Computernerd mbt Mac gezocht!

Discussie in 'De lounge' gestart door Kiekske, 22 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiekske

Kiekske Actief lid

1 nov 2016
    383
    44
    28
    Is er hier iemand die veel verstand van computers heeft en dan met name van een Mac (macbook air)?
    Mijn harde schijf werd niet geaccepteerd door mijn mac. Na wat google werk twee programma's geïnstalleerd die er voor zouden zorgen dat het weer gaat werken: macfuse en NTFS-3G.
    Helaas werkte dit niet en dus wilde ik de programma's weer verwijderen. Maar bij beide programma's werkt de uninstall functie niet. En nu kom ik er niet uit welke files ik precies moet verwijderen om die programma's er definitief weer af te krijgen.

Is er iemand die mij kan helpen?

2. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik wil wel een poging wagen...

Heb je er een andere harde schijf in gezet?

3. Kiekske

Kiekske Actief lid

1 nov 2016
    383
    44
    28
    Nee, heb er enkel een externe schijf aangehangen die hij dus niet uit kon lezen. Dus die programma's geïnstalleerd, maar die krijg ik er dus niet meer af. Er staan ergens verborgen bestanden die ik niet kan vinden (bibliotheek).

4. Kiekske

Kiekske Actief lid

1 nov 2016
    383
    44
    28
  5. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Ik denk dat als je je finder opent je daar links die 2 programma's ziet die je hebt geinstalleerd. Daarachter zie je een eject icoontje. Even op klikken. Verwijder de programma's uit je downloadmap en uit je map met programma's. je kunt ze niet verwijderen omdat ze 'in gebruik' zijn. Als je je configuratiescherm opent, zie je ze daar dan links onderin ook staan? In dat geval even met je rechtermuisknop op klikken en verwijderen. Ik neem aan dat er bestanden op die schijf staan die je wilt lezen? Als dat niet het geval is kan ik je wel uitleggen hoe je de schijf moet formatteren, vrij snel en eenvoudig.

6. Kiekske

Kiekske Actief lid

1 nov 2016
    383
    44
    28
    Dat heb ik dus allemaal al gedaan, maar dat lukt dus niet. Dit blijkt een veel voorkomend probleem te zijn. Je moet dan dus al die codes in gaan voeren. En daar loop ik even vast.

7. Kiekske

Kiekske Actief lid

1 nov 2016
    383
    44
    28
    Nou, het is gelukt! Heb het script kunnen draaien en nu is NTFS er iig af. MacFuse nog niet, maar die houdt de externe schijven (ook usb sticks) gelukkig niet tegen. Kan mijn schijf er weer aanhangen. Helaas nog steeds alleen lezen, maar goed, dan kopen we maar weer een usb stick. Tenzij iemand een goede oplossing heeft ;)

8. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
  9. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
  10. Kiekske

Kiekske Actief lid

1 nov 2016
    383
    44
    28
    Dat had ik idd ook gevonden, maar dan is hij niet meer te gebruiken voor windows. En wij hebben beide computers. Dat was dus het probleem en die programma's zouden er voor zorgen dat je dan op beide kon lezen en schrijven. Maar die ga ik dus niet meer downloaden.

Het rare is dat ik vaak genoeg tussen de computers heb gewisseld, dit is de eerste keer dat ik hier tegenaan loop. Dadelijk even een nieuwe stick kopen, kijken hoe het dan gaat.

11. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Jawel, formatteren als ex-fat dat kun je 'm op zowel mac als windows gebruiken. Wel echt ex-fat pakken, fat-32 laat je geen bestanden groter dan 4gb verplaatsen ;)
    Goed dat het gelukt is!

12. Kiekske

Kiekske Actief lid

1 nov 2016
    383
    44
    28
    Ok, ga ik dat proberen als ik weer thuis ben (paar dagen weg). Dan kan ik hem eerst leeghalen en dan ga ik eens verder stoeien.

Bedankt iig!

13. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dit dus inderdaad. Dit heb ik ook gedaan op een Windows PC met een externe schijf van 1 TB. Om alle bestanden van mijn oude Windows PC op de Apple Time Capsule en MacBook te zetten. En dat ging probleemloos.

Daarna heb ik de Windows PC weg gedaan. Dus of die er ook van kan lezen weet ik niet. Maar op de Mac gaat lezen en schrijven prima.

Deel Deze Pagina