Meest onhandige/kwetsende opmerking

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door hypo, 4 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Ik dacht..ik gooi er eens een ander soort topic tussendoor... Niets medisch maar meer het "omgaan met".
    Jullie kennen vast allemaal de onhandige of onbedoeld kwetsende opmerkingen van de omgeving als je vertelt dat het zwanger worden niet zo lukt. Sommige mensen zijn echt meester in 'de verkeerde dingen zeggen'.
    De meest gehoorde (en meest irritante!) wat mij betreft:
    "Joh, misschien ben je er te veel mee bezig." (arghhhh)

Wat zijn jullie ervaringen?

2. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    na mijn vmk:
    - je weet nu tenminste dat je zwanger kan worden (zelfs van de invallende gyn!)
    - ja, er was vast iets mis mee, dus dan kan je het beter nu kwijt zijn

3. mommy to be

mommy to be Bekend lid

4 dec 2006
    549
    0
    0
    onze wonder dochter is na 2 jaar toch nog spontaan gekomen (ondanks zeer slecht zaad) en nu zijn we dus bezig met icsi zegt mijn schoonzus niet 1 keer maar wel zeker 5 keer:
    ga toch gewoon lekker op vakantie dan lukt het vast nog wel een keer of wacht nog een paar maanden dan lukt het vast en idd niet te veel mee bezig zijn!!!!
    duh!!! zo stom wat sommige mensen hun strot uit kunnen krijgen

4. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Ja, die van de vakantie die heb ik ook vaker gehoord.

Mijn gyn zei daarover: "als dat zo goed werkte dan stuurden we jullie allemaal voor een week naar Gran Canaria, dat is veel goedkoper dan een behandeling". Ze vertelde dat n.a.v. onze vraag of stress erg van invloed is op zaadkwaliteit.

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Goed om hier ook zo'n topic te openen.

Bij de rubriek zwanger worden heb ik ook een vergelijkbaar topic geopend, maar die heb ik meer geopend om de domme opmerkingmakers ff wakker te gaan schudden ;)

Hier kunnen we elkaar als lotgenootjes denk ik beter steunen.

Eergisteren probeerde een collega mij op te beuren met de woorden dat ik alles maar ff los moest gaan laten want ik moest er niet in blijven hangen (had nog geen uur daarvoor te horen gekregen dat mn IVF afgebroken ging worden)
    Even daarvoor kreeg ik in gezeldschap van een andere collega (die op de hoogte is en vorige week nog gezegd had er nog lang niet aan toe te zijn) te horen dat ie 'heeeeeeeel leuk nieuws had...'
    Gisteren kreeg ik de opmerking dat ik het maar wel een beetje los moest gaan laten want stress was verkeerd en of mijn vruchtbaarheidsproblemen niet door mijn stress kwam en dat het niet vlees eten ook wel niet bevorderlijk voor mijn vruchtbaarheid was, en of ik niet weer eens vlees moest gaan eten....

Ik kan nog wel ff doorgaan.... Maar doe dat maar ff niet, moet me opladen voor morgen...

6. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Korte inleiding: wij moeten 4 maand stoppen met behandelen ivm de mexgriepprik omdat je dan niet zwanger mag worden (als ik die ga halen)

Een uur geleden zijn mn schoonmoeder daarop: Tja dat is misschien ook wel net zo goed, even een paar maand stoppen. Je bent er nu ook zo mee bezig....en ach je dochter is toch ook spontaan ( na 5jaar) gekomen:x Je zult vast zien dat je dan in die maanden zwanger raakt....... NEEEEE ik mag NIET zwanger raken in die maanden. Ow?

Pfff en die opmerking over ermee bezig zijn die hebben we intussen al zo vaak gehoord.

7. lauwtje

lauwtje Fanatiek lid

21 mei 2007
    1.358
    0
    36
    Ik belde mn moeder om ( helemaal in tranen) te vertellen dat het wederom mislukt was.. Kreeg ik eerst mn vader aan de lijn, hij vroeg wat er was dus ik vertelde dat, zegt ie: oooch er zijn wel ergere dingen!!

jaaaaa maar dat wil ik nu niet horen!!!!

