Gisteravond is excel gecrashed. Er werd een hersteld bestand automatisch geopend, ik heb snel gekeken wat er miste en ingevuld moest worden, dat heb ik gedaan en toen onder dezelfde naam opgeslagen (heel stom, normaal sla ik het eerst onder een andere naam op en controleer ik het nog een keer, maar omdat we gingen eten heb ik het snel snel gedaan en dus niet onder een andere naam opgeslagen). En nu krijg ik dus de melding wanneer ik het wil openen: Dit bestand kan niet worden geopend. Het is mogelijk beschadigd of heeft een andere indeling. Ik kan nergens mijn oude bestand vinden en uiteraard heb ik ook geen back-up gemaakt. (Kwam er nu ook achter dat mijn man alleen de foto's doet als hij een "back-up" maakt en mijn administratie als gastouder nog nooit heeft gedaan (5 jaar!!)). Heb iemand een idee of ik het nog terug kan vinden of zal ik toch alles opnieuw moeten doen? Ik werk als gastouder en het bestand wat gecrashed is, is dus de administratie daarvan. Het voordeel is dat het we gelukkig niet aan het eind van het jaar zitten, al vind ik halverwege ook al erg vervelend. Een deel kan ik via mijn urenregistraties nog wel terughalen, via bankafschriften en via de heen-en-weerboekjes van de gastkindjes. Heb van de rest gelijk een back-up gemaakt, maar ja, het lopende jaar is toch ook wel handig.
Als ik via de verkenner naar een excel bestand ga en dan met de rechter muisknop op het bestand klik dan krijg ik de optie "vorige versies terugzetten". Misschien krijg jij die ook en kan het soelaas bieden?
Alvast bedank voor het meedenken. @manaloana, We hebben een apple (MacBook Pro). Windows heeft inderdaad de optie "vorige versies terugzetten" maar die heb ik op mijn MacBook nog niet gevonden. @elsie89, het is nog wel een xlsx bestand. Het herstelde bestand gaf inderdaad wel xlsb aan toen ik het wilde opslaan, dat zag ik en toen heb ik dus de naam van het oude bestand aangeklikt, zodat het werd opgeslagen onder de oude naam. Daarop kreeg ik nog de vraag dat er al een bestand met die naam was en of ik dat wilde vervangen, waarop ik dus op "Ja" heb geklikt. Had ik dat niet gedaan, was het dus niet vervangen en had ik nu geen probleem gehad (had ik alleen de gegevens van gisteren opnieuw moeten invullen). Ik ben alleen bang dat het dus wel als type xlsb is opgeslagen, maar met naam xlsx. Kan dat? Meerdere schijven; weet ik eerlijk gezegd niet, zal ik aan mijn man vragen. Als ik bij excel "open recente bestanden" het desbetreffende bestand open, krijg ik ook die foutmelding. Ik ben ook al een tijd aan het zoeken naar "recoverd files" maar die kan ik ook nergens vinden. Ben echt behoorlijk chagrijnig, wordt steeds erger naarmate het langer duurt omdat ik vermoed dat ik het terugvind erg klein word/is.
Ik heb thuis ook een mac, wat ik net schreef is inderdaad op het werk met Windows. Ik zal straks eens even kijken voor je op de mac. Ik heb een keer een word opgeslagen met .pdf in de naam en daardoor raakte de mac in de war. Je zou kunnen proberen om de extensie in de naam aan te passen, kun je gewoon in Finder doen. Mogelijk lost dat het op. Tip: kopieer het bestand dan eerst en pas dan het gedeelte achter de . aan. Je kunt ook nog proberen om heel de extensie achter de . weg te laten. Krijg je het bestand helemaal niet geopend? Anders zou je (volgens inet ) onder "archief", "vorige versie" iets moeten kunnen vinden. Frustrerend hè als dit soort dingen gebeuren
Heel frustrerend inderdaad! Mijn man belt net op, ik had het bestand naar zijn mail gestuurd zodat hij er ook naar kon kijken, maar omdat ik zelf en een goede vriend allebei dezelfde foutmelding kregen, had ik dus niets meer verwacht van het gemailde bestand. Maar hij kan het inzien! Hij kan het niet downloaden, dus ik zal wel alles moeten overnemen, maar dat is veel minder werk dan alles opzoeken. Erg blij dus.
Ik wilde beginnen met alles overnemen, maar dacht opeens nog aan deze tip. Heb dat geprobeerd en dat opent! Je wilt niet weten hoe blij ik nu ben! Heel erg bedankt! ik ga nu eerst een back-up maken.