Ik ben er zelf gek op, maar eet het met mate (meestal ). En mijn kinderen mogen elke dag 1 snoepje of bakje chips ofzo, meer niet. Waar ik versteld van sta is waar mijn oudste, die inmiddels op school zit, allemaal snoep krijgt: - op school (altijd wel iemand jarig en altijd snoep trakteren) - schoolactiviteit, bijv. koekjes bakken - bso, jarigen of gewoon zomaar - verjaardagsfeestje bij kinderen thuis - als ze bij andere speelt - opa en oma nemen altijd snoep mee als verwennerij Allemaal logische redenen hoor, maar toch...ze krijgt dus wel steeds snoep. En dan zie ik de avond4daagse: allemaal ouders die klaar staan met heeeeel veel snoep. Als beloning voor een sportieve prestatie!!! Niet bepaald een logische combinatie En vriendinnetje wat meerijdt naar turnen krijgt ook snoepjes mee, ook weer in combi met een sportieve prestatie... Ik snap er niks van. Ik snap wel waarom men denkt dat we in NL amerika achterna gaan en straks voornamelijk dikke mensen hebben rondlopen. Ben ik nu de enige die het niet normaal meer vindt hoeveel snoep er aangeboden wordt?
Ik maak me daar niet al te druk om. Alle voorbeelden die je noemt waren er ook toen ik klein was. Misschien juist wel meer dan nu. Het probleem van te dikke kinderen in Amerika is dat zij onvoldoende gevarieerd eten. Het is daar veel afhaal en alles in MEGA verpakkingen.
ik heb mijn dochters nog niet zo groot, maar ook ik merk nu al dat ze bij opa en oma (vooral de oudste) volgepropt wordt met snoep... ik maak me er alleen niet zo druk om, ik heb een aantal keer aangegeven wat voor mij de grens is en ik hoop dat ze die grens bewaken.... en mocht ze steeds wat zwaarder worden zullen mijn grenzen ook strakker worden... maar dat wat bso e.d. betreft vind ik idd nogal ver gaan....
Hier ook niet overdreven veel snoep hoor. Ze krijgt maar 1x per week een beetje chips en zelfs aan die 1x per week komen we niet echt aan. En 1x per dag een snoepje. Maar als we dan ergens zijn, bijvoorbeeld op een verjaardag ofzo, dan mag ze echt wel een beetje feesten en ga ik haar niet constant verbieden om niet te snoepen. Maar komkommer pakt ze ook graag, net zoals een stukje kaas. En thuis eet ze graag fruit, snoept zich rot aan kersen een aardbeien op het moment. Maar ik kan het me voorstellen dat bijvoorbeeld bij een avond4daagse iemand eerder met iets te snoepen aan de kant staat ipv een komkommer. En dan vind ik het aan de ouder om het thuis in mate aan het kind uit te delen.
mee eens, vroeger deden ze al hetzelfde eigenlijk maar goed je kan natuurlijk ook overdrijven (met teveel snoep idd) ik ben helemaal niet moeilijk ze mogen van mij wel alles maar als ze het overal en overmatig krijgen word wel een beetje erg veel idd.. lastige situaties want je wilt ze ook niet de buitenstaander laten worden door ze het niet te laten krijgen in sociale situaties, het enige wat je kan doen is zelf matig ermee omgaan...
Mijn vriend is als kind compleet vetgemest door zijn oma dus ik ben nu al bang wat mijn schoonmoeder met ons kind gaat doen. Ik heb haar alvast verteld dat ik niet wil dat mijn kind helemaal volgepropt wordt met koek,snoep & chips. Ik ben benieuwd..
Maar jullie hebben het over situaties die je zelf in de hand hebt. Probleem bij mij zit hem bij school/bso etc., daar heb ik geen invloed op. Mijn oudste is nl. een tikkie te zwaar, ondanks dat ze regelmatig sport en alleen maar buiten speelt. Ze heeft de bouw van haar vader helaas. Dus wil ik graag de boel beperken, maar zodra ze op school/bso zitten lukt dit niet. Daarnaast krijg ik discussies met mijn dochter over dingen als de avond4daagse en turnen. Zij wil het ook, omdat anderen het ook krijgen. Lastig, want ik moet op mijn woorden passen. Als ik zeg dat ze het niet krijgt omdat ze te dik is, dan werk ik anorexia in de hand...
