Eindelijk zwanger, maar zorgen on mijn werk

Discussion in 'Zwangerschap' started by endo3, Dec 19, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. endo3

endo3 Actief lid

May 7, 2014
    341
    48
    28
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of misschien weet wat ik nu moet doen.

Ik ben net 3 maandjes zwanger. Mijn werkgever kwam er al heel vroeg achter in het ziekenhuis. Doordat hij het al zo lang weet leek het me nu toch wel handig om eens voor de dagen te gaan zitten die ik straks wil gaan werken. Ik ben er bijna 7 jaar in dienst maar toch wil hij niet echt mee werken. Als ik dat tegen hem zeg dat hij dat niet wil en dat ik gewoon een oplossing wil zoeken zegt hij dat hij geen kind krijgt, dus niet zijn probleem. En hij zegt dat hij niks verplicht is. Dat is dan natuurlijk ook zo maar toch had ik verwacht na jaren van trouwe dienst dat hij het wel zou begrijpen. Zeker omdat hij er ook van op de hoogte was dat wij er heel wat voor hebben moeten doen. En nu is het dan eindelijk zover maar heb ik niet het gevoel dat ik er van kan genieten. Ik maak me constant zorgen over mijn werk en de toekomst die ik er heb. En tegelijkertijd voel ik me dan weer schuldig omdat ik weet dat stress niet echt gezond is voor het nog hele kleine baby'tje wat nu in mij groeit. Ik zal toch opvang of een gastouder moeten regelen maar hoe doe ik dat als ik niet eens weet of ik terug mag komen voor minder uur en op welke dagen ik ga werken. Kan iemand mij helpen?

2. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

Jun 28, 2014
    1,887
    1,011
    113
    Female
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik herken je stress wel! Ik werk in de kinderopvang. Bijna 8 jaar bij dezelfde organisatie.. En ja het gaat niet goed in de branch... 😢

Om een lang verhaal kort te maken weet ik niet eens of ik überhaupt terug kan komen op mijn locatie in mei... Nu heb ik een contract van 30 uur op vaste dagen maar door de onzekerheid is het goed mogelijk dat ik in de flexpool kom... Niet handig met een kindje en ik heb geen familie in de buurt wonen. Ik kan ook geen opvang regelen omdat mijn manager niks weet en niks wilt beloven!

Ik heb het geluk dat mijn man een goede baan heeft dus ik heb me een beetje erbij neergelegd... Ik zie het wel. Echte tips heb ik niet aangezien ik in dezelfde situatie zit. Als de kleine er is ga ik flink druk zetten en als het moet naar de vakbond... Maar tot die tijd is het me niet waard om me druk te maken.

Succes!

Vekl likes this.
  3. IJsthee

IJsthee Bekend lid

Feb 23, 2014
    711
    0
    0
    Voor jezelf bedenken hoeveel uur en welke dagen je wil werken. Een concreet voorstel doen aan je werkgever. Zakelijk bekijken, hij kan ja of nee zeggen, dan weet jij of je hier blijft werken of niet. Wellicht komt hij met een voor jou acceptabel tegenvoorstel.
    Vergeet niet dat het je werkgever is, hij kan er persoonlijk vast wel begrip voor hebben, maar hij heeft een organisatie te runnen en moet keuzes maken die in het belang van de organisatie zijn, of hij het je nou van harte gunt maakt dus niet uit, al voelt het voor jou dan waarschijnlijk wel anders.
    Heel veel succes en ik hoop dat je snel kan gaan genieten van je zws!

4. Drieka

Drieka Niet meer actief

Jammer dat je baas zo vervelend doet terwijl je daar al zo lang werkt!

Ik snap best dat het voor je baas niet echt een fijn idee is dat je strakjes minder wilt werken maar hij / zij kan wel begripvol zijn vind ik.

Zoals hierboven beschreven zou ik inderdaad opschrijven wat je zelf graag wilt, dus hoeveel en welke dagen je na je zwangerschap wilt werken en dat bij je baas neerleggen.

Aan de hand van zijn / haar reactie kan je dan beslissen wat je doet.

5. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,282
    1,443
    113
    Je kunt gewoon ouderschapsverlof opnemen voor de uren die je minder wilt gaan werken. Een werkgever is verplicht om het ouderschapsverlof toe te kennen. Je moet er echter wel samen uitkomen op welke wijze je het ouderschapsverlof wilt inzetten. Ik werkte voorheen 5 dagen en heb daarna 1 dag ouderschapsverlof per week opgenomen.

6. Upkedupke

Upkedupke Bekend lid

Oct 30, 2012
    611
    0
    16
    Limburg
    Je hebt recht om 1 x per 2 jaar een verzoek te doen om meer of minder uur te gaan werken. Je werkgever moet dat eigenlijk altijd accepteren, tenzij hij kan bewijzen dat het om zwaar wegende redenen (continuering bedrijf) niet mogelijk is. Dit zal de werkgever zelden hard kunnen maken.
    Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb advies ingewonnen bij de rechtsbijstand. Ook daar gaven ze dit aan.
    De werkgever wist donders goed dat hij geen keus had en heeft uiteindelijk mijn aanvraag toch maar goedgekeurd.

Dit is alles nog buiten het ouderschapsverlof om. Deze is hij ook verplicht om mogelijk te maken. De uren en duur zijn wel in overleg.