8. shenoby

shenoby Niet meer actief

om zwanger te worden van mijn dochter liep niet van een leien dakje.
    de zwangerschap overigens ook niet.

mijn vriendin was zwanger in ronde 1
    mij leek het hartstikke leuk om samen ons in dezelfde nieuwe levensstap te bevinden.
    maar eenmaal beiden bevallen bleek dat toch een beetje anders.
    als kindje honger had eerst man 4 keer vragen de fles te maken ipv zelf even op staan.
    heeeeel veel weg gaan zonder kind enz.
    en naar mijn inziens gewoon aan een kind zijn begonnen omdat dat zo hoorde.
    toen ik haar er naar vroeg hoe ze het moederschap ervaarde zei ze.
    "tja was er wel aan toe, was net getrouwd dus...."
    daarmee werd mijn gevoel toch een beetje bevestigd.
    beetje moeilijk te verkroppen vond ik.
    ja moest maar een kind omdat dat zo hoort.
    maar zoals het er nu uitziet wil ze geen tweede vraag me af hoe lang dat duurd want ze zal ook wel vragen krijgen wanneer de 2e zich aankondigd.

9. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.834
    3
    38
    Die van 'je bent er misschien een beetje teveel mee bezig' is een veel gehoorde...maar wat dachten jullie van 'ach, je bent nog jong, je hebt nog genoeg tijd'8)

Of van die leuke mannelijke vrienden die dan zeggen 'anders kom je toch gewoon een keertje bij mij langs, zul je zien hoe snel je zwanger bent':x, en dat terwijl er bij ons allebei niks afwijkends is gevonden8).

En oh ja, mijn schoonmoeder zei mij dat we het anders gewoon 10 jaar:$ moeten aankijken en als het dan nog niet is gelukt dat we dan aan behandelingen gaan beginnen. En dat zegt dan dus mijn schoonmoeder die van haar 3 kinderen steeds in de 1e maand zwanger is geraakt.

Nou ja, ik denk dat veel mensen gewoon echt niet kunnen bedenken hoe het voelt om al bijna 2 jaar of voor anderen al veel langer bezig te zijn voor een 1e kindje.

10. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Opmerking van de gyn:

Ach, jullie zijn nog jong, het is goed dat het nu gebeurd...

Kan er nog altijd niet over uit dat een gyn zoiets kan zeggen als ze je even ervoor heeft verteld dat je man onvruchtbaar is en je dus nooit samen kinderen kan krijgen.
    Sowieso de combinatie onvruchtbaar en goed is al van de zotte.
    En onze leeftijd veranderd toch niets aan de situatie.
    Ben blij dat ik niet meer in dat ziekenhuis loop!

11. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    hoi,

mijn man mankeerkt fysiek nogal wat.. hernia,s ,nierstenen etc...
    heeft ook een burn out gehad.
    mijn schoonzus had een keertje gezegd dat mijn lichaam hem misschien onbewust afstootte als partner om kinderen mee te krijgen... soort natuurlijke selectie...

verder zei ze toen het maar niet lukte om zwanger te worden toen ik symbolisch een armband kreeg met een kinderwagentje en een speentje eraan ( bedelarmband) bedoeld om hoop te houden en een engeltje voor geluk eraan..

'nou pas maar op... als je zulk soort dingen gaat dragen.. zul je zien dat het niet lukt..)

je snapt dat wij geen vriendinnen zijn... ze zei dat op een volle kamer tijdens mijn verjaardag.. toen ze wegging liep mijn schoonmoeder haar achterna... hoorde haar nog net niet schreeuwen waar ze het gore lef vandaan haalde mij zo te kwetsen... ik moet eerlijk zeggen dat ik een steen in mijnmaag had toen ze dat zei en de armband zeker een jaar bijna niet heb gedragen... alsof ze hem vervloekt had

gr Jose

12. sjan

sjan Fanatiek lid

1 okt 2008
    1.934
    1
    0
    Administratief/CRM medewerkster
    In Brabant
    fijn zo een topic hierzo.....

Mijn ergernis kwa zinnen:

Jemoet er niet zo mee bezig zijn dan lukt het vast wel

je moet het als een teken zien dat je niet zwanger bent misschien is het nog geen tijd voor jullie

nou kinderen hebben is ook niet alles als jullie maar samen gelukkig zijn.....

maak je niet druk opties zat ( jazeker als er geen zaad is die leeft welke opties) donor wil ik niet dan ga je toch adopteren?

Ten eerst adoptie is heel erg leuk en je wilt een kind die het moeilijk heeft zoveel geven en het prijskaartje dat daaran hangt tot dat je die bij ekaar heb gespaard ben je al 45 .......zucht waarom is alles nou zo moeilijk

13. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Ja die ken ik ook:

Maak je niet te druk je bent nog jong. Zelfs in het ziekenhuis heeft het hele proces lang geduurd omdat ze vonden en vinden dat wij nog tijd en kansen genoeg hebben want ik ben nog jong. Ondertussen 26 terwijl ik 23 was toen we begonnen.

