Hoi dames, Als sinds het begin van mijn zwangerschap heb ik 1 naam voor een jongen in mijn hoofd.. deze krijg ik er niet uit en vind niks anders mooi.. maar het is wel een van de populairste namen.. Vind ik dat een probleem? Leuk vind ik het niet als er nog 2 anderen in de klas hetzelfde heten, maar hoeveel jannen en pieten bestaan er niet.. Andere naam uitzoeken is een optie; maar jongensnaam vinden we zooooooooooo lastig! (Zo lastig dat hij zelfs geen 2e naam krijgt omdat we al niet uit de eerste komen) Wellicht hebben jullie nog voors of tegen betreft een populaire naam of hoe ervaren jullie het als je kindje een populaire naam heeft? (Mss laat dit topic mij nog meer twijfelen, maar zit al een tijdje te twijfelen of ik iets moet plaatsen ) Oja ik ben over 2 weken uitgerekend (kleinigheidje )
Wij gaan ook voor een van de meest populaire namen voor onze baby. Ook getwijfeld , om dezelfde redenen als jij, maar dit vinden wij gewoon de mooiste naam. In Nederland zijn in 2016 bijna 90.000 jongetjes geboren, en de populairste naam is nog geen 650 keer gegeven (2017 dan, te lui om uitgebreid te googlen). Dus dat is ongeveer 1 op de 140 kinderen. Zou dus niet bang zijn dat de hele klas opeens dezelfde naam heeft hoor....... Vroeger was er veel minder varieteit in het aantal namen dus toen was het wel veel meer zo dat veel kinderen dezelfde naam hebben.
Mijn advies: niet wisselen van naam. Ter illustratie, Emma is een populaire naam, maar slechts 0,78% van de kinderen heeft deze naam gekregen. Stel op een school van 400 kinderen, dan zouden er op heel de school maar 3 kindjes Emma heten. Vroeger zaten er in elk leerjaar wel 2 Pieten en 3 Jannen enz. Dus een populaire naam is tegenwoordig helemaal niet zo populair meer als vroeger. Zelf heb ik een best populaire naam (zoiets als Lotte) en nooit last van gehad als ik met een andere Lotte in de klas zat. Oja, soms loopt het ook allemaal onverwachts met populaire of minder populaire namen. Zitten er op een school bijv. 3 Tobiassen en maar 1 Daan. Je kunt het ooit raar treffen. Succes meid!
Ik zou het ook gewoon doen denk ik. Er zijn ook veel andere minder populaire namen in opkomst waarvan misschien wel meerdere in 1 klas zitten. Denk aan Lauren en Vieve etc... prachtige namen maar komen steeds vaker voor en minder populair dan Sophie of Anne maar wel van deze tijd zegmaar. Ik zat vroeger op de basisschool in de klas met 2x Dennis, 2x Marijn (meisje en jongen), 2x Jeroen en in mn sportteam met 3 Claudia's
Welke naam is het of wil je dat niet delen? . Ik weet van mijn broertje dat hij het nooit leuk gevonden heeft om een populaire naam te hebben (is nu nog een top 10 naam) ikzelf en mijn andere broertje hebben een minder voorkomende naam en hebben onze eigen naam wel altijd leuk gevonden. Mijn broertje met populaire naam zat inderdaad in de klas met twee naamgenoten en was altijd op zoek naar een eigen identiteit. Bij hem kregen ze bijnamen op basis van hun uiterlijk om ze uit elkaar te houden (de lange, dikke etc.). Als het echt de enige naam is die je leuk vind snap ik wel dat je die naam alsnog geeft, misschien die naam als 2e naam? Weet niet of je wat aan dit verhaal hebt succes met je keuze en de laatste loodjes!
Onze oudste heeft een top 10 naam en ja een jaar na haar werd er achter ons een meisje geboren met dezelfde naam maar verder hoor ik haar naam hier in de omgeving vrij weinig. Onze jongste heeft een naam die vorig jaar op nr 85 stond. Wordt er een half jaar later op mijn werk nog een meisje geboren die deze naam krijgt, kom ik erachter dat een collega een dochtertje heeft met dezelfde naam (jaar eerder geboren) en deze week zie ik dat een kennisje haar dochter ook zo heeft genoemd. Wat ik hiermee wil zeggen, garanties heb je nooit en geef een naam die je mooi vindt! Mocht je echt teveel twijfelen je kan nog per provincie kijken wat de regionale top 10 is en ook ergens Online (voornamendatabank) de verspreiding in Nederland bekijken.
