hoi hoi, mijn situatie is als volgt: heb een relatie, hij heeft 1 kind(uitwonend) ik heb 2 kinderen...we wonen allebei in ons eigen huis... ik heb wwb uitkering en ben waarschijnlijk zwanger.. hij verdient net boven het minimum dus als ik bij hem intrek, krijg ik niks meer... mijn vraag is of er dan alsnog evt. een soort bijstand aan te vragen is... ik weet wel dat mijn vriend dan iets aan kortingen krijgt via belasting maar dat zal niet veel zijn... hij zou dan in totaal voor 6 personen moeten zorgdragen van het weinige geld wat hij overhoudt. dat klopt toch niet? ik hoop dat er antwoorden zijn....
tja, ieder ander die niet werkt en de partner wel en samen een huishouden voert krijgt ook niets van de gemeente?, dus ik snap het verschil niet zo waarom je alsnog een extra bijstand zou verwachten? Je kunt je wel laten informeren over toeslagen die jullie kunenn aanvragen, heffingskorting en bijvoorbeeld een nieuwe draagkrachtbepaling voor evt alimentatieverplichtingen van hem?
ik denk en om eerlijk te zijn hoop ik ook dat je geen recht hebt op een evenuteele aan vulling van uit de gemeente of uwv zou dit erg oneerlijk vinden als je wel je uitkering wilt behouden zou je alleen moeten blijven wonen dus ook niet stiekem samen wonen en zo je uitkering behouden wij mensen die getrouwd zijn en moeder kiest om thuis te blijven krijgt ook geen aanvullen van gemeente of uwv wij moeten het ook gewoon doen van 1 inkomen met toeslagen van de belasting.
Misschien zijn er nog wel iets van toeslagen, maar ik denk eigenlijk dat je gewoon werk zult moeten zoeken als je meer inkomsten wilt/nodig hebt. Informeer bij de gemeente en de belastingdienst, dan krijg je het plaatje waarschijnlijk wel aardig in beeld.
bedankt voor alle reacties... maar het probleem is dat ik geen werk kan zoeken zelf omdat ik reuma en artrose heb. zit nu in de wsw op de wachtlijst maar daar wordt giga op bezuinigd dus is dat ook onzeker...ik heb begeleidend en aangepast werk nodig dus zal niet zelf een baan kunnen zoeken..
als je een wsw verklaring hebt zul je waarscheindelijk je uitkering behouden tot je een wsw werkplek hebt gekregen. overleg het eens met je arbeids-consultent.
Hoi Ik heb zelf bij een sociale dienst gewerkt en werk nu bij een WSW bedrijf. ER zijn geen mogelijkheden om vanuit de Wwb een aanvulling te krijgen als jullie gezinsinkomen gelijk aan of hoger is dan de bijstandsnorm voor gehuwden. Indien je vriend net boven bijstandsniveau zit, zou je wel kunnen informeren of bijzondere kosten, bijvoorbeeld eigen bijdrage voor medicatie o.i.d. deels worden vergoed. Heb je ooit al eens overwogen om een wajong uitkering aan te vragen? Als je klachten zich in je jeugd hebben ontwikkeld, en je de afgelopen jaren niet structureel hebt gewerkt, zou je dat nog eens kunnen overwegen. Dit is een uitkering die niet afhankelijk is van het inkomen van je vriend. succes ermee. groetjes, Nicole
nicole, bedankt voor je antwoord.. nee mijn ziekte is pas ong. 4 jaar geleden naar boven gekomen en toen had ik de wwb uitkering al...dus die blijft dan hoe dan ook onveranderd....we gaan nu na wat de toeslagen zijn en verder is het afwachten...harstikke bedankt voor de antwoorden. fijne zwangerschap nicole.