Ik denk dat je veel situaties wel in de hand kan hebben hoor. Jij kan zeggen dat je sporten en snoepen geen combinatie vindt en als dat vriendinnetje in de sloot springt hoeft het toch niet te betekenen dat jou kind ook in die sloot mag springen? Helemaal weghouden bij snoep natuurlijk niet haalbaar, maar je kan op de bso toch ook aangeven dat jij vindt dat er teveel gesnoept wordt. Hier op het kdv hebben ze het liefst dat je gezond trakteert of een klein kadootje zoals een belleblaas ofzo. Maar ik dacht dat die regel op de basisschool ook geldt?
Ik maak mij er in principe niet heel druk om. Hier krijgt ze soms geen snoepje, soms 2.. Ze heeft er ook lang niet altijd zin in en als ze er niet om vraagt ga ik het zeker ook niet geven. Thuis is het meestal gewone theebiscuitjes wat ze het lekkerste vind. Alleen bij mijn moeder... Die propt haar vol met mega veel snoep, chips, ijs.. Mijn meis is perfect op gewicht voor haar lengte en daar maak ik mij ook helemaal geen zorgen om. Maar god zeg, als ze bij mijn moeder is geweest dan stuitert ze gewoon! Laatst kwam ze thuis en had ze 2 rolletjes snoep in haar handen. Ik vraag of ik ze mag zien en zijn het gewoon rolletjes met druivensuiker! Daar gaat ze toch mega van stuiteren? Dus haar afgeleid en rolletjes weggelegd en ze was het direct alweer vergeten. Ik heb het mijn moeder zooo vaak gezegd maar dan beweert ze dat ze bijna geen snoepjes geeft. Dat terwijl iedereen die er getuige van is (incl ik) toch echt ziet dat dat wel zo is. Kijk en DAN kan ik er echt niet tegen..
Ik snap jouw situatie helemaal hoor. En ik hoop ook echt dat er een manier is dat je het ook op school in de hand kan gaan houden.. maar ik heb veel hormonen.. dus het is niet persoonlijk tegen jou, maar tegen bepaalde mensen in het algemeen. Ik word namelijk altijd heel kriegelig van mensen die tegen snoep zijn. Mijn zusje mocht op een gegeven moment geen 'ongezonde dingen' meer mee naar haar vrije school nemen. Staat er zo'n achterlijke juffie in een soepjurk en een microbiotisch, vers bloemetje in haar haar te prediken dat een milkbreak ongezond is. Het mocht alleen nog maar fruit zijn en voor tussen de middag bruin brood.. gelieve niet met vlees/hagelslag/pindakaas.. WAT BLIJFT ER OVER? Melk mocht wel, maar alleen biologisch of sojamelk.. Niet dat dat met snoep te maken heeft.. en ik snap ook wel dat scholen een gezondere traktatie willen.. of 2 dagen in de week fruit mee ipv snoep/koek.. ik snap het echt!! Maar om nou kinderen verbieden snoep/koek mee te nemen vind ik onzin. Net als de avond4daagse.. het hoort er bij. Logisch? Nee.. maar je loopt ook voor de fun mee.. en daar heb je de hand op. Veel scholen houden er al veel meer rekening mee gelukkig.. hoop dat de school van jouw meisje dat ook gaat doen. Want je hebt gelijk.. als je er helemaal geen grip op houdt.. dan gaat het ook erg ver. Zo amen.
Ook vooral niet doen! Mijn moeder zei dit altijd tegen mij.. Ik was klein en bol, niet echt dik maar kreeg wel te horen dat ik te dik was en moest zelfs met haar (50kg te zwaar) op dieet. Dit is dan extreem maar vooral op de leeftijd van je dochter kan zo'n opmerking blijvend kwetsend zijn. Het is heel moeilijk er mee om te gaan, helemaal op school en BSO enzo. Daar kan je idd ook niks aan doen. Je kan moeilijk zeggen, mijn kind mag dat niet. Ik denk dat je die dingen dan ook gewoon zou moeten accepteren en dan, zoals je doet, thuis de dingen beperken.
mijn dochter zit nu bijna 4 wk op peuterspeelzaal en heeft nu al 3 traktaties gehad met alleen maar snoep, ben er zelf geen voorstanders voor, bij ons krijgt ze nooit snoep of chocola (wel eens een cupcake of met verjaardagen een stukje taart waar chocola in zit)
Waar ik laatst ook van stond te kijken. We waren met ons dochtertje naar een plas om lekker te zwemmen enzo. Zat even verderop een kindje bij de ouders, niet eens een jaar ouder dan die kleine van ons. Die zat aan zo'n halve liter flesje coca cola light. Lekker een rietje erin en drinken maar. Kwam ik aan met mijn pakjes wickey hahahaha.
