Stadsverwarming

Discussie in 'De lounge' gestart door HooyoShimbir, 25 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Wij willen verhuizen naar ypenburg, nu heb je daar alleen stadsverwarming. Nu heb ik niet zoveel verstand van die dingen. Kan iemand mij vertellen wat dat inhoud, wat is het verschil met gewone gas / elektro van de maatschappijen?

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.912
    113
    Vrouw
    Ik heb er ook niet zoveel verstand van, alleen van hoe het bij ons werkt:
    Wij hebben dus geen gas in onze woning, 'warmte' wordt centraal geleverd voor onze hele wijk. De leverancier heeft het alleenrecht, we kunnen dus niet switchen van leverancier. Dit vind ik wel nadelig, omdat de leverancier zo kan doen wat ie wil...
    Verder merk ik eigenlijk geen verschil met wanneer je gewoon gas geleverd krijgt. Elektra is hetzelfde als in elk ander huis.

3. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Dit idd. En je schijnt ook meer te betalen. Wij betalen €170 voor een flat van 70m2 en gebruiken alleen de verwarming in de woonkamer. Niet om gierigheid maar de rest is gewoon niet nodig (slaapkamers en keuken).
    Terwijl anderen grotere huizen hebben en veel minder betalen. Ik snap ook echt niet hoe het kan dat wij zoveel betalen want zo achterlijk stoken we ook niet.
    En we hebben geen thermostaat maar moeten elke verwarming apart aandraaien met een knop die eraan zit. Vind ik wel vervelend omdat je dus niet een algemene temperatuur kan instellen.

4. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Bij stadsverwarming heb je voor de warmte geen mogelijkheid om over te stappen daar ben je afhankelijk van de grote maatschappij die daar de monopoly positie op heeft. Daarbij Is het stukken duurder je betaald per gj daar moet je dan voor kijken op de site van de leverancier. de tarieven liggen heel hoog.

Net als wat gezegd Is je betaald veel meer als voor een woning met eigen verwarmingsbron

5. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik weet niet of het nog steeds zo is maar "vroeger" kon ik de verwarming 's morgens vroeg niet aan doen,hij bleef dan gewoon lauw (antivriesstand).Ik vond dat echt waardeloos!Ik hou er echt niet van dat er voor mij bepaald word wanneer ik de verwarming aan kan zetten,als ik het midden in de nacht koud heb wil ik warm kunnen worden...

6. Banana

Banana Fanatiek lid

29 jun 2014
    2.045
    621
    113
    Wij hebben ook stadsverwarming. De verwarming zit bij nuon, en je kan inderdaad niet switchen. Maar elektra hebben we ergens anders. Scheelt toch weer een beetje.
    Je hebt geen cv ketel en je kan geen gasfornuis nemen. Dus inductie oid.
    Wij hebben beneden gewoon een thermostaat om de verwarming te regelen. Boven moeten we wel alle radiatoren in de slaapkamers aandraaien. Wij betalen alleen voor verwarming 110 per maand. Hebben we zelf wat hoger gezet. Advies van nuon was 90. Ons huis is 150 m2

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Moet je nagaan dat wij voor een huis voor dezelfde afmetingen voor gas en licht 98 euro per maand betalen.

8. jaleisha28

jaleisha28 Fanatiek lid

29 sep 2014
    1.949
    56
    48
    Zaandam
    ik kan je 1 ding vertellen, stadswarmte is absoluut niet een winstproduct voor de leveranciers..
    Het klopt dat je er niet voor kunt switchen, maar op basis van alleen je voorschotnota te vermelden heb je dus geen info.
    Wie weet zijn jou meterstanden geschat? Of de afgelopen jaren.. En krijg je nu na een tijd een afrekening met een juiste meterstand. Of hebben de vorige bewoners veel gebruikt.
    Er zijn teveel verschillende factoren dat je kunt zeggen wij betalen 170 per maand, want het is een voorschot, achteraf zie je wat je hebt verbruikt en betaalt, mits je jaarlijks netjes je standen doorgeeft.
    Je maandelijkse voorschotnota kun je gewoon niet vergelijken.
    Wie weet betaal jij straks 400 bij en krijg ik er weer 400 terug..

Ik ben zelf tevreden met het product, mijn rekening was niet hoger dan die ik nu heb in mijn woning met gas.

