Weg met telefoons in de klas, wat vind jij?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Beheer, 26 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Weg met telefoons in de klas, wat vind jij?

1. Mee eens, geen telefoons meer op school (dus ook niet in de pauzes)

30 stem(men)
    28,8%
  2. Mee eens, geen telefoons meer in de klas (dus wel in de pauzes)

64 stem(men)
    61,5%
  3. Niet mee eens, telefoons mogen gewoon blijven, in de klas en in de pauzes

10 stem(men)
    9,6%
  4. Anders, ....

1 stem(men)
    1,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.858
    113
    Vrouw
    Ja dat is wel raar. Hier werd dat bij de info dag al benoemd en gewoon vanaf dag 1 ingevoerd. Bij binnenkomst telefoon in die zak. En tuurlijk is er wel eens een puber die dat “vergeet” maar de leraren zijn er heel alert op en dan kun je hem inleveren.

bij sommige lessen hebben ze wat meer vrijheid: dan zegt de leraar van de voren: neem volgende week je koptelefoon mee en dan mogen ze tijdens het zelfstandig werken muziek luisteren. Maar als hij ziet dat ze niet werken maar Bijv filmpjes gaan kijken dan moeten ze hem ook inleveren. Komt zelden voor omdat ze het dan toch wel leuk vinden dat ze muziek mogen luisteren, en er dus vanaf het begin duidelijke regels zijn die nageleefd worden door de leraar.

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Het kan allemaal, maar dan moet de school dat wel faciliteren. Ik heb nu het gevoel dat ze zoveel mogelijk alles digitaal willen communiceren want dat is voor henzelf makkelijk. Maar dat geldt dan niet voor de leerlingen. Dat vind ik met twee maten meten.

GossipGirlxoxo en Saartje33 vinden dit leuk.
  3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hadden een proef met telefoon vrije dagen en dan moesten ze of in je kluis of thuis. Maar hij neemt hem maar mooi mee, als hij een lekke band heeft onderweg of er is iets anders , wil ik wel echt dat hij me kan bellen.
    Uiteindelijk heeft zoon zn telefoon gewoon in zn tas gehouden, en het is niet alsof ze tassen gaan fouilleren, gelukkig:$

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Kunnen gewoon in de klas.
    Afspraak maken dat je er alleen op mag na de les. Dus in de tas laten.

Bij onze dochter was dit gewoon gehandhaafd en dat ging goed.

Op een basisschool vind ik een telefoon overbodig. Maar VO niet.

Met tieners kun je prima afspraken maken. Ik houd ook niet van een betuttelende overheid. Dus een betuttelende school ook niet.

chrystel73, Saartje33 en tuc vinden dit leuk.
  5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Dochter moet hem tijdens lessen in zo'n telefoonhotel leggen. Tijdens de pauzes mogen ze wel met de telefoon.

En af en toe zijn er leraren die via kahoot testen of ze de lesstof beheersen ( dat is een soort quizzen en moeten ze antwoord geven op vragen via hun mobiel)

Maar zolang scholen zelf via magister en een eigen app alles communiceren lijkt het mij heel moeilijk de mobiele uit scholen te bannen.

Saartje33 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Nou ik zou precies hetzelfde gedaan hebben! Wanneer zoon klaar is met de basisschool moet hij waarschijnlijk rond de 15km fietsen en dat als 11 jarige knulletje.

Athina vindt dit leuk.
  7. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Hier werd dat ook benoemd, maar dochter zit nu 4 jaar op school en het wordt weinig nageleefd. Ligt ook aan de docent natuurlijk, er zit wel verschil in. Nu vertrouw ik mijn dochter zelf wel dat ze gewoon oplet in de klas. Dus wat dat betreft kan ik me er niet heel druk om maken. Maar ik vindt wel dat ze dit gewoon beter na moeten leven. Overheidsbemoeienis hierin vind ik echt zwaar overdreven.

Saartje33 vindt dit leuk.
  8. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.858
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens. Van mij mag een leraar daar gewoon ouderwets streng in zijn.

nijn37 vindt dit leuk.
  9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    #29 Adje, 27 jun 2023
    Laatst bewerkt: 27 jun 2023
    Als 1 van de weinige ben ik het er blijkbaar niet mee eens.
    Ik vind dat telefoons nu eenmaal bestaan en erbij horen en dus moeten kinderen er mee om leren gaan. Helemaal verbieden op school leert ze imo niet zo veel. Een school moet gewoon regels hebben. Dus telefoon op stil en in je tas (of telefoonzak, oid) tijdens de les. En er bij kunnen pakken als dat nodig is voor bv agenda, magister, kahoot, etc.

