Spanning voor school, altijd al gehad vanaf dag 1. En ook Tics(tic stoornis) hier, die worden vaak erger bij spanning en dan ook meer pesterijen dus. Dan wil hij even zn ei kwijt, wat aanmoediging en kan ie er weer even tegenaan
Bij zoon worden de telefoons regelmatig ook gebruikt in de les. En zoals hij zelf zegt "als je tijdens de les een filmpje wil kijken is dat veel makkelijker op de laptop. Valt minder op en he kan het zo weg alt-tabben als de leraar gast lopen" Zo heeft hij ook het wk voetbal gevolgd.... Ik heb hem bestraffend (maar zeer ineffectief) toegesproken. Orde houden en leerlingen bij de les houden heb je een goede docent voor nodig. Niet een wet. Helaas zijn goede docenten zeer schaars tegenwoordig.
Onze dochter mag haar telefoon niet gebruiken op school. Ze hebben allemaal een eigen kluisje waar hij in kan. Tijdens de pauze mag het ook niet. Op onze school werkt het erg goed.
Ja dat idee begin ik ook een beetje te krijgen de laatste tijd. Als ik soms die verhalen hoor. Mijn zwager is ook leraar en als ik hem soms hoor praten over zijn leerlingen vraag ik me echt af waarom hij leraar is geworden en ik hoop echt dat niet alle leraren zo over die kinderen praten.
Hier ook slechte ervaringen met leraren dit jaar. Een docent die er met de pet naar gooit omdat hij bijna met pensioen gaat. Ze moesten dit jaar officeel iets van 3 boekopdrachten doen maar ze hebben er geen gedaan. Een docent die vooral cool wil zijn (maar ja, anders hebben ze helemaal geen ak), een docent die tegen de klas zegt dat ze niet hun best doen (joh dat werkt lekker motiverend). Waar zijn de docenten gebleven met liefde voor hun vak en liefde voor het werken met kinderen? (allemaal al met pensioen gok ik )
Zo'n docent die alleen maar cool wil doen had dochter dit jaar voor Engels. Die had het alleen maar over het weekend en zn vriendin en hangen met de stoere jongens uit de klas waardoor die niet aan lesgeven toe kwam. Daarvoor zette die dan maar Harry Potter op. Op de ouderavond zei hij tegen ons dat ze allemaal niet goed zijn met Engels, maar dat hij het wel soepel nakijkt, maar op de grens zodat hij geen last met de inspectie krijgt
Jammer die slechte ervaringen met docenten. Ik ben het zelf nog niet zo heel lang, maar de manier waarop sommige ouders praten over en met docenten maakt het vak er niet leuker op. Er is al een groot tekort aan docenten en ik zie dat niet snel veranderen. Ze vallen om me heen bij bosjes uit van de stress en werkdruk. Tuurlijk, er zitten overal rotte appels, maar de meeste collega’s willen allemaal het beste voor de leerlingen, zoeken altijd naar mogelijkheden, zeggen zelden nee als er weer eens iets extra’s (voor leerlingen) georganiseerd moet worden. En ja, die mobieltjes in de klas zijn een crime. Het lijkt wel een virus. Leerlingen zijn werkelijk nérgens anders meer mee bezig. Zodra de tassen zijn ingepakt, is elke leerling weer online, geen ruimte voor een praatje. Ze zitten meteen weer helemaal in hun scherm, een enkeling daargelaten. De moeite en tijd die het kost om aan het begin van de les álle mobieltjes in de telefoontas te krijgen. Ik tel ze standaard na. Het gaat nooit in een keer. Bruggers en tweedejaars gaat nog, maar daarna kost het een paar minuten lestijd om het voor elkaar te krijgen. Ook bij mijn collega’s. Altijd weer die excuses: ik heb hem niet bij me vandaag, de batterij is leeg dus die van mij hoeft niet in de tas (jawel!), mijn baas kan bellen voor een extra shift vakkenvullen (onder schooltijd!?), mijn moeder gaat me bellen over mijn oma. Hou op! En dan vergeet ik degenen die het gewoon elke les opnieuw vergeten of proberen te vergeten. Zitten ze eenmaal in de tas, dan ben je er ook nog niet. Want de vraag is: staan ze allemaal op stil? Nee dus. Praat ineens Siri door mijn instructie heen. Hup, klas weer afgeleid. Schermpjes lichten op: dat is die van mij mevrouw! Trilfunctie staat aan: iedereen kijkt naar de tas ipv naar mij. Die krengen moeten gewoon uit zicht. Want alleen dan heb je de aandacht. Ga eens bij jezelf (als volwassene) na: hoe moeilijk is het om een pingetje of trilling van je telefoon te negeren? Lastig en voor een puber nog veel lastiger. Als we er zelf al moeite mee hebben om dat ding opzij te leggen, hoezo verwachten we dat dan wel van onze kinderen?? Of ben ik nou geen goede docent? Omdat ik de leerlingen moeilijk los krijg van het scherm, ligt het dus aan mij als docent? Ik heb bewust op latere leeftijd gekozen voor dit vak, met de motivatie en het idee om leerlingen enthousiast te maken voor mijn vak. Ik heb daar alle tools en eigenschappen voor. Leerlingen motiveren om meer te lezen, ik kan het zo gek niet bedenken. Maar leerlingen (op een uitzondering na) zijn liever bezig met socials of gamen. Ze zeggen dit ook zelf. Ze schrikken ervan als ik ze vraag wat hun schermtijd was gisteren en zien dat dit úren is. Hoe hadden ze die tijd anders (beter!) kunnen besteden: een boek lezen, beter leren voor je toets, praten met je vrienden! Maar nee, het zal het niveau van de docent wel zijn. En bedankt. Ik vraag me ook werkelijk af of dit is wat ik de rest van mijn werkzame leven wil doen. Sorry dat ik me aangesproken voel, maar ik wil het wel even opnemen voor mezelf en al mijn gemotiveerde collega’s die met de handen in het haar zitten. Want de directies willen niet aan een verbod in de klas (zie de reacties hier al) en ja, er is altijd wel een docent die er makkelijk mee omspringt (bij hem/haar mag het wel mevrouw!) Eén lijn trekken op school met álle docenten, zou al een vooruitgang zijn. Want als leerlingen ook maar enige ruimte voelen, dan nemen ze die. En nee, dat ligt niet aan de docent.
precies dit!!! Zo belangrijk voor de sociaal emotionele ontwikkeling! Ik snap ook niks van ouders die geen grenzen stellen aan schermtijd.. Ik vind het ronduit verwaarlozing en denk echt dat we over twintig jaar grote spijt hebben dat deze generatie zo verpest is..
Hoe deden we dit vroeger dan? Wat een onzin denk ik dan eerlijk gezegd. Ze worden zo gepamperd!! Laat ze lopen of het zelf oplossen
Je voelt je ws onterecht aan gesproken. Ik praat over geen enkele docent of leerkracht negatief, lees maar eens in het stakingstopic. Maar wat ik hier schreef is gewoon een feit. De docent Engels van mijn dochter is een lamzak. Probleem is dat zij als het goed is maar 4 jaar op deze school zit. Als er 1 schooljaar verziekt is, dan is dat een kwart van de tijd, dat is heel veel.
Mijn kind is niet gedoemd te mislukken omdat zij elke dag 24 km alleen moet fietsen en daarom een telefoon heeft, doe even gewoon.
Nou, je insinueerde op zn minst dat het heel slecht is en we ze maar gewoon km's moeten laten lopen. (Dat laatste zei je letterlijk)