Ik breek even in..hier spreekt geen moeder ( nog niet tenminste ) maar wel een juf van een basisschool. Wij hebben een school van 300 leerlingen en zij trakteren allemaal in de klas en ook aan de juffen en meesters. Ik moet echt moeite doen om niet alle traktaties aan te nemen: lees op te eten ( is niet leuk voor een kind dus ik neem het aan en leg het weg) er zijn voor mij dus 300 traktaties in 40 schoolweken...reken maar uit hoeveel per week !!! Wij hebben de ouders dit in een brief ook eens uitgelegd, dat wij niet 300 traktaties in 40 weken op kunnen. Wij krijgen nu regelmatig een stuk fruit, zakje cup a soep of wat dan ook. veel beter. In de klas blijft het moeilijk, ik vind het is wel een feestje !! Dan wil je als kind geen banaan met een gezicht trakteren, maar er is wel een verschil in een snoepje of cakeje of een hele puntzak met snoep. Als je de cijfers duidelijk uitlegt aan ouders gaat het kwartje wel vallen uiteindelijk, maar bij sommigen gebeurt dat nooit helaas. Kinderen zijn in mijn ervaring net zo blij met een leuk klein cakeje ipv een reuzenzaksnoep. ALS je dan zo'n grote zak snoep koopt, stop m dan in een blikje. Wat ik vaak zie is dat de kinderen die zak gewoon zelf vast mogen houden en eruit blijven eten...tja...je bent als ouders toch degene die zegt waar het op staat of niet?
mijn kleintjes snoepen te vaak. maar dat komt omdat ik ook teveel snoep. zo van "goh wat zullen we eens gaan doen,kom we nemen een schaaltje popcorn". daar zou ik iets aan moeten doen ja
@FruityPebbles Oh, maar dit is dan ook het enige waar ik mij misschien overdreven druk over maak hoor. Ben verder erg ruimdenkend in de ogen van anderen, ik vind heel veel dingen wel goed. Maar het is niet leuk om te zien dat je kind iets te dik is en dat je er dus in feite niks aan kan doen omdat je het aanbod niet in de hand hebt.
En ik heb dus het gevoel dat mijn kind ook 300 trakties in 40 weken weg zit te werken....bij wijze van spreken. En ja, ik kan als ouder zeggen waar het op staat. Maar ik ga haar echt niet de traktaties weigeren, dat kan ik naar haar toe niet maken natuurlijk. Dat zij als enige in de klas de traktaties niet mag. Wat ik wel na 5 x (!!!!) zeuren voor elkaar heb gekregen is dat mijn dochter tijdens de lunch op de bso geen 4 boterhammen mag eten waarvan 3 ongezond. Heeft een hoop moeite gekost, en dat begrijp ik dus niet. Blijkbaar is het normaal dat kinderen leven op hagelslag enzo.
Ik denk dat je het vooral zo moet bekijken dat het in ieder geval niet erger zal worden als je thuis zelf goed de controle er over hebt. Niet alleen het snoepgedrag, maar ook de porties met eten en het beweeggedrag. Het lijkt mij sterk dat het dan nog erger kan worden zeg maar. En zoals ik dat lees doe je dat heel goed. En daar heb ik toch wel respect voor, ouders die er zoveel mogelijk op een reeele manier proberen hun kind gezond te houden. Ik zou het zowiezo aangeven bij een oudercommissie ofzo. Wellicht kunnen ze ouders wijzen op 'gezondere' traktaties. Lang niet alle ouders zullen daarin mee gaan maar als een kwart het zou doen dan scheelt het toch al weer wat.
Als ik de reacties zo lees dan bevestigt het mijn gevoel dat ik één van de weinigen ben die hier moeite mee heeft. Dus accepteren zoals het is en thuis beperken is de enige oplossing. Maar ik zou het wel heel erg vinden als ze mij later kwalijk gaat nemen dat ze wat te zwaar is. Ze is er nl. zelf niet gelukkig mee, zegt letterlijk dat ze zichzelf lelijk vindt. En dat vind ik heel erg om te horen van een 7 jarige. Ik wil haar graag helpen, maar wordt zo enorm beperkt in mijn kunnen. Zucht, accepteren dan maar.
Dank je. Op school staat zelfs in de schoolgids dat er gezond getrakteerd moet worden en 1x per jaar komt het ook weer als aandachtspunt naar voren in de nieuwsbrief. Maar de ouders veranderen niet. Ik denk omdat niemand zijn kind 'anders' wil laten zijn dan de rest. Gedrag van schapen, allemaal dezelfde kant op en vooral niet afwijken. Jammer hoor.