@Marre1985 , @Narcisje @Stringetje tnx voor jullie reactie! Zoals jullie het uitleggen had ik het nog niet berekend. En valt het indd best mee. Aan de andere kant, je kunt ook een bijzondere naam hebben en heel toevallig iemand treffen die okk net díe naam heeft. @Libra89 jou punt snap ik ook! En laten we zeggen dat het om de nr 1 gaat Maar ik denk dat de bijnamen hoe dan ook verzonnen worden.. ik ben altijd en overal de kleinste geweest en wordt daarom altijd steevast kleine door iedereen genoemd. Mijn gevoel zegt; gewoon doen want wij vinden het mooi en anderen staan er los van. Alle namenrijtjes bij langs geweest, topics gelezen met voorstellen. Maar komen maar geen andere opties tegen
Dit inderdaad. Mijn jongste zat vorig jaar met 3 Hailey's in de klas, maar ik ken geen enkele Emma of Julia. Die cijfers staan niet meer in verhouding tot wat er in de klaslokalen zit, daarvoor is er gewoon te veel keuze mogelijk. Gewoon doen dus!
Onze oudste heeft de nummer 1 naam van 2015, maar ze heeft zowel op het kinderdagverblijf als op de peuterspeelzaal nog nooit bij een andere Emma in de klas gezeten. Ik weet niet of mijn naam vroeger populair was, maar op het MBO zaten er nog 2 meiden met die naam in mijn klas. Ik heb het zelf niet als vervelend ervaren.
Ik zou gewoon voor de naam gaan die jullie leuk vinden en niet veranderen omdat het toevallig een populaire naam is. De kans is niet heel erg groot dat er meerdere kindjes met die naam in de klas zitten of later in de vriendengroep. En ach, al is het wel zo. Dan hadden die ouders ook een goede smaak. Mijn oudste heeft ook een veel voorkomende naam. Maar hier op het kinderdagverblijf komt haar naam niet voor! -x- Mooiezomer
Ik heb zelf een populaire naam en een van mn beste vriendinnen heeft vrijwel dezelfde naam (1 letter verschil) en heb dit echt nooit als vervelend ervaren!
Onze oudste zoon heeft ook een top 10 naam, maar tot nu toe niemand in de omgeving met dezelfde naam. Mijn man heeft een naam die in de jaren 80 in de top 5 stond, maar heeft dat nooit als vervelend ervaren, ook al kennen we diverse mannen in onze omgeving met dezelfde naam. Als dit echt jullie naam is moet je er gewoon voor gaan, ongeacht populariteit.
Thx dames! Jullie stellen me eigenlijk een beetje gerust. Was bang dat ik een lading over me heen zou krijgen van; ik zou nooit voor een populaire naam gaan omdat.... Dan nog is het onze eigen keus, maar toch
Ik heb zelf een hele populaire naam. Uiteraard ken ik dus veel vrouwen met dezelfde naam maar ik ervaar dat niet als negatief. Onze ouders hadden gewoon een goede smaak
O ik ben zelf dus 1 van de weinige als ik het zo lees maar ik wil geen naam die in de überhaupt top 50 staat en liefst niet top 100. Maar als jij die naam helemaal leuk vind waarom niet?
Haha je bent vast niet de enige. En ik kan het me ook voorstellen. Wij hebben dan toevallig een Emma, maar onze andere meiden hebben namen die nog niet in de top 200 staan. Ik vond zelf Liv ook een hele mooie naam, maar mijn man helaas niet
Onze jongensnaam is ook een top 10 naam. Had dat liever niet gehad natuurlijk, maar ook wij kunnen geen andere naam vinden die we mooier vinden. Als jullie die naam mooi vinden zou ik die gewoon doen dus!
Voor mij weegt het wel mee in de keuze, maar dat komt voornamelijk doordat mijn oudste een unieke naam heeft en de tweede een naam die maar een paar keer gegeven is. Als jullie de naam mooi vinden, zou ik er zeker voor gaan. Dit is een prima moment om je minder aan te gaan trekken van wat anderen ervan zullen vinden.
Oh onze zoontjes hebben beide een top 20 naam. En beide leuke reacties op en beide nog niemand met dezelfde naam op de opvang. Als dat de naam is gewoon doen hoor!! Ik heb zelf ook een populaire jaren 80 naam en zit zelfs in een team met een collega met dezelfde naam. Nooit storend gevonden hoor!