Of van die hele goedbedoelde opmerkingen:

Ik ken ook iemand die geen kinderen kon krijgen en die heeft er nu 1 (of 2 of 3 of 4). Heel goed bedoeld maar ik heb er niets aan er zijn talloze redenen dat mensen verminder vruchtbaar zijn. Dus wie zegt dat dat ooit bij ons gebeurd. het zaad gaat heus niet beter zwemmen na een tijdje. En wie zegt dat wij geen kinderen kunnen krijgen? We zijn verminderd vruchtbaar dat is iets heel anders.

14. Lindinha

Lindinha Fanatiek lid

23 okt 2008
    1.686
    0
    0
    Ja mensen om ons heen kunnen soms echt lomp zijn en zich totaal niet bedenken hoe het voor ons is....

Mijn (mannelijke) collega (waarvan zn vrouw bijna gaat bevallen) zei laatst op een kraamvisite van een andere collega, waar ik trouwens niet bij was.... "Goh toch jammer dat Linda er niet bij is, het lijkt soms wel alsof ze het je niet gunt. Ik had het wel sterk gevonden als ze toch even een half uurtje was gekomen".

WATTTT?!!! Sterk gevonden.... wat weet jij nou van sterk zijn, ik ben verdomme al een jaar lang sterk aan het zijn....!!!

Oh ik kan er zo kwaad om worden!!!!

15. mari

mari Fanatiek lid

9 jun 2007
    1.078
    0
    0
    noord-holland
    toen ik ziek was van mn werk, belde de leidinggevende op om te vragen wanneer ik weer kwam werken. want hij had niemand om mijn dienst op te vullen zondag.
    hij maakte toen een opmerking, je kan nu uitrusten en dan ben je zondag wel weer opgeknapt. want je hebt toch geen kinderen.

16. mari

mari Fanatiek lid

9 jun 2007
    1.078
    0
    0
    noord-holland
    of dat er wel eens gezegd wordt dat je het moet accepteren als het niet lukt en je verder moet gaan met je leven.

ja, hun hebben makkelijk praten! die hebben gewoon kinderen kunnen krijgen

17. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Jeetje meiden, wat een hoop akelige opmerkingen kunnen mensen toch plaatsen!
    Ongelooflijk!!
    En dan denk je dat t wat oplevert als je open bent over vruchtbaarheidsproblemen. Soms dus niet....

18. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik heb ook al de nodige opmerkingen te horen gehad.

Inderdaad, met stip op 1, "misschien ben je er te veel mee bezig!"

Verder kreeg ik begin dit jaar een nieuwe collega. Man van 49 met volwassen kinderen. Die zei me: "bij sommige vrouwen zit het ook tussen de oren dat het niet wil lukken!" :x Ik was gelijk klaar met hem. Uiteindelijk hebben we het wel uitgepraat trouwens hoor, maar ik heb nog steeds die opmerking in mijn hoofd als ik hem zie.

19. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    mensen hebben gewoon geen idee.. en om heel eerlijk te zijn.... dat had ik voor de mmm ook niet...

ik vond vrouwen die met ovu testen bezig waren altijd hysterisich... veel te veel ermee bezig zijn...

wist ik veel dat je kanzen met hormonen ook niet oneindig zijn en dat je bij een onregelmatige cyclus afhankelijk bent van die testen... dat je er alles wanhopig aan doet dat ene ei dat je eindelijk hebt na 2 jaar niet te missen...

nee.... ik dacht ook zo... en ik ben geen naar persoon en ik kan me goed inleven in een ander...

je hebt gewoon geen idee hoe het voelt... als je niet in de situatie bent gekomen dat kinderen krijgen helemaal niet zo vanzelf sprekend is... of als je het van dichtbij niet hebt meegemaakt..

mensen hebben gewoon geen idee hoe afschuwlijk dat is... ....

pijnlijk is dat... helemaal als er dan ook geen begrip is...

ik vind die site mooi van tears and hopes and empty arms... dat zou iedereen moeten zien.. dan bedenken ze zich wel 2 keer voordat ze hun mond weer opentrekken

gr Jose

20. sjan

sjan Fanatiek lid

1 okt 2008
    1.934
    1
    0
    Administratief/CRM medewerkster
    In Brabant
    @ jose waar is die site?

Deel Deze Pagina