dat die kinderen straks allemaal individualistische egootjes zijn hoor.
    En er zal altijd een mens nodig zijn die dingen uitlegt en de kinderen coacht.

Dat kinderen lesstof op hun eigen niveau aangeboden krijgen, is natuurlijk juist wel goed. Je zult maar niet binnen de vaste drie niveaugoepen per klas passen. Dan heb je op veel scholen toch nog steeds pech hoor.

Deel Deze Pagina