Stadsverwarming vervangt enkel gas overigens.

Ik zou zeggen google is je beste vriend, die kan je alles vertellen over hoe dat precies werkt en opgevangen wordt haha.
    Maar ik zou me niet laten afschrikken op een ander zijn situatie die absoluut niet te vergelijken is.

9. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Bedankt voor alle antwoorden, t is me al iets duidelijker. Wij zitten ni bij eneco en het word daar ook eneco. Idd geen gas mogelijk hadden we begrepen. We betalen nu voor een oud tochtig flatje al 150 eu dus veel duurder zal t niet worden (hoop ik).

10. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.703
    2.382
    113
    Dit kan wel hoor. Je hebt thermostaten die je kunt combineren met stadsverwarming. Wij hebben echter gekozen voor programmeerbare thermostaatknoppen op de belangrijkste radiatoren. De twee hoofdradiatoren in de woonkamer hebben zo'n knop en zijn aan elkaar gekoppeld. Je kunt elke dag afzonderlijk programmeren. En de radiator op de badkamer heeft er ook een met weer een ander programma. Er zit ook nog een app bij waarmee je de verwarming op afstand kunt aanzetten. Dit is echt ideaal, naar onze mening nog idealer dan 1 centrale thermostaat.

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik werk voor een hele grote energie maatschappij en zeker Is dat stadswarmte heel erg duur Is ten opzichte van een eigen verwarmingsbron.

Mijn netto voorschot bedrag Is al 4 jaar 98 euro hier kom ik altijd mee uit en meestal krijg in dan nog terug.

Juist het gas Is nu extreem goedkoop alleen met stadswarmte ben je niet in de gelegenheid te onderhandelen. Ik betaal per kuub gas all in momenteel 0,44264 en voor het electra all in 0,1745 in het hoog tarief en 0,16294 in het laag tarief dit hebt ik gelijk 5 jaar vast gezet. Puur omdat je kunt handelen. Over stroom valt weinig te handelen omdat deze leveringtarieven al heel erg laag liggen. En dus zul je met stadswarmte altijd duurder uit zijn als met een eigen warmtebron

12. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.912
    113
    Vrouw
    Ik vind het trouwens het koken op inductie geweldig! Zou echt niet meer terug willen naar gas.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    per maand? :$
    ik betaal 80 euro per maand. gas EN electra.....

14. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Wij hadden dit in het oude huis (stadsverwarming) ook. Je kan een soort apparaatje met een soort regelbare klep tussen je aanvoerbuis warmte laten plaatsen. Hierdoor kan je een klokthermostaat plaatsen. Ik google zo even hoe het heet. Maar het is zeer zeker mogelijk.

Edit: dit moet je er tussen plaatsen.https://www.regelvisie.nl/pages/Woningen/zoneregeling/stadsverwarming/stadsverwarming.html let wel: niet elke klokthermostaat is ondanks dat apparaat geschikt voor stadsverwarming. Wij hadden een Honeywell en die ging goed. Even google-en op stadsverwarming klokthermostaat.

15. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Wij hebben dus stadsverwarming gehad en wij vonden het alleen vervelend dat wij niet van energiemaatschappij voor de warmte konden switchen. Koken kan niet op gas, er is geen gas. Wij waren wel wat meer dan nu kwijt in het nieuwe huis met gas, maar niet heel schrikbarend. Hadden wel een kleiner huis dat slechter geïsoleerd was.

16. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik heb stadsverwarming via de sociale woningbouw.
    Ik betaal 50 euro voor de verwarming o.i.d. per maand? (werk wel veel, en staat niet vaak aan)
    Daarnaast 25 euro voor elektra (incl electriciteit voor boiler die o.a. douchewater verwarmt) en klein beetje gas (alleen kookgas)
    en dan nog paar euro water. Ik vind het dus niet zo heel duur, gas-water-licht 90 euro totaal, mijn appartement is 75 m2.

Ik geloof wel dat stadsverwarming waarschijnlijk gemiddeld duurder is, maar het hoeft niet zo duur te zijn als meteen 170 euro/maand.

Als je echt graag in Ypenburg wil wonen zou ik je er niet door laten weerhouden, paar tientjes extra misschien in de maand.
    En vraag anders even aan je toekomstige buren daar wat zij hebben gedaan met een mogelijke thermostaat.

Deel Deze Pagina