7. endo3

endo3 Actief lid

May 7, 2014
    341
    48
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor al jullie tips dames! Ik zal me er nog eens goed over buigen hoe of wat nu te doen. Want hij is inderdaad niks verplicht heb ik ook gelezen ergens.

@ ijsthee, ik ken m'n baas al een tijdje en ik weet dat hij er geen begrip voor heeft. De verstandhouding op het werk wordt er niet leuker op. Hij weet al een hele tijd dat ik 24 wil gaan werken ipv 40 en iedere keer als ik een voorstel wil maken over de dagen houdt hij de boot af en begint hij enorm bot te doen. Hij heeft bijvoorbeeld andere collega's gevraagd waarom zij mij feliciteerden toen ik het nieuws vertelde en over de kinderen van de andere collega's roept hij altijd dat het rotkinderen zijn waar je niks aan hebt want er is altijd wel wat volgens hem dat door de kinderen het werk belemmerd wordt. Ik snap heel goed dat hij een zaak te runnen heeft en dat het voor hem niet zo leuk is dat ik minder werken wil maar het kan ook op een normale manier. Om te zeggen dat er nooit sprake is geweest van een baby terwijl hij op de hoogte was van onze icsi behandelingen, en te schreeuwen dat hij niet de gene is die voor een kind gekozen heeft en dat wij nu een probleem hebben want wij zijn de gene die een kind krijgen dat is gewoon niet fair. En oh ja hij heeft zelfs gezegd dat hij mij al gewaarschuwd had nooit aan kinderen te beginnen. Hij houd het er gewoon bij dat hij pas over een half jaar weet hoe die het wil gaan doen. Helaas ik ben bang dat het betekent dat ik in mijn verlof op zoek zal moeten naar ander werk.

@elliepellie, we zitten dus helaas in hetzelfde schuitje. Wat naar ook voor jou zeg. Zeker nu je al 36 weken heen bent en nu natuurlijk met zwangerschapsverlof gaat. Bah...

Nogmaals dames bedankt voor jullie reacties en tips!

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Laat je jezelf eerst eens goed voorlichten door vakbond, juridisch loket of rechtsbijstandsverzekering over je rechten en je plichten. Ik begrijp dat je meerdere collega´s hebt... zijn jullie met meer dan 10 werknemers in totaal dan valt je werkgever niet onder de uitzonderingsregels. daarnaast is je werkgever ook verplicht om binnen een redelijke termijn te reageren op je SCHRIFTELIJKE verzoek

Je hebt ten eerste de mogelijkheid om ouderschapsverlof aan te vragen en ten tweede heb je recht op Aanpassing van je arbeidsduur... al zou ik eerst OV aanvragen en pas daarna op termijn evt je contract aan te passen.

Houd het zakelijk en probeer zijn rotopmerkingen naast je neer te leggen. Inderdaad is het niet zijn keuze dat jullie een kindje krijgen, maar het getuigt niet van goed werkgeverschap dat hij er zo over foetert en om die redenen maar niet op je verzoeken in gaat.

9. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

Aug 1, 2013
    1,735
    10
    38
    Volgens mij heb je ook wettelijk recht op ouderschapsverlof van 50%. Dat mag een werkgever niet weigeren. Dan zou je op 20 uur uitkomen. Vaak wordt er een andere regeling getroffen, maar daar moeten beide partijen akkoord mee zijn. Succes!

10. Esvre

Esvre Actief lid

Dec 28, 2011
    252
    1
    18
    NULL
    NULL
    Google eens op 'wet aanpassing arbeidsduur' en je zult merken dat je meer rechten hebt dan je denkt! (Zoals iemand al eerder zei)

11. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Je mag trouwens vanaf 1 januari ieder jaar je contacturen verminderen ipv 1x per 2 jaar. 16 december is er een nieuw wetsvoorstel aangenomen en deze gaat 1 januari in.
    Wel vervelend dat je baas zo moeilijk doet en onbegripvol is. Heel veel succes. En regel alles schriftelijk. Mocht jouw baas problemen proberen te maken, dan kun jij aantonen dat je juist gehandeld hebt en in je recht staat.

12. mar77

mar77 Bekend lid

Oct 10, 2010
    534
    129
    43
    Vervelend dat je baas zoveel problemen maakt.
    Jer hebt inderdaad recht op ouderschapsverlof. Ik ben toen van 36 naar 24 uur gegaan dmv ouderschapsverlof en dat kon voor anderhalf jaar. Daarna mijn contract omgezet.

Verder is met opvang een heleboel mogelijk hoor. Ik werk flexibele dagen en heb daar gewoon een gastouder voor.

13. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Leg je probleem ook eens voor bij deel UWV hier!

Wat een ongelofelijke zak is jouw baas! Lijkt een kinderhater als hij zo over kinderen van een collega praat....

14. Springday

Springday Fanatiek lid

May 20, 2014
    1,409
    0
    36
    Volgens mij mag je werkgever het niet weigeren als jij na het krijgen van een kind minder wil gaan werken. Je kunt ook je ouderschapsverlof uren inzetten.

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Tenzij het bedrijf minder dan 10 werknemers heeft.... dan vallen ze onder de uitzonderingsregels en gelden er andere voorwaarden. Werkgever mag normaliter de standaard OV (50% per week opnemen) niet weigeren, de rest is altijd in overleg.

Share This Page