Als een school gewoon strak de regels handhaaft, dan leren de kinderen eerder wanneer het gepast is om een telefoon er bij te pakken en wanneer hij in de tas moet blijven. Alles valt of staat bij handhaving. Maar verbieden, omdat een school misschien niet in staat is te handhaven vind ik een zwakte bod, en geen goede les voor kinderen.

olleke, sidmick, Athina en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Dat vind ik dus ook. Helemaal mee eens!!

Saartje33, cowgirl80 en Adje vinden dit leuk.
  11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Maar zijn er dan scholen waar telefoons onder lestijd op tafel mogen liggen? Het lijkt me toch wel dat elke school het beleid heeft van geen telefoons zichtbaar in de klas.

Hier moeten ze het onder lestijd in hun tas houden, op stil. Anders is het telefoon inleveren en om half 5 weer ophalen.

12. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Nou, ik denk niet een van de weinigen hoor. Zoals ik aangaf, gebruik die telefoontas (of laat ze in de eigen tas), maar niets op tegen als ze ze pakken wanneer het nodig is. En in pauzes ook niet, alhoewel ik heus wel vind dat het telefoongebruik best wat minder kan. Maar ach, zitten we hier op zp ook niet (bijna) allemaal op onze telefoon? Het hoort er nu eenmaal bij tegenwoordig. Overheidsbemoeienis hierin vind ik echt zwaar overdreven. Maar leraren kunnen best wel wat strenger zijn in de klas. Alleen wanneer nodig, anders niet.

chrystel73, Saartje33 en Adje vinden dit leuk.
  13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Als ik naar de poll kijk (maar 5 compleet tegen), zie ik dat toch als 1 van de weinigen ;)
    Van mij mogen telefoons dus ook gewoon in de klas. Lijkt mij aan de docenten om ervoor te zorgen dat ze alleen gebruikt worden, wanneer aangegeven wordt dat het mag.
    Als mijn dochter haar telefoon gebruikt in de les, op een moment dat dit niet is toegestaan, mag ze hem inleveren en kan ze hem pas om 17 uur ophalen. Meestal is ze veel eerder uit. Ik geloof dat dit in tweejaar tijd 1x is gebeurd, en daarna had ze haar les geleerd.

14. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Aan de reacties te zien is het een wonder dat we vroeger alles overleefd hebben zonder telefoon. En laten we nou wel wezen: afgezien van informatie van de school, zitten ze toch alleen maar op social media.
    Wij moesten in de pauzes met elkaar praten en in onze agenda’s kliederen: wat een horror.
    Zo, nu zal ik mijn fossielmodus uitzetten....

HappyRabbits vindt dit leuk.
  15. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Je hebt gelijk. Ik heb hem eigenlijk ook verkeerd ingevuld dan. Van mij mogen ze inderdaad best in de klas, maar met meer controle op dat ze alleen gebruikt worden wanneer nodig en zijn ze niet nodig, dan opgebergen. Danwel in de telefoontas, danwel in de eigen tas. Ik heb mijn stem aangepast ;)

Saartje33 en Adje vinden dit leuk.
  16. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.470
    8.617
    113
    Vrouw
    Ik heb gestemd voor niet in de klas, wel in de pauze. Ik denk dat je in deze tijd het gebruik als school niet meer kan verbieden, maar zeker regels hanteren zodat de lessen iig niet verstoord worden.

Neuzeke vindt dit leuk.
  17. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.470
    8.617
    113
    Vrouw
    Maar terug in de tijd is toch niet de oplossing? Je ontkomt er gewoon niet meer aan, kijk maar naar jezelf en bijvoorbeeld je werk. Alles gaat via de app/mail, enz..
    De meeste basisscholen werken ook niet meer met een krijtbord maar met een digibord. Het is denk dus belangrijker om te kijken hoe ermee on te gaan ipv doen alsof ze niet bestaan in een bepaalde omgeving.

olleke, chrystel73 en Saartje33 vinden dit leuk.
  18. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.470
    8.617
    113
    Vrouw
    En wat vind jij er zelf van? Heb je een puber die hier nu tegen aan loopt op school?

19. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.858
    113
    Vrouw
    Maar als ik mijn zoon hoor, dan wordt er ook gepraat tijdens de pauzes. Ik fiets er wel eens langs en dan kan ik via een glazen pui naar binnen kijken en dan zie ik ook groepjes kletsend op de trap zitten en buiten op het plein. Ze staan echt niet allemaal op hun telefoon te staren en verder niks

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik wens scholen/docenten veel sterkte met verbieden… Lijkt me bijna onbegonnen werk…dan kun je beter een soort stooriets installeren, zodat ze er gewoon niets mee kunnen.

Deel Deze Pagina