Verloskundige kiezen voor of tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Maxellera, 29 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Ik ben nog niet zwanger maar vroeg me af wanneer jullie op zoek gingen naar een verloskundige. Toen jullie nog niet zwanger waren of toen het al zo ver was?
    Hebben jullie met meerdere praktijken kennismakingsgesprekken gehad of hebben jullie je gewoon aangemeld?

Waarschijnlijk wil ik voor mijn zwangerschap bij twee praktijken die me (tot nu toe via de site) aanspreken en dan mijn uiteindelijke keus laten afhangen van hoe het daar voelde. Zodat als ik zwanger ben ik me kan inschrijven en zeker weet dat het de 'goede' is. Of is dit wat overdreven en kan dat ook prima als je zwanger bent? ;)

Bedankt!

2. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Ik wist door mijn eerste zwangerschap dat ik zowieso weer medisch werd en dus in het ziekenhuis terecht kwam.
    In het ziekenhuis wel gevraagd naar de gyn die bij mijn eerste bevalling is geweest :)

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb er zelf pas een gekozen toen ik al zwanger was (gewoon de dichtstbijzijnde, en die praktijk sprak me wel aan, ik heb dus niet verder gezocht).

Maar ik weet dat verloskundigen het vaak erg fijn vinden als vrouwen/stellen al voor de zwangerschap komen. Ze kunnen namelijk ook zogenaamd 'preconceptioneel advies' geven, met name leefstijlgerelateerd, maar ook over je cyclus bijvoorbeeld.

4. rums

rums Niet meer actief

Ik ben pas gaan zoeken toen ik zwanger bleek. Kon kiezen uit twee praktijken en ben voor degene die mij het fijnste leek en die was ook dichterbij.

@Bri. Lijkt me niet zo vreemd dat ze dat willen. Kunnen ze weer consultatiegeld voor vragen.

5. Hier heeft de huisarts mij gewoon het nummer van een verloskundige gegeven. Die heb ik gebeld, en daar zijn we direct gebleven.... Nooit zo over nagedacht dat je ook eerst een paar kennismakingsgesprekken kan hebben... :)

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.304
    2.586
    113
    ik vind het eerlijk gezegd een beetje overdreven. Kost allemaal weer extra geld en in een praktijk heb je bijna altijd met verschillende vk te maken.
    Dus een kennismakingsgesprek zegt ook niet alles.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Dat doe ik persoonlijk met geen enkele zorgverlener. Ik ga er van uit dat ze goed zijn in hun vak, en kies vooral op praktische gronden. Mijn zorgverlener hoeft niet mijn vriend(in) te worden, ik wil vooral dat hij/zij goed voor mij en m'n kind zorgt.

Maar als je een persoonlijke klik wel heel erg belangrijk vindt, staat niets je in de weg om kennismakingsgesprekken te voeren. Het is wel de vraag of dat allemaal vergoed wordt, maar één of twee mag je er zeker wel bezoeken voordat je besluit om je in te schrijven.

Bedenk in elk geval vooraf wat je echt belangrijk vindt. Misschien kun je die informatie ook online vinden, de meeste praktijken hebben een prima website waarop ze vertellen wat hun uitgangspunten zijn, hoe ze over badbevallingen, pijnbestrijding en dergelijke denken, en hoe de controles in het algemeen verlopen. Sommigen hebben ook een persoonlijk profieltje erop staan van alle verloskundigen die in die praktijk werken, met wat meer persoonlijke informatie en achtergrond.

8. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik ben ook pas op zoek gegaan toen ik al zwanger was, lijkt me overbodig om voorheen al op gesprek te gaan.
    Hier in het ziekenhuis is er niet zoveel keuze maar ik wilde wel een vrouwelijke gyn, dan had ik de keuze tussen 2 vrouwen, en heb ik gekozen voor zij die de meeste afspraken had (kan je zien via online afspraken hier in BE).

9. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Bedankt voor de reacties!

Ik weet het ook niet precies, het is niet zo dat er echt heel veel waarde aan hecht waar ik 'terecht' kom maar aan de andere kant wil ik wel dat ik me er op mijn gemak voel. Zo wonen wij niet in zo'n geweldige wijk/buurt en is er een buurtverloskundigen praktijk waar ze best veel werknemers hebben, maar een eindje verderop is er ook een waar er maar 3 werken en wat dus een stuk 'intiemer' is.
    Had ook helemaal niet stilgestaan dat informeren geld kost :). Ik dacht, als ik er kom verdienen ze aan me dus dan zouden ze me wel kunnen informeren los van alles, haha.

Maar het is nog niet aan de orde dus misschien denk ik er dan wel anders over of maakt het me verder niet zo veel uit :).

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier ook pas gekozen toen ik al zwanger was. En als jij je prettig denkt te vinden bij een kleinere praktijk dan meld je je tegen die tijd toch gewoon daar?
    Maar je moet er wel rekening mee houden dat ook dit tegen kan vallen. Als er 1 vlos is waarbij het niet goed klikt dan heb je gewoon pech gehad. Hier en kleine praktijk met 4 leuke vlosjes. 1 is er met verlof en heeft een invaller die ik echt totaal niet mag en waar echt geen klik is. En als ik moet bevallen terwijl zij dienst heeft dan heb ik gewoon pech. Dan zal je het ermee moeten doen.
    Hetzelfde met een ZH. Als je in het ZH terecht komt kan je jan alleman aan je bed krijgen.

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Wij hebben hier in de gemeente maar 1 praktijk dus ja kan niet kiezen.

Een vk heeft een werkgebied waar ze mogen komen zit je daarbuiten is het jammer. Zelf loop in bij de gyn die heb ik zelf uitgekozen maar anderzijds. Er lopen hier 4 gyns dus 25% kans dat mijn gyn bij de bevalling is

12. Minerva

Minerva Niet meer actief

Dit is ook mijn instelling. Uiteindelijk maakt het alsnog niet uit welke ik zou hebben gekozen, want ik weet sinds kort dat ik vanaf 37 weken de controles bij de gynaecoloog krijg en beval o.l.v. een gynaecoloog en verloskundige van het ziekenhuis.

13. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    gekozen toen ik zwanger was, dichst bijzijnde en sprak me aan. uiteindelijk weet je het toch niet. als er meerdere werken heb je met de een meer een klik dan met de ander.

14. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Je weet toch niet hoe lang het duurt voordat je zwanger bent? Bij ons heeft het 3,5 jaar en een heel medisch circus geduurd voordat het zover was. Als ik van tevoren al een verloskundige had gezocht, was het na die 3,5 jaar vast allemaal alweer anders geweest. Kortom: lijkt mij vroeg genoeg tegen de tijd dat je daadwerkelijk zwanger blijkt te zijn.

15. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hier 1praktijk met 3vk gezellig kleinschalig en persoonlijk ik hou ervan.
    Ik heb me ook pas aangemeld toen ik zwanger was.
    Wel kun je hier een afspraak maken om te praten over zwanger worden als je eens je ei kwijt wil

Deel Deze Pagina