Weet niet wat ik moet kiezen: Peuterspeelzaal of 1 dag extra creche

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annetske, 9 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het nergens over een dergelijke achterstand.
    Zo te lezen naar ervaringen lijkt het in mijn ogen dan makkelijker.

2. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Ik lees veel dat een PSZ beter voorbereidt op de basisschool.
    Dat hoeft echt niet zo te zijn hoor.
    Mijn KDV werkt met een voorbereidende methode voor de basisschool. Met thema's, dagindelingen en ga maar door.

Zelf werk ik in het onderwijs en ook daar bereidt het kdv de kinderen prima voor op het basisonderwijs.
    Het is dus zeker niet waar dat een kdv alleen maar een beetje vermaak is. Kinderen leren heel veel, in verschillende thema's.
    Maar het ligt natuurlijk wel aan je KDV. Weet je of ze met een methode werken in de peutergroep en welke voorbereidingen ze treffen voor de overstap??

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Precies! Het verschilt enorm. Ik heb zowel ervaring met het kdv als met de psz. De leidsters op de psz zijn hier gewoon gediplomeerd en hebben jarenlange ervaring, dat verschilt ook per psz. Gewoon gaan kijken en zien wat je bevalt. Vriendjes maken ze op die leeftijd heel makkelijk, dus daar zou ik me niet te druk om maken, maar wel gewoon voor 1 ding kiezen psz of kdv. Overigens ben ik meer te spreken over de psz, maar dat is gewoon persoonlijk.

4. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Ik denk dat het voor je zoontje rustiger is om een extra dag KDV te gaan doen.

Ik neem aan dat hij over een paar maanden naar de peutergroep gaat? Daar wordt over het algemeen veel met de kinderen gedaan op het gebied van voorschoolse educatie.

Vraag het eens na bij je kDV wat ze eraan doen. Succes met je keuze

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou er niet voor kiezen om hem naar 2 verschillende dingen te laten gaan. Dus ik zou een dagje kdv erbij nemen.

Op het kdv van Eva wordt er ook met thema's gewerkt, naarmate ze ouder wordt krijgt ze er steeds meer van mee. Ze zit in een verticale groep, van 0 tot 4 jaar dus en loopt voor zover het kan mee met de rest. Het schema op haar kdv is ongeveer hetzelfde als op de psz van CaatjeMo. Het is niet zomaar een beetje met elkaar spelen, ze volgen echt een strak schema. Enige echte verschil is denk ik dat de kindjes niet allemaal op hetzelfde tijdstip gebracht en gehaald worden. Maar om 10 uur zit wel iedereen aan tafel voor fruit en een koekje en wat drinken. En het verbaast me altijd hoeveel ze doen, qua knutselen en thema's enzo, ik vraag me wel eens af waar ze de tijd vandaan halen ;)

6. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

hallo
    ik wil even kwijt dat zowel een kdv als een peuterspeelzaal voorbereidend zijn op een basisschool.
    Ik denk dat het afhangt van de kwaliteit van de opvang of peuterspeelzaal hoe goed dit gebeurt.

Veel kdv werken bijvoorbeeld al met ben ik in beeld (puk) en voorereidende programma's

Zelf ben ik pedagoog op een sociaal medisch kinderdagverblijf en heb voorheen veel gewerkt op groepen en kan niet zeggen dat ik een peuterspeelzaal beter vind. kinderen komen daar vaak maar 2 dagdelen. Kinderopvang vind ik juist meer structuur en duidelijkheid hebben en er alhoewel ze niet de hele dag bezig zijn daar met thema 's komen deze wel degelijk aan de orde. vooral bij de peuters.

ik zelf breng mijn zoontje naar de opvang en dat zou ik ook doen als ik de keuze had voor peuterspeelzaal. Maar ik wil wel van te voren een indruk hebben van de opvang, dagindeling enz.

7. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik heb het met mijn ouders er over gehad (ben alleenstaande moeder) en ik ga toch een kijken hier op de PSZ wil kijken wat ze hier doen en of het verschilt met het KDV. Mijn zoon kan niet stilzitten die moet rennen, vliegen en draven dus dat kan hij heel goed op het KDV doen, hij is niet een knutselaar heeft die het geduld niet voor. Maar Het buurjongentje van mijn ouders die nu 3 jaar is gaat hier naar de PSZ en vind het daar prachtig, hoor er veel positieve dingen over. Dus ik ga ze bellen of ik eens mag komen kijken. En mijn zoon kan 2x een halve dagdeel naar de PSZ en dan kan ik mijn gewone uren blijven werken. Mijn moeder heeft al aangeboden mijn zoon er heen te brengen en weer op te halen als ik aan het werk ben.

Deel